
Bylo to letadlo, které mělo vyčistit německé noční nebe od spojeneckých bombardérů. Těžce vyzbrojený stroj s nejmodernějším radarem měl k tomu ty nejlepší předpoklady. Zároveň při jeho výrobě byly použity ty nejdostupnější materiály. A právě ty vedly k pádu nadějného letadla.
Inspirace k vývoji Ta 154 přišla od nepřítele. V roce 1941 nasadili Britové do boje legendární stroj de Havilland DH.98 Mosquito přezdívaný po zásluze jako Dřevěný zázrak. Stroj sloužil nejen jako stíhačka, ale i jako značkovací pro svazy bombardérů a lehký rušivý bombardér. Přesto, že byl stroj vyroben ze dřeva, což byla v této době již absolutně zastaralá technika, byl pro německou Luftwaffe noční můrou. Obratný stroj s maximální rychlostí 589 kilometrů nebyla schopna sestřelit. Uvádí se, že při prvních 600 operacích Mosquit nad Německem byl ztracen pouze jeden stroj.
Němci se tedy rozhodli vyvinout vlastní odpověď na Dřevěný zázrak. Hlavním zastáncem vývoje stroje byl maršál Erhard Milch. Ten dokonce navrhoval rovnou Mosquito okopírovat. To však neprošlo přes Adolfa Hitlera, který čisté kopírování nepřátelský zbraní odmítal. Oficiálně jej však pojmenoval Moskto, aby bylo jasné, že Německo se zesměšňovat nenechá. V září 1942 byl vývojem stroje pověřena firma Focke-Wulf. Do čela projektu se postavil legendární konstruktér Kurt Tank.
Ten navrhl elegantní dvojmotorový stroj s tehdy ještě neobvyklým příďovým podvozkem. Rozpětí měl 16,3 metru, délka trupu byla 12,5 metru. Dostup byl 10 630 metrů a dolet 1365 kilometrů. Maximální rychlost nevyzbrojeného stroje byla 670 kilometrů. Konstrukce trupu a křídel byla dřevěná a překližková lepená speciálním fenolovým pryskyřičným lepidlem Tego film.
Původně stroj měly pohánět motory Jumo 211. Brzy se však ukázalo, že nebudou k dispozici a byly nahrazeny výkonnějšími Jumo 213 se 1750 koni. Ty však byly teprve na začátku výroby. Ta probíhala pomalu a dodávky byly nejisté. První prototyp vzlétl v červnu 1943 a ve zkouškách překonal své konkurenty Junkers Ju 388 a Heinkel He 219 Uhu. Je však pravdou, že na rozdíl od obou konkurentů, byl Ta 154 nevyzbrojen a nevystrojen. Navíc ve vedení Luftwaffe panoval silný konkurenční boj. Většina důstojníků dávala přednost modernějšímu He 219. Proti nim stala svita maršála Milcha, která dokonce chtěla nechat konkurenční projekty zrušit. Projekt He 219 se jim podařilo zdržet minimálně o dva roky.
Prvním vyzbrojeným Ta 154 se stal teprve třetí prototyp. Ten nesl dva 30 milimetrové a dva 20 milimetrové kanóny a radar FuG 212 LichtensteinC-1. Další prototypy pak byly vyzbrojeny dvěma 30 milimetrovými kanóny Schräge Musik. „Šikmá muzika“, jak zní doslovný překlad, byl systém uložení zbraní v letadle, které střílely ze stroje šikmo. Měly tak udeřit na nepřátelský bombardér z nejhůře chráněné oblasti tedy zespodu.
Byla objednáno 15 kusů zkušební série. Brzy se ukázalo několik problémů. V první řadě se projevila slabost podvozku, který pod váhou stroje často při přistání kolaboval. U vyzbrojených strojů také klesla rychlost, takže maximum bylo nyní 600 kilometrů v hodině. Ke stroji však neměli piloti z testovací letky Erprobungskommando 154 větších námitek. Doporučili jen vylepšit výhled ze stroje. V červnu 1944 se konečně na plno rozjela sériová výroba motorů Jumo 213 a mohla se rozjet i výroba Ta 154.
Tu však krátce po jejím plném rozběhnutí postihla tragédie. Jedinou továrnu vyrábějící Tego film ve Wuppertalu vybombardovala Royal Air Force. Němci se pokusili kvalitní lepidlo nahradit jiným. To však nebylo tak silné a letadla se ve vzduchu při větším namáhání rozpadala. Prameny o počtu vyrobených strojů se neshodují. Mělo jich být 30 až 50 kusů. V srpnu 1944 Kurt Tank výrobu zastavil a v září pak Luftwaffe celý program zrušila. Zbytek postavených Ta 154 dosloužil v noční stíhací jednotce Nachtjagdgeschwader 3 a několik jich bylo použito i k výcviku pilotů na proudová letadla. Není známo, zda nasazené stroje dosáhly nějakého sestřelu.
Se zbytkem letadel mělo německé letectvo i bizarnější plány. Pod kódovým jménem Pulkzerstörer (Ničitel formací) se skrýval nápad zbylé Ta 154 nacpat výbušninou Amatol a poslat je proti sevřeným formacím bombardérů. Těsně před výbuchem, který měl zničit všechny spojenecké bombardéry v jeho okolí, měl pilot ze stroje vyskočit a zachránit se na padáku. Šance na přežití pilota však byla i tak minimální. Pro tento úkol bylo v továrně v Poznani upraveno šest strojů. Než však došlo k jejich nasazení továrnu obsadila Rudí armáda a jejich další osud není znám.
Další Ta 154 měly být upraveny v rámci projektu Mistel (jmelí). V rámci něho byly starší stroje přestavovány starší stroje na létající bomby. Na hřbetu dvoumotorového letadla byl upevněn menší jednomotorový řídící letoun, většinou střihačka Focke-Wulf FW 190. Pilot měl obě letadla namířit na cíl a těsně před dopadem se s menším strojem odpoutat. Verze s Ta 154 a FW 190 se měla nazývat Mistel 7. Není však známo, že by byl nějaký stroj takto upraven.
Tak neslavně skončil stroj, od kterého si Luftwaffe tolik slibovala. Ta 154 byl nejen naprostý neúspěch, který stál nejen velké množství konstrukčních kapacit, ale i zpomalení či zastavení vývoje daleko perspektivnějších strojů, jako byl He 219. Spory kolem Ta 154 stály Luftwaffe minimálně dva roky vývoje a výroby strojů, které by dokázaly čelit hrozbě nočního bombardování daleko účinněji než nepovedený Dřevěný zázrak. Třetí říše tak vlastně byla vlastním projektem poškozena více, než leckterou spojeneckou operací a spojencům tak značně samotní Němci usnadnili jejich zničeni.
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Musk mě zklamal. Nevím, jestli budeme mít ještě dobré vztahy, prohlásil Trump
před 1 hodinou

