Vědci si až donedávna nebyli jisti, jaký má na lidské tělo skutečný vliv káva. Relevantní studie chyběly a všechna tvrzení proto stála na bázi dohadů. Podle některých odborníků má oblíbený nápoj příznivé účinky na lidské tělo i psychiku, jiní ale tvrdili opak. Nyní je konečně jasno - káva prodlužuje život.
Káva je specifický nápoj. Jedni si bez ní nedokáží představit ráno a pokud za den nevypijí několik šálků horkého černého nápoje, není s nimi řeč. Jiným zkrátka nechutná, nevyhledávají ji a dokáží se bez ní obejít. Pokud si ale takoví lidé myslí, že budou zdravější, jsou na omylu.
Přední světová média zveřejnila dvě nové studie, které se shodnou ve výsledku. Obě byly totiž prováděny jinak a na jiných vzorcích populace, shodně ale zjistily, že káva má na lidské tělo blahodárné účinky. Výrazně prodlužuje život.
Jedna studie uveřejněná v časopise Annals of Internal Medicine podrobila zkoumání podle serveru CNN více než 520 tisíc lidí v deseti evropských zemích, což je největší studie kávy v historii. Vědci při ní zjistili, že pití většího množství kávy by mohlo významně snížit riziko úmrtí člověka.
Za studií stojí podle televize SkyNews výzkumní pracovníci Mezinárodní agentury pro výzkum rakoviny (IARC) a Imperial College London, kteří zjistili, že vyšší hladina spotřeby kávy je spojena se sníženým rizikem úmrtí ze všech možných důvodů. Nejlépe působí jako prevence proti onemocněním oběhového a zažívacího traktu.
"Zjistili jsme, že vyšší spotřeba kávy byla spojena s nižším rizikem úmrtí z jakékoliv příčiny. Zejména šlo o onemocnění oběhového ústrojí a nemoci trávicího ústrojí," uvedl podle televize autor studie Dr. Marc Gunter z IARC s tím, že tyto výsledky byly ve všech deseti evropských zemích podobné.
Vědci zkoumali vliv kávy na lidské tělo po dobu 16 let. Během této doby téměř 42 000 lidí zaangažovaných ve studii zemřelo z řady různých příčin, například na rakovinu, onemocnění oběhového ústrojí, srdeční selhání a mrtvici.
Po úpravě faktorů životního stylu, jako je dieta a kouření, vědci zjistili, že skupina s nejvyšší spotřebou kávy měla nižší riziko všech příčin úmrtí ve srovnání s těmi, kteří nepili kávu. Muži, kteří vypili alespoň tři šálky kávy denně, měli o 18 % nižší pravděpodobnost, že zemřou. Ženy, které konzumovaly stejné množství kávy, dosáhly 8% snížení úmrtnosti v průběhu sledovaného období.
Nejnovější studie prospěšnost potvrdila
Druhá studie se zaměřila především na lidi jiné než bílé barvy pleti. Do průzkumu se zapojilo více než 185 000 Afroameričanů, domorodých Američanů, Havajců, japonských Američanů, dalších etnik. Výzkumníci i u nich, nezávisle na první studii, zjistili, že káva zvyšuje dlouhověkost.
Za touto studií stojí odborníci z USC's Keck School of Medicine a podle autorka Veronica Wendy Setiawanová tvrdí, že souhra obou studií jednoznačně potvrzuje prospěšnost kávy. "Vzhledem k tomu, že se jedná o velmi rozmanité populace, mají všichni tito lidé různý životní styl, velmi odlišné stravovací návyky a různé náchylnosti. Výsledky jsou ale stejné," uvedla Setiawanová pro CNN.
Káva ale nepomáhá pouze proti srdečním onemocněním, onemocněním dýchacích cest, mrtvici, cukrovce nebo onemocněním ledvin. Studie odhalila například také nižší riziko sebevraždy u mužů, nebo vzniku rakoviny u žen. Káva má také protizánětlivé vlastnosti, které mohou pomoci snížit riziko onemocnění, jako je Parkinsonova choroba.Lidé pijící kávu mají také nižší náchylnost k zánětům, zdravější lipidové profily a lepší kontrolu glukózy ve srovnání s těmi, kteří kávu nepijí.
Vědci také zjistili, že účinky kávy nijak neovlivňují cigarety a kouření. Stále si ale nejsou jisti, jaké konkrétní sloučeniny v kávě mají na lidské tělo tak blahodárné účinky. Právě to bude podle vědců předmětem dalšího zkoumání.
Dobrá zpráva ve špatnou chvíli? Káva dochází, za pár let nebude
Nový výzkum o vlivech kávy na lidské tělo tak definitivně bourá seznam potenciálně karcinogenních látek, na který byla káva zařazena v roce 1991. IARC už dříve zjistila, že káva opravdu může být riziková, avšak pouze v případě, že ji lidé konzumují horkou.
IARC oznámila, že existuje spojitost mezi vznikem rakoviny jícnu a pitím nápojů teplejších než 65 stupňů Celsia. Toto zjištění se zakládá na analýze studií z Íránu, Číny a Jižní Ameriky, kde jsou čaj a káva tradičně podávány při teplotách vyšších než 70 stupňů Celsia.
Mezi hlavní příčiny rakoviny jícnu v rozvinutých zemích patří kouření a konzumace alkoholu; tato rakovina se ale častěji objevuje v těch částech světa, kde jsou nápoje často konzumovány při velmi vysokých teplotách. Horké nápoje tak byly zařazeny na seznam „potenciálně karcinogenních" látek, kde se nachází také olovo, benzín a výfukové plyny.
Ačkoliv mají vědci pro mnoho lidí dobré zprávy, nadšení z nových výzkumů mírní zemědělci. Tvrdí totiž, že pokud se velmi rychle něco nezmění, káva prostě nebude.
Kávovníky jsou totiž v ohrožení v důsledku odlesňování, abnormálně vysokých teplot, nedostatku srážek a nemocí. Globální trh je už čtvrtý rok v deficitu, odhadují experti ze skupiny Rabobank International. Zároveň se očekává, že celosvětová poptávka po milovaném nápoji dosáhne v tomto roce maxima, podporuje ji totiž poptávka ze strany mladších amerických spotřebitelů.
Produkce bude muset být zvýšena minimálně o 50 procent do poloviny tohoto století, aby bylo možné udržet krok s poptávkou, říká Conservation International, organizace zabývající se otázkou životního prostředí. Ve snaze vyrovnat se se všemi těmito problémy kávový průmysl míří k rozvoji rostlin, které lze přizpůsobit se měnícímu se prostředí.
Podle organizace World Coffee Research Institute do roku 2050 počet míst, kde bude možné pěstovat arabicu, klesne na polovinu. V brazilském státě Espirito Santo, kde se dříve hodně pěstovaly kávovníky robusta hlásí problémy – za poslední tři roky tu spadlo jen 50 procent průměrných srážek a teplota naopak vzrostla o 3 stupně. „Jednalo se o nejhorší sucho za 80 let,“ uvádí výzkumný pracovník Romario Gava Ferrao pro server Bloomberg. Někteří farmáři se už proto přestěhovali do jiných regionů nebo začali pěstovat jiné plodiny, jako je pepř.
Související
Uzavření Hormuzského průlivu vyvolalo efekt, který nikdy v historii nenastal. Může zdevastovat světové ekosystémy
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
Aktuálně se děje
před 21 minutami
Dostupná ložiska mizí. Severní moře se stává rájem robotů a dronů
před 1 hodinou
Čína kvůli mohutnému tajfunu evakuovala milion lidí
před 1 hodinou
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
před 1 hodinou
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
před 1 hodinou
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
před 2 hodinami
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
před 2 hodinami
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
před 3 hodinami
Patová situace: Írán s USA mluvit nechce, trvá a podmínkách, na které Trump nepřistoupí
před 4 hodinami
Ztratí klíčového spojence? Netanjahu riskuje otevřený konflikt s Trumpem
před 4 hodinami
Teherán předložil seznam podmínek pro otevření Hormuzského průlivu. Ceny ropy rostou
před 5 hodinami
Netanjahu: Izrael odmítl Trumpův mírový plán pro Pásmo Gazy
před 7 hodinami
Předpověď počasí na nový týden. Orámují ho tropy
včera
Problém číst či soustředit se. Princezna Kate zavzpomínala na boj s rakovinou
včera
Vedra a sucho dál sužují zemi. Stát se snaží pomoci se zadržováním vody v krajině
včera
Knihovna bez Havla. Začne nová éra, dohoda s Havlovou nevyšla
včera
Důchody se v lednu zvýší. Juchelka představil první odhady
včera
Ještě letos vyprší platnost téměř 300 tisíc řidičáků. Na úřad kvůli výměně nemusíte
včera
EU prověřuje podezřelé IT dotace na Slovensku. Sousedům hrozí sankce
včera
Maximum možného. Do lékáren míří tisíce balení léku na rakovinu prsu
včera
Česko hodlá investovat stovky milionů korun do vodních nádrží
Obce mohou již od 7. září začít podávat žádosti o dotaci na výstavbu, rekonstrukci a odbahnění vodních nádrží. Žádosti o dotace se budou přijímat do 7. října. Ministr zemědělství Martin Šebestyán podepsal výzvu, podle které si obce mezi sebou rozdělí 300 miliónů korun v rámci programu Podpora opatření na malých vodních nádržích a drobných vodních tocích – 3. etapa. Informovalo o tom ministerstvo zemědělství.
Zdroj: Jan Hrabě