Petljakov Pe-8: Sovětský bombardér, který zasáhl srdce Třetí říše

O strategickém bombardování spojenců nacistického Německa se napsalo mnohé. Málo se již však ví, že krátce po operaci Barbarossa v roce 1941 provedlo sovětské letectvo několik odvážných útoků na Berlín. Páteří těchto útoků byl dálkový bombardér Petljakov Pe-8.

Požadavky na dálkový bombardér, ze kterých Pe-8 vycházel, specifikovalo sovětské letectvo v roce 1934. Stroj měl mít dostup 12 000 metrů, maximální rychlost 400 kilometrů v hodině, nosnost 2000-4000 kilogramů bomb a dolet 1200-3800 kilometrů podle zátěže bomb. Vývojem byl pověřen legendární konstrukční kancelář Andrej Tupoleva a hlavním konstruktérem se stal Vladimir Michajlovič Petljakov. Práce šly rychle vpřed a již v roce 1936 vzlétl první prototyp.

Čtyřmotorový Tupolev TB-7, jak se stroj tehdy jmenoval, měl osmi až dvanáctičlennou posádku, délku 25,59 metrů a rozpětí 39,10 metrů. Protože výkonnější motory nebyly ještě k dispozici byl stroj vybaven motory AM-34FRN o výkonu 1200 koní. Motory nebyly spolehlivé a stroj nemohl být vyzkoušen v plném rozsahu. I přesto byly výkony nadějné. Maximální rychlost byla 380 kilometrů v hodině, dostup 10000 metrů a stroj mohl nést 3000 kilogramů pum. Maximální dolet nebyl testován, ale konstruktéři předpokládali, že by stroj s nespolehlivými motory zvládl i 3800 kilometrů. Na tehdejší dobu se jednalo o skutečně vynikající výkony. Piloti si pochvalovali jednoduché ovládání a rychlé reakce stroje. 

Vedle toho měl stroj i mnoho dosud v letadlech nevídaných novinek. Za tehdy supermoderní byl považován radiokompas, autopilot nebo hydraulický systém vysouvání podvozku a ovládání klapek. Velmi důmyslný byl systém nádrží. Letadlo mělo celkem 19 pryžových nádrží o obsahu 17 000 litrů paliva. S úbytkem paliva se nádrže pomalu plnily chlazenými výfukovými plyny. V případě jejich zasažení nepřátelskou palbou se pak díky tomuto unikátnímu systému nevznítily. Posádka měla k dispozici pro lety ve vysokých výškách kyslíkový systém. Stroj byl navíc vybaven dvěma 30 milimetrovými kanóny a čtyřmi kulomety 7,62 milimetrů. 

Úspěšné testy moderního stroje se bohužel zastavily, když na začátku roku 1937 došlo k jeho poškození při přistání. Navíc stále přetrvávaly problémy s motory. Tyto problémy však byly drobností vedle toho, co se na konstruktéry chystalo. V říjnu 1937 si Tupoleva, Petljakova a velkou část jejich týmu zatkla tajná policie NKVD. Důvod? Sabotáž a příliš dlouhý vývoj TB-7. Konstruktéři putovali do speciálního vězení, kde pokračovali ve své práci. TB-7 byl přejmenován na „letadlo 42“ tedy ANT-42 a prodloužil se a značně zkomplikoval jeho vývoj.   

Další prototyp vzlétl až v roce 1938 a opět prokázal, že konstrukce je kvalitní. Nad celým projektem se však vznášel velký otazník. Stačilo málo a mohl být zrušen. Vedle argumentů logických a faktických jako byl stále problém s motory nebo nedostatek duralu tu byly i argumenty politické. Stroj totiž patřil do vojenské koncepce maršála Michaila Tuchačevského, který byl v roce 1937 označen za zrádce a popraven. Cokoliv bylo spojeno s ním muselo být odstraněno. Navíc Stalin věřil, že na případnou krátkou válku s Německem, budou stačit stroje krátkého a středního doletu.

Naštěstí ANT-42 nakonec zrušen nebyl a v polovině roku 1939 začala v nové továrně v Kazani jeho výroba. První stroj byl hotov před koncem roku 1939 a byl dokonce připraven do zapojení do války s Finskem. Došlo však k nehodě a stroj se do ní nemohl zapojit. Během roku 1940 bylo celkem vyrobeno 12 ANT-42 vybavených dieselovými motory M-40. Ty měly sice výkon 1500 koní a stroj s ním měl dolet 5460 kilometrů, ale ve velké výšce byl motor nespolehlivý. Veřejnosti byl poprvé nový stroj představen na přehlídce 1. května 1940, kdy dva stroje přeletěly nad Rudým náměstím.

Do 22. června 1941 bylo vyrobeno 27 strojů. Osm z nich bylo na začátku operace Barbarossa na letišti Borisovo, kde byly dva stroje zničeny německým bombardováním. Zbytek byl stažen do Kazaně, kde vytvořily 412. pluk těžkých bombardérů. Zároveň opomíjený stroj dostal nový úkol. ANT-42 měl zasadit úder Němcům a dát Sovětům naději. 412. pluk měl bombardovat Berlín! První bombardování hlavního města Třetí říše proběhlo již 7. srpna. K náletů byly použity střední bombardéry DB-3. Spolu s prodlužováním fronty a náročností letu pro menší stroje se Sověti rozhodli nasadit dálkové těžké bombardéry. Stroje se shromáždily na letišti Puškino u Leningradu a 10. srpna mělo vzlétnout deset ANT-42 spolu s dvaceti osmi lehkými dálkovými bombardéry Jermolajev Jer-2.

Bohužel se brzy ukázalo, že problémy s motory M-40 přetrvávají. Hned po startu se jeden ANT-42 zřítil, když mu dva motory vypověděli službu. Navíc byla akce přísně utajena a stroje byly napadeny stíhačkami Polikarpov I-16 sovětského námořnictva. Nad Berlín se dostalo nakonec jen šest strojů a do Puškina se vrátily jen dva stroje. Většina strojů však přistálo na sověty ovládaném území. Pouze jeden se zřítil na Finském území. Pět mužů posádky zahynulo a zbytek byl zajat.

Do 5. září, kdy se Němci přiblížili k Puškinu a letadla musela být evakuována bylo provedeno devět náletů na Berlín. Při nich se nad město dostalo 37 letadel, které na nacistickou metropoli shodily 21 tun bomb, které způsobili 32 požárů. Shozeno bylo i několik desítek tisíc letáků. Letadla, která nemohla bombardovat Berlín svůj smrtonosný náklad shodily na Štětín, Kralovec nebo Vratislav. Cena však byla vysoká. Celkem bylo ztraceno 17 strojů a 7 osádek. Materiální škody nebyly sice velké ale bombardování mělo velký morální účinek nejen na obyvatelstvo ale i samotného Hitlera. „Podlidé“ neměli být něčeho podobného schopni.

Kariéra ANT-42 však bombardováním Berlína neskončila. Naopak. Stroje čekala výměna motorů. Motory AM-35 byly starší, méně výkonné a omezily dolet strojů na pouhých 3500 kilometrů, ale byly spolehlivé. ANT-42 také čekalo přejmenování. Konstruktér Petljakov zahynul v roce 1942 při letecké nehodě. Sovětské vedení rozhodlo vrátit jeho jméno ke všem jeho konstrukcím. Z „letadla 42“ se stal Petljakov Pe-8.

V roce 1942 čekala také Pe-8 největší zkouška. Dne 19. května odstartoval z Moskvy speciálně upravený Pe-8 s komisařem zahraničních věcí Vjačeslavem Molotovem na palubě. Nepozorovaně přeletěl okupovanou Evropu a přistál ve Velké Británii. Po jednáních Molotova s Churchillem stroj pokračoval přes Atlantik do USA. Po deseti dnech se stroj stejnou trasou vrátil do SSSR. Piloti a navigátor obdrželi titul Hrdiny Sovětského svazu.

