Vědci zkoumali, jak těžké je nakazit se v letadle. Pro minimalizaci stačí splnit jednu podmínku

Uzavírání hranic, ale i strach z možné nákazy covid-19 na palubě letadla mělo za následek rapidní snížení globálního leteckého provozu. Lidé rušili své lety ve velkém a nekontrolovatelné šíření nového koronaviru mělo za následek ochromení leteckého průmyslu. V současné době se letadla pozvolna vrací zpátky do vzduchu, ale strach stále přetrvává. Nová studie tvrdí, že obavy z možné nákazy na palubě letadla jsou neopodstatněné.

Let 2. března z Velké Británie do Vietnamu je dosud považován za jediný známý přenos covid-19, kdy se nakazilo více než 10 lidí. Jeden cestující rozšířil nákazu přibližně na dalších 14 mezi nimiž byl i člen posádky. Další případ možného přenosu byl detekován 31. března u letu z USA na Tchaj-wan. Osazenstvo letadla činilo 328 cestujících a několik členů posádky z toho 12 lidí mělo v době letu příznaky covid-19. Všichni ostatní cestující i celá posádka byli testováni a výsledky se ukázaly jako negativní.

Letecké společnosti se mezitím pokoušely zavést ochranná opatření jako jsou roušky, na letištích byla kontrolována teplota nebo dezinfekce veškerých prostorů. I když pravděpodobně došlo k nákaze cestujících během letu, zdá se, že přenosová rychlost není vysoká. Podle CNN je jedno z možných vysvětlení je dobrá cirkulace vzduchu, ke kterému dochází každé dvě až tři minuty a vzduchové filtry v letadle mohou zachytit až 99,99 % částic.

Arnold Barnett, profesor statistiky v Massachusetts se zaměřil na možné riziko nákazy covid-19 na palubě letadla, které létá pouze na krátké vzdálenosti. Letadla jako je Boeing 737 nebo Airbus 320 mají tři sedadla na obou stranách uličky.

Vědec zjistil, že pokud jsou sedadla kompletně obsazena, ale každý cestující má nasazenou roušku je pravděpodobnost 1 ku 4 300, že se virem nakazí. V případě, že zůstanou prostřední sedadla prázdná je to 1 ku 7 700.  „Na palubě letadla musí být tři faktory, které mohou stát za nákazou. Na palubě musí být pacient s covid-19, musí být nakažlivý a bez roušky a musí se nacházet velmi blízko, aby hrozilo nebezpečí,“ uvedl Barnett.

Barnett se na základě svého výzkumu domnívá, že neexistuje žádný velký rozdíl mezi cestujícími, kteří sedí u okna nebo v uličce. „Statisticky je sedadlo u okna o něco málo bezpečnější než prostřední sedadlo nebo sedadlo v uličce, ale velký rozdíl to není,“ tvrdí vědec, který je zastáncem prázdné prostřední sedačky. Toto opatření přijala společnost Delta Air Lines nebo JetBlue Airways. Podle Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA) je tento přístup pro letecké společnosti nepřijatelný z ekonomických důvodů.

„Musíme najít řešení, které nabídne cestujícím bezpečí a jistotu, že létání zůstane stále dostupné. Jedno bez druhého nemůže fungovat,“ míní generální ředitel IATA Alexandre de Juniac. Podle názoru Barnetta existuje mnoho způsobů, jak ještě víc snížit riziko možné nákazy, které je podle jeho slov už teď malé. Doporučuje nosit obličejový štít. „Kdybych teď měl někam letět, určitě bych si ho vzal,“ poznamenal vědec. Některé letecké společnosti již zavedly povinné nošení obličejových štítů, jako je například Qatar Airways nebo Philippine Airlines.

Související

Letadla, ilustrační foto

Izrael se údajně připravuje na možnost války. Aerolinky kvůli obavám z konfliktu ruší lety

Izrael chce zasáhnout libanonské militantní hnutí Hizballáh, ale zároveň se snaží zabránit tomu, aby region upadl do totální války. Dnes to uvedl nejmenovaný vysoce postavený zdroj z izraelského ministerstva obrany. Další dva představitelé však uvedli, že Izrael se připravuje na možnost několika dnů bojů. Uvedla to agentura Reuters s tím, že aerolinky kvůli obavám z války ruší lety.

Více souvisejících

letadla, letectví Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)

Aktuálně se děje

před 4 minutami

před 40 minutami

před 48 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

CERN

CERN ukončil spolupráci s Ruskem a Běloruskem

Výzkumníci z Tomské polytechnické univerzity (TPU), kteří dříve spolupracovali s Evropskou organizací pro jaderný výzkum (CERN), se nyní zapojili do ruských vědeckých projektů. Oznámila to univerzita s odvoláním na web Nature.

před 3 hodinami

Aktualizováno před 3 hodinami

Volby, ilustrační foto

Volby: Po sečtení tří čtvrtin hlasů jasně vede hnutí ANO

Úderem 14. hodiny se v Česku uzavřely volební místnosti, v nichž mohli lidé volit své zástupce do vedení krajů a do Senátu. Do pozdního odpoledne se nyní budou sčítat hlasy, konečné výsledky se očekávají k večeru. V krajských volbách je prozatím sečteno necelých 75 procent hlasů, které ukazují na drtivé vítězství hnutí ANO. 

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

Ukrajinský mírový summit 2024 (Bürgenstock)

Švýcarsko, Katar nebo Kuba? Zemí schopných zprostředkovat mírová jednání mezi Moskvou a Kyjevem je dost

Jméno mediátora mírových jednání mezi Ukrajinou a Ruskem je stále velkou neznámou. Zatímco země v čele s Indií a Čínou jsou vnímány jako přirození kandidáti, existují i jiné varianty. Summitu se může ujmout tradičně neutrální Švýcarsko nebo některé ze sídelních měst Organizace spojených národů. Úplně vyloučit nelze ani arabské či latinskoamerické země.

před 10 hodinami

před 10 hodinami

Sergej Lavrov

Lavrov přiznal, že Rusko a Čína už vojensky spolupracují

Moskva a Peking nepotřebují vytvářet společnou vojenskou alianci, protože armády obou zemí již úspěšně spolupracují bez nutnosti spojovat se do nějaké organizace, uvedl ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov v rozhovoru pro arabský zpravodajský kanál Sky News Arabia. 

před 11 hodinami

včera

Leyenová ohlásila dalších 160 milionů eur pro Ukrajinu. Jde o většinově ruské peníze

Evropská unie poskytne Ukrajině dalších 160 milionů pro letošní zimu. Až sto milionů pochází ze zmrazených ruských aktiv na územích členských států. 

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy