Když roku 1941 vtrhli Němci do Sovětského svazu, setkali se zde s extrémními přírodními podmínkami. Jedním z takových extrémů je i rasputica. Jedná se o období na jaře a na podzim, kdy se po roztání sněhu a podzimních deštích změní ukrajinské a ruské roviny v jednu velikou neprůchodnou bažinu. Když podzimní deště proměnili ruské silnice v tekuté bahno a zastavil tak blitzkrieg Wehrmachtu, zasáhl osobně Adolf Hitler a pověřil svého oblíbeného automobilového konstruktéra Ferdinanda Porscheho vývojem nového nákladního vozu přímo určeného pro východní frontu. A řešení tom mělo být dle Hitlerovo zvyku skutečně megalomanské.
Nákladní automobil mimo všechna měřítka
Hitlerovo řešení bylo jednoduché. Postaví se tak veliký a silný stroj, který bahnem jednoduše projede. Porsche pak návrh německého vůdce rozvedl: vozidlo nemělo mít gumové pneumatiky, ale pevná litá ocelová kola s ostruhami. Až napadne sníh, automobilu se vymění ostruhy a tahač bude moci projet jakoukoliv závěj. Vozidlo nejen, že projede jakýmkoliv terénem, ale bude jim moci přesunout i nejtěžší děla. Tak zněla alespoň původní představa předložená Hitlerovi, legendárním automobilovým konstruktére Porscheho, rodákem z Vratislavic nad Nisou. Vyrábět se pak vozidlo mělo v továrně ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl), tedy mladoboleslavské Škodovce. Ta byla tehdy součástí německého koncernu Reichswerke Hermann Göring.
Rychlý pokrok
Práce šly konstruktérům od ruky a již v lednu byly plány tahače připraveny. Porsche 175 nebo také Škoda RSO, tedy Radschlepper Ost (kolový tahač Východ), mělo na svoji dobu neuvěřitelné parametry. Kola byla vysoká 1,5 metru, délka vozidla 6,2 metru a kolos vážil 7 tun. Dalších 5 tun byla užitečná hmotnost pro náklad a návěs. Vozidlo poháněl mohutný benzinový čtyřválec o objemu 6 litrů s výkonem 90 koní (66 kW) při 2100 otáčkách za minutu. Unikátní byl jeho startér. Ten tvořil dvouválcový motor (polovina motoru z legendárního Porscheho Volkswagen Brouk). To mělo zajistit start velkého motoru při všech povětrnostních podmínkách. Spotřeba dosahovala těžko uvěřitelných 200 litrů na sto kilometrů. Maximální rychlost v nejtěžším terénu měla být 16 kilometrů v hodině. Ještě před dokončením prototypu byla objednána série 200 kusů. A zde se začalo vše hatit.
Češi hatí plány
Vzpomínku na to zanechal český inženýr a konstruktér Oldřich Meduna v pamětech Utajené projekty Škoda, které zpracoval Jan Králík. Aby drapáky více vydržely, doporučoval Meduna místo normální oceli manganovou. Protože byl mangan během války vysoce nedostatkovou surovinou, muselo se s ním zacházet velice šetrně. „V materiálu na ozubená kola se používalo do jednoho procenta manganu. Pro ostruhy RSO jsem navrhoval 1,3%,avšak nějakým nedopatřením se cestou vytratila desetinná čárka.“ V Plzni, kde ostruhy odlévaly, technikům přišlo použití 13% manganu do oceli jako naprostý nesmysl. Ale protože vše bylo schváleno, ostruhy vyrobily. Ty byly naprosto nepoužitelné. Všech 200 sad, celkem 8 tun materiálu, v Mladé Boleslavi putovalo rovnou do starého železa. Nacisté sice Medunovi hrozili koncentračním táborem, ale byl pro ně natolik užitečný, že nakonec celou záležitost přešli. K další „drobné“ chybě došlo v Plzni při výrobě kol. Otvory v kolech nesouhlasily s ostruhami. Vše opět putovalo do šrotu. Když Meduna znovu zadal zakázku, tentokrát se správnými parametry, z Plzně přišel omluvný dopis. Ve slévárně došel vzácný mangan. Více než tuna jej padla na zmetky. „Přišel jsem do naší konstrukce v Mladé Boleslavi a všem tu radostnou novinu slavnostně ohlásil. Také to ocenili vítězným křikem. Nikomu nevadili ani dva Němci, kteří s námi v konstrukci pracovali, oba se chovali velmi slušně,“ vzpomínal krátce před svou smrtí v 90. letech Oldřich Meduna. Celý projekt podobné „drobné chyby“ opozdil minimálně o půl roku.
Chromý nepotřebný titán
Testy mohli začít teprve v listopadu 1942, kdy byly připraveny dva prototypy. Vše skončilo velkým zklamáním. Těžký tahač s poměrně úzkými koly se propadal i na poměrně pevném terénu a zahrabával sám sebe. Na sněhu a ledu se vozidlo stávalo neřiditelným. Teprve po značném úsilí se podařilo RSO celou sérii 200 vozidel zprovoznit. Část byla poté skutečně nasazena na východní frontě. Zde již však nesloužila v Blitzkriegu, ale v ústupu. Jak vzpomínal Oldřich Meduna, jeden důstojník wehrmachtu RSO pochválil, neboť dokázalo v těžkém terénu táhnout čtyři další nákladní vozidla. Spotřeba vozidla v takových podmínkách dosáhla 600 litů na 100 kilometrů. Další pak byly nasazeny v Normandii, Holandsku a při ofenzivě v Ardenách. Dodnes se zřejmě žádný nezachoval. Tak skončil příběh Hitlerova tahače, který měl porazit ruské počasí.
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 35 minutami
Čtvrtý taneční večer StarDance začal. Soutěž dnes opustí další pár
před 2 hodinami
Izraelské buldozery údajně zničily sídlo agentury OSN
před 3 hodinami
Kyjev sabotuje výměnu zajatců, tvrdí Rusko
před 3 hodinami
Amerikou hýbe falešné volební video. Rusko od něj dává ruce pryč
před 4 hodinami
Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA
před 5 hodinami
Dva mladí Češi jeli na střeše vídeňského metra. Jeden zemřel, druhý bojuje o život
před 6 hodinami
Medveděv opět vyhrožuje: Když nás budete ignorovat, bude třetí světová válka
před 6 hodinami
Američtí experti pro EZ vysvětlili, proč lidé volí Trumpa, když hrozí opakování útoku na Kapitol
před 7 hodinami
Rakouský myslivec, který vraždil u hranic s Českem, je po smrti
před 7 hodinami
"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy
před 8 hodinami
Severokorejští vojáci na Ukrajině jsou hrozbou nejen pro Evropu, varují státy
před 9 hodinami
Írán chce rozpoutat válku na Blízkém východě? Do konfliktu se snaží zatáhnout i Irák
před 10 hodinami
EXKLUZIVNĚ: Šéfka volební komise v USA pro EZ popsala, jak hurikán ovlivní volby
před 11 hodinami
Zelenskyj vyzval svět, aby začal něco dělat se severokorejskými vojáky na Ukrajině
před 11 hodinami
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
před 12 hodinami
Íránská hrozba sílí. Zvýší dolet balistických střel, může přehodnotit i jadernou doktrínu
před 14 hodinami
Výhled počasí na listopad. Předpověď budí obavy i jinde v Evropě
včera
Izraelci teď nejsou v bezpečí nikde, ukazuje případ ze Švédska
včera
Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa
včera
Policisté budou protestovat i za vyšší platy. S udělováním pokut se nepočítá
Státní policisté se příští týden chystají protestovat a chtějí dosáhnout zvýšení platů. Do protestní akce by se mohly zapojit tisíce příslušníků, přičemž je avizováno, že některé přestupky se namísto pokuty budou řešit dohodou.
Zdroj: Jan Hrabě