Ačkoliv vyrábí elektronická auta, Tesla je spíše technickou společností než automobilkou. Jako jiné technické společnosti, i Tesla se ve velké míře orientuje na shromažďování dat a jejich využití pro zvýšení komfortu uživatele. Zakladatel Tesly, Elon Musk, vysloveně uvádí využívání dat k učení autopilota jako konkurenční výhodu. Zpravodajský web Axios prozkoumal, co všechno Tesla o svých uživatelích ví.
Většina moderních aut už nějakým způsobem shromažďuje o svých uživatelích data. Z auta prostřednictvím zabudovaného WI-Fi připojení posílají na centrálu informace o místech, kudy se auto pohybuje, adresy zadané do navigačního systému nebo oblíbenou rádiovou stanici či telefonní kontakty uživatele.
Výrobci aut uvádí, že tyto informace jsou shromažďovány pro potřeby a pohodlí uživatele. Např. mu mohou pomoci prostřednictvím vzdáleného přístupu otevřít auto či mu poskytnout asistenci na cestách. Podobně odůvodňují i předávání informací obchodním partnerům, kteří mohou přizpůsobit své služby požadavkům uživatele, např. co se týče navigace či rádiového vkusu.
Tesla dovádí toto shromažďování dat ještě o stupínek dál. Podle Axios zná uživatelovu rychlost, počet najetých kilometrů a kdy nabíjí baterii. Monitoruje též, kdy a jak se uživatel rozjíždí a brzdí a jak nasazuje airbagy. Tesla sleduje, zda řidič má ruce na volantu a kdy má zapnutého či vypnutého Autopilota.
V Tesle jsou neustále zapnuté kamery a další senzory, které zaznamenávají každý detail během jízdy. Tyto kamerové záznamy zahrnují i krátké videoklipy z externích kamer vozu, které mají sloužit k rozpoznávání čár jízdních pruhů, názvů ulic a semaforů, aby Tesla mohla vylepšit svého Autopilota.
Společnost tvrdí, že tyto videa shromažďované i když je Autopilot vypnutý, nejsou spojeny s identifikačním číslem vozidla a neexistuje tedy žádný způsob, jak v databázi najít klipy spjaté s konkrétním vozidlem. Axios však upozorňuje, že vzhledem k pouhému počtu 500 000 vozidel na celém světě lze informace shromážděné jedním vozidlem snadno sdílet s ostatními.
Uživatel může vysloveně Teslu požádat o zrušení dat týkajících se polohy, včetně videoklipů. Ti lidé, kteří budou zaznamenáni na externích kamerách však takovou možnost nemají, což představuje potenciální problém ohledně ochrany soukromí.
Uživatelé Tesly též mohou společnost požádat, aby přestala sdílet základní data. Společnost však varuje, že to může negativně ovlivnit provoz vozu, zabránit aktualizacím softwaru a vypnout některé funkce. Axios upozorňuje, že uživatelé o těchto možnostech často neví, protože ač jsou uvedeny v zásadách ochrany osobních údajů, které většina lidí nečte.
Velká data (Big Data) v automobilech budou dle odhadů americké prestižní konzultační společnosti McKinsey & Company v roce 2030 mít cenu 450 miliard dolarů až 750 miliard dolarů. Podle McKinsey & Copany si kapitáni automobilového průmyslu, včetně Muska, uvědomují tento potenciál a zajímají se o něj, mnohem více než veřejnost.
Autor zprávy Michele Bertoncello poukazuje na výzkumy, podle kterých jsou uživatelé ochotni poskytnout automobilce svá osobní data výměnou za některé pro ně výhodné služby, jako je např. „síťové parkování“, tj. vyhledávač nejlepší místa k zaparkování na základě datové analýzy.
Nicméně, podle Bertoncella existují velké rozdíly mez jednotlivými zeměmi. Zatímco Činané jsou ochotni publikovat všechna svá privátní data výměnou za kvalitní služby, Němci si více cení soukromí, zatímco Američané jsou někde mezi.
Související
BYD v Evropě válcuje Teslu. Nabízí za kratší dobu nabíjení mnohem větší dojezd
Na jedno nabití 800 km? Tesla chystá premiéru Modelu 3+ s rekordním dojezdem
Tesla Motors , Elon Musk , osobní údaje
Aktuálně se děje
před 15 minutami
Zeman promluví k lidem ještě před Pavlem. S Babišem se televize nedohodly
před 1 hodinou
Rodinná tragédie při letecké nehodě v USA. Zemřel slavný závodník i s dětmi
před 1 hodinou
Metro opět staví ve všech stanicích na lince C. Pankrác po rekonstrukci opět funguje
před 2 hodinami
Astronauti se vrátí na Měsíc, nařídil Trump. Připustil možnost války s Venezuelou
před 3 hodinami
Putin: Pokud budete respektovat Rusko, nové války nebudou. Jestli Ukrajina uspořádá volby, zastavíme palbu
před 4 hodinami
Noční summit ukázal tvrdou pravdu: Evropa chce Ukrajinu zachránit, ale není ochotna za to platit
před 5 hodinami
V utajené továrně vyrábí Ukrajina ničivou střelu. Flamingo má konkurovat americkému Tomahawku
před 6 hodinami
Rusko nemá v úmyslu zaútočit na Evropu, za stupňování napětí může NATO, prohlásil Putin
před 6 hodinami
Putin pochválil Trumpa. Jeho snahu o ukončení války označil za upřímnou
před 7 hodinami
Půjčka Ukrajině tříští lídry. Macron a Sánchez se radují, Orbán varuje před uvrhnutím Evropy do války
před 8 hodinami
My chceme mír, Ukrajina ne, prohlásil Putin. Bude ale možný jen za našich podmínek, dodal
před 9 hodinami
Chraňte svou firmu efektivně: Antivirový program dnes již nestačí
před 9 hodinami
Na půjčce Ukrajině se podílet nebudeme, honosí se Babiš. Zrádce Evropy táhne Česko na východ, reagují politici
před 10 hodinami
Odchod ze summitu bez dohody by pro EU znamenal katastrofu, přiznal De Wever
před 11 hodinami
Dohodnuto. EU půjčí Ukrajině 90 miliard eur. Putin musí pochopit, že se mu válka nevyplatí, vzkázal Merz
před 12 hodinami
Víkendové počasí změnu nepřinese, vyplývá z předpovědi
včera
Princ Andrew unikl dalšímu policejnímu vyšetřování. Není prý důvod ho obnovit
včera
Polskem otřásla vražda mezi dětmi. Školačku ubodala jiná dívka
včera
Rozbili nám letadlo, přiznal Fico. Pak podpořil srbské ambice na členství v EU
včera
Metru se nevyhnuly potíže ani v předvánočním čase. V pátek skončí dlouhé omezení
Metru se ani v předvánočním týdnu nevyhnuly komplikace. Během úterý nejezdily vlaky mezi Smíchovem a Florencí. Na vině byla technická závada, oznámil dopravní podnik na sociální síti. Cestující museli do tramvají.
Zdroj: Jan Hrabě