NÁZOR – Oběti na životech dosahují trojciferných čísel a počet zraněných přesáhl 4 tisíce, rekapitulují bilanci výbuchu v bejrútském přístavy experti na mezinárodní vztahy a bezpečnost Scott Edwards a Christian Bueger působící na univerzitách v Bristolu a Kodani. V komentáři pro server The Conversation tvrdí, že přesná příčina sice zůstává neznámá, přesto však tragédie ukazuje závažné důsledky nízké bezpečnosti mnohých přístavů.
Zdá se, že za úterní explozí stojí 2.750 tun vysoce reaktivního dusičnanu amonného pocházejícího z lodi MV Rhosus, která do Bejrútu připlula v roce 2013 a následně byla shledána jako nezpůsobilá v další plavbě, konstatují odborníci. Dodávají, že majitel se k lodi brzy přestal hlásit, a tak chemikálie zůstaly uskladněny v přístavu.
„Ačkoliv samotná katastrofa byla mimořádná, události k ní vedoucí nikoliv,“ deklarují experti. Podotýkají, že nebezpečné materiály jsou přepravovány přes oceán na lodích denně, často nesprávně či ilegálně, a tak se v přístavech nezřídka ocitají kontejnery s nebezpečným nákladem.
Námořní bezpečnost se zpravidla zaměřuje na ostře sledovaná témata jako pirátství, terorismus a kybernetické útoky, ke katastrofám ale vede i pouhá rutinní nedbalost, uvádějí autoři komentáře. Dodávají, že zabránit událostem, jako byl výbuch v Bejrútu, znamená posílit správu přístavů a řešit trestné činy jako pašeráctví a korupce.
Opuštěné lodě
Mezinárodní námořní organizace (IMO) jen od roku 2017 zaznamenala 97 případů, kdy se majitelé přestali hlásit ke svým lodím a jejich posádce - činí tak tehdy, nevyplatí-li se loď dále udržovat nebo je-li loď zadržena úřady a pokutována, poukazují Edwards a Bueger. Doplňují, že situace posádek těchto lodí bývá často tragická a dlouhé měsíce se jim nedostává adekvátní plat ani strava, již ale není zřejmé, co se děje s nákladem.
Statistika IMO počítá pouze lodě, tudíž nevíme, kolik opuštěných kontejnerů se nachází ve světových přístavech, upozorňují experti. S odkazem na zprávu OSN tvrdí, že jejich počet může být velmi vysoký, přičemž opuštěné zůstávají úmyslně, z kriminálních důvodů, jakými jsou pašování odpadu či korupce.
„Navzdory jistým snahám tomuto čelit, zůstává problém rozsáhlý a existují překážky pro jeho řešení,“ pokračují Bueger s Edwardsem.
Mezinárodní obchod s odpadem
Lodní společnosti často posílají do Asie prázdné kontejnery, protože většina zboží proudí z Asie do Evropy, konstatují odborníci. Dodávají, že důsledkem je jejich ochota využít úvodní cestu k přepravě velkého objemu nákladu o malé hodnotě.
To usnadňuje nárůst obchodu s odpadem a počtu pašeráků, kteří nelegálně převážejí odpad typu nerecyklovatelných plastů ze západního světa do zemí jako Indonésie a Malajsie, kde v přístavech zůstávají tisíce kontejnerů s tímto obsahem, vysvětlují autoři komentáře. Podotýkají, že většina tohoto odpadu je méně nebezpečná než dusičnan amonný, který způsobil výbuch v Bejrútu, ale i tak může mít děsivé následky.
Riziko mohou představovat právě plasty, protože při nesprávné likvidaci končí většinou v oceánech, což vede k aktuální plastové krizi, deklarují Edwards a Bueger. Rovněž připomínají, že v roce 2019 srílanské úřady objevily přes stovku opuštěných kontejnerů v přístavu v Kolombu, které obsahovaly nemocniční odpad - zřejmě i lidské ostatky - a prosakovala z nich tekutina, tudíž během dvou let, kdy se v přístavu nacházely, mohly znečistit půdu a povrchové vody a způsobit zdravotní riziko.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.Srí Lanka dokázala případ vyšetřit, uznávají odborníci. Zdůrazňují, že v mnoha případech zůstávají takové kontejnery bez povšimnutí.
Prevence
Opouštění nebezpečných kontejnerů není nový problém a od začátku nového tisíciletí probíhá značné úsilí ke zvýšení bezpečnosti přístavů skrze sledovací systémy, lépe vyškolený personál a bezpečnostní protokoly, uvádějí autoři komentáře. Vyzdvihují, že ve světle přetrvávání tohoto problému víme, že tato opatření a jejich implementace nejsou dostatečné.
Předně je nutné začít považovat pašování odpadu a opouštění lodí za velké přečiny, které by se měly stát důležitou součástí námořního práva a námořní bezpečnostní agendy, nabádají Edwards a Bueger. Zdůrazňují, že je třeba patřičná legislativa k jejich trestání a vzniknout by měla i mezinárodní databáze, která usnadní nadnárodní snahy o jejich potírání.
Zadruhé, klíčovou roli při opouštění lodí a kontejnerů hraje korupce v přístavech, deklarují odborníci. Také tu doporučují řešit na soustředěné mezinárodní bázi.
Dále je podle expertů třeba rozšířit výstavbu objektů v přístavech, kde lze uložit nebezpečný odpad, stejně jako posílit snahy odhalovat pašování a řešit případy opuštěných lodí a kontejnerů. „Především to bude třeba v případě přístavů s omezenými zdroji, které jsou běžnou destinací pro opouštění kontejnerů, jako například přístavy v Asii a Africe,“ dodávají Edwards a Bueger.
Úřad OSN pro drogy a kriminalitu, IMO a Evropská unie již pracuji na zvýšení bezpečnosti přístavů, obzvláště v Africe, ale úkol není zdaleka u konce, zdůrazňují akademici. Výbuch v Bejrútu podle nich ukázal, jaký dopad může mít přístavní katastrofa na město a jeho obyvatele, a proto je třeba se poučit a zajistit, aby se podobná tragédie již neopakovala.
Související
V přístavu v Bejrútu se dnes zřítila další část obřího obilného sila
Pravdu nelze nikdy skrýt, řekl papež o výbuchu v Bejrútu
exploze v libanonském Bejrútu (4. srpna 2020) , libanon , lodní doprava , odpady
Aktuálně se děje
před 33 minutami
Počasí: Výhled slibuje pokračování trendu i po Velikonocích
včera
Fico chce ulehčit odstřel medvědů, kteří se přiblíží k lidem
včera
Legendární spisovatel Bohumil Hrabal se narodil před 110 lety
včera
Polsko následuje Česko. ABW zasáhla proti proruské skupině, zajistila eura i dolary
včera
Rusové dál spojují Ukrajince s terorem u Moskvy. Nesmyslná propaganda, zní z Bílého domu
včera
Saharský prach bude od víkendu nad ČR. Může ovlivnit sobotní maxima
včera
Rada se na lavičce Dukly může objevovat ještě minimálně tři týdny. Osmiměsíční trest je nepravomocný
včera
Policie upravila tragickou bilanci nehody FlixBusu u Lipska. Oběti jsou jen čtyři
včera
Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci
včera
Hokejisty Karlových Varů budou trénovat zlatí hoši z přelomu tisíciletí Patera a Moravec
včera
Sledování sankcí proti KLDR končí. Rusko vetovalo rezoluci OSN
včera
Policie varuje před novým trikem podvodníků: Vyberou vám účet i bez karty, stačí jim bankomat
včera
Fatální pochybení: Na Bulovce zaměnili pacientky, zdravá žena podstoupila potrat
včera
Hrozba pro zdraví i pozdní příchod do práce. Jak lidé vnímají přechod na letní čas?
včera
Na Václavském náměstí hořelo. Během rekonstrukce vzplála lepenka na střeše
včera
Do důchodu půjdeme později. Pavel se shodl s koalicí i opozicí, věk odchodu do penze musí růst
včera
Benzin a nafta pokračují ve zdražování. V dubnu může stát litr přes 40 korun
včera
Putin se i týden po útoku odmítá setkat s rodinami obětí střelby
včera
Feri stane v dubnu opět před soudem. Bude se řešit jeho odvolání
včera
ANO vyzvalo vládu, aby zveřejnila částku, kterou Česko přispěje na nákup munice pro Ukrajinu
Opoziční hnutí ANO vyzvalo vládu, aby alespoň v hrubých obrysech zveřejnila částku, kterou Česká republika přispěje na nákup munice pro Ukrajinu zemím mimo Evropskou unii.
Zdroj: Karolína Svobodová