Ačkoliv vyrábí elektronická auta, Tesla je spíše technickou společností než automobilkou. Jako jiné technické společnosti, i Tesla se ve velké míře orientuje na shromažďování dat a jejich využití pro zvýšení komfortu uživatele. Zakladatel Tesly, Elon Musk, vysloveně uvádí využívání dat k učení autopilota jako konkurenční výhodu. Zpravodajský web Axios prozkoumal, co všechno Tesla o svých uživatelích ví.
Většina moderních aut už nějakým způsobem shromažďuje o svých uživatelích data. Z auta prostřednictvím zabudovaného WI-Fi připojení posílají na centrálu informace o místech, kudy se auto pohybuje, adresy zadané do navigačního systému nebo oblíbenou rádiovou stanici či telefonní kontakty uživatele.
Výrobci aut uvádí, že tyto informace jsou shromažďovány pro potřeby a pohodlí uživatele. Např. mu mohou pomoci prostřednictvím vzdáleného přístupu otevřít auto či mu poskytnout asistenci na cestách. Podobně odůvodňují i předávání informací obchodním partnerům, kteří mohou přizpůsobit své služby požadavkům uživatele, např. co se týče navigace či rádiového vkusu.
Tesla dovádí toto shromažďování dat ještě o stupínek dál. Podle Axios zná uživatelovu rychlost, počet najetých kilometrů a kdy nabíjí baterii. Monitoruje též, kdy a jak se uživatel rozjíždí a brzdí a jak nasazuje airbagy. Tesla sleduje, zda řidič má ruce na volantu a kdy má zapnutého či vypnutého Autopilota.
V Tesle jsou neustále zapnuté kamery a další senzory, které zaznamenávají každý detail během jízdy. Tyto kamerové záznamy zahrnují i krátké videoklipy z externích kamer vozu, které mají sloužit k rozpoznávání čár jízdních pruhů, názvů ulic a semaforů, aby Tesla mohla vylepšit svého Autopilota.
Společnost tvrdí, že tyto videa shromažďované i když je Autopilot vypnutý, nejsou spojeny s identifikačním číslem vozidla a neexistuje tedy žádný způsob, jak v databázi najít klipy spjaté s konkrétním vozidlem. Axios však upozorňuje, že vzhledem k pouhému počtu 500 000 vozidel na celém světě lze informace shromážděné jedním vozidlem snadno sdílet s ostatními.
Uživatel může vysloveně Teslu požádat o zrušení dat týkajících se polohy, včetně videoklipů. Ti lidé, kteří budou zaznamenáni na externích kamerách však takovou možnost nemají, což představuje potenciální problém ohledně ochrany soukromí.
Uživatelé Tesly též mohou společnost požádat, aby přestala sdílet základní data. Společnost však varuje, že to může negativně ovlivnit provoz vozu, zabránit aktualizacím softwaru a vypnout některé funkce. Axios upozorňuje, že uživatelé o těchto možnostech často neví, protože ač jsou uvedeny v zásadách ochrany osobních údajů, které většina lidí nečte.
Velká data (Big Data) v automobilech budou dle odhadů americké prestižní konzultační společnosti McKinsey & Company v roce 2030 mít cenu 450 miliard dolarů až 750 miliard dolarů. Podle McKinsey & Copany si kapitáni automobilového průmyslu, včetně Muska, uvědomují tento potenciál a zajímají se o něj, mnohem více než veřejnost.
Autor zprávy Michele Bertoncello poukazuje na výzkumy, podle kterých jsou uživatelé ochotni poskytnout automobilce svá osobní data výměnou za některé pro ně výhodné služby, jako je např. „síťové parkování“, tj. vyhledávač nejlepší místa k zaparkování na základě datové analýzy.
Nicméně, podle Bertoncella existují velké rozdíly mez jednotlivými zeměmi. Zatímco Činané jsou ochotni publikovat všechna svá privátní data výměnou za kvalitní služby, Němci si více cení soukromí, zatímco Američané jsou někde mezi.
Související
Tesla náhle propustí více jak 10 % svých zaměstnanců. Co se děje?
Vozy Tesla nepatří na silnice. Jsou nebezpečné nejen pro řidiče, tvrdí bývalý zaměstnanec automobilky
Tesla Motors , Elon Musk , osobní údaje
Aktuálně se děje
včera
Fiala tentokrát Švýcarům proti Kanadě nepomohl, Rakušané nadále drží naději. Lotyši udolali Slováky v nájezdech
včera
Ukrajina by měla mít více svobody při útocích na cíle v Rusku, žádá Litva
včera
Netanjahu se poprvé vyjádřil k zatykači na svou osobu
včera
Ukrajinští vojáci zadržují útok ruských sil poblíž obce Bilohorivka
včera
Fiala: Návrh na zatykač na Netanjahua je nepřijatelný a děsivý
včera
Izrael má v úmyslu rozšířit vojenskou operaci ve městě Rafah
včera
Západ smrt Raísího příliš nekomentuje. RB OSN držela minutu ticha
včera
Izrael: Neslýchané. Zatykač na Netanjahua povzbudí teroristy po celém světě
včera
V Česku se dvacet let o euru lže. Odpůrci v čele s Klausem s ním veřejnost straší, říká poslanec Exner
včera
Fiala nechápe návrh prokurátora ICC. Je to děsivé a nepřijatelné, vzkázal
včera
Chameneí vyhlásil pětidenní smutek za íránského prezidenta Raísího
včera
Dlouho očekávaný rozsudek padl. Soud rozhodl o odvolání Juliana Assangeho
včera
Prokurátor ICC požádal o zatykače na Netanjahua a šéfa Hamásu
včera
Černý kašel v ČR: Situace se podle SZÚ ustálila. Hlášeno další úmrtí seniora
včera
Pavel tlačí na přijetí eura. Stejně podle něj nemáme na výběr
včera
Stav Fica je po atentátu stabilizovaný. Komunikuje a zlepšuje se
včera
Policie eviduje další falešné vstupenky na hokejové MS. U O2 areny zadržela dva lidi
včera
Svět reaguje na smrt Raísího: Pákistán vyhlásil den smutku, kondoluje Rusko i Hamás
včera
Izrael popřel, že by se podílel na smrti íránského prezidenta Ebráhima Raísího
včera
Kdo povede Írán po smrti Raísího? Země se chystá na předčasné volby
Íránský nejvyšší duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí vzdal hold prezidentu Ebráhimu Raísímu, který v neděli zahynul při havárii vrtulníku v provincii Východní Ázerbájdžán na severozápadě Íránu. Na svém webu o tom informovala televize Al-Džazíra, která dodala, že Raísího pozůstatky převážejí do města Tabríz - metropole provincie Východní Ázerbájdžán. Zatím není jasné, kdy a kde bude Raísí pohřben.
Zdroj: Libor Novák