Plénum europarlamentu dnes potvrdilo kompromisní znění takzvaného silničního balíčku, který upravuje podobu kamionové dopravy v Evropě. Česká europoslankyně Martina Dlabajová výsledek považuje za vítězství pro české dopravce a řidiče kamionů. "Kompromis respektuje specifičnost odvětví dopravy a zároveň zajišťuje vyváženost mezi ochranou řidičů a zachováním volného pohybu služeb v EU," řekla europoslankyně, která se problematikou kamionové dopravy zabývá dlouhodobě.
Rozhodnutí europoslanců uvítali i tuzemští dopravci, ačkoliv výsledný kompromis podle nich není ideální. Podle generálního tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře umožní dohoda dopravcům tzv. přepravní kolečka bez plnění složitých předpisů pro vysílání pracovníků. V praxi to znamená, že řidič bude moci jet například do Španělska, následně převézt další náklad do Francie a odtud bude mít další přepravu zpět do Česka.
Hromíř je vděčný i za řešení pro autobusovou dopravu. "Zákaz 45hodinového týdenního odpočinku v kabině sice nevítáme, ale zkrácených odpočinků se netýká, což je dobře," dodal Hromíř s tím, že přijatelná je i úprava kabotáže, tedy dočasného provozování vnitrostátní přepravy v hostitelském státě.
Hlasování o silničním balíčku bylo na dnešní plenární jednání do Bruselu přeloženo z minulé schůze europarlamentu ve Štrasburku. Tehdy se totiž sešlo okolo 1600 pozměňovacích návrhů.
Nakonec návrh, který dnes prošel těsnou většinou 15 hlasů, nezahrnuje do loni odsouhlasených pravidel pro vysílání pracovníků řidiče tranzitní přepravy a ty, kteří po zemích EU dělají takzvaná "kolečka" a po vyložení zboží exportovaného ze své země buď jedou rovnou zpět domů, nebo před návratem uskuteční maximálně dvě další zastávky.
Je to tam! Po letech práce na pravidlech pro mezinárodní silniční dopravu se dnes v EP podařilo přijmout vyvážený kompromis, se kterým může ČR i naši dopravci souhlasit. Uchránili jsme dopravu od protekcionismu a je to pro mne velké vítězství! #mobilitypackage @CESMADBOHEMIA pic.twitter.com/j25boh1Ktu
— Martina Dlabajova (@Mdlabajova) 4. dubna 2019
Pravidla o vysílání pracovníků do jiné země EU obecně počítají s tím, že za stejnou práci by na stejném místě lidé měli dostávat srovnatelný plat, ať už je jejich zaměstnavatel odkudkoliv. Silniční doprava byla tehdy po tlaku zástupců zemí ze středu a východu EU vyňata s tím, že vzhledem k její specifičnosti jsou třeba zvláštní pravidla - jejichž kompromisní podobu nyní europoslanci odsouhlasili.
Zpravodajka návrhu, finská europoslankyně Merja Kyllönenová, na dnešní tiskové konferenci také připomněla, že text znemožňuje nekončící "nomádské cesty" kamionů z jednoho státu po jiných zemích EU. "Řidiči budou moci také trávit čas s rodinami, ne jen dlouhé a dlouhé měsíce za velmi nízké platy jezdit po Evropě," uvedla. Pravidla tak předpokládají návraty řidičů do domovské země nejméně jednou za čtyři týdny, víkendové pauzy musí být tráveny jinde než ve vozidle.
Mezi změnami je také zavedení digitálních tachografů schopných registrovat přejezdy hranic či nová pravidla a třídenní limit pro takzvanou kabotáž. Dopravní firmy budou také muset skutečně operovat tam, kde mají sídlo, evropské normy budou muset splňovat i lehčí vozidla, která jsou stále častěji v nákladní dopravě využívána.
Podle komisařky pro dopravu Violety Bulcové jsou reformy v této oblasti důležité a jejich cílem je snížení administrativní zátěže, zlepšení pracovních podmínek a nastavení rovných pravidel pro všechny automobilové dopravce. "Zajistí také účinnější logistické sítě a tedy podpoří ekonomiku," dodala v prohlášení komisařka.
Po dnešním hlasování mohou začít trojstranná jednání s členskými státy a Evropskou komisí. Vzhledem k blížícímu se konci funkčního období stávajícího europarlamentu by ale tyto rozhovory měly odstartovat zřejmě až v říjnu.
Související
Batole za volantem kamionu přejelo dvouleté dítě
Francouzští zemědělci přepadli český kamion, protesty dosáhli ústupků
nákladní doprava , evropský parlament , Martina Dlabajová , kamiony , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
před 41 minutami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 55 minutami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 1 hodinou
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 1 hodinou
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 1 hodinou
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 2 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 2 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 3 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 4 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
V prvním specializovaném zdravotnickém zařízení v Dillí zaměřeném na onemocnění způsobená znečištěním ovzduší sedí 64letý Deepak Rajak a snaží se popadnout dech. Jeho astma se v posledních dnech výrazně zhoršilo a dcera jej přivedla na kliniku kvůli jeho rychle se zhoršujícímu zdravotnímu stavu.
Zdroj: Libor Novák