Nejhorší letecké katastrofy v Česku? Stovky lidí umíraly ze záhadných příčin

Roky 1966 a 1967 byly pro české letectví katastrofální. Odehrály se během nich nejhorší české a československé letecké katastrofy. Všechny mají několik společných znaků, mezi které patří například stejný typ letadla, Iljušin Il-18, ale i fakt, že nikdo dodnes nezjistil, co přesně je zapřičinilo.

Nejhorší letecké neštěstí v historii Československa se stalo jen pár kilometrů od bratislavského letiště. Bulharský Iljušin Il-18 narazil 24. listopadu 1966 v plné rychlosti do svahů Malých Karpat krátce poté, co po neplánovaném mezipřistání ve slovenské metropoli odstartoval na další cestu. Žádný ze 74 cestujících na pravidelné lince ze Sofie do Berlína ani osmi členů posádky neměl šanci nehodu na vrchu zvaném Sakrakopec přežít.

Místo neštěstí leželo v lese, jenom pár kilometrů od bratislavského předměstí Rača, ani to ale nemohlo lidem na palubě pomoci. Naprostá většina z nich totiž zahynula už v okamžiku nárazu, několik málo přeživších pak podlehlo zraněním a následkům požáru ještě před tím, než se nevlídném listopadovém odpoledni dostala na špatně přístupné místo pomoc. "Kromě vétřiesky a traktoru se tam jiná mašina nevydrápala," vzpomínal jeden ze svědků katastrofy.

"V délce bezmála tisíc metrů a šířce 40 až 50 metrů zůstala jen torza stromů, orvané pařezy, stromy vyvrácené z kořenů, dokonale oholené vykřičníky stromů, jež stojí jako svíčky v márnici," popsal sugestivně místo neštěstí slovenský deník Smena. "Oběti katastrofy jsou roztroušené na téměř 250 metrů dlouhém úseku. Všude, kde najdeš sedadlo, úlomek z některého křídla či nějaký kufr, leží nepochybně i nějaká oběť," líčil čtenářům tragédii zpravodaj Rudého práva.

Zatímco následky nehody, při které kromě 45 Bulharů, 16 Maďarů, pěti Čechoslováků a pěti Nemců zemřeli také cestující z Brazílie, Chile, Švýcarska, Velké Británie, Argentiny, Japonska a Hondurasu a Tuniska, byly jasné prakticky ihned, přesné příčiny zůstávají dodnes neznámé. Vyšetřování sice přišlo s několika verzemi, žádnou z nich se ale nepodařilo bezvýhradně potvrdit. I kvůli tomu, že v té době letadla ještě nebyla běžně vybavena takzvanými černými skříňkami.

O nehodě se toho moc neví

Jisté jsou tak jen časové údaje, trasa letu - a samozřejmě místo nehody. Bulharský Il-18 přistál v Bratislavě krátce před polednem, protože v Praze, kde byla plánovaná zastávka, bylo špatné počasí. Později odpoledne se ale meteorologická situace zlepšila, a tak se letoun dvě minuty před půl pátou vydal znovu na cestu. Podle pokynů dispečera měl nejprve letět podél Malých Karpat ve výšce 300 metrů a čekat, než před ním letící Iljušin Il-14 ČSA uvolní místo na obloze.

Bulharští piloti se ale instrukcemi řídili jen chvíli - a poté namířili se strojem přímo proti horskému masívu, který začíná zhruba sedm kilometrů severozápadně od bratislavského letiště. Osm minut po vzletu tak téměř plně obsazený iljušin narazil do svahu Sakrakopce. Během vyšetřování se objevilo několik teorií, od chybného nastavení frekvence radiomajáku posádkou až po vliv špatného počasí, kvůli kterému piloti až do poslední chvíle neviděli, že se řítí přímo proti zemi.

Objevila se také spekulace, že nehoda byla ve skutečnosti atentátem na bulharského generála Ivana Byčarova, jehož jméno je na seznamu obětí. Podle všeho se ale jedná jen o konspirační teorii. Vyšetřovací komise, vedená československými odborníky, ve své závěrečné zprávě uvedla, že "nejpravděpodobnější příčnou bylo nedostatečné zhodnocení terénních a povětrnostních podmínek v okruhu letiště v Bratislavě posádkou letadla a nepřizpůsobení letu těmto podmínkám".

Tragicky skončil i let ČSA 523

havárie letu ČSA 523 se odehrála 5. září 1967 na lince Praha – Shannon (Irsko) – Gander (Kanada) – Havana. Letoun Iljušin Il-18 se zřítil krátce po startu z mezipřistání v Ganderu. Ačkoliv šlo o poměrně nový stroj, měl před odletem z Prahy nalétáno 766 hodin. 

Po mezipřistání v irském Shannonu, kde mechanici do letounu doplnili palivo, odletěl stroj do kanadského Ganderu. Zde přistál přibližně o půlnoci ze 4. na 5. září a mechanici opět natankovali další palivo. Po hodině a půl od přistání letadlo odstartovalo, poté se ale po 30 sekundách letu zřítilo ve vzdálenosti asi 1200 metrů od konce vzletové dráhy. Na palubě se v té době nacházelo 60 cestujících a osm členů posádky.

Přímo při nehodě zemřelo 33 osob, další čtyři zahynuly v nemocnicích v Ganderu, Halifaxu a Montréalu. Nehodu přežilo 32 lidí. Co ji ale způsobilo dnes nebylo zjištěno.

Iljušin měl problémy i o mnoho let později

Další tragická nehoda Iljušinu se odehrála o deset let později,  28. července 1976. Let ČSA č. 001 se zřítil do vody v rekreačním areálu Zlaté piesky v Bratislavě.

Letoun startoval z letiště Praha-Ruzyně v 8:52, cílovým letištěm byla Bratislava-Ivanka po trase Praha-Polná-Brno-Hodonín-Kostolany-Bratislava. Na palubě letounu se nacházelo 69 cestujících, 4 zaměstnanci ČSA, čtyřčlenná posádka a 2 palubní průvodčí, tedy celkem 79 osob.

V 9:29 dostala posádka instrukce k přiblížení a v 9:35 povolení k přistání. To ale přišlo příliš pozdě, letoun se nacházel poměrně vysoko nad sestupovou rovinou a stroj se začal stáčet. Následně minul přistávací plochu a narazil do vody.

Při nárazu se oddělila křídla, trup se rozlomil na dvě části, přední část klesla ke dnu a zadní zůstala plavat na vodě. V letounu přežilo několik zraněných cestujících, kteří nebyli schopni opustit letoun. Měl totiž dveře zanořené pod hladinou. Nakonec přežili katastrofu pouze 3 lidé, 76 jich zahynulo.

Neumíralo se jen v Iljušinu

Let JP 450 se od výše zmíněných vyznačuje jiným typem letadla. 30. října 1975 odstartoval z jugoslávského letoviska Tivat na pražské ruzyňské letiště letoun DC-9 jugoslávské registrace YU-AJO. Na palubě měl 115 cestujících a pětičlennou posádka.

Vše probíhalo i přes špatnou viditelnost a výluku některých letištních navigačních systémů hladce do doby, než šel stroj na přistání. Letadlo narazilo do terénu v prostoru zahrádkářské kolonie nad Sedleckými skalami asi 8,5 km před prahem přistávací dráhy. Stroj dopadl na zem, několikrát se odrazil, a poté se rozpadl. Zahynulo 79 lidí, 41 nehodu přežilo. Co je příčinou nehody se opět nepovedlo přesně zjistit.

Související

British Airways, ilustrační fotografie

"V letadle je bomba, smrt Americe, smrt Trumpovi." Cestující zažili během letu chvíle hrůzy

Skotská policie zahájila vyšetřování po výtržnictví na palubě letadla společnosti easyJet, které letělo z Londýna (Luton) do Glasgowa. Incident se stal v neděli ráno, kdy letoun přistál na glasgowském letišti. Na palubě došlo k dramatické situaci, kdy muž začal křičet výrazy jako „Alláhu Akbar“ (což v arabštině znamená „Bůh je největší“) a „smrt Trumpovi“, a také vyhrožoval bombou.

Více souvisejících

letadla, letectví Letecké nehody

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Ostrava se bude muset připravit na varšavské peklo. Tamní fanoušci přerušili bojkot

Od začátku sezóny drželi fanoušci Legie Varšava bojkot kvůli tomu, že mimo jiné nesouhlasí s tím, kam jejich klub v současnosti směřuje a stejně nesouhlasí i s jeho současnou přestupovou politikou. Proto se tak mohlo očekávat horší atmosféra při blížící se odvetě 2. předkola Evropské ligy, v rámci které se Baník Ostrava představí právě na hřišti Legie Varšava, s níž minulý týden remizovala ve Vítkovicích 2:2. Nakonec ale varšavští tento bojkot před zmiňovanou odvetou přerušili.

včera

Laura Dahlmeierová (v popředí s číslem 1)

Drama v horách v Pákistánu. Hledá se slavná sportovní šampionka

Německou sportovní a světovou biatlonovou scénu zasáhla špatná zpráva. Několikanásobná olympijská vítězka a mistryně světa v biatlonu Laura Dahlmeierová, která ukončila kariéru již před šesti lety, se dostala do velkých problémů při horolezectví v Pákistánu. 

včera

včera

Ruský diktátor Vladimir Putin a slovenský premiér Robert Fico

Absolutní nezájem, Putin na schůzce s Ficem převracel oči. Slovensko je pro něj komár, může ho kdykoli rozmáznout

Slovenský premiér Robert Fico je jediným západním lídrem, který ještě ochotně usedá ke stolu s Vladimirem Putinem. Ruský prezident však dává převracením očí a znuděným výrazem jasně najevo, že o něj nestojí. Květnové setkání v Kremlu působilo spíš jako rutinní audience provinčního úředníka z dálné Sibiře u ruského prezidenta než rozhovor dvou státníků. Putin s Ficem mluví, protože prostě musí.

včera

Prezident Trump

Slíbil, že ukončí válku na Ukrajině i v Gaze. Analytik vysvětluje, proč konflikty eskalují a Trump selhal

Donald Trump při své kampani sliboval, že ukončí válku na Ukrajině a rychle uzavře konflikt v Gaze. Dnes, více než šest měsíců po jeho nástupu do úřadu, se však mír na obou frontách zdá být vzdálenější než kdy jindy. V Gaze se jednání o příměří a výměně zajatců, která ještě před několika týdny vykazovala slibné pokroky, zhroutila a humanitární situace dosáhla katastrofických rozměrů. Na Ukrajině opakované diplomatické pokusy narazily na masivní ruské letecké útoky, které byly největšími od začátku války. Co se stalo a proč Trump selhal?

včera

včera

Královská kobra - ilustrační foto

Dvouletý chlapec pokousal kobru. Had na místě zemřel

Dvouletý chlapec v indickém státě Bihár zabil holýma rukama kobru, která ho napadla a omotala se mu kolem rukou. Místo úniku se do ní zakousl tak silně, že had na místě zemřel. Dítě poté upadlo do bezvědomí, ale díky včasnému zásahu lékařů přežilo.

včera

včera

Situace v Gaze po izraelských náletech

Hladovění v Gaze dosahuje kritické úrovně. Taktické pauzy nic nevyřeší, varuje Líska

Takzvané taktické pauzy v bojích, které Izrael zavedl v Pásmu Gazy, nejsou podle Jana Lísky z Charity ČR skutečným řešením humanitární krize. Pomoc podle něj nelze dostatečně efektivně doručit bez příměří a bezpečného prostoru. Líska zároveň pro EuroZprávy.cz varoval, že současný systém distribuce prostřednictvím militarizovaných center pod vedením americké organizace GHF je zcela nedostatečný a pomoc se k nejzranitelnějším vůbec nemusí dostat.

včera

Ukrajinská armáda, ilustrační fotografie

Za zničený ruský tank 40 bodů. Ukrajina vymyslela motivační systém, vojákům z války udělala hru

Na Ukrajině se každý den objevují tisíce záběrů z bojové linie – explodující tanky, vojáci prchající před drony, výbuchy a další scény. Tyto snímky však už nejsou jen svědectvím války, ale staly se i cennou měnou. Ukrajinská armáda zavedla systém, v němž vojáci sbírají body za zničené cíle, které mohou následně směnit za vojenskou výbavu. Válka se tak v podstatě proměňuje v digitální soutěž, která někteří přirovnávají k počítačové hře.

včera

Dovoz a vývoz zboží

EU se ponížila a opět kapitulovala před Trumpem. Konec obchodní války ale stále nenastal, varuje server

Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyen ustoupila Donaldovi Trumpovi a souhlasila s podmínkami obchodní dohody, která je pro EU výrazně nevýhodná. Tato dohoda, která přináší daleko vyšší cla na evropské zboží dovážené do USA než na americké produkty vyvážené do EU, je nejen ponižující, ale ani nezaručuje konec obchodní války mezi oběma stranami, píše The Guardian.

včera

Šanghaj

The Diplomat: K Číně jsou nejkritičtější Češi, Slováci ji vnímají nejvíce pozitivně

Průzkumy veřejného mínění v zemích Visegrádské čtyřky (V4) — Česku, Maďarsku, Polsku a Slovensku — naznačují, že veřejnost zůstává převážně skeptická vůči Číně, přičemž jejich postoje se často liší od vládních politik. Tento kontrast mezi vládními směry a názory obyvatel nabízí zajímavý pohled na bilaterální vztahy s Pekingem. Uvedl to server The Diplomat.

včera

Palestina, pásmo Gazy

IPC: V Gaze probíhá nejhorší možný scénář hladomoru

Iniciativa Integrated Food Security Phase Classification (IPC), globální projekt vedený agenturami OSN, humanitárními organizacemi a vládami, vydala alarmující upozornění, že v Gaze v současnosti probíhá nejhorší možný scénář hladomoru.

včera

včera

Dva mrtví v centru Prahy. Na místě zasahuje policie

Pražská policie se od úterního rána zabývá nálezem dvou mrtvých v centru hlavního města. Těla našel náhodný kolemjdoucí, na místě pracují i kriminalisté. Předběžné závěry jsou takové, že nedošlo k cizímu zavinění. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy