Praha - Je snídaně základ dne, nebo ne? A co vám hrozí, pokud ji budete dlouhodobě vynechávat? Podle expertů může těm, kteří si ráno nestihnou ani namazat krajíček chleba, hrozit riziko obezity a diabetu.
Tato otázka je ve světě výživy neustále omílaná: Je snídaně skutečně nejdůležitějším jídlem dne? Odborníci tvrdí, že prý ti, kteří pravidelně snídají, čelí menšímu riziku, že by se během zbytku dne přejídali. V dnešním světě se stává vynechávání jídla během dne jakousi oblíbenou součástí moderního života.
Americká společnost pro srdce (AHS) letos zveřejnila studii, která tvrdí, že ti, jež pravidelně konzumují snídani, se vystavují menšímu riziku, že by onemocněli nějakou srdeční chorobou, trpěli na vysoký tlak nebo cholesterol. To prý ale automaticky neznamená, že ti, kteří nesnídají, by měli s tímto denním chodem začít. Některé výzkumy na druhé straně ukazují, že pokud si výrazně prodloužíme dobu, kdy sníme první jídlo (například až brzká večeře), pomůže nám to shodit pár kil.
Nyní vyšla v časopisem American Journal of Clinical Nutrition nová studie, která popisuje, co se s naším tělem děje, pokud v našem jídelníčku zcela vynecháváme snídani. Z ní vyplývá, že když některý den snídani vynecháme, ten samý den spálíme více kalorií, než když si ji dáme. Pokud si na to ale zvykneme, vzroste u nás riziko zánětů.
Výzkumníci z německé univerzity v Hohenheimu testovali 17 zdravých jedinců po dobu tří dnů. První den jedinci vynechali snídani. Druhý den měli tři hlavní chody, snídani, oběd a večeři. Třetí den vynechali večeři. Počet spálených kalorií byl ve vyšší pouze ve dnech, kdy vynechali buď snídani nebo večeři. Podle expertů sice může vést vynechání snídaně k hubnutí, zároveň ale dochází ke zhoršení tzv. metabolické flexibility, což může vést častěji k mírným zánětům a narušení glukózové homeostázy. Vědci z toho usoudili, že jelikož chronické záněty ovlivňují citlivost na inzulín, trvalé vynechávání snídaně by mohlo paradoxně vést k vyššímu riziku obezity a diabetu 2. typu.
Podle profesorky výživových věd Cournty Petersonové z Univerzity Albama Birmingham je ale třeba provést několik dalších výzkumů, které se významu snídaně věnují. Z výše zmíněného výzkumu navíc neplyne fakt, že pokud nesnídáte, tak se vystavujete riziku obezity a cukrovky. Výzkumníci prý totiž měřili stupeň zánětlivosti pouze po obědě, podle Petersonové je klidně možné, že i když vynechání snídaně zvýší riziko zánětu po obědě, v dalších částech dne ho může třeba naopak snižovat. Problematická je také krátká doba výzkumu, tři dny jsou málo.
Související
"Jezte sedmikrásky, jsou výborné," doporučila příznivkyně čínské medicíny
Ovlivňuje jídlo náš spánek? Správně nastavený jídelníček má smysl
Aktuálně se děje
před 53 minutami
Babiš obešel Motoristy. Sucho začal řešit se svým bývalým ministrem
před 58 minutami
Počasí beze srážek má důsledky. Nebezpečí požárů už se týká celého Česka
před 1 hodinou
Ruská armáda našla nový zdroj rekrutů. Studenti ze škol
před 2 hodinami
Rusko už nemůže válku ignorovat. Propad popularity Putina už reflektují i prokremelské průzkumy
před 2 hodinami
Počasí v Asii je tak extrémní, že se brambory doslova vaří v zemi
před 3 hodinami
Dejte nám 10 procent svých raket do Patriotů a zničíme všechny ruské balistické střely, vzkázal Zelenskyj USA
před 4 hodinami
Trump nebyl sám. Z Turecka s ním potají odletěl jediný ministr
před 5 hodinami
Víkendové počasí přinese změnu. Teploty opět poletí nahoru
včera
Páral nebude mít veřejný pohřeb. Rodina se chce rozloučit jinak
včera
Situace se stabilizuje, hlásí ministerstvo. Jde o důležitý lék na rakovinu
včera
Bývalý šéf České pošty Knap podlehl vážné nemoci
včera
Policie vyšetřuje pondělní tragickou zkoušku potrubí v Praze
včera
Houbaři už pamatují lepší časy. Zelená místa na mapě vesměs chybějí
včera
Padlo obvinění kvůli útoku v Tanvaldu. Útočníka poslal soud do vazby
včera
Podporovat Trumpa už se v Evropě nenosí. Pro politiky se stal přítěží
včera
Britové po 10 letech brexitu litují. Přijala by je EU zpátky?
včera
Trump označuje globální oteplování za podvod. Američané mu to ale vůbec nevěří
včera
36 hodin po ničivém zemětřesení v Kolumbii záchranáři stále nachází živé
včera
Vance potají jednal se Zelenským. Požaduje, aby se Ukrajina vyhnula útokům na klíčovou trasu pro vývoz ropy
včera
MAPA: Kde pozorovat zatmění Slunce? Najděte si místo přímo ve vašem okolí
Dnešní podvečerní úplné zatmění Slunce představuje výjimečnou událost, na kterou Evropa čekala dlouhých 27 let. Měsíc se postaví přímo mezi Zemi a Slunce a úzký pás územi od Islandu přes severní Španělsko až po Baleárské ostrovy zahalí do temnoty. Jedná se o první úplné zatmění pozorovatelné z evropské pevniny od roku 1999. Celou událost navíc doprovází velmi neobvyklá astronomická geometrie, která z tohoto úkazu dělá jeden z nejvíce očekávaných zážitků celé generace.
Zdroj: Libor Novák