Nehoda moderní vlakové soupravy Sunset Limited v americké Alabamě je jednou z největších železničních tragédií všech dob. V říčních vodách nedaleko města Mobile zahynulo na 47 lidí. Za nehodu mohla kromě špatného technického stavu železničního mostu také lidská chyba.
22. září roku 1993 došlo v americkém státě Alabama k nehodě moderní vlakové soupravy Sunset Limited. Šlo o jednu z největších železničních nehod v americké historii. Sunset Limited byl svého času dvoupatrový super rychlík. Jezdil na pravidelné trase mezi západním a východním pobřežím Spojených států. Vlak jel v září roku 1993 z Los Angeles do téměř 5 tisíc kilometrů vzdáleného Miami na Floridě.
Vlak projížděl padesáti stanicemi, postupně do něj nastoupilo přes 200 cestujících, které tak čekala trasa s výhledy na Mississippi až po pláže u Mexického zálivu. Vlaková souprava sestávala ze třech lokomotiv a sedmi dvoupatrových vagonů. Souprava měla relativně moderní, nové tišší a silnější motory.
Za tragédii může také zpoždění vlaku
Osudovou se tomuto vlaku stala oblast poblíž města Mobile v Alabamě.Vlak byl zhruba v polovině své trasy a pomalu se blížil k jednomu z nejstarších říčních mostů přes řeku Mobile. Závada na klimatizaci v New Orleans předtím vlak opozdila o půl hodiny.Byla hluboká noc a většina cestujících šla spát. Těsně před mostem souprava míjí varovný signál, na kterém je však zelené světlo signalizující bezpečný průjezd dalším úsekem. Vlak jede rychlostí 116 kilometrů za hodinu.
Po téže řece ve večer tragédie pluje i remorkér Mauvilla s několika čluny. V osudovou noc bylo velmi nestálé počasí. Řeka se zahalila mlhou tak hustou, při které by plavidla na řece již neměla pokračovat ve své cestě a bezpečně zakotvit. Kormidelník remorkéru však stále pluje do momentu, kdy ho zastaví prudký náraz, čluny na něco narazily. V mlze však nelze rozpoznat, co se stalo.
Následně, přesně ve 2:53 vlak v plné rychlosti havaruje. Naráží do středového nosníku mostu, tři lokomotivy vjíždí do řekly, z kolejí vyskakuje jeden vagon za druhým do řeky Mobile. Rozhostí se panika, křik a zmatek. Nárazem navíc dochází k protržení nádrží s naftou a vypuká požár, většina nafty uniká do řeky.
Dva osobní vagony zapadly do bahna, lidé byli uvězněni uvnitř, do vagonů navíc začala téct voda. Lidé se začali topit. Vlak spadl do přítoku řeky Mobile, což je bahnité a těžko přístupné místo. Pobřežní stráž se dostala na místo až o dvě hodiny později. Kromě všudypřítomného bahna, vody a ohně cestující ohrožovali také jedovatí hadi a aligátoři z řeky.
Kapitán remorkéru nehodu zaregistroval a jal se pomoci cestujícím, plavbu mu ztěžoval hustý dým. Mauvilla pomohla celkem 17 lidem, jiný remorkér zachránil 20 lidí. 47 lidí, z toho 5 členů posádky však takové štěstí nemělo a utonulo.
Konstrukce říčního mostu byla chatrná
Krátce po tragédie se začala řešit příčina havárie. Dokonce se pracovalo s verzí, že k nehodě mohlo dojít na základě sabotáže na palubě soupravy. Do vyšetřování se zapojili mnozí odborníci z oblasti lodní a železniční dopravy. Postupně se přišlo na to, že remorkér Mauvilla neměl v přítoku Mobile co dělat. Kormidelník v husté mlze nekoukal na radar, vplul do přítoku a následně narazil do konstrukce mostu. Konstrukce mostu však měla hned několik nedostatků. Otáčecí mechanismus, který měl most původně mít, nebyl nikdy dokončen.
Most, který měl velkou nosnost, denně po něm přejelo 20 těžkých nákladních vlaků, navíc nebyl chráněn proti bočnímu nárazu. Střední nosník, který následně nehodu vlaku způsobil, totiž na pilířích pouze ležel a nebyl přišroubovaný. Nikoho z konstruktérů zřejmě nenapadlo, že by do něho mohl narazit vlak. Pilíř se tak při nárazu posunul asi o metr do strany.
Varovný systém, který se měl v té chvíli ozvat, se neozval a na signalizaci byla zelená. Při přerušení koleje systém sice varuje vlak, ale kolejnice se po nárazu remorkéru pouze ohnula, ale nezlomila. Proto to zelené světlo. Podobné železniční tragédie se udály ve Spojených státech z příčiny špatného zabezpečení mostu celkem 26-krát! Kombinací špatného technického stavu, lidské nepozornosti v případě remorkéru a shodou nešťastné náhody kvůli závadě na klimatizaci tak přišlo zbytečně o život skoro 50 lidí.
Související
Extrémní počasí si za 50 let vyžádalo dva miliony mrtvých, způsobilo škody za biliony dolarů
Přírodní katastrofy letos způsobily výrazně nadprůměrné škody
katastrofy , železnice , Sunset Limited
Aktuálně se děje
včera
Vláda schválila novelu atomového zákona, pomůže urychlit výstavbu nových bloků
Aktualizováno včera
Policie vyšetřuje smrt ženy v centru Plzně. Nejspíš došlo k trestnému činu
včera
Černý kašel není jediný. SZÚ upozornil na jiné nemoci s podobnými příznaky
včera
Týdenní výhled filmů: Plyšoví bobři, konzervativní anglická vesnice a různé podoby lásky
včera
Rusové, nepolevujte. Navalná bojuje proti Putinovi místo manžela
Aktualizováno včera
Izraelské tanky v Rafahu. První kroky armády vedly na hraniční přechod
včera
Americký voják v rukou Moskvy. Rusové ho viní z krádeže, Bílý dům o případu ví
včera
Lipavský nechal předvolat ruského velvyslance kvůli kyberútokům
včera
Zelenského chtěli zabít. Ukrajina odhalila ruské agenty, byli i v ochrance
včera
Britové řeší čínský hackerský útok, zatímco je Si Ťin-pching v Evropě
včera
Moskva bližší než Praha. Mění se Slovensko na proruský satelit?
včera
Čech jde v Německu do vězení za krádež šperku, který náležel papeži
včera
TOP 09 našla nového kandidáta na ministra pro vědu
včera
Tornádo na jihu Čech? Bylo to něco jiného, vysvětlili meteorologové
včera
Putin bude v Kremlu minimálně dalších šest let. Je to oficiální
včera
ČD ve čtvrtek odklidí vykolejený vlak, který ujel strojvedoucímu. Na trati bude výluka
včera
Bez Vrány, Noska či Chlapíka. Trenéři naopak ze zámoří povolali na domácí MS Kämpfa
včera
Kyjev by měl přehodnotit plány útoku na Krymský most, ukazují satelitní snímky
včera
Princezna Kate pustila manžela na narozeniny dcery mezi lidi. Úsměv mu zhořkl
včera
Trans lidé už nebudou muset na operaci kvůli změně pohlaví, rozhodl Ústavní soud
Operace už nebude potřeba k úřední změně pohlaví, podle Ústavního soudu je taková podmínka v rozporu s lidskou důstojností. Sporné paragrafy přestanou platit v polovině roku 2025. Současný stav označil soud za neudržitelný a upozornil na nečinnost politiků, které vyzval k přijetí nové právní úpravy.
Zdroj: Jan Hrabě