Proč vymřeli mamuti? Byli hloupí, tvrdí vědci. A samci obzvlášť

Pohlceni propadlou půdou. Spláchnuti lavinou bahna. Utopeni, když se probořili tenkým ledem. To je osud, který před tisíci let potkal na Sibiři mnoho mamutů.

Jejich dobře zachované fosilní ostatky poskytly paleobiologům možnost nahlédnout do jejich života. A teď po genetických analýzách mamutích obětí přírodních pastí učinil vědecký tým ohromující objev - většina z nich byli samci, napsal zpravodajský server The New York Times.

"U mnoha druhů platí, že samci mají tendenci dělat pošetilé věci, kvůli kterým zahynou hloupým způsobem. A zdá se, že pro mamuty to platilo také," říká Love Dalén, evoluční biolog Švédského přírodovědného muzea.

Ve studii, která vyšla začátkem listopadu v časopise Current Biology, Dalén a jeho kolegové analyzovali téměř 100 mamutích kostí, zubů a klů. Zjistili, že zhruba dvě třetiny z nich pocházejí od samců.

Podle jejich hypotézy by tento posunutý poměr mohl souviset s riskantním chováním, do nějž se mladí samci pouštějí, když opustí ochranu matky a začnou žít sami. "Staré samice jsou velmi zkušené, ve všem se vyznají nejlépe," řekl profesor Dalén.

Tento objev byl přitom vlastně náhodný, uvedla Patrícia Pečnerová, doktorandka Stockholmské univerzity a hlavní autorka studie. Na pohlavní disproporci přišla, když zadávala údaje pro jiný projekt týkající se mamutí genetiky.

"Když jsme vyplňovali data do tabulky, viděli jsme, že je tam příliš mnoho samců. Mnohem víc, než by jich mělo být," řekla. "Byli jsme opravdu překvapeni, když jsme viděli, že samců je více než dvakrát tolik než samic, protože nic v předchozím výzkumu nenaznačovalo, že by tomu tak mělo být," dodala.

Předchozí studie mamutích ostatků v Hot Springs v Jižní Dakotě zjistila, že mezi 14 mrtvými mamuty bylo 13 dospělých samců a jedna samice. Studie, kterou provedla Pečnerová, zkoumala poměr pohlaví s pomocí genetiky.

Celkem 98 jedinců, které tým analyzoval, pocházelo ze severní části Sibiře a jejich ostatky byly nalezeny během posledních čtyř desetiletí. Nejstarší z nich byl mamut, který žil před více než 60.000 lety a nejmladší zhruba před 4000 lety. Genetické údaje neposkytly informaci o tom, v kolika letech mamuti uhynuli; jen jejich pohlaví.

Aby mohl tým získat vzorky DNA, musel nejprve omezit riziko kontaminace. Proto pracovali v čisté laboratoři v oblecích podobných těm, jaké nosí lékaři pečující o nemocné, kteří se nakazili virem ebola. Z každého vzorku odkrojili několik milimetrů, a pak je navrtali, aby získali genetické údaje. Zjistili, že ze zkoumaných jedinců bylo 66 samců a 29 samic.