Havárie vlaku Sunset Limited: Jak vypadala jedna z nejhorších železničních katastrof historie?

Nehoda moderní vlakové soupravy Sunset Limited v americké Alabamě je jednou z největších železničních tragédií všech dob. V říčních vodách nedaleko města Mobile zahynulo na 47 lidí. Za nehodu mohla kromě špatného technického stavu železničního mostu také lidská chyba.

22. září roku 1993 došlo v americkém státě Alabama k nehodě moderní vlakové soupravy Sunset Limited. Šlo o jednu z největších železničních nehod v americké historii. Sunset Limited byl svého času dvoupatrový super rychlík. Jezdil na pravidelné trase mezi západním a východním pobřežím Spojených států. Vlak jel v září roku 1993 z Los Angeles do téměř 5 tisíc kilometrů vzdáleného Miami na Floridě. 

Vlak projížděl padesáti stanicemi, postupně do něj nastoupilo přes 200 cestujících, které tak čekala trasa s výhledy na Mississippi až po pláže u Mexického zálivu. Vlaková souprava sestávala ze třech lokomotiv a sedmi dvoupatrových vagonů. Souprava měla relativně moderní, nové tišší a silnější motory. 

Za tragédii může také zpoždění vlaku

Osudovou se tomuto vlaku stala oblast poblíž města Mobile v Alabamě.Vlak byl zhruba v polovině své trasy a pomalu se blížil k jednomu z nejstarších říčních mostů přes řeku Mobile. Závada na klimatizaci v New Orleans předtím vlak opozdila o půl hodiny.Byla hluboká noc a většina cestujících šla spát. Těsně před mostem souprava míjí varovný signál, na kterém je však zelené světlo signalizující bezpečný průjezd dalším úsekem. Vlak jede rychlostí 116 kilometrů za hodinu.

Po téže řece ve večer tragédie pluje i remorkér Mauvilla s několika čluny. V osudovou noc bylo velmi nestálé počasí. Řeka se zahalila mlhou tak hustou, při které by plavidla na řece již neměla pokračovat ve své cestě a bezpečně zakotvit. Kormidelník remorkéru však stále pluje do momentu, kdy ho zastaví prudký náraz, čluny na něco narazily. V mlze však nelze rozpoznat, co se stalo. 

Následně, přesně ve 2:53 vlak v plné rychlosti havaruje. Naráží do středového nosníku mostu, tři lokomotivy vjíždí do řekly, z kolejí vyskakuje jeden vagon za druhým do řeky Mobile. Rozhostí se panika, křik a zmatek. Nárazem navíc dochází k protržení nádrží s naftou a vypuká požár, většina nafty uniká do řeky.

Dva osobní vagony zapadly do bahna, lidé byli uvězněni uvnitř, do vagonů navíc začala téct voda. Lidé se začali topit. Vlak spadl do přítoku řeky Mobile, což je bahnité a těžko přístupné místo. Pobřežní stráž se dostala na místo až o dvě hodiny později. Kromě všudypřítomného bahna, vody a ohně cestující ohrožovali také jedovatí hadi a aligátoři z řeky. 

Kapitán remorkéru nehodu zaregistroval a jal se pomoci cestujícím, plavbu mu ztěžoval hustý dým. Mauvilla pomohla celkem 17 lidem, jiný remorkér zachránil 20 lidí. 47 lidí, z toho 5 členů posádky však takové štěstí nemělo a utonulo.

Konstrukce říčního mostu byla chatrná

Krátce po tragédie se začala řešit příčina havárie. Dokonce se pracovalo s verzí, že k nehodě mohlo dojít na základě sabotáže na palubě soupravy. Do vyšetřování se zapojili mnozí odborníci z oblasti lodní a železniční dopravy. Postupně se přišlo na to, že remorkér Mauvilla neměl v přítoku Mobile co dělat. Kormidelník v husté mlze nekoukal na radar, vplul do přítoku a následně narazil do konstrukce mostu. Konstrukce mostu však měla hned několik nedostatků. Otáčecí mechanismus, který měl most původně mít, nebyl nikdy dokončen. 

Most, který měl velkou nosnost, denně po něm přejelo 20 těžkých nákladních vlaků, navíc nebyl chráněn proti bočnímu nárazu. Střední nosník, který následně nehodu vlaku způsobil, totiž na pilířích pouze ležel a nebyl přišroubovaný. Nikoho z konstruktérů zřejmě nenapadlo, že by do něho mohl narazit vlak. Pilíř se tak při nárazu posunul asi o metr do strany. 

Varovný systém, který se měl v té chvíli ozvat, se neozval a na signalizaci byla zelená. Při přerušení koleje systém sice varuje vlak, ale kolejnice se po nárazu remorkéru pouze ohnula, ale nezlomila. Proto to zelené světlo. Podobné železniční tragédie se udály ve Spojených státech z příčiny špatného zabezpečení mostu celkem 26-krát! Kombinací špatného technického stavu, lidské nepozornosti v případě remorkéru a shodou nešťastné náhody kvůli závadě na klimatizaci tak přišlo zbytečně o život skoro 50 lidí.

Související

Zemětřesení, ilustrační foto

Přírodní katastrofy letos způsobily výrazně nadprůměrné škody

Hurikán Ian a další přírodní katastrofy způsobily od začátku letošního roku pojištěné škody v odhadované výši 115 miliard USD (téměř 2,7 bilionu Kč). To je vysoko nad desetiletým průměrem, který činí zhruba 81 miliard dolarů. Uvedla to dnes švýcarská zajišťovna Swiss Re, která patří k největším na světě.

Více souvisejících

katastrofy železnice Sunset Limited

Aktuálně se děje

včera

Vláda ČR

Vláda schválila novelu atomového zákona, pomůže urychlit výstavbu nových bloků

Rychlejší výstavba nových jaderných bloků a také snazší povolovací procesy při zavádění malých modulárních reaktorů jsou hlavními body novely atomového zákona, jejíž návrh schválila vláda na úterním jednání. Odsouhlasila i návrhy novel zákonů o rozpočtovém určení daní, o sociálních službách nebo o nemocenském pojištění a také znění úplně nového zákona o Národní rozpočtové bance. A věnovala se i pomoci mrazy postiženým ovocnářům a dalšímu antibyrokratickému balíčku.

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Hackeři, ilustrační foto.

Britové řeší čínský hackerský útok, zatímco je Si Ťin-pching v Evropě

Čína je podle informací Sky News zodpovědná za hackerský útok, při němž došlo k nabourání počítačového systému britského ministerstva obrany a úniku personálních údajů zaměstnanců úřadu. Vláda má v úterý o incidentu informovat poslance. Věc vyšla najevo v době, kdy je čínský prezident Si Ťin-pching na návštěvě v Evropě. 

včera

Národní rada Slovenské republiky (Českou obdobou je Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky)

Moskva bližší než Praha. Mění se Slovensko na proruský satelit?

Slovenský premiér Robert Fico už mnohokrát deklaroval, že politika jeho vlády bude „nezávislá“, a že nebude loutkou Západu, ale ani Ruska. Z jeho posledních kroků se ale zdá, že je mu přece jen východní pozice bližší. Jeho reálné kroky totiž ukazují, že se zcela záměrně odklání od svých západních spojenců a nadbíhá zájmům Moskvy.  

včera

včera

Marek Ženíšek (TOP 09)

TOP 09 našla nového kandidáta na ministra pro vědu

TOP 09 představí nového kandidáta na ministra pro vědu, výzkum a inovace. Podle informací České televize jím má být poslanec Marek Ženíšek. Nominovalo ho předsednictvo strany, posvětit to však ještě musí výkonný výbor. 

včera

včera

včera

Vlak odjel bez strojvedoucího a vykolejil. (2.5.2024) Prohlédněte si galerii

ČD ve čtvrtek odklidí vykolejený vlak, který ujel strojvedoucímu. Na trati bude výluka

České dráhy začnou ve čtvrtek ráno s odstraňováním dvou vozů, které vykolejily minulý týden u středočeského Klínce, informoval dopravce. Vozy budou nakolejeny s pomocí jeřábu a v rámci možností transportovány z místa po kolejích. Na trati mezi Čisovicemi a Měchenicemi tak bude muset být přerušen provoz, zajištěna bude náhradní autobusová doprava. 

včera

Český tým bude na MS hrát v pražské O2 areně.

Bez Vrány, Noska či Chlapíka. Trenéři naopak ze zámoří povolali na domácí MS Kämpfa

Realizační tým české hokejové reprezentace v čele s koučem Radimem Rulíkem v neděli večer na tiskové konferenci oznámil, kteří hokejisté budou Česko reprezentovat na domácím světovém šampionátu, který v Praze a Ostravě odstartuje v pátek 10. května. Stalo se tak po odehrání generálky, tedy Českých hokejových her v Brně, v rámci nichž se Čechům výsledkově vůbec nedařilo, přičemž vstřelili jen dvě branky. Jinak všechny duely s Finskem (1:4), Švédskem (0:2) a Švýcarskem (1:2) prohráli. Z konečné nominace vyplývá, že se na domácím turnaji představí mimo jiné devět hokejistů ze zámoří, pět hráčů z evropských soutěží a 12 z české extraligy.

včera

Kerčský most spojuje pevninské Rusko s anektovaným poloostrovem Krym.

Kyjev by měl přehodnotit plány útoku na Krymský most, ukazují satelitní snímky

Případný ukrajinský útok na most spojující Rusko s anektovaným poloostrovem Krym už nemusí dávat takový smysl jako v minulosti. Britský deník The Independent upozornil, že Moskva přestala využívat Kerčský most k zásobování frontové linie. Odkazuje se na satelitní snímky společnosti Molfar. Rusové aktuálně využívají pozemní trasy na východě Ukrajiny. 

včera

včera

Trans lidé už nebudou muset na operaci kvůli změně pohlaví, rozhodl Ústavní soud

Operace už nebude potřeba k úřední změně pohlaví, podle Ústavního soudu je taková podmínka v rozporu s lidskou důstojností. Sporné paragrafy přestanou platit v polovině roku 2025. Současný stav označil soud za neudržitelný a upozornil na nečinnost politiků, které vyzval k přijetí nové právní úpravy. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy