Lidé se vyvíjeli úplně jinak, než se dosud předpokládalo? Vědci děsí, musíme vše přepsat

Vědci přichází téměř denně s novými poznatky. Některé z nich nejsou nijak převratné a jen potvrzují to, co už o světě víme. Pak jsou ale další, které mění chápání všeho kolem nás. S jednou takovou zprávou teď přišla skupina odborníků, která spojila své síly, aby objasnila, jak se vlastně vyvíjeli předci člověka.

Druh Homo sapiens se nevyvinul z jediného lidského předka nebo v jednom časovém období, tvrdí výzkum publikovaný v magazínu Trends in Ecology and Evolution .  Je pravděpodobnější, že raná lidská evoluce byla "mnohonárodnostní a multikulturní" a probíhala napříč kontinentem celá tisíciletí.

Tato nová teorie zpochybňuje dlouhodobou a všeobecně uznávanou víru, že Homo sapiens vznikl jako jedna populace v Africe před 300 000 lety.

Interdisciplinární skupina výzkumníků zahrnující experty z oblasti antropologie, archeologie a populační genomiky zkoumali pradávné klima v Africe a populaci, která zde žila. Jejich práce prokázala, že raní příslušníci rodu Homo sapiensové byly rozptýleni po celé Africe a postupně se oddělovali v průběhu času kvůli změnám životního prostředí.

Poukázali třeba na to, že Sahara byla kdysi svěží, zelená krajina plná jezer, řek a divoké zvěře, klima napříč kontinentem se ale po desítkách tisíc let proměnilo. To vedlo k izolaci různých skupin raných hominidů, kteří se následně opět kontaktovali, což jim umožnilo sdílet kulturu a zřejmě i genetické informace, vysvětluje server IFL Science.

Toto zjištění vysvětluje, proč jsou lidské fosílie pocházející z doby asi před 300 000 lety tak rozdílné. „Ve fosilním záznamu moderní lidské podoby vidíme mozaiku napříč kontinentem. A skutečnost, že se tyto rysy objevily na různých místech v různých časech nám říká, že tyto populace nebyly dobře spojené," vysvětluje doktorka Eleanor Scerriová.

DNA extrahovaná z fosilií nalezených v Africe za posledních 10 000 let byla pro vědce trochu oříšek – bylo totiž obtížné předpokládat, že patřily jediné populaci. „Daleko v minulosti vidíme náznaky omezené konektivity, velmi staré genetické linie a takovou úroveň celkové rozmanitosti, která by jedné populaci nemohla existovat," popisuje genetik a spoluautor studie profesor Mark Thomas.

Vědci také tvrdí, že kamenné nástroje používané ranými hominidy se nevyvíjeli na jednom místě nebo během jednoho konkrétního okamžiku. „Kamenné nástroje a jiné artefakty - obvykle označované jako materiálová kultura - mají pozoruhodně klastrové rozložení v prostoru a čase,"  řekl Scerri . „I když existuje celokontinentální trend směřující k sofistikovanější materiálové kultuře, tato „modernizace“ zjevně nepochází z jednoho regionu ani se nevyskytuje v jednom období."

Všechny tyto důkazy společně naznačují, že příběh o vývoji člověka je třeba dál upravovat. Tato složitá historie populačního vývoje by podle expertů měla vést ke zpochybnění současných modelů. „Vývoj lidské populace v Africe byl multiregionální, náš rodový původ byl mnohonárodnostní a evoluce naší hmotné kultury byla také multikulturní," dodal Scerri. „Musíme se podívat na všechny regiony Afriky, abychom pochopili evoluci člověka."