Pokračoval i vývoj Pe-8. Stroj opět dostal nové motory M-82. Ty veškeré dřívější problémy vyřešily a daly stroji dolet 5800 kilometrů. Posílen byl i trup, takže Pe-8 mohly nést až 7 tun bomb. Nasazení strojů bylo skutečně intenzivní. Zúčastnily se bombardování německých letišť Smolenska a Orla a bombardovaly Ržev. Dokázaly unést i nové bomby FAB-5000 vážící 5 tun. Tyto bomby byly použity v roce 1943 proti Kralovci a poté u Kursku, kde Pe-8 zničily na německém seřaďovacím nádraží více než 300 vagónů. Nejhromadnější nálety pak prováděly Pe-8 v roce 1944 na Helsinky, kdy se nad městem objevilo až 24 strojů najednou.

Pe-8 bylo vyrobeno pouhých 93 kusů přesto byly bojové úspěchy stroje impozantní. Od roku 1941 do roku 1944 provedly 1509 úspěšných bojových operací, shodily 5371 tun bomb a 51 264 propagandistických letáků. Bylo ztraceno celkem 27 strojů. Stroje byly z bojových operací staženy v roce 1944, ale poslední sjely z výrobních linek až na začátku roku 1945. Sovětský letecký průmysl se měl plně soustředit na vývoj a výrobu Tupolevu Tu-4, kopie amerického B-29.

Vyřazení Pe-8 z bojových operací však neznamenal úplný konec typu. Stroje byly využity v dopravě v Arktických oblastech, kde zásobovaly sovětské antarktické základny. Jeden z nich dokonce v roce 1950 přistál na Severním pólu. Poslední stroje byly vyřazeny až v roce 1954. Bohužel žádný se dodnes v žádném muzeu nedochoval. Petlajakov Pe-8 byl ve své době skutečným strojem, který mohl být srovnáván jen s americkými B-17 a britskými Handley Page Halifax. Slabinou oproti konkurenci byl špatný bombardovací zaměřovač. Naopak na stejné nebo vyšší úrovní byla protiletadlová obrana. Vzhledem k malému počtu vyrobených Pe-8 a potížím, kterým čelil, se jednalo o skutečně výjimečný stroj, kterému právem náleží čestné místo v historii letectví.

9. září 2024 20:54

Apple odhalil nový iPhone 16

Petljakov Pe-8 historie letectví Sovětský svaz II. světová válka Letadla II. světové války

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

Úřad práce, ilustrační fotografie.

Úřad práce ruší desítky poboček. Zaměstnanci ale ohroženi nejsou

Úřad práce pokročil s transformací, která odstartovala již vloni a jejímž cílem je postupná přeměna úřadu na moderní, efektivně fungující a proklientsky zaměřenou organizaci, která pomáhá lidem najít novou práci, vydělávat víc peněz a řešit těžké situace. V rámci takzvané racionalizace pobočkové sítě dojde ke zrušení desítek menších pracovišť. Propouštění se však neplánuje. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. 

včera

včera

Policie ČR, ilustrační foto

Vražda na Klatovsku je objasněna. Podezřelou je důchodkyně

Od čtvrtečního večera vyšetřuje policie případ vraždy v nejmenované obci na Klatovsku v Plzeňském kraji. Usmrceného muže tam našli na pozemku před domem, přičemž byla zajištěna podezřelá osoba. Jde o sedmdesátiletou ženu, která byla krajskými kriminalisty obviněna ze zvlášť závažného zločinu vraždy.

včera

včera

včera

Maia Sanduová, nepřechýleně Sandu, je moldavská politička, 6. prezidentka Moldavské republiky, která mezi červnem a listopadem 2019 působila jako premiérka.

Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie

Moldavská prezidentka Maia Sanduová v neděli zvítězila ve druhém kole prezidentských voleb a obhájila svůj mandát, čímž upevnila prozápadní směřování země. Její vítězství nad proruským kandidátem Alexandrem Stoianoglem však zpochybnili moldavští socialisté, kteří výsledky označili za zmanipulované.  

včera

Volby v USA, ilustrační foto

Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní

Sčítání hlasů ve volbách v USA často trvá déle než v jiných zemích, což je způsobeno několika faktory, včetně decentralizovaného volebního systému, různorodosti volebních pravidel, vysokého počtu korespondenčních hlasů a důkladnosti při sčítání a ověřování hlasů. Díky tomu nemusí být výsledek voleb znám během volební noci a jak historie ukazuje, ani několik dní poté. Podívejte se, co vše sčítání hlasů ovlivňuje.

včera

USA

Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?

Republikáni a demokraté jsou dvě hlavní politické strany ve Spojených státech, které se výrazně liší v názorech na řadu zásadních témat, včetně ekonomiky, zdravotní péče, přístupu k vládě, společenských otázkách a zahraniční politiky. Rozdíly mezi nimi vycházejí z dlouhodobě formovaných ideologií, historických událostí a odlišného přístupu k vládní roli ve společnosti.

včera

včera

George Washington při přeplutí Delaware

Historie plná zvratů a nečekaných momentů. Podívejte se na zajímavosti z amerických voleb

Americké prezidentské volby mají dlouhou a fascinující historii plnou nečekaných zvratů, kontroverzních výsledků i výjimečných kandidátů. Od prvních voleb v roce 1789 až po současné napínavé souboje přinášely události, které nejen utvářely budoucnost USA, ale i fascinovaly svět. Podívejme se na některé z nejzajímavějších momentů, které volební historii Spojených států provázely.

včera

Jak se USA brání volebním podvodům?

Volební úředníci EXKLUZIVNĚ pro EZ popsali, jak se USA brání volebním podvodům

Americké úřady čelí před prezidentskými volbami pokusům o falšování volebních registrací, dezinformacím a četným žalobám. Úředníci nadále ujišťují o bezpečnosti a legitimnosti procesu. Mnoho států zavedlo předčasné hlasování a korespondenční volbu, aby zajistilo přístupnost voleb. Dělají to navzdory obavám z podvodů, které mezi voliče zasévá především dezinformační scéna – vedená kandidátem Donaldem Trumpem.

včera

Ilustrační foto

Volby prezidenta USA 2024: Vše, co potřebujete vědět

Američané se připravují na 60. prezidentské volby, ve kterých se rozhodne, kdo se stane 47. prezidentem Spojených stát. Tento úřad je často považován za nejmocnější pozici na světě. Zároveň bude zvolen 50. viceprezident. Britský server The Guardian připravil přehled toho, co potřebují zahraniční pozorovatelé voleb vědět.

včera

včera

včera

včera

Donald Trump

Trump zažaloval televizní stanici CBS

Republikánský kandidát a bývalý prezident USA Donald Trump podal žalobu proti televizní stanici CBS kvůli rozhovoru s jeho demokratickou rivalkou, viceprezidentkou Kamalou Harrisovou. Žaloba se týká rozhovoru odvysílaného v říjnu v pořadu 60 Minutes, který podle Trumpa „zavádějícím způsobem“ interpretoval Harrisové odpovědi.

včera

Íránské útočné drony Arash

WSJ: Írán podnikne mohutný a komplexní útok na Izrael

Navzdory varování Spojených států se Írán chystá k dalšímu útoku na Izrael. Americký deník The Wall Street Journal (WSJ) uvedl, že protiútok bude „mohutný a komplexní“, podle informací nejmenovaného egyptského představitele, který je obeznámen s íránskými záměry.  

včera

V amerických volbách už hlasovalo přes 75 milionů lidí. Dříve, než vůbec začaly

Americké prezidentské volby se rychle blíží a podle údajů centra Floridské univerzity pro sledování voleb, které byly zveřejněny v neděli, již více než 75 milionů voličů využilo možnost hlasovat předem.  

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy