Ačkoliv vyrábí elektronická auta, Tesla je spíše technickou společností než automobilkou. Jako jiné technické společnosti, i Tesla se ve velké míře orientuje na shromažďování dat a jejich využití pro zvýšení komfortu uživatele. Zakladatel Tesly, Elon Musk, vysloveně uvádí využívání dat k učení autopilota jako konkurenční výhodu. Zpravodajský web Axios prozkoumal, co všechno Tesla o svých uživatelích ví.
Většina moderních aut už nějakým způsobem shromažďuje o svých uživatelích data. Z auta prostřednictvím zabudovaného WI-Fi připojení posílají na centrálu informace o místech, kudy se auto pohybuje, adresy zadané do navigačního systému nebo oblíbenou rádiovou stanici či telefonní kontakty uživatele.
Výrobci aut uvádí, že tyto informace jsou shromažďovány pro potřeby a pohodlí uživatele. Např. mu mohou pomoci prostřednictvím vzdáleného přístupu otevřít auto či mu poskytnout asistenci na cestách. Podobně odůvodňují i předávání informací obchodním partnerům, kteří mohou přizpůsobit své služby požadavkům uživatele, např. co se týče navigace či rádiového vkusu.
Tesla dovádí toto shromažďování dat ještě o stupínek dál. Podle Axios zná uživatelovu rychlost, počet najetých kilometrů a kdy nabíjí baterii. Monitoruje též, kdy a jak se uživatel rozjíždí a brzdí a jak nasazuje airbagy. Tesla sleduje, zda řidič má ruce na volantu a kdy má zapnutého či vypnutého Autopilota.
V Tesle jsou neustále zapnuté kamery a další senzory, které zaznamenávají každý detail během jízdy. Tyto kamerové záznamy zahrnují i krátké videoklipy z externích kamer vozu, které mají sloužit k rozpoznávání čár jízdních pruhů, názvů ulic a semaforů, aby Tesla mohla vylepšit svého Autopilota.
Společnost tvrdí, že tyto videa shromažďované i když je Autopilot vypnutý, nejsou spojeny s identifikačním číslem vozidla a neexistuje tedy žádný způsob, jak v databázi najít klipy spjaté s konkrétním vozidlem. Axios však upozorňuje, že vzhledem k pouhému počtu 500 000 vozidel na celém světě lze informace shromážděné jedním vozidlem snadno sdílet s ostatními.
Uživatel může vysloveně Teslu požádat o zrušení dat týkajících se polohy, včetně videoklipů. Ti lidé, kteří budou zaznamenáni na externích kamerách však takovou možnost nemají, což představuje potenciální problém ohledně ochrany soukromí.
Uživatelé Tesly též mohou společnost požádat, aby přestala sdílet základní data. Společnost však varuje, že to může negativně ovlivnit provoz vozu, zabránit aktualizacím softwaru a vypnout některé funkce. Axios upozorňuje, že uživatelé o těchto možnostech často neví, protože ač jsou uvedeny v zásadách ochrany osobních údajů, které většina lidí nečte.
Velká data (Big Data) v automobilech budou dle odhadů americké prestižní konzultační společnosti McKinsey & Company v roce 2030 mít cenu 450 miliard dolarů až 750 miliard dolarů. Podle McKinsey & Copany si kapitáni automobilového průmyslu, včetně Muska, uvědomují tento potenciál a zajímají se o něj, mnohem více než veřejnost.
Autor zprávy Michele Bertoncello poukazuje na výzkumy, podle kterých jsou uživatelé ochotni poskytnout automobilce svá osobní data výměnou za některé pro ně výhodné služby, jako je např. „síťové parkování“, tj. vyhledávač nejlepší místa k zaparkování na základě datové analýzy.
Nicméně, podle Bertoncella existují velké rozdíly mez jednotlivými zeměmi. Zatímco Činané jsou ochotni publikovat všechna svá privátní data výměnou za kvalitní služby, Němci si více cení soukromí, zatímco Američané jsou někde mezi.
Související
Šéf Tesly Elon Musk náhle kritizuje americká cla na čínská elektrická vozidla
Tesla náhle propustí více jak 10 % svých zaměstnanců. Co se děje?
Tesla Motors , Elon Musk , osobní údaje
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 4 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 4 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 6 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 7 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.
Zdroj: Libor Novák