Uzavírání hranic, ale i strach z možné nákazy covid-19 na palubě letadla mělo za následek rapidní snížení globálního leteckého provozu. Lidé rušili své lety ve velkém a nekontrolovatelné šíření nového koronaviru mělo za následek ochromení leteckého průmyslu. V současné době se letadla pozvolna vrací zpátky do vzduchu, ale strach stále přetrvává. Nová studie tvrdí, že obavy z možné nákazy na palubě letadla jsou neopodstatněné.
Let 2. března z Velké Británie do Vietnamu je dosud považován za jediný známý přenos covid-19, kdy se nakazilo více než 10 lidí. Jeden cestující rozšířil nákazu přibližně na dalších 14 mezi nimiž byl i člen posádky. Další případ možného přenosu byl detekován 31. března u letu z USA na Tchaj-wan. Osazenstvo letadla činilo 328 cestujících a několik členů posádky z toho 12 lidí mělo v době letu příznaky covid-19. Všichni ostatní cestující i celá posádka byli testováni a výsledky se ukázaly jako negativní.
Letecké společnosti se mezitím pokoušely zavést ochranná opatření jako jsou roušky, na letištích byla kontrolována teplota nebo dezinfekce veškerých prostorů. I když pravděpodobně došlo k nákaze cestujících během letu, zdá se, že přenosová rychlost není vysoká. Podle CNN je jedno z možných vysvětlení je dobrá cirkulace vzduchu, ke kterému dochází každé dvě až tři minuty a vzduchové filtry v letadle mohou zachytit až 99,99 % částic.
Arnold Barnett, profesor statistiky v Massachusetts se zaměřil na možné riziko nákazy covid-19 na palubě letadla, které létá pouze na krátké vzdálenosti. Letadla jako je Boeing 737 nebo Airbus 320 mají tři sedadla na obou stranách uličky.
Vědec zjistil, že pokud jsou sedadla kompletně obsazena, ale každý cestující má nasazenou roušku je pravděpodobnost 1 ku 4 300, že se virem nakazí. V případě, že zůstanou prostřední sedadla prázdná je to 1 ku 7 700. „Na palubě letadla musí být tři faktory, které mohou stát za nákazou. Na palubě musí být pacient s covid-19, musí být nakažlivý a bez roušky a musí se nacházet velmi blízko, aby hrozilo nebezpečí,“ uvedl Barnett.
Barnett se na základě svého výzkumu domnívá, že neexistuje žádný velký rozdíl mezi cestujícími, kteří sedí u okna nebo v uličce. „Statisticky je sedadlo u okna o něco málo bezpečnější než prostřední sedadlo nebo sedadlo v uličce, ale velký rozdíl to není,“ tvrdí vědec, který je zastáncem prázdné prostřední sedačky. Toto opatření přijala společnost Delta Air Lines nebo JetBlue Airways. Podle Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA) je tento přístup pro letecké společnosti nepřijatelný z ekonomických důvodů.
„Musíme najít řešení, které nabídne cestujícím bezpečí a jistotu, že létání zůstane stále dostupné. Jedno bez druhého nemůže fungovat,“ míní generální ředitel IATA Alexandre de Juniac. Podle názoru Barnetta existuje mnoho způsobů, jak ještě víc snížit riziko možné nákazy, které je podle jeho slov už teď malé. Doporučuje nosit obličejový štít. „Kdybych teď měl někam letět, určitě bych si ho vzal,“ poznamenal vědec. Některé letecké společnosti již zavedly povinné nošení obličejových štítů, jako je například Qatar Airways nebo Philippine Airlines.
13. listopadu 2025 18:19
Revoluce ve zdravotnictví na dosah ruky: Lékaři zanedlouho dokáží transplantovat lidem prasečí orgán
Související
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
Rusové chystali druhé 11. září, do letadel chtěli umístit bomby, zjistili zpravodajci
letadla, letectví , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 7 minutami
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
před 50 minutami
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
před 1 hodinou
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
před 2 hodinami
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
před 3 hodinami
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
před 4 hodinami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 4 hodinami
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 5 hodinami
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 6 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 7 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Ukrajina by se mohla stát členem Evropské unie k 1. lednu 2027, pokud bude přijat návrh mírového urovnání, který je v současné době projednáván v rámci amerických zprostředkovaných jednání o ukončení dlouholetého konfliktu s Ruskem. O této informaci informoval v pátek list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s obsahem dokumentu.
Zdroj: Libor Novák