Londýn - Britská vláda by neměla ignorovat čínský ambiciózní plán Nové hedvábné stezky. Podle ekonoma a konzultanta Colina Crama Británie zoufale potřebuje investice do své infrastruktury, zejména do letišť, dálnic a železnic. Odchod z Evropské unie a nezapojení se do projektu může být osudovou chybou.
Podle britského konzultanta a ekonoma Colina Crama hrozí Velké Británii vážná marginalizace a umenšení jejího vlivu, pokud neobnoví svou ekonomickou infrastrukturu směrem k rychle se rozvíjejícím ekonomikám v oblasti Střední Asie. Naneštěstí prý britská vláda ignoruje jeden z největším infrastrukturních programů, který kdy spatřil světlo světa.
Čínská iniciativa nové hedvábné stezky "Pás a cesta" počítá s vytvořením masivní ekonomické zóny napříč Asií, Evropou a Afrikou pomocí sítí cest, přístavů, mostů či tunelů. Plán by měl ovlivnit 70 národů a dvě třetiny světové populace.
Ačkoliv se o iniciativě vědělo už od roku 2013, Velká Británie ji podle ekonoma zcela ignorovala. Přitom už se pomalu začalo investovat. Kazašské hlavní město Astana dalo peníze do vysoce moderního železničního systému, který mají vybudovat Číňané. Čína chce také do roku 2021 vybudovat vysokorychlostní železnici v Thajsku. Obdobnou železnici už vybudovali letos mezi hlavním keňským městem Nairobi a pobřežní Mombasou. Čína investuje i na svém území, počítá se s budováním dálniční sítě, která by měla narůst ze 74 tisíc kilometrů na 139 tisíc v roce 2020. Také se počítá s rozšířením sítě letišť o 65 nových.
Velká Británie značně pokulhává ve snaze zdokonalovat svou infrastrukturu. Podle statistik se čtyři z deseti "nejhorších letišti" nacházejí právě v Británii (jde o Gatwick, Stansted, Manchester a Edinburgh). Vysokorychlostní trať HS2 se dostane do severozápadní města Anglie Crewa nejdřív v roce 2027, do Manchesteru nebo Leedsu až v roce 2033.
Špatně je na tom i nejdelší britská dálnice M6. Tu trápí její obrovská vytíženost. Modernizace mezi Sheffieldem a Manchesterem proběhla naposledy v šedesátých letech a je výrazně zastaralá.
Podle konzultanta ale Hedvábná stezka není jen o dopravě. Doprava totiž úzce souvisí s ekonomikou. A ekonomické centrum se pomalu posouvá na východ. Někdejší "asijský tygr" Singapur vede vážné debaty s čínskou vládou, které mají vést k výhodnému podnikání singapurských firem právě v Číně.
Velká Británie nesmí zůstat pozadu, měla by se chopit příležitosti, jak zrevitalizovat svou infrastrukturu, a to co nejdříve. Na světové trhy se musí dostat všechny části Británie, ne jen ty jihovýchodní. Podle Crama vypadají plány Britů a s nimi spojené výdaje na infrastrukturu žalostně a nedostatečně.
Související
Trump pojede do Číny, jejího prezidenta pak pohostí v USA
Čínský odpor k Japonsku roste. Co stojí za tamní nenávistí vůči premiérce Takaichi?
Čína , Hedvábná stezka , Velká Británie
Aktuálně se děje
před 15 minutami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 1 hodinou
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 1 hodinou
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 2 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 3 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 3 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 4 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 4 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 5 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 7 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
Král Karel III. výslovně odsoudil "ruskou agresi" během státní návštěvy německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera. Panovník slíbil, že obě země jsou připraveny "posílit Evropu" proti hrozbě další ruské agrese a že obě národy "stojí" při Ukrajině.
Zdroj: Libor Novák