Berlín - Mešit je v Německu nespočet, ale jedna je vskutku unikátní. Svatostánek Ibn Ruschd-Goethe nese jméno po slavném německém mysliteli a spisovateli se považuje za velice "liberální" - modlitby zde vedou ženy, burky jsou zde nevítané a mezi návštěvníky najdeme i mnoho gayů. Skutečně otevřený islám pro každého.
Podle politoložky Elham Manea je mešita skutečným důkazem o rovnosti mužů a žen, ti se v jejích prostorách modlí společně a ne odděleně, jak je zvykem v ostatních svatostáncích. Někteří z nich však nesouhlasí. "Nemám nic proti imámkám, ale neříkají nic podstatného," tvrdí Somaya al-Thaar, která se právě zúčastnila modliteb v Ibn Ruschd-Goethe .
"Mešita je jen divadlo," napsala později Somaya al-Thaar na svém facebookovém profilu, a spoustu dalších uživatelů jí dává za pravdu. Mnoho lidí na sociálních sítích reagují s posměchem nebo šokem. Tvrdí, že se jedná o Potěmkinovou vesnici, perfektní divadlo liberalismu pro německá média.
Otevření mešity Ibn Ruschd-Goethe vyvolalo v Německu velký zájem médií, islámská komunita však na situaci pohlíží poněkud nešťastně. Mnoho lidí si myslí, že je nyní načase řešit otázku islámu a jeho role v evropské společnosti, někteří poukazují na to, že je potřeba náboženství víc liberalizovat, jiní nechtějí porušovat tradice.
Liberální mešita může vzniknout jen v Německu, které přijalo přes milion uprchlíků s islámským vyznáním. Vlády v Egyptě i Turecku důrazně odsuzovaly genderovou segregaci během bohoslužeb, tradici však v lidech odstranit nedokáží. Podle Arwa al-Khutabi, která do Německa přišla v roce 2005, aby zde dokončila studium historie, je Ibn Ruschd-Goethe mešita důležitá zejména v době, kdy je v zemi velký počet uprchlíků.
"Většina německých mešit je vedená Muslimským bratrstvem nebo vyučují Salafíju. Většina lidí tam nechodí, ale uprchlíci ano, pokud tam dostanou pomoc, tvrdí historička. Podle ní jsou pak nově příchozí lehce náchylní k tomu, aby adaptovali ty nejvíc tradiční a fundamentalistické návyky islámu.
Podle imáma Ali Taouil jsou tradiční mešity skutečně místem, kde může docházet k radikalizace, sám je zastáncem toho, aby se islám reformoval. "Ovšem musí to přijít z vyšších míst, lidi dole s tím moc nezmůžou," tvrdí osmačtyřicetiletý duchovní, který vede mešitu v Neukölln, předměstí Berlína.
Sám však muž považuje liberální mešity, jako je ta v Ibn Ruschd-Goethe, za výsměch islámu, která do náboženství nepatří. "Zašli příliš daleko. Náboženství, které se tam vyučuje, nemá s islámem nic společného," tvrdí Ali Taouil. Podle něj musí k reformaci docházet postupně, nelze tradiční zvyky vymýtit přílišným extrémismem.
Studie nedávno poukázala na to, že mnoho muslimských přistěhovalců, kteří v zemi žijí desítky let a jsou německými občany, mají stále potíže s přijímáním evropské identity. "Tvrdí, že integrace znamená dodržovat zákony. Ale po muslimech požadují, aby se vzdali i část své víry," tvrdí Al-Hammoud, který v zemi žije už přes 30 let.
On i starší generace přistěhovalců tvrdí, že zatímco zákony dodržují bez problémů, pro mnohé z nich je problém přijmout některé "evropské" hodnoty, jako je homosexualita. Podle něj je pak nepřirozené, aby mu nová společnost vnucovala svoje zásady. "Vždyť existuje svoboda vyznání. Nechápu, proč zkrátka nepřijmou to, že jsme muslimové, modlíme se a nikomu tím neškodíme," řekl Al-Hammoud.
Související
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 1 hodinou
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 2 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 4 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek