Plénum europarlamentu dnes potvrdilo kompromisní znění takzvaného silničního balíčku, který upravuje podobu kamionové dopravy v Evropě. Česká europoslankyně Martina Dlabajová výsledek považuje za vítězství pro české dopravce a řidiče kamionů. "Kompromis respektuje specifičnost odvětví dopravy a zároveň zajišťuje vyváženost mezi ochranou řidičů a zachováním volného pohybu služeb v EU," řekla europoslankyně, která se problematikou kamionové dopravy zabývá dlouhodobě.
Rozhodnutí europoslanců uvítali i tuzemští dopravci, ačkoliv výsledný kompromis podle nich není ideální. Podle generálního tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře umožní dohoda dopravcům tzv. přepravní kolečka bez plnění složitých předpisů pro vysílání pracovníků. V praxi to znamená, že řidič bude moci jet například do Španělska, následně převézt další náklad do Francie a odtud bude mít další přepravu zpět do Česka.
Hromíř je vděčný i za řešení pro autobusovou dopravu. "Zákaz 45hodinového týdenního odpočinku v kabině sice nevítáme, ale zkrácených odpočinků se netýká, což je dobře," dodal Hromíř s tím, že přijatelná je i úprava kabotáže, tedy dočasného provozování vnitrostátní přepravy v hostitelském státě.
Hlasování o silničním balíčku bylo na dnešní plenární jednání do Bruselu přeloženo z minulé schůze europarlamentu ve Štrasburku. Tehdy se totiž sešlo okolo 1600 pozměňovacích návrhů.
Nakonec návrh, který dnes prošel těsnou většinou 15 hlasů, nezahrnuje do loni odsouhlasených pravidel pro vysílání pracovníků řidiče tranzitní přepravy a ty, kteří po zemích EU dělají takzvaná "kolečka" a po vyložení zboží exportovaného ze své země buď jedou rovnou zpět domů, nebo před návratem uskuteční maximálně dvě další zastávky.
Je to tam! Po letech práce na pravidlech pro mezinárodní silniční dopravu se dnes v EP podařilo přijmout vyvážený kompromis, se kterým může ČR i naši dopravci souhlasit. Uchránili jsme dopravu od protekcionismu a je to pro mne velké vítězství! #mobilitypackage @CESMADBOHEMIA pic.twitter.com/j25boh1Ktu
— Martina Dlabajova (@Mdlabajova) 4. dubna 2019
Pravidla o vysílání pracovníků do jiné země EU obecně počítají s tím, že za stejnou práci by na stejném místě lidé měli dostávat srovnatelný plat, ať už je jejich zaměstnavatel odkudkoliv. Silniční doprava byla tehdy po tlaku zástupců zemí ze středu a východu EU vyňata s tím, že vzhledem k její specifičnosti jsou třeba zvláštní pravidla - jejichž kompromisní podobu nyní europoslanci odsouhlasili.
Zpravodajka návrhu, finská europoslankyně Merja Kyllönenová, na dnešní tiskové konferenci také připomněla, že text znemožňuje nekončící "nomádské cesty" kamionů z jednoho státu po jiných zemích EU. "Řidiči budou moci také trávit čas s rodinami, ne jen dlouhé a dlouhé měsíce za velmi nízké platy jezdit po Evropě," uvedla. Pravidla tak předpokládají návraty řidičů do domovské země nejméně jednou za čtyři týdny, víkendové pauzy musí být tráveny jinde než ve vozidle.
Mezi změnami je také zavedení digitálních tachografů schopných registrovat přejezdy hranic či nová pravidla a třídenní limit pro takzvanou kabotáž. Dopravní firmy budou také muset skutečně operovat tam, kde mají sídlo, evropské normy budou muset splňovat i lehčí vozidla, která jsou stále častěji v nákladní dopravě využívána.
Podle komisařky pro dopravu Violety Bulcové jsou reformy v této oblasti důležité a jejich cílem je snížení administrativní zátěže, zlepšení pracovních podmínek a nastavení rovných pravidel pro všechny automobilové dopravce. "Zajistí také účinnější logistické sítě a tedy podpoří ekonomiku," dodala v prohlášení komisařka.
Po dnešním hlasování mohou začít trojstranná jednání s členskými státy a Evropskou komisí. Vzhledem k blížícímu se konci funkčního období stávajícího europarlamentu by ale tyto rozhovory měly odstartovat zřejmě až v říjnu.
Související

Batole za volantem kamionu přejelo dvouleté dítě

Francouzští zemědělci přepadli český kamion, protesty dosáhli ústupků
nákladní doprava , evropský parlament , Martina Dlabajová , kamiony , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
včera

Přechod na letní čas zpozdí víkendové noční vlaky, upozorňují ČD
včera

Český hokej se rozloučil s legendou. Extraligová kluziště definitivně opouští Milan Gulaš
Aktualizováno včera

Nová bilance tragického zemětřesení v Asii. Záchranné práce pokračují
včera

Elon Musk udělal nečekaný obchod se sítí X. Prodal ji sám sobě
včera

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností
včera

Albert stáhl z nabídky jeden konkrétní druh zeleniny. Zákazníkům vrátí peníze
včera

Tragédie při motokrosu na Svitavsku. Závodník nepřežil pád
včera

Ukrajina nemusí přijmout nerostnou dohodu, naznačil Zelenskyj
včera

Dnešní noc bude kratší kvůli změně času. Jak se s letním časem vyrovnat?
včera

V Amsterdamu útočil Ukrajinec. Lidé děkují Britovi, který se mu postavil
Aktualizováno včera

Policie vyšetřuje násilnou smrt muže v Pardubicích. V případu padne obvinění
včera

Populismus v Česku. Politolog pro EZ hodnotí nové kampaně ANO, SPD či Motoristů
včera

Toulová dostala Langmajera na vrchol
včera

Motol bude mít od příštího týdne nové vedení. Válek prozradil jméno nového šéfa
včera

Skvělý Menšík si v Miami poradil s Fritzem a zahraje si první finále turnaje Masters
včera

Vance se v Grónsku pasoval na mluvčího místních a kritizoval Dány. Přišla reakce
včera

Válka na Ukrajině: Čtyři mrtví v Dnipru. Rusko se vysmívá mírovým snahám, říká Zelenskyj
včera

Den částečného zatmění Slunce je tady. Experti radí, jak ho sledovat
včera

Počasí přinese příští týden výrazné ochlazení. Teploty spadnou až o 15 stupňů
28. března 2025 22:08
Ukrajina a Rusko si přehazují vinu za problémy v mírových jednáních. Trump mlčí, Kyjev se bojí nejhoršího
V ukrajinsko-ruském konfliktu probíhá nelítostná bitva o to, kdo přesvědčí amerického prezidenta Donalda Trumpa, že vina za problémy v mírových jednáních leží na druhé straně. Obě země se vzájemně obviňují z porušování částečného příměří, které zahrnuje klíčovou energetickou infrastrukturu a oblast Černého moře. Cílem je nasměrovat Trumpův hněv proti nepříteli a získat jeho podporu, uvádí server Politico.
Zdroj: Libor Novák