Berlín/Peking - Obchodní válka amerického prezidenta Donalda Trumpa s Čínou má mnohem větší geoekonomické dopady, než by se mohlo na první pohled zdát. Berlín a Peking jsou kvůli ní nuceny vytvořit ekonomickou alianci, která je ale velmi nestabilní. Informoval o tom server Politico.eu.
Ačkoliv by se to mohlo na první pohled jevit jako neuvěřitelné, tak Čína a Německo se poprvé na něčem jednoznačně shodly. Když Trump vydal seznam čínského zboží v celkové hodnotě 200 miliard dolarů, na nějž hodlá v rámci své obchodní války s Pekingem, uvalit nové celní tarify, došlo Berlínu i Pekingu, že by měly začít jednat.
Ohroženy totiž nejsou jenom čínské, nýbrž i německé zájmy, což se jednoznačně potvrdilo na summitu NATO v Pekingu, kde byli Němci kritizováni, že vzhledem ke své ekonomice málo vydávají na obranu, a že navzdory současné politické situaci jednají s ruským energetickým průmyslem o výhodných dodávkách plynu. Vzhledem k nevyzpytatelnosti Donalda Trumpa se proto rozhodli Němci a Číňané k vytvoření ekonomické aliance.
Ihned tento týden se německá kancléřka Angela Merkelová a čínský premiér Li Kche-čchiang sešli na berlínském letišti Templehof, kde podepsali dohodu o ekonomické spolupráci v několika průmyslových sektorech, od chemického po automobilový. Výsledky těchto jednání se dotknou zejména předních německých automobilek, jako jsou BMW, Volkswagen a Daimer, chemické firmy BASF a Siemens. Podle Merkelové by německé firmy mohly získat až 50 % podíl v čínských.
"Jelikož se USA ukazují v posledních dnech, jako nevyzpytatelný obchodní partner, byli jsme nuceni přistoupit k tomuto opatření. Vztahy s Čínou budou momentálně hrát velkou roli v naší ekonomice," řekl Volker Treier, náměstek generálního ředitele obchodních a průmyslových komor.
Nicméně je třeba připomenout, že nově se vytvářející alianci bude velmi těžké udržet. Německo a Čína přeci jenom nejsou, zřejmě podobně jako Rusko a USA, schopny společně vycházet po dobrém. Navíc větší přimknutí Němců k Číňanům může mít za následek oslabení jeho pozice v EU, jejíž zájmy nejsou vždy v souladu s těmi čínskými. Jedná se například o ochranu duševního vlastnictví při případném prodeji technologických odvětví do Číny.
Válka o baterieZ nově navázaných ekonomických vztahů s Čínou však Němci zároveň i získají. Podíl v čínských firmách nebude zadarmo, a tudíž je nutné počítat i s výše uváděným postoupením podílu německých firem ve prospěch Číny. Pokud ale jde o výhody, tak například německé automobilky získají přístup k bateriím, na něž mají momentálně monopol čínské firmy. Ty by se pak mohly následně použít při výrobě elektromobilů, které by díky nízké vstupní ceně nemuselo být už tak problematické prodat. Případné zvýšení prodeje elektromobilů by navíc mělo i pozitivní dopady na životní prostředí.
Dohody uzavřené v Berlíně spočívají v podpisu rámcové dohody mezi čínskou Brilliance Group a německou BMW, která posílí joint venture spolupráci v oblasti výroby vozidel na bázi elektrické energie. Německé automobilky by takhle získaly šanci vlastnit až 75 % tohoto společného podniku. Dalším dokumentem je spolupráce mezi Audi a Huawei v oblasti výroby vozidel pro městskou hromadnou dopravu a semaforů.
Související
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
Německo varuje: Rusko by mohlo zaútočit na NATO už v roce 2029
Německo , Čína , USA (Spojené státy americké) , Donald Trump , elektromobily
Aktuálně se děje
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
včera
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák