Uzavírání hranic, ale i strach z možné nákazy covid-19 na palubě letadla mělo za následek rapidní snížení globálního leteckého provozu. Lidé rušili své lety ve velkém a nekontrolovatelné šíření nového koronaviru mělo za následek ochromení leteckého průmyslu. V současné době se letadla pozvolna vrací zpátky do vzduchu, ale strach stále přetrvává. Nová studie tvrdí, že obavy z možné nákazy na palubě letadla jsou neopodstatněné.
Let 2. března z Velké Británie do Vietnamu je dosud považován za jediný známý přenos covid-19, kdy se nakazilo více než 10 lidí. Jeden cestující rozšířil nákazu přibližně na dalších 14 mezi nimiž byl i člen posádky. Další případ možného přenosu byl detekován 31. března u letu z USA na Tchaj-wan. Osazenstvo letadla činilo 328 cestujících a několik členů posádky z toho 12 lidí mělo v době letu příznaky covid-19. Všichni ostatní cestující i celá posádka byli testováni a výsledky se ukázaly jako negativní.
Letecké společnosti se mezitím pokoušely zavést ochranná opatření jako jsou roušky, na letištích byla kontrolována teplota nebo dezinfekce veškerých prostorů. I když pravděpodobně došlo k nákaze cestujících během letu, zdá se, že přenosová rychlost není vysoká. Podle CNN je jedno z možných vysvětlení je dobrá cirkulace vzduchu, ke kterému dochází každé dvě až tři minuty a vzduchové filtry v letadle mohou zachytit až 99,99 % částic.
Arnold Barnett, profesor statistiky v Massachusetts se zaměřil na možné riziko nákazy covid-19 na palubě letadla, které létá pouze na krátké vzdálenosti. Letadla jako je Boeing 737 nebo Airbus 320 mají tři sedadla na obou stranách uličky.
Vědec zjistil, že pokud jsou sedadla kompletně obsazena, ale každý cestující má nasazenou roušku je pravděpodobnost 1 ku 4 300, že se virem nakazí. V případě, že zůstanou prostřední sedadla prázdná je to 1 ku 7 700. „Na palubě letadla musí být tři faktory, které mohou stát za nákazou. Na palubě musí být pacient s covid-19, musí být nakažlivý a bez roušky a musí se nacházet velmi blízko, aby hrozilo nebezpečí,“ uvedl Barnett.
Barnett se na základě svého výzkumu domnívá, že neexistuje žádný velký rozdíl mezi cestujícími, kteří sedí u okna nebo v uličce. „Statisticky je sedadlo u okna o něco málo bezpečnější než prostřední sedadlo nebo sedadlo v uličce, ale velký rozdíl to není,“ tvrdí vědec, který je zastáncem prázdné prostřední sedačky. Toto opatření přijala společnost Delta Air Lines nebo JetBlue Airways. Podle Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA) je tento přístup pro letecké společnosti nepřijatelný z ekonomických důvodů.
„Musíme najít řešení, které nabídne cestujícím bezpečí a jistotu, že létání zůstane stále dostupné. Jedno bez druhého nemůže fungovat,“ míní generální ředitel IATA Alexandre de Juniac. Podle názoru Barnetta existuje mnoho způsobů, jak ještě víc snížit riziko možné nákazy, které je podle jeho slov už teď malé. Doporučuje nosit obličejový štít. „Kdybych teď měl někam letět, určitě bych si ho vzal,“ poznamenal vědec. Některé letecké společnosti již zavedly povinné nošení obličejových štítů, jako je například Qatar Airways nebo Philippine Airlines.
Související
Tragický rok letecké dopravy: Umírali obyčejní lidé, prezidenti i známé osobnosti
Jižní Korea se vyrovnává s leteckou katastrofou. Aerolinky čeká zevrubná kontrola
letadla, letectví , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 41 minutami
Dárek, který nepotěšil. Maďarský atlas vyvolal bouřlivé reakce mezi aliančními partnery
před 1 hodinou
"Když začne rabování, začne i střelba." Trumpovy plány znepokojují odborníky, má k nim ale pravomoci
před 2 hodinami
Fregaty, letadla i drony. NATO spustilo akci Baltic Sentry, má ochránit kabely před Ruskem
před 3 hodinami
Trump byl zapojen do kriminálního pokusu zvrátit volby v roce 2020
před 4 hodinami
Počasí: Česko pokryje ledovka, varují meteorologové
před 5 hodinami
Spor mezi Slovenskem a Ukrajinou narůstá. Fico a Zelenskyj se nedohodnou ani na schůzce
před 6 hodinami
Dohoda mezi Izraelem a Hamásem je na spadnutí
před 7 hodinami
Požáry v Kalifornii už spálily plochu o velikosti Paříže. LA může začít vypínat elektřinu
před 9 hodinami
Výhled počasí do února. Meteorologové očekávají pokračování trendu
před 12 hodinami
Příspěvek na bydlení 2025: Podmínky a jak o něj žádat
včera
Meghan má katastrofu v LA před očima. S Netflixem udělala nelehké rozhodnutí
včera
Zemětřesení v Česku. Otřesy pocítili lidé v Aši či Františkových Lázních
včera
Lyže, běžky nebo brusle. Jaká je historie zimních sportů?
včera
Tragický požár restaurace v Mostě: Je několik vyšetřovacích verzí, pomáhají znalci
včera
Ledecká po sjezdu ve Svatém Antonu získala bronz. Zazářila i Lindsey Vonnová
včera
Chřipková epidemie v Česku začíná, potvrzují odborníci
včera
Ficovo gesto. Zelenského vyzval k jednání o tranzitu plynu
včera
Vlny jsou favoritem Českých lvů, s Amerikánkou mají nejvíce nominací
včera
OBRAZEM: Pavel a Fiala se setkali na novoročním obědě. Možná naposledy
včera
Kreml se chce vyhnout mobilizaci za každou cenu. Cizinci jezdí do Ruska za prací, končí v armádě
Moskva rekrutuje do armády muže z chudých zemí, jako jsou Nepál, Ghana či Kuba. Slibuje jim vysoké výdělky, manuální práci a občanství. Mnozí cizinci však místo práce skončili na frontě. Zatímco propaganda mluví o boji proti americké hegemonii, rekruty motivují spíše finanční potíže – o ideologických důvodech k nástupu do armády nepromluvil žádný z nich.
Zdroj: Jakub Jurek