Jméno Jana Pernera se zapsalo do historie české železniční dopravy. Po tomto inženýrovi nesou jméno vlaky, ulice, náměstí i Dopravní fakulta pardubické univerzity. Na železnici pracoval, ale také tragicky zemřel. Osudným se mu stal choceňský tunel.
Jan Perner přišel na svět dne 7. září roku 1815 do mlynářské rodiny v Bratčicích nedaleko Čáslavi. Když se narodil, byl velmi slabé dítě, a tak ho rodiče nechali urychleně pokřtít. Tehdy bylo totiž nemyslitelné, aby novorozenec zemřel nepokřtěný. Malý Honzík však naštěstí rychle nabral sílu a vyrostl z něj zdravý chlapec.
V roce 1827 ukončil školní docházku v Potěhách, o tři roky později Týnskou hlavní školu v Praze. Otec plánoval přenechat Janovi své řemeslo, ovšem Jan se rozhodl studovat na pražském technickém učilišti. Zde roku 1833 získal titul inženýra. Dnes se nám možná může zdát nezvyklé, že inženýrskou kvalifikaci získal po absolvování pouhého učiliště, ovšem v dané době byla náročnost studia na této škole srovnatelná s vysokoškolským. Titul inženýra zároveň neznamenal akademický titul (tedy jak ho známe dnes), ale označoval profesi.
Mladý inženýr se v roce 1836 vydal do Ruska, kde se věnoval práci na železnici vedoucí z Petrohradu do Carského Sela a Pavlovska. Ještě téhož roku však byl nucen Rusko opustit kvůli údajným sporům s tamními úřady. Další zkušenosti Perner nasbíral v Bruselu nebo v Anglii.
Po návratu ze zahraničních cest byl císařem pověřen výstavbou nové železniční sítě v Čechách. Jan Perner se tak stal vrchním železničním inženýrem, jeho úkolem bylo zejména dohlížet na stavbě tratě 010, která se mu později stala osudnou. Od roku 1837 do roku 1839 řídil stavbu železnice vedoucí z Břeclavi do Brna. Později vedl stavební práce na tratích mezi Ostravou a Osvětimí či Vídní a Prahou.
Stavební práce na trati 010 prováděla firma Adalberta Lanny, který patřil mezi významné osobnosti ve svém boru. Dále se na pracích podílela firma bratří Kleinů. Trať 010 měla spojovat Olomouc s Prahou, pokračovat pak měla do Drážďan. V listopadu roku 1844 se začalo se stavbou pražského (později Masarykova) nádraží. Dráha byla slavnostně otevřena dne 20. srpna 1845. První vlak, který dojel z Olomouce do Prahy, byl slavnostně vyzdoben. Na nádraží ho přivítal nadšený dav lidí, jednalo se o slavnostní událost spojenou s řadou kulturních akcí. Od 1. září 1845 byl zaveden pravidelný provoz na trati 010.
Z úspěchu se pochopitelně radoval také inženýr Jan Perner. Bohužel jenom pár dní. Dne 9. září 1845 totiž došlo na zmíněné trati k tragédii, která si vyžádala lidský život – život Jana Pernera. Nesrazili se však vlaky ani žádný z nich nevykolejil. Osudným se inženýrovi stal choceňský tunel.
Co se tedy osudného dne 9. září 1845 na trati odehrálo? Inženýr Perner se vydal na inspekci na Moravu. Když se vracel do Prahy, vlak projel choceňským tunelem a Jan Perner se postavil na schůdky vagónu, aby si mohl prohlédnout portál tunelu. To však neměl dělat. Praštil se totiž do hlavy a ramene o sloupek, tzv. označník. Utrpěl těžký otřes mozku, se zraněním pak dojel až do Pardubic. Zde se po vystoupení z vlaku zhroutil, odmítl však pomoc lékaře a vyslovil přání, aby byl dopraven do domu svých rodičů. Zde o den později Jan Perner svým zraněním podlehl. Inženýr zemřel v pouhých třiceti letech. Místem jeho posledního odpočinku se stal centrální hřbitov v Pardubicích.
Na památku Jana Pernera dnes nesou jeho jméno některé vlaky. Náměstí před vlakovým nádražím v České Třebové a Pardubicích jsou rovněž pojmenována podle tohoto významného inženýra. Na těchto místech také najdeme sochy tohoto muže. Dopravní fakulta pardubické univerzity také připomíná jeho jméno.
Dnes byste již místo tragédie, tedy choceňský tunel, nenašli. Ve 40. letech minulého století byl zrušen a vlakem tudy tedy neprojedete.
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 1 hodinou
Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě, vzkázal Zelenskyj do Ruska
před 1 hodinou
Na Nymbursku vjelo auto na chodník a srazilo několik chodců
před 2 hodinami
Zemřel herec Bernard Hill, král Théoden z Pána prstenů
před 2 hodinami
EU se chystá sankcionovat Voice of Europe, prozradila Jourová
před 3 hodinami
Policie obvinila řidiče kamionu kvůli tragické sobotní nehodě na D1
před 4 hodinami
Mladík se přiznal k napadení europoslance Eckeho. Policie hledá další podezřelé
před 5 hodinami
Odbory budou ještě během května protestovat proti vládním krokům
Aktualizováno před 5 hodinami
Náhle zemřela herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let
před 6 hodinami
Události Petra Nutila: Slovenská vláda lůzy a TOPácká střelba do vlastní nohy
před 7 hodinami
Revoluce v elektromobilitě: 10 minut stačilo švédské automobilce k nabití svého prototypu
před 7 hodinami
Lipavský potvrdil, že Česko odvolalo velvyslance z Ruska
před 7 hodinami
Google u soudu. V něm jde o miliardy dolarů a to, jak používáme internet
před 8 hodinami
Požár ve Frýdku-Místku: Hasiči zachránili 17 lidí z hořícího domu
před 9 hodinami
Izrael představil Američanům plán evakuace Rafáhu. Definitivně hotový ještě není
před 10 hodinami
Počasí: V Česku dnes hrozí bouřky. Problém může nastat na horách
před 11 hodinami
Ukrajině hrozí porážka kvůli váhající Evropě, tvrdí analýza z Německa
před 11 hodinami
Putin a další 6leté funkční období. Disponuje mimořádnou mocí v Rusku
před 12 hodinami
Madonna do starého železa nepatří. Brazilskou show sledoval více než milion lidí
před 12 hodinami
Australská policie zastřelila 16letého chlapce. Pobodal muže v Perthu
před 12 hodinami
V Gaze vládne plnohodnotný hladomor, tvrdí šéfka Světového potravinového programu
Na severu Pásma Gazy vládne plnohodnotný hladomor, prohlásila ředitelka Světového potravinového programu WFP Cindy McCainová v rozhovoru pro americkou televizi NBC. Zdůraznila přitom, že na světě je dostatek jídla pro všechny obyvatele.
Zdroj: Lucie Podzimková