Proč se letadla opravují lepicí páskou? Rozkryli jsme tajemství, které aerolinky nikdy neprozradí

Letecká doprava patří k nejbezpečnějším a nejobdivovanějším na světě. Přesto existují fakta, kterými se letecká doprava nechlubí nebo je alespoň nechce moc roztrubovat do světa. Sedm nejpřekvapivějších zajímavostí ve svém článku shrnul server news.com.au.

1. Aerolinky lžou kolem doby letu

Na letence je uvedena doba letu 2 hodiny a pilot při startu oznámí, že let bude trvat dvě hodiny. Jak je to možné? Aerolinky totiž na letenkách uvádějí odhadovanou dobu letu. Získávají tím čas na případná zpoždění nebo na nápravu různých technických a logistických problémů. I když pak odstartuje letadlo pozdě, letí technicky načas. Podle některých studií přesto, že byly v posledních desetiletích zavedeny nové technologie, v průměru vzrostly odhadované časy doletu o 50%.

2. V každé chvíli je ve vzduchu 10000 letadel

Podle stránky FlightAware je průměrně ve vzduchu 9728 letadel. Nejnižší provoz je na nový rok. Každého 1. ledna ve vzduchu bývá v průměru jen 3324 letadel.

3. Aerolinky neví, kde se právě teď nachází jejich letadlo

Je to překvapivé, ale aerolinky v současné době nejsou schopny zjistit, kde se právě teď nachází jejich stroje. Teprve po záhadném zmizení MH370 Letecká agentura OSN nařídila leteckým společnostem instalovat do svých letadel zařízení, které bude o poloze letadla dávat každých 15 minut signál. Pokud se letadlo dostane do nouze, měl by být stroj vybaven ještě jedním zařízením, které pak bude vysílat informace, každou minutu. Aerolinky by měly svoje letadla těmito systémy vybavit do roku 2021.

4. To, co drží letadla dohromady, není obyčejná lepicí páska

Někdy se na internetu najdou videa, na nichž je lepicí páska obmotána kolem nějaké součástky letadla jako jsou křídla nebo kryt motoru. Nejedná se však o obyčejnou lepicí pásku. Ta by se na povrchu letadla neudržela. Jedná se takzvanou Speed tape, tedy rychlostní pásků.  Ta vydrží na trupu i při rychlostech 800 kilometrů v hodině. Používá se při menších poškozeních na plášti letadla a není třeba mít strach, že by se s ní opravoval například motor.    

5. Nejkratší komerční dopravní let na světě

Nejkratší komerční dopravní let na světě mají na kontě aerolinky Loganair. Spojuje ostrovy Westray a Papa Westrey, dvou ostrůvky v Orknejském souostroví nedaleko Skotska. Spoj trvá pouhé dvě minuty a samotný let 47 sekund.

6. Vzduch v letadle je sušší než na poušti

Divíte se, proč máte v letadle pořád žízeň a jste dehydratování? V letadle je vlhkost vzduchu jen 20%. Pro srovnání na Sahaře je to 25%. Proč je tomu tak? Letadlo se pohybuje až ve výškách kolem 10 000 metrů, kde je vzduch téměř bez vlhkosti.

7. Dispečer letové dopravy není zase taková práce snů

Dispečer letové dopravy je pro mnohé práce snů. Měsíční plat u této profese je u nás 181 000 Kč měsíčně. Mají mnoho volna a pracují v atraktivním prostředí. O tom, co je pod tímto pozlátkem se již moc nemluví. Dispečer musí mít obrovské znalosti a být ve špičkovém fyzickém ale především duševním stavu. Ve svých rukou totiž každou hodnu má stovky a tisíce životů pasažérů. Mnozí dispečeři díky velkému stresu a pracovní zátěži odchází do předčasného důchodu.   

Související

Více souvisejících

letectví letadla, letectví

Aktuálně se děje

před 22 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 2 hodinami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy