NÁZOR – Oběti na životech dosahují trojciferných čísel a počet zraněných přesáhl 4 tisíce, rekapitulují bilanci výbuchu v bejrútském přístavy experti na mezinárodní vztahy a bezpečnost Scott Edwards a Christian Bueger působící na univerzitách v Bristolu a Kodani. V komentáři pro server The Conversation tvrdí, že přesná příčina sice zůstává neznámá, přesto však tragédie ukazuje závažné důsledky nízké bezpečnosti mnohých přístavů.
Zdá se, že za úterní explozí stojí 2.750 tun vysoce reaktivního dusičnanu amonného pocházejícího z lodi MV Rhosus, která do Bejrútu připlula v roce 2013 a následně byla shledána jako nezpůsobilá v další plavbě, konstatují odborníci. Dodávají, že majitel se k lodi brzy přestal hlásit, a tak chemikálie zůstaly uskladněny v přístavu.
„Ačkoliv samotná katastrofa byla mimořádná, události k ní vedoucí nikoliv,“ deklarují experti. Podotýkají, že nebezpečné materiály jsou přepravovány přes oceán na lodích denně, často nesprávně či ilegálně, a tak se v přístavech nezřídka ocitají kontejnery s nebezpečným nákladem.
Námořní bezpečnost se zpravidla zaměřuje na ostře sledovaná témata jako pirátství, terorismus a kybernetické útoky, ke katastrofám ale vede i pouhá rutinní nedbalost, uvádějí autoři komentáře. Dodávají, že zabránit událostem, jako byl výbuch v Bejrútu, znamená posílit správu přístavů a řešit trestné činy jako pašeráctví a korupce.
Opuštěné lodě
Mezinárodní námořní organizace (IMO) jen od roku 2017 zaznamenala 97 případů, kdy se majitelé přestali hlásit ke svým lodím a jejich posádce - činí tak tehdy, nevyplatí-li se loď dále udržovat nebo je-li loď zadržena úřady a pokutována, poukazují Edwards a Bueger. Doplňují, že situace posádek těchto lodí bývá často tragická a dlouhé měsíce se jim nedostává adekvátní plat ani strava, již ale není zřejmé, co se děje s nákladem.
Statistika IMO počítá pouze lodě, tudíž nevíme, kolik opuštěných kontejnerů se nachází ve světových přístavech, upozorňují experti. S odkazem na zprávu OSN tvrdí, že jejich počet může být velmi vysoký, přičemž opuštěné zůstávají úmyslně, z kriminálních důvodů, jakými jsou pašování odpadu či korupce.
„Navzdory jistým snahám tomuto čelit, zůstává problém rozsáhlý a existují překážky pro jeho řešení,“ pokračují Bueger s Edwardsem.
Mezinárodní obchod s odpadem
Lodní společnosti často posílají do Asie prázdné kontejnery, protože většina zboží proudí z Asie do Evropy, konstatují odborníci. Dodávají, že důsledkem je jejich ochota využít úvodní cestu k přepravě velkého objemu nákladu o malé hodnotě.
To usnadňuje nárůst obchodu s odpadem a počtu pašeráků, kteří nelegálně převážejí odpad typu nerecyklovatelných plastů ze západního světa do zemí jako Indonésie a Malajsie, kde v přístavech zůstávají tisíce kontejnerů s tímto obsahem, vysvětlují autoři komentáře. Podotýkají, že většina tohoto odpadu je méně nebezpečná než dusičnan amonný, který způsobil výbuch v Bejrútu, ale i tak může mít děsivé následky.
Riziko mohou představovat právě plasty, protože při nesprávné likvidaci končí většinou v oceánech, což vede k aktuální plastové krizi, deklarují Edwards a Bueger. Rovněž připomínají, že v roce 2019 srílanské úřady objevily přes stovku opuštěných kontejnerů v přístavu v Kolombu, které obsahovaly nemocniční odpad - zřejmě i lidské ostatky - a prosakovala z nich tekutina, tudíž během dvou let, kdy se v přístavu nacházely, mohly znečistit půdu a povrchové vody a způsobit zdravotní riziko.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.Srí Lanka dokázala případ vyšetřit, uznávají odborníci. Zdůrazňují, že v mnoha případech zůstávají takové kontejnery bez povšimnutí.
Prevence
Opouštění nebezpečných kontejnerů není nový problém a od začátku nového tisíciletí probíhá značné úsilí ke zvýšení bezpečnosti přístavů skrze sledovací systémy, lépe vyškolený personál a bezpečnostní protokoly, uvádějí autoři komentáře. Vyzdvihují, že ve světle přetrvávání tohoto problému víme, že tato opatření a jejich implementace nejsou dostatečné.
Předně je nutné začít považovat pašování odpadu a opouštění lodí za velké přečiny, které by se měly stát důležitou součástí námořního práva a námořní bezpečnostní agendy, nabádají Edwards a Bueger. Zdůrazňují, že je třeba patřičná legislativa k jejich trestání a vzniknout by měla i mezinárodní databáze, která usnadní nadnárodní snahy o jejich potírání.
Zadruhé, klíčovou roli při opouštění lodí a kontejnerů hraje korupce v přístavech, deklarují odborníci. Také tu doporučují řešit na soustředěné mezinárodní bázi.
Dále je podle expertů třeba rozšířit výstavbu objektů v přístavech, kde lze uložit nebezpečný odpad, stejně jako posílit snahy odhalovat pašování a řešit případy opuštěných lodí a kontejnerů. „Především to bude třeba v případě přístavů s omezenými zdroji, které jsou běžnou destinací pro opouštění kontejnerů, jako například přístavy v Asii a Africe,“ dodávají Edwards a Bueger.
Úřad OSN pro drogy a kriminalitu, IMO a Evropská unie již pracuji na zvýšení bezpečnosti přístavů, obzvláště v Africe, ale úkol není zdaleka u konce, zdůrazňují akademici. Výbuch v Bejrútu podle nich ukázal, jaký dopad může mít přístavní katastrofa na město a jeho obyvatele, a proto je třeba se poučit a zajistit, aby se podobná tragédie již neopakovala.
Související

V přístavu v Bejrútu se dnes zřítila další část obřího obilného sila

Pravdu nelze nikdy skrýt, řekl papež o výbuchu v Bejrútu
exploze v libanonském Bejrútu (4. srpna 2020) , libanon , lodní doprava , odpady
Aktuálně se děje
včera

Hrozba války roste, přiznává EU. Nachystejte si zásoby potravin, vody i léků, vyzvala půl miliardy občanů
včera

Pokud zaútočíte na Polsko, přijde devastující reakce, varuje NATO Putina
včera

Únik konverzace na Signalu: Které informace jsou nejcitlivější a neměly se dostat na veřejnost?
včera

Budeme bránit Polsko plnou silou, vzkázal Rutte do Kremlu
včera

Táhněte, obořila se vulgární lékařka na pacientku. Incident řeší i policie
včera

„Nejhorší premiér Babiš!“ Koalice SPOLU paroduje kampaň hnutí ANO a vrací úder webem a kolážemi
včera

Výbuch v Poličce se vyšetřuje. Policie prozradila, na co má podezření
včera

Atlantic zveřejnil celou konverzaci Trumpových poradců. Bílý dům se opět bouří
včera

Odborníků na armádu je stejně jako na fotbal, pustil se Pavel do kritiků. Poslanci pak raději schůzi uzavřeli
včera

Domácí zájem má přednost, přede vším. Francii došla trpělivost a vyhodila "jaderného lídra"
včera

Trump rozvrací světový řád. Evropa hledá cestu z krize
včera

Proč Rusko kývlo na příměří v Černém moři? Ukrajině nic nepřináší, profituje z něj Kreml
včera

"Můžu za to já." Ke skandálu v Bílém domě se přiznal významný Trumpův muž, nic ale nevysvětlil
včera

Fialova vláda selhává. Její neschopnost a neefektivita způsobí víc, než jen prohru ve volbách
včera

Inferno v Jižní Koreji: Největší požár v historii země pohltil tisíc let starý chrám, zřítil se hasicí vrtulník
včera

Carney na USA nenechal nit suchou. Trumpovu administrativu po úniku informací tvrdě zkritizoval
včera

Zásoby potravin na tři dny v každé domácnosti. EU dnes představí krizový scénář pro válku a katastrofy
včera

Dva dokumenty, dvě různé dohody. Co je vlastně výsledkem úterých rozhovorů?
včera

Počasí příští týden: Do Česka se mohou vrátit mrazy
25. března 2025 21:58
Čtvrtá trasa metra v nedohlednu. Antimonopolní úřad odvolal vítěze tendru
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna zamítl rozklady proti lednovému rozhodnutí, kterým Úřad zrušil výběr dodavatele další části výstavby provozního úseku I.D pražského metra. Úřad to uvedl na svém webu.
Zdroj: Libor Novák