Ačkoliv vyrábí elektronická auta, Tesla je spíše technickou společností než automobilkou. Jako jiné technické společnosti, i Tesla se ve velké míře orientuje na shromažďování dat a jejich využití pro zvýšení komfortu uživatele. Zakladatel Tesly, Elon Musk, vysloveně uvádí využívání dat k učení autopilota jako konkurenční výhodu. Zpravodajský web Axios prozkoumal, co všechno Tesla o svých uživatelích ví.
Většina moderních aut už nějakým způsobem shromažďuje o svých uživatelích data. Z auta prostřednictvím zabudovaného WI-Fi připojení posílají na centrálu informace o místech, kudy se auto pohybuje, adresy zadané do navigačního systému nebo oblíbenou rádiovou stanici či telefonní kontakty uživatele.
Výrobci aut uvádí, že tyto informace jsou shromažďovány pro potřeby a pohodlí uživatele. Např. mu mohou pomoci prostřednictvím vzdáleného přístupu otevřít auto či mu poskytnout asistenci na cestách. Podobně odůvodňují i předávání informací obchodním partnerům, kteří mohou přizpůsobit své služby požadavkům uživatele, např. co se týče navigace či rádiového vkusu.
Tesla dovádí toto shromažďování dat ještě o stupínek dál. Podle Axios zná uživatelovu rychlost, počet najetých kilometrů a kdy nabíjí baterii. Monitoruje též, kdy a jak se uživatel rozjíždí a brzdí a jak nasazuje airbagy. Tesla sleduje, zda řidič má ruce na volantu a kdy má zapnutého či vypnutého Autopilota.
V Tesle jsou neustále zapnuté kamery a další senzory, které zaznamenávají každý detail během jízdy. Tyto kamerové záznamy zahrnují i krátké videoklipy z externích kamer vozu, které mají sloužit k rozpoznávání čár jízdních pruhů, názvů ulic a semaforů, aby Tesla mohla vylepšit svého Autopilota.
Společnost tvrdí, že tyto videa shromažďované i když je Autopilot vypnutý, nejsou spojeny s identifikačním číslem vozidla a neexistuje tedy žádný způsob, jak v databázi najít klipy spjaté s konkrétním vozidlem. Axios však upozorňuje, že vzhledem k pouhému počtu 500 000 vozidel na celém světě lze informace shromážděné jedním vozidlem snadno sdílet s ostatními.
Uživatel může vysloveně Teslu požádat o zrušení dat týkajících se polohy, včetně videoklipů. Ti lidé, kteří budou zaznamenáni na externích kamerách však takovou možnost nemají, což představuje potenciální problém ohledně ochrany soukromí.
Uživatelé Tesly též mohou společnost požádat, aby přestala sdílet základní data. Společnost však varuje, že to může negativně ovlivnit provoz vozu, zabránit aktualizacím softwaru a vypnout některé funkce. Axios upozorňuje, že uživatelé o těchto možnostech často neví, protože ač jsou uvedeny v zásadách ochrany osobních údajů, které většina lidí nečte.
Velká data (Big Data) v automobilech budou dle odhadů americké prestižní konzultační společnosti McKinsey & Company v roce 2030 mít cenu 450 miliard dolarů až 750 miliard dolarů. Podle McKinsey & Copany si kapitáni automobilového průmyslu, včetně Muska, uvědomují tento potenciál a zajímají se o něj, mnohem více než veřejnost.
Autor zprávy Michele Bertoncello poukazuje na výzkumy, podle kterých jsou uživatelé ochotni poskytnout automobilce svá osobní data výměnou za některé pro ně výhodné služby, jako je např. „síťové parkování“, tj. vyhledávač nejlepší místa k zaparkování na základě datové analýzy.
Nicméně, podle Bertoncella existují velké rozdíly mez jednotlivými zeměmi. Zatímco Činané jsou ochotni publikovat všechna svá privátní data výměnou za kvalitní služby, Němci si více cení soukromí, zatímco Američané jsou někde mezi.
Související
BYD v Evropě válcuje Teslu. Nabízí za kratší dobu nabíjení mnohem větší dojezd
Na jedno nabití 800 km? Tesla chystá premiéru Modelu 3+ s rekordním dojezdem
Tesla Motors , Elon Musk , osobní údaje
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
před 2 hodinami
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
před 3 hodinami
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
před 4 hodinami
Už nenadávají u mobilů. Hněv generace Z se v roce 2025 přetvořil a začal měnit svět
před 6 hodinami
Americká armáda provedla sérii leteckých úderů v Nigérii, útočila na Islámský stát
před 6 hodinami
Počasí: Meteorologové vydali varování před ledovkou. Část Česka zasáhne už dnes večer
před 7 hodinami
Rutte ostře odmítnul návrhy na vojenské odtržení Evropy od USA
před 9 hodinami
"Spojenectví jsme upevnili prolitou krví." Kim Čong-un zaslal Putinovi novoroční blahopřání
před 10 hodinami
Krvavé střety jsou u konce. Thajsko a Kambodža uzavřely dohodu o příměří
před 11 hodinami
Rusko podniklo masivní útok na Kyjev
před 12 hodinami
Počasí na Silvestra a Nový rok. Na hory může dorazit sněhová nadílka
včera
Obchody už budou otevřené až do Silvestra. Zákon je ovlivní zase za několik dní
včera
Fotbalová liga hlásí první zimní přestupy. Posily vítají Plzeň, Olomouc i Pardubice
včera
Zelenského a Trumpa čeká další jednání. Nejspíš ho stihnou do konce týdne
včera
Hřib bude mít jednoho vyzyvatele. Piráti si zvolí i místopředsedy
včera
Babiš odhalil, že mu volal americký prezident Trump
včera
Počasí jako v létě. Na Islandu zažili velmi neobvyklé Vánoce
včera
Za smrt Perryho nese vinu i druhý lékař. Za mříže ale nemusí
včera
Slovensko poprvé reagovalo na ruský zásah lodi v přístavu na Ukrajině
včera
Zeman se opřel do Fialy, jeho vlády i prezidenta. Pavla ale zároveň i ocenil
Exprezident Miloš Zeman i letos přednesl vánoční poselství, ačkoliv od roku 2023 nevykonává žádnou politickou funkci. Bývalý vrcholný politik v televizním vystoupení na CNN Prima News kritizoval bývalého premiéra Petra Fialu či některé členy jeho kabinetu. Překvapil tím, že v jedné věci ocenil svého nástupce Petra Pavla.
Zdroj: Jan Hrabě