Trumpův poradce: Riziko se výrazně zvyšuje. Ukrajinci zaútočili na ruskou jadernou triádu
před 2 hodinami

Trumpův zákaz cestování do USA: Proč vybral zrovna těchto 12 zemí?
před 3 hodinami

Rusko vyhrožuje Ukrajině odvetou za útoky dronů
před 4 hodinami

Vědci hlásí přelomový objev v boji proti HIV
před 5 hodinami

Ukrajinci pouze poškodili naše bombardéry, tvrdí Moskva. Satelitní snímky ukazují opak
před 5 hodinami

Policie vyšetřuje násilnou smrt ženy v Pardubickém kraji. Tělo se našlo v lese
před 6 hodinami

USA proti všem. Američané vetovali požadavek okamžitého příměří v Gaze
před 6 hodinami

Rusko v závodě o nadvládu na nebi nad Ukrajinou spoléhá na Čínu
před 7 hodinami

Bouřky dnes udeří na východě. Hrozí supercely a intenzivní lijáky
před 7 hodinami

Na Příbramsku uhynulo až tisíc prasat. Může za to silná bouřka
před 8 hodinami

Ukrajinci změnili podobu budoucích válek. Mnohem větší roli sehrají zpravodajské služby
před 8 hodinami

Izraelci našli v Gaze těla dvou rukojmích. Vrátíme všechny, vzkazuje Netanjahu
před 9 hodinami

Armáda má být atraktivnější. Vojáci si finančně polepší, rozhodla vláda
před 9 hodinami

Zlom ve válce na Ukrajině. Experti hodnotí triumfální operaci na ruském území
před 10 hodinami

Středeční bouřky naplnily potenciál. Kroupy měly i čtyři centimetry
před 10 hodinami

Trump nařídil vyšetřování Bidena kvůli jeho duševnímu stavu. Rakovina už ho nezajímá
před 11 hodinami

Bitcoiny řešila vláda i Bezpečnostní rada státu. Fiala rozdal úkoly
před 11 hodinami

Trump zakázal občanům z 12 států vstup na území USA
před 12 hodinami
Počasí: Nový den, nové varování před bouřkami. Česku se nevyhnou ani dnes
Českem se ve středu po úterním klidném dni opět prohnaly bouřky a další se vyskytnou dnes. Potvrzuje to výstraha Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), která varuje před bouřkami ve východní polovině republiky. Mohou být i velmi silné.
Zdroj: Jan Hrabě