Kuala Lumpur - Mnoho příbuzných pasažérů z pohřešovaného malajsijského letadla viní úřady z liknavosti. Podle serveru Euronews rodiny nedostávají čerstvé informace. Ke kritice se připojily také státní sdělovací prostředky. Na palubě letadla z Kuala Lumpuru do Pekingu, který zmizel z radarů v noci na sobotu, bylo 239 lidí, většina z nich z Číny.
Letadlo je nezvěstné od pátku, když po asi hodinovém letu přestala jeho posádka komunikovat se zemí. Trosky se zatím nenašly, rozběhla se ale masivní pátrací operace s účastní Malajsie, Vietnamu, Filipín, Indonésie, Singapuru i USA, která stále pokračuje.
"Nemáme vůbec žádné informace, neříkají nic nového. Jsem v nejistotě a mám velký strach, nespím a čekám na jakoukoli informaci," řekl jeden z mužů čekajících na letišti v Kuala Lumpuru.
"Čekám na sebemenší informaci. Bylo by dobré, kdyby přišel někdo ze společnosti Malaysia Airlines. Nejednají s námi jako s lidmi, nechávají nás tak dlouho čekat," sdělil další.
Je to krajně nezvykléPaul Hayes z britské konzultační společnosti pro letovou bezpečnost řekl, že letadla za letu takovým způsobem nezmizí. "Je to krajně nezvyklé," prohlásil. Nejproblematičtější fází letu je prý start a přistání, za letu, kdy piloti nehlásí problém, jsou problémy minimální. Letadlo bylo ve výšce necelých 11 kilometrů a letělo stálou rychlostí.
Podle malajsijského listu NewStraitsTimes se odborníci kloní k tomu, že příčinou neštěstí musel být výbuch na palubě. "Byl to buď výbuch, blesk nebo vážná dekomprese," sdělil listu jeden z bývalých pilotů společnosti Malaysia Airlines. "Boeing 777 může pokračovat v letu i po zasažení bleskem i v případě těžší dekomprese, ale v případě výbuchu nemá šanci," dodal.
Podle malajsijského tisku se prý zřejmě začne znovu debatovat o tom, zda by nebylo lepší nahradit takzvané černé skříňky zaznamenávající informace o letu satelitním systémem, který zaznamenává informace o letu v reálném čase. Tyto již existující systémy se zatím vzhledem k vysokým cenám a logistickým problémům v letadlech nepoužívají.
Podle NewStraitsTimes bude třeba vyjasnit, který stát převezme vedení nad vyšetřováním. Podle norem to bývá ten, na jehož území se nehoda stala. Dokud nebudou nalezeny trosky, nemůže se tohoto úkolu ujmout žádný, i když vzhledem k trajektorii letu se zdá nejpravděpodobnější, že stroj musel spadnout někde u Vietnamu.
Do bezpečnosti létání jdou miliardy dolarů
Podle studie serveru World Aviation Security svět každoročně vydává na bezpečnost leteckého provozu před případnými teroristickými činy, nebo jen proti individuálním pokusům „amatérských teroristů"enormní částky. Server odhaduje, že letos to bude činit téměř 19 miliard dolarů.
Během posledních deseti let se zvyšuje důraz na zdokonalování bezpečnostních opatření v zájmu snížení těchto hrozeb. Neustálá gradace napětí například v arabském světě, většinou vyvolaná nebo alespoň podporovaná Spojenými státy a jejich spojenci, nutí vlády, provozovatele letišť a letecké společnosti těchto zemí k velkým investicím do oblasti bezpečnosti. Ať již v pořizování nových modernějších technologií nebo v personálním zajištění fyzických kontrol při odbavování cestujících, letadel, zavazadel, ostatního nákladu a dalších služeb s tímto fenoménem spojených.
Proto je logické, že nejvíce do bezpečnostních opatření, téměř třetinu z uvedené částky, investují Spojené státy. Následují Velká Británie, Francie, Itálie Německo, ale i Čína, Austrálie a Kanada, informuje Letisteodbory.cz.
Velikost investic ČR zpráva serveru World Aviation Security neuvádí. Nicméně kdo pravidelně létá do USA nebo jen odlétá např. z Prahy, Brna, Karlových Varů nebo Ostravy na dovolenou tak vidí, jak se každoročně zvyšuje náročnost kontrol při odbavení cestujících. Věřte, že to není z rozmaru provozovatelů letišť. Letiště Praha Ruzyně nevyjímaje. A to jen ta část bezpečnostních opatření, kterou můžeme pozorovat tak říkajíc na vlastní kůži. Podobnými procedurami prochází i naše zavazadla.
Bezpečnost cestujících je zajišťována i „neviditelnými" technologiemi v útrobách letišť, elektronickými kontrolami oplocením letištních ploch, tzv. perimetru, ale i množstvím kamer a jinými speciálními technologiemi. A tyto technologie se nejen neustále vyvíjí k dokonalosti, ale i prodražují. Nehledě na to, že euroamerická civilizace si potrpí na co nejmenší omezování „osobní svobody" a nutí provozovatele letišť k pořizování stále „neviditelnějších" a pro cestující snesitelnějších bezpečnostních zařízení.
Související
Před 10 lety zmizel let MH370 z radarů. Příbuzní žádají obnovení pátrání
10 let od jedné z největších záhad současnosti. Sílí hlasy po obnově pátrání po letu MH370
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Malajsie , Boeing 777
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera
Policie zasahovala na univerzitě v Plzni. Útok se nepotvrdil
včera
Schválený rozpočet jako nástroj destrukce. Babiš kritizoval, Fiala ostře reagoval
včera
Česko bude mít další národní park, rozhodla vláda. Řešila i výpadek dodávek ropy
včera
Svatá Barbora a tradice adventního času
včera
Policie našla u rodičky obviněné z vraždy další mrtvé dítě
včera
EU není připravená na obchodní válku s USA. Macron varoval před bolestivou prohrou
včera
Pádem Aleppa to nekončí. Erdogan rozehrál v Sýrii nebezpečnou hru, o hlavu Asada mu ale nejde
včera
Jižní Korea se zmítá v politické krizi. Jun Sok-jol otevřel stanným právem bolestivé rány
včera
V Česku se poprvé objevil domácí případ onemocnění difylobotriózou
včera
Ukrajina nás přibližuje jaderné válce víc než Kuba, tvrdí Putinův propagandista. Historik vysvětlil, jak to skutečně je
včera
NATO odradí Putina od celoevropské války. K ústupkům ho ale nedonutí ani Trump, míní expert
včera
Podřezal si ICC pod sebou větev? Zatykač na Netanjahua nemá v historii obdoby
včera
Jun Sok-jol dal v sázku jihokorejskou demokracii potřísněnou krví. Ta ho zřejmě přežije
včera
Patová situace prolomena. Ukrajina čelí nejhorším ztrátám za poslední dva roky
včera
Rána geopolitické stabilitě. Noc politického chaosu v Jižní Koreji sleduje Rusko, Čína i KLDR
včera
Nejskloňovanější jméno týdne. Kdo je Jun Sok-jol?
včera
Jižní Korea na nohou. Politici i veřejnost chtějí prezidentovu hlavu, Sok-jol čelí impeachmentu
včera
Počasí o víkendu nebude tak teplé, jak se čekalo. Naopak
3. prosince 2024 21:51
Prezident Jižní Koreje Sok-jol zrušil stanné právo
3. prosince 2024 21:03
Krize v Jižní Koreji se stupňuje. Parlament stanné právo zrušil, na Sok-jola tlačí i vlastní strana
Politická krize v Jižní Koreji se prohlubuje. prezident Jun Suk-jol čelí nejen silnému odporu opozice, ale i tlaku z vlastní strany, aby stáhl své rozhodnutí o vyhlášení stanného práva. Vládnoucí strana People’s Power Party (PPP) se během mimořádného zasedání usnesla, že prezident by měl respektovat rozhodnutí parlamentu, který stanné právo označil za neplatné, a okamžitě jej zrušit.
Zdroj: Libor Novák