NÁZOR – Oběti na životech dosahují trojciferných čísel a počet zraněných přesáhl 4 tisíce, rekapitulují bilanci výbuchu v bejrútském přístavy experti na mezinárodní vztahy a bezpečnost Scott Edwards a Christian Bueger působící na univerzitách v Bristolu a Kodani. V komentáři pro server The Conversation tvrdí, že přesná příčina sice zůstává neznámá, přesto však tragédie ukazuje závažné důsledky nízké bezpečnosti mnohých přístavů.
Zdá se, že za úterní explozí stojí 2.750 tun vysoce reaktivního dusičnanu amonného pocházejícího z lodi MV Rhosus, která do Bejrútu připlula v roce 2013 a následně byla shledána jako nezpůsobilá v další plavbě, konstatují odborníci. Dodávají, že majitel se k lodi brzy přestal hlásit, a tak chemikálie zůstaly uskladněny v přístavu.
„Ačkoliv samotná katastrofa byla mimořádná, události k ní vedoucí nikoliv,“ deklarují experti. Podotýkají, že nebezpečné materiály jsou přepravovány přes oceán na lodích denně, často nesprávně či ilegálně, a tak se v přístavech nezřídka ocitají kontejnery s nebezpečným nákladem.
Námořní bezpečnost se zpravidla zaměřuje na ostře sledovaná témata jako pirátství, terorismus a kybernetické útoky, ke katastrofám ale vede i pouhá rutinní nedbalost, uvádějí autoři komentáře. Dodávají, že zabránit událostem, jako byl výbuch v Bejrútu, znamená posílit správu přístavů a řešit trestné činy jako pašeráctví a korupce.
Opuštěné lodě
Mezinárodní námořní organizace (IMO) jen od roku 2017 zaznamenala 97 případů, kdy se majitelé přestali hlásit ke svým lodím a jejich posádce - činí tak tehdy, nevyplatí-li se loď dále udržovat nebo je-li loď zadržena úřady a pokutována, poukazují Edwards a Bueger. Doplňují, že situace posádek těchto lodí bývá často tragická a dlouhé měsíce se jim nedostává adekvátní plat ani strava, již ale není zřejmé, co se děje s nákladem.
Statistika IMO počítá pouze lodě, tudíž nevíme, kolik opuštěných kontejnerů se nachází ve světových přístavech, upozorňují experti. S odkazem na zprávu OSN tvrdí, že jejich počet může být velmi vysoký, přičemž opuštěné zůstávají úmyslně, z kriminálních důvodů, jakými jsou pašování odpadu či korupce.
„Navzdory jistým snahám tomuto čelit, zůstává problém rozsáhlý a existují překážky pro jeho řešení,“ pokračují Bueger s Edwardsem.
Mezinárodní obchod s odpadem
Lodní společnosti často posílají do Asie prázdné kontejnery, protože většina zboží proudí z Asie do Evropy, konstatují odborníci. Dodávají, že důsledkem je jejich ochota využít úvodní cestu k přepravě velkého objemu nákladu o malé hodnotě.
To usnadňuje nárůst obchodu s odpadem a počtu pašeráků, kteří nelegálně převážejí odpad typu nerecyklovatelných plastů ze západního světa do zemí jako Indonésie a Malajsie, kde v přístavech zůstávají tisíce kontejnerů s tímto obsahem, vysvětlují autoři komentáře. Podotýkají, že většina tohoto odpadu je méně nebezpečná než dusičnan amonný, který způsobil výbuch v Bejrútu, ale i tak může mít děsivé následky.
Riziko mohou představovat právě plasty, protože při nesprávné likvidaci končí většinou v oceánech, což vede k aktuální plastové krizi, deklarují Edwards a Bueger. Rovněž připomínají, že v roce 2019 srílanské úřady objevily přes stovku opuštěných kontejnerů v přístavu v Kolombu, které obsahovaly nemocniční odpad - zřejmě i lidské ostatky - a prosakovala z nich tekutina, tudíž během dvou let, kdy se v přístavu nacházely, mohly znečistit půdu a povrchové vody a způsobit zdravotní riziko.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.Srí Lanka dokázala případ vyšetřit, uznávají odborníci. Zdůrazňují, že v mnoha případech zůstávají takové kontejnery bez povšimnutí.
Prevence
Opouštění nebezpečných kontejnerů není nový problém a od začátku nového tisíciletí probíhá značné úsilí ke zvýšení bezpečnosti přístavů skrze sledovací systémy, lépe vyškolený personál a bezpečnostní protokoly, uvádějí autoři komentáře. Vyzdvihují, že ve světle přetrvávání tohoto problému víme, že tato opatření a jejich implementace nejsou dostatečné.
Předně je nutné začít považovat pašování odpadu a opouštění lodí za velké přečiny, které by se měly stát důležitou součástí námořního práva a námořní bezpečnostní agendy, nabádají Edwards a Bueger. Zdůrazňují, že je třeba patřičná legislativa k jejich trestání a vzniknout by měla i mezinárodní databáze, která usnadní nadnárodní snahy o jejich potírání.
Zadruhé, klíčovou roli při opouštění lodí a kontejnerů hraje korupce v přístavech, deklarují odborníci. Také tu doporučují řešit na soustředěné mezinárodní bázi.
Dále je podle expertů třeba rozšířit výstavbu objektů v přístavech, kde lze uložit nebezpečný odpad, stejně jako posílit snahy odhalovat pašování a řešit případy opuštěných lodí a kontejnerů. „Především to bude třeba v případě přístavů s omezenými zdroji, které jsou běžnou destinací pro opouštění kontejnerů, jako například přístavy v Asii a Africe,“ dodávají Edwards a Bueger.
Úřad OSN pro drogy a kriminalitu, IMO a Evropská unie již pracuji na zvýšení bezpečnosti přístavů, obzvláště v Africe, ale úkol není zdaleka u konce, zdůrazňují akademici. Výbuch v Bejrútu podle nich ukázal, jaký dopad může mít přístavní katastrofa na město a jeho obyvatele, a proto je třeba se poučit a zajistit, aby se podobná tragédie již neopakovala.
Související
V přístavu v Bejrútu se dnes zřítila další část obřího obilného sila
Pravdu nelze nikdy skrýt, řekl papež o výbuchu v Bejrútu
exploze v libanonském Bejrútu (4. srpna 2020) , libanon , lodní doprava , odpady
Aktuálně se děje
včera
Rutte: Putin je ochoten obětovat obrovské množství lidí. Na Ukrajině se zranilo nebo zemřelo milion Rusů
včera
Turecko se chce vrátit k projektu F-35. Zvažuje, že se zbaví ruských zbraní
včera
"Jeden z největších pokusů o utajování v historii." Z Epsteinových dokumentů zmizela fotografie s Trumpem
včera
Americké jednotky u břehů Venezuely zadržely třetí tanker. Brazílie mluví o opakování války o Falklandy
včera
Kreml popřel trojstranná jednání s USA a Ukrajinou. Macron přivítal ochotu Putina s ním mluvit
včera
Česko si připomíná druhé výročí tragické střelby na Filozofické fakultě
včera
Na USA není spoleh, obává se Francie. Chystá se na vůdčí roli v obraně Evropy před Ruskem
včera
Víkendová jednání na Floridě jsou nadějná, tvrdí ruští vyjednavači. Kreml ale stupňuje požadavky
včera
Rusko: Evropské změny v mírovém plánu naději na konec války nezvýšily. Možnost nalezení řešení zkomplikovaly
včera
Na záchranu v první linii čekal měsíc. Pak zraněného vojáka zachránil robot
včera
Amerika stupňuje tlak na Madura. Zabavila další tanker
včera
Americké ponorky jsou v Pacifiku v menšině. Jižní Korea má plán, jak to změnit
včera
Počasí: Budou Vánoce bílé? Ve středu může nasněžit
20. prosince 2025 21:44
USA navrhly setkání Spojených států, Ukrajiny a Ruska. Mír nemůže nastat za každou cenu, reagoval Zelenskyj
20. prosince 2025 20:36
Spousta začerněných stránek a pozoruhodně málo Trumpa? Zamlžování pravdy, říká jedna z Epsteinových obětí
20. prosince 2025 19:24
Poprask na internetu: Voliči SPD mluví o zradě, požadují odvolání Zůny. Okamura problém hasí
20. prosince 2025 18:11
Trump sliboval zlatou éru americké ekonomiky. Kde je, ptají se Američané po roce?
20. prosince 2025 16:57
Dokáže síla převážit nad totálním vyčerpáním? Ukrajina se chystá na dosud nejtemnější zimu
20. prosince 2025 15:46
Američtí a ruští představitelé se setkají na Floridě k dalšímu kolu rozhovorů o Ukrajině
20. prosince 2025 14:36
Z Británie přichází další varování: Rusko je expanzivní mocnost, chce podmanit Ukrajinu a destabilizovat NATO
Britská vláda pod vedením premiéra Keira Starmera přistoupila k výraznému snížení finanční podpory pro západní Balkán, což vyvolalo vlnu kritiky od bezpečnostních expertů i opozičních politiků. Financování určené k boji proti ruským dezinformacím, kybernetickým útokům a na podporu demokratických institucí v regionu klesne o plných 40 procent. V absolutních číslech jde o propad ze 40 milionů liber v loňském roce na 24 milionů liber pro období 2025–2026.
Zdroj: Libor Novák