NASA zveřejnila dosud utajované video. Ukazuje, co astronauti dělali na Měsíci

Před padesáti lety posádka Apollo 11 odletěla do vesmíru, aby přistála na Měsíci. Ku příležitosti výročí se hodí připomenout veselé video, zveřejněné NASA, které ukazuje, že malý krůček pro člověka bylo na Měsíci ve skutečnosti těží udělat, než se zdá.

Ve videu jsou vidět padající kosmonauti členů posádek Apollo 15 a Apollo 16, jak se snaží vyrovnat se s nezemskou gravitací na Měsíci. NASA jejich snažení nezaznamenala pro veselé účely, ale aby zjistila, jak by se kosmonauti mohli co nejlépe vyrovnat s ztíženými podmínkami, které existují na Měsíci.

Podle serveru ScienceAlert, NASA používá záznam pohybů členů posádky Apolla 15 k měření jejich metabolického výdeje, když zdolávali měsíční terén, a záznam pohybu posádky Apollo 16 k tomu, aby zjistila rozdíl mezi lidskou obratností na Zemi a Měsíci.

Na Měsíci je totiž mnohem nižší gravitace, což se podepisuje na celkovém pohybu člověka. Zatímco když na Zemi spadne objekt, padá asi 9,807 metrů za sekundu. Na Měsíci je to asi 1,62 metrů za sekundu. Gravitační síla Měsíce je tak šestkrát nižší než gravitační síla Země.

Zatímco hmotnost člověka na Zemi a Měsíci zůstává stejná, jeho tíha (hmotnost znásobená o gravitační sílu) se mění. Díky menší gravitační síle na Měsíci má člověk mnohem lehčí pohyby. Protože na to není zvyklý, je pro něj obtížnější se kontrolovat a tak dochází k legračním pádům, zaznamenaných na videu.

NASA se pokusila konkrétně popsat, jak k těmto pádům došlo. Např. popisuje, že pilot lunárního modulu Apolla 16, Charles Dong spadl, když se pokusil zvednout pár kleští. Namísto toho, aby je sebral, však na ně stoupl, „takže když se je pokusil zvednout, ztratil rovnováhu.“

ScienceAlert podotýká, že tyto poznatky NASA se jí mohou nyní hodit, jak americký prezident Donalda Trump začal opětovně rozvíjet americký vesmírný program a rád by se vrátil na Měsíc, přičemž by chtěl navštívit i Mars.

V sobotu, 20. července, se bude slavit 50 let od prvního okamžiku, kdy člověk vstoupil na Měsíc. Astronaut Neil Armstrong to okomentoval slavným výrokem: „Malý krůček pro člověka, velký krok pro lidstvo.“ Záznam pádů dalších astronautů však ukazuje, že uskutečnění i toho malého krůčku na Měsíci může být pořádně těžkým.