Plénum europarlamentu dnes potvrdilo kompromisní znění takzvaného silničního balíčku, který upravuje podobu kamionové dopravy v Evropě. Česká europoslankyně Martina Dlabajová výsledek považuje za vítězství pro české dopravce a řidiče kamionů. "Kompromis respektuje specifičnost odvětví dopravy a zároveň zajišťuje vyváženost mezi ochranou řidičů a zachováním volného pohybu služeb v EU," řekla europoslankyně, která se problematikou kamionové dopravy zabývá dlouhodobě.
Rozhodnutí europoslanců uvítali i tuzemští dopravci, ačkoliv výsledný kompromis podle nich není ideální. Podle generálního tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře umožní dohoda dopravcům tzv. přepravní kolečka bez plnění složitých předpisů pro vysílání pracovníků. V praxi to znamená, že řidič bude moci jet například do Španělska, následně převézt další náklad do Francie a odtud bude mít další přepravu zpět do Česka.
Hromíř je vděčný i za řešení pro autobusovou dopravu. "Zákaz 45hodinového týdenního odpočinku v kabině sice nevítáme, ale zkrácených odpočinků se netýká, což je dobře," dodal Hromíř s tím, že přijatelná je i úprava kabotáže, tedy dočasného provozování vnitrostátní přepravy v hostitelském státě.
Hlