Kuala Lumpur - Mnoho příbuzných pasažérů z pohřešovaného malajsijského letadla viní úřady z liknavosti. Podle serveru Euronews rodiny nedostávají čerstvé informace. Ke kritice se připojily také státní sdělovací prostředky. Na palubě letadla z Kuala Lumpuru do Pekingu, který zmizel z radarů v noci na sobotu, bylo 239 lidí, většina z nich z Číny.
Letadlo je nezvěstné od pátku, když po asi hodinovém letu přestala jeho posádka komunikovat se zemí. Trosky se zatím nenašly, rozběhla se ale masivní pátrací operace s účastní Malajsie, Vietnamu, Filipín, Indonésie, Singapuru i USA, která stále pokračuje.
"Nemáme vůbec žádné informace, neříkají nic nového. Jsem v nejistotě a mám velký strach, nespím a čekám na jakoukoli informaci," řekl jeden z mužů čekajících na letišti v Kuala Lumpuru.
"Čekám na sebemenší informaci. Bylo by dobré, kdyby přišel někdo ze společnosti Malaysia Airlines. Nejednají s námi jako s lidmi, nechávají nás tak dlouho čekat," sdělil další.
Je to krajně nezvykléPaul Hayes z britské konzultační společnosti pro letovou bezpečnost řekl, že letadla za letu takovým způsobem nezmizí. "Je to krajně nezvyklé," prohlásil. Nejproblematičtější fází letu je prý start a přistání, za letu, kdy piloti nehlásí problém, jsou problémy minimální. Letadlo bylo ve výšce necelých 11 kilometrů a letělo stálou rychlostí.
Podle malajsijského listu NewStraitsTimes se odborníci kloní k tomu, že příčinou neštěstí musel být výbuch na palubě. "Byl to buď výbuch, blesk nebo vážná dekomprese," sdělil listu jeden z bývalých pilotů společnosti Malaysia Airlines. "Boeing 777 může pokračovat v letu i po zasažení bleskem i v případě těžší dekomprese, ale v případě výbuchu nemá šanci," dodal.
Podle malajsijského tisku se prý zřejmě začne znovu debatovat o tom, zda by nebylo lepší nahradit takzvané černé skříňky zaznamenávající informace o letu satelitním systémem, který zaznamenává informace o letu v reálném čase. Tyto již existující systémy se zatím vzhledem k vysokým cenám a logistickým problémům v letadlech nepoužívají.
Podle NewStraitsTimes bude třeba vyjasnit, který stát převezme vedení nad vyšetřováním. Podle norem to bývá ten, na jehož území se nehoda stala. Dokud nebudou nalezeny trosky, nemůže se tohoto úkolu ujmout žádný, i když vzhledem k trajektorii letu se zdá nejpravděpodobnější, že stroj musel spadnout někde u Vietnamu.
Do bezpečnosti létání jdou miliardy dolarů
Podle studie serveru World Aviation Security svět každoročně vydává na bezpečnost leteckého provozu před případnými teroristickými činy, nebo jen proti individuálním pokusům „amatérských teroristů"enormní částky. Server odhaduje, že letos to bude činit téměř 19 miliard dolarů.
Během posledních deseti let se zvyšuje důraz na zdokonalování bezpečnostních opatření v zájmu snížení těchto hrozeb. Neustálá gradace napětí například v arabském světě, většinou vyvolaná nebo alespoň podporovaná Spojenými státy a jejich spojenci, nutí vlády, provozovatele letišť a letecké společnosti těchto zemí k velkým investicím do oblasti bezpečnosti. Ať již v pořizování nových modernějších technologií nebo v personálním zajištění fyzických kontrol při odbavování cestujících, letadel, zavazadel, ostatního nákladu a dalších služeb s tímto fenoménem spojených.
Proto je logické, že nejvíce do bezpečnostních opatření, téměř třetinu z uvedené částky, investují Spojené státy. Následují Velká Británie, Francie, Itálie Německo, ale i Čína, Austrálie a Kanada, informuje Letisteodbory.cz.
Velikost investic ČR zpráva serveru World Aviation Security neuvádí. Nicméně kdo pravidelně létá do USA nebo jen odlétá např. z Prahy, Brna, Karlových Varů nebo Ostravy na dovolenou tak vidí, jak se každoročně zvyšuje náročnost kontrol při odbavení cestujících. Věřte, že to není z rozmaru provozovatelů letišť. Letiště Praha Ruzyně nevyjímaje. A to jen ta část bezpečnostních opatření, kterou můžeme pozorovat tak říkajíc na vlastní kůži. Podobnými procedurami prochází i naše zavazadla.
Bezpečnost cestujících je zajišťována i „neviditelnými" technologiemi v útrobách letišť, elektronickými kontrolami oplocením letištních ploch, tzv. perimetru, ale i množstvím kamer a jinými speciálními technologiemi. A tyto technologie se nejen neustále vyvíjí k dokonalosti, ale i prodražují. Nehledě na to, že euroamerická civilizace si potrpí na co nejmenší omezování „osobní svobody" a nutí provozovatele letišť k pořizování stále „neviditelnějších" a pro cestující snesitelnějších bezpečnostních zařízení.
Související
Malajsie po 11 letech obnovuje pátrání po letu MH370
Svět se po 11 letech vrací k jedné z největších záhad současnosti
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Malajsie , Boeing 777
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 38 minutami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 50 minutami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 1 hodinou
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 2 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 3 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 4 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 4 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 5 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 5 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 6 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 7 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 8 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
Prezident Petr Pavel pokračuje v jednání s osobnostmi, které navrhl Andrej Babiš (ANO) pro obsazení pozic v nové vládě. Kabinet má vzniknout ve spolupráci hnutí ANO, SPD a Motoristů sobě. Jako první ve čtvrtek na Hrad dorazil nominant SPD na ministra obrany, Jaromír Zůna, a kandidát stejné strany pro zemědělství, Martin Šebestyán. Poté se Pavel sešel s lídrem Motoristů, Petrem Macinkou.
Zdroj: Libor Novák