Letecká doprava patří k nejbezpečnějším a nejobdivovanějším na světě. Přesto existují fakta, kterými se letecká doprava nechlubí nebo je alespoň nechce moc roztrubovat do světa. Sedm nejpřekvapivějších zajímavostí ve svém článku shrnul server news.com.au.
1. Aerolinky lžou kolem doby letu
Na letence je uvedena doba letu 2 hodiny a pilot při startu oznámí, že let bude trvat dvě hodiny. Jak je to možné? Aerolinky totiž na letenkách uvádějí odhadovanou dobu letu. Získávají tím čas na případná zpoždění nebo na nápravu různých technických a logistických problémů. I když pak odstartuje letadlo pozdě, letí technicky načas. Podle některých studií přesto, že byly v posledních desetiletích zavedeny nové technologie, v průměru vzrostly odhadované časy doletu o 50%.
2. V každé chvíli je ve vzduchu 10000 letadel
Podle stránky FlightAware je průměrně ve vzduchu 9728 letadel. Nejnižší provoz je na nový rok. Každého 1. ledna ve vzduchu bývá v průměru jen 3324 letadel.
3. Aerolinky neví, kde se právě teď nachází jejich letadlo
Je to překvapivé, ale aerolinky v současné době nejsou schopny zjistit, kde se právě teď nachází jejich stroje. Teprve po záhadném zmizení MH370 Letecká agentura OSN nařídila leteckým společnostem instalovat do svých letadel zařízení, které bude o poloze letadla dávat každých 15 minut signál. Pokud se letadlo dostane do nouze, měl by být stroj vybaven ještě jedním zařízením, které pak bude vysílat informace, každou minutu. Aerolinky by měly svoje letadla těmito systémy vybavit do roku 2021.
4. To, co drží letadla dohromady, není obyčejná lepicí páska
Někdy se na internetu najdou videa, na nichž je lepicí páska obmotána kolem nějaké součástky letadla jako jsou křídla nebo kryt motoru. Nejedná se však o obyčejnou lepicí pásku. Ta by se na povrchu letadla neudržela. Jedná se takzvanou Speed tape, tedy rychlostní pásků. Ta vydrží na trupu i při rychlostech 800 kilometrů v hodině. Používá se při menších poškozeních na plášti letadla a není třeba mít strach, že by se s ní opravoval například motor.
5. Nejkratší komerční dopravní let na světě
Nejkratší komerční dopravní let na světě mají na kontě aerolinky Loganair. Spojuje ostrovy Westray a Papa Westrey, dvou ostrůvky v Orknejském souostroví nedaleko Skotska. Spoj trvá pouhé dvě minuty a samotný let 47 sekund.
6. Vzduch v letadle je sušší než na poušti
Divíte se, proč máte v letadle pořád žízeň a jste dehydratování? V letadle je vlhkost vzduchu jen 20%. Pro srovnání na Sahaře je to 25%. Proč je tomu tak? Letadlo se pohybuje až ve výškách kolem 10 000 metrů, kde je vzduch téměř bez vlhkosti.
7. Dispečer letové dopravy není zase taková práce snů
Dispečer letové dopravy je pro mnohé práce snů. Měsíční plat u této profese je u nás 181 000 Kč měsíčně. Mají mnoho volna a pracují v atraktivním prostředí. O tom, co je pod tímto pozlátkem se již moc nemluví. Dispečer musí mít obrovské znalosti a být ve špičkovém fyzickém ale především duševním stavu. Ve svých rukou totiž každou hodnu má stovky a tisíce životů pasažérů. Mnozí dispečeři díky velkému stresu a pracovní zátěži odchází do předčasného důchodu.
Související

Letiště Václava Havla Praha zažilo v pátek nouzové přistání. Letadlo mělo závadu na podvozku

V USA zrušili kvůli bouřím více než 1300 letů. Díky povodním se pohřešuje devítiměsíční dítě a batole
Aktuálně se děje
před 53 minutami

Rusko je ochotné hovořit o jednáních, do uspořádání summitu se ale nežene
před 2 hodinami

Politico: Evropa slibuje Ukrajině bezpečnostní záruky. Sama ale neví, jak je dodržet
před 3 hodinami

The Guardian: Izrael v Gaze zabil pětkrát více civilistů než bojovníků Hamásu
před 5 hodinami

Izraelští vojáci se připravují na rozsáhlý útok na Gazu. Čelí ale zásadnímu problému
před 5 hodinami

Marný pokus a krátký útěk. Policie vyšetřuje přepadení banky
před 6 hodinami

Nejistota ohledně bezpečnostních záruk pro Ukrajinu je zdrcující. Kvůli Rusku i USA
před 7 hodinami

V Česku se nachází invazní komár z Asie. Do budoucna může představovat problém
před 8 hodinami

Právo veta. Rusko se chce podílet na bezpečnostních zárukách pro Ukrajinu
před 8 hodinami

Česko si připomíná srpen 1968. Pavel varoval před zkreslováním historie
před 9 hodinami

Kreml hraje nebezpečnou hru. Putin nabídl Moskvu pro jednání se Zelenským
před 10 hodinami

Cizince obvinili z vraždy ženy na Kolínsku. Kromě auta odcizil i další věci
před 10 hodinami

Ruský dron doletěl až k Varšavě a vytvořil obří kráter. Poláci zuří a chystají reakci
před 11 hodinami

Staroměstská se otevře i pro nástup. Plnému provozu stanice už nic nebrání
před 12 hodinami

Izrael se chystá naplno vtrhnout do Gazy. Porážka Hamásu nemusí přinést kýžený efekt
před 13 hodinami

Rakušan chce dát lidem naději na vládu bez ANO. Fialu a Hřiba zve na jednání
před 13 hodinami

Izrael stupňuje boje v Gaze, Palestinci prchají. Souhlas Hamásu s příměřím nic neznamená
před 14 hodinami

Chceme jednat jedině s Putinem, reaguje Ukrajina na Lavrova
před 15 hodinami

Důstojná připomínka sovětské invaze? Stačilo. Za rok může být v Česku všechno jinak, rozhodne se v říjnu
před 16 hodinami

Čtvrteční počasí přinese změnu. Alespoň na některých místech
před 21 hodinami
Virtuální sídlo, nebo kancelář? Správné rozhodnutí ušetří tisíce měsíčně
Podniká, ale neví si rady s umístěním firmy. Na branku si dávat označení firmy nechce, stejně tak si nepřeje uvádět adresu domova ve veřejných rejstřících. Tenhle scénář zná většina podnikatelů. Někteří si pronajmou nebo koupí kancelář. Jiní na to jdou ale chytřeji.
Zdroj: Komerční článek