Na levém břehu Rýna stojí třetí největší hliníkárna Evropské unie. Její čtyři vysoké komíny nevypouštějí kouř, obří tavicí pece vychladly a už nikdy nebudou znovu uvedeny do provozu. Když v roce 2023 závod Rheinwerk ukončil výrobu primárního hliníku kvůli rostoucím cenám energií, Německo se ocitlo tváří v tvář hrozbě deindustrializace. Ztráta pracovních míst a konec šedesátileté tradice v městě Neuss byl šokem nejen pro zaměstnance, ale i pro celou zemi.
Avšak ve stínu tří tichých výrobních hal zůstává továrna stále v provozu. Hlučné pece zpracovávají kovový odpad, drtiče pracují na plné obrátky a elektrické nákladní vozy se pohybují mezi halami. Rheinwerk nadále produkuje hliníkové ingoty, ale s jedním zásadním rozdílem: místo energeticky náročného tavení rudy se nyní zaměřuje na recyklaci.
Podobné dilema čeká celou Evropu. Firmy i vlády musejí rozhodnout, zda podporovat odvětví, která ztrácejí konkurenceschopnost, nebo je nechat zaniknout. Situaci komplikuje rostoucí čínská konkurence, hrozba obchodní války s USA a stále vyšší náklady na energie. Evropští lídři stojí před zásadní otázkou: do kterých průmyslových odvětví investovat a která ponechat svému osudu?
Evropská komise ve středu představí svůj návrh nazvaný Clean Industrial Deal, který přinese opatření na snížení cen energií a podporu investic. Vyhne se však nejpalčivější otázce: které sektory by EU měla zachránit a které obětovat?
Tento problém nelze ignorovat věčně. Rozhodnutí ovlivní nejen budoucnost evropského průmyslu a trhu práce, ale i otázku soběstačnosti – odkud Evropa získá suroviny pro větrné turbíny, cement na stavby nebo ocel pro obranný průmysl.
„O přechodu na udržitelnou ekonomiku se často mluví, ale málokdy se připomíná, že tento proces vyžaduje jasná a strategická rozhodnutí,“ říká pro Politico Domien Vangenechten, odborník na průmyslovou politiku z think-tanku E3G. „A nelze zachránit každého.“
Ruská invaze na Ukrajinu v roce 2022 dramaticky zvýšila ceny energií a přivedla evropský průmysl na hranici přežití. Některá odvětví, zejména hutnictví a ocelářství, varují, že bez okamžité politické a finanční podpory je jejich úpadek nevyhnutelný.
Podle Volkera Backse, výkonného ředitele společnosti Speira, která provozuje Rheinwerk, byla situace neudržitelná: „V roce 2022 se náklady na elektřinu pro výrobu jedné tuny primárního hliníku vyšplhaly na více než 5 000 eur – dvakrát tolik, než byla tržní cena samotného kovu.“
Tato cenová krize zasáhla evropský průmysl v nejhorší možnou chvíli. Oproti minulým průmyslovým revolucím má totiž zelená transformace pevně stanovený termín: vědci varují, že pokud svět do roku 2050 nedosáhne uhlíkové neutrality, hrozí katastrofální dopady změny klimatu.
Těžký průmysl – včetně výroby oceli, cementu, hliníku a chemikálií – se podílí na více než pětině emisí skleníkových plynů v EU. Přechod na udržitelnější výrobu si vyžádá roky a obrovské investice. Firmy proto potřebují mít jistotu, zda se jim vůbec vyplatí inovovat.
Plán Clean Industrial Deal sice nabídne opatření ke snížení cen energií a podporu evropské výroby, ale vyhýbá se rozhodnutí, která odvětví mají mít v EU prioritu. Přitom právě tato volba určí budoucnost průmyslu a evropské soběstačnosti.
Primární výroba hliníku je jedním z odvětví, které stojí na hranici přežití. Tento kov je nezbytný pro výrobu automobilů, stavebnictví i obranný průmysl. Poptávka po něm bude růst, protože lehký materiál hraje klíčovou roli v ekologických technologiích – od větrných turbín po elektromobily.
EU uznala strategický význam hliníku a zařadila ho na seznam kritických surovin. NATO dokonce varovalo, že jeho dodávky jsou „ve vysokém riziku narušení“.
Problémem však je, že výroba primárního hliníku spotřebovává obrovské množství elektřiny – na jednu tunu je třeba více než dvojnásobek roční spotřeby průměrného Němce. A zatímco evropské podniky platí za elektřinu dvakrát až třikrát více než jejich konkurence v Číně a USA, Evropa ztrácí konkurenceschopnost.
Během energetické krize mezi lety 2022 a 2023 se produkce primárního hliníku v Evropě snížila o polovinu. Naproti tomu recyklace hliníku naopak roste.
Výhody jsou jasné: výroba recyklovaného hliníku vyžaduje o 95 % méně energie než primární produkce. Navíc je hliník teoreticky nekonečně recyklovatelný. Výroba jedné tuny recyklovaného hliníku vyprodukuje jen 0,5 tuny CO2, zatímco primární výroba v EU šestinásobek. Čínský hliník je přitom ještě dvakrát více emisně náročný než ten evropský.
Přesto průmyslové svazy a odbory varují, že EU se nemůže spoléhat pouze na recyklaci. „V současnosti nejsme schopni pokrýt poptávku jen z recyklovaného hliníku,“ říká Rob van Gils, prezident německé asociace pro hliník. „Musíme zachovat i primární výrobu, jinak budeme plně závislí na dovozu.“
Rozhodnutí, zda udržet evropskou výrobu primárního hliníku, je politickou otázkou. Evropská komise však nemá dostatek pravomocí k řízení průmyslové strategie – a jednotlivé členské státy se v názorech liší.
Brusel se dlouhodobě vyhýbá přímému určování vítězů a poražených v průmyslové politice. Když například prosadil zákaz prodeje nových spalovacích motorů od roku 2035, narazil na silný odpor a musel umožnit výjimky pro syntetická paliva.
Přitom je jasné, že některé sektory EU zachránit nemůže. Mario Draghi, bývalý šéf Evropské centrální banky, to vyjádřil jasně: „Jsou technologie, jako solární panely, kde je zahraniční konkurence příliš daleko vepředu, a pokus o výrobu v Evropě by jen zpomalil dekarbonizaci.“
Evropská unie se musí rozhodnout, zda podpoří klíčové sektory, jako je výroba hliníku, nebo se spokojí s rostoucí závislostí na Číně. Odpověď bude mít dalekosáhlé důsledky pro ekonomiku, ekologii i bezpečnost Evropy.
Související
Je rozhodnuto. Evropa Rusku utáhne kohoutky, dovoz zemního plynu utne do konce roku 2027
EU vzkazuje Trumpovi: Putina za válečné zločiny na Ukrajině omilostnit nelze
Aktuálně se děje
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
3. prosince 2025 19:54
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Vážný incident se v úterý stal na lince A pražského metra. Ve stanici Hradčanská spadla pod soupravu mladá žena, která utrpěla vážná zranění. Zřejmě šlo o pokus o sebevraždu. Událost ovlivnila provoz na zmíněné lince.
Zdroj: Jan Hrabě