Píše se rok 1492. Italský mořeplavec ve španělských službách Kryštof Kolumbus a jeho flotila tří lodí 12. října dorážejí ke břehu země, o které se domnívají, že jde o Indii. Ve skutečnosti ale narazili na Ameriku, do té doby neprobádaný, přesto osídlený kontinent. Vůdčí lodí celé flotily je Špinavá Mary, loď, která vejde do dějin jako Santa Maria.
La Santa María de la Inmaculada Concepción. Tak zní celý název lodi, která se zasloužila o objevení Ameriky. Její původní pojmenování bylo La Gallega, námořníci jí ale říkali Marigalante neboli Špinavá Mary. Umělci o ní pro změnu hovořili jako o la Capitana nebo La Nao. Do dějin však vstoupila pod zkráceným označením Santa Maria.
Santa Maria je loď mnoha jmen, ale prosté historie. Byla postavena v roce 1460 v přístavním městě Pontevedra ve španělské Galicii a její původní účel není známý, předpokládá se ale, že mohlo jít o obchodní loď. Stejně tak není známo, jak byla loď velká, kolik měla stěžňů nebo jak vypadala. O jedné z nejslavnějších lodí všech dob a zřejmě druhé nejslavnější hned po Titanicu tak zkrátka nevíme vůbec nic.
Odhaduje se, že šlo o loď třídy karaka, tedy středně velkou plachetnici, která měla na délku kolem dvaceti metrů a výtlak zhruba 100 tun. Na šířku mohla mít něco málo přes sedm metrů a šlo zřejmě o třístěžňovou loď, jejíž posádku tvořilo 40 mužů.
Traduje se, že mělo jít o kriminálníky, kteří se mohli plavbou na lodi vykoupit, ve skutečnosti tomu tak ale úplně není. Posádku lodi tvořilo mnoho zkušených námořníků z přístavu Palos v Andalusii nebo z oblasti Galicie na severozápadě Španělska. Panovníci sice opravdu nabídli amnestii odsouzencům, kteří se přihlásili k plavbě, nabídku ale přijali jen čtyři z nich.
Legenda o náhrdelníku
Na přelomu let 1484 a 1485 odcestoval Kryštof Kolumbus do Španělska, kde vládl Ferdinand II. Aragonský a Isabela Kastilská. Oběma panovníkům v roce 1486. předložil zajímavý návrh, chtěl jako první na světě doplout z Evropy do Indie západní cestou. Od téhož roku byl nadějný mořeplavec v královských španělských službách, v roce 1488 ale královská rada jeho plán zamítla. Díky Kolumbovým přátelům však královský dvůr otočil a nabídku 17. dubna 1492 přijal.
Navzdory romantické legendě, že královna Španělska použila náhrdelník, který obdržela od svého manžela, jako záruku půjčky, byla cesta financována syndikátem sedmi šlechtických bankéřů se sídlem v Seville. Skupina byla spojena s Amerigem Vespuccim, zástupcem florentské obchodní firmy Bernardi, po němž byl o několik let později nově objevený kontinent pojmenován.
3. srpna 1492 vyplul Kolumbus se třemi loděmi z přístavu Palos de la Frontera nedaleko Huelvy. Největší lodí byla právě Santa Maria, které velel Juan de la Cosa. Druhá loď Pinta, v překladu Malovaná, byla dlouhá necelých 18 metrů a velel jí Martín Alonso Pinzón. Niña, tedy Dívka, byla třetí lodí flotily a velel jí Vicente Yáñez Pinzón. Měřila zhruba 17 metrů.
Jak už bylo řečeno výše, o rozměrech Santa Marii dodnes není jasno. Podle některých pramenů měla loď až 40 metrů na délku, čemuž by odpovídal fakt, že ze všech tří byla největší a zároveň nejpomalejší.Vrak lodi ale dodnes nebyl nalezen a tak se lze jen těžko domnívat, o jak velkou loď skutečně šlo. Přesto čítala celá flotila celkem sto mužů.
Kolumbus se se svými loděmi nejprve vydal na Kanárské ostrovy. Tři dny po vyplutí, 6. srpna 1492, ale nastal první problém. Prasklo kormidlo Pinty, a loď musela být odvlečena do doků na ostrově Las Palmas. Zbývající lodě zastavily na ostrově La Gomera. 1. září byly opravy dokončeny a flotila oficiálně vyplula na Gomeru. 6. září opustila poslední známý přístav a vydala se na západ. Na cestu za objevením Ameriky.
Santa Maria se potopit nemusela
O měsíc a šest dní později Rodrigo z Triany plující na Pitě ohlásil, že vidí zemi. Ve skutečnosti tak on jako první z flotily objevil nový kontinent, Kolumbus mu to ale nikdy nepřiznal. Stejně tak nikdy nepřiznal, že vůbec nějakou Ameriku objevil. Do konce života byl totiž přesvědčen, že se mu podařilo obeplout svět a dorazit k východním břehům Indie.
Ve skutečnosti ale přistál na ostrově Guanahaní v dnešních Bahamách, odkud se vydal na ostrov Haiti a následně zpět do Španělska. Santa Maria se ale domů nikdy nevrátila, druhý ostrov se jí totiž stal osudným. Na zpáteční cestě posádka slavila a Kolumbus si šel po dvou probdělých nocích lehnout. U kormidla zbyl pouze plavčík, který neměl s řízením lodi žádné zkušenosti. Loď proto 25. prosince najela na mělčinu u pobřeží dnešního města Limonade.
Kolumbus usoudil, že oprava lodi je nad jejich síly, a nařídil posádce evakuaci. Jeho muži následně z lodi sebrali vše potřebné a některé části rozebrali. Ze získaného dřeva postavili pevnost La Navidad, v překladu Vánoce, protože Santa Maria se potopila právě na první svátek Vánoční. Jediné, co se dochovalo, je kotva, která je vystavena v Musée du Panthéon National Haïtien, v haitském Port-au-Prince.
Během následujících několika stovek let se objevilo nespočet modelů, maleb a slovních či psaných popisů lodi. Všechny ale vycházejí pouze z teoretických odhadů a jak skutečně loď vypadala se dodnes neví. Stejně tak nikdo zatím nenalezl její vrak, ačkoliv někteří dobrodruzi tvrdí opak. Podrobnější zkoumání ale vždy ukázaly, že všechny nalezené vraky patří jiným lodím a Santa Maria tak nadále zůstává potopená pod hladinou poblíž Haiti.
Související
85 let od smrti Jana Opletala. Kdo byl student, který se postavil nacistům?
Sametové revoluci předcházela jedna z velkých tragédií na české železnici
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 2 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 3 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 3 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 4 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 6 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 7 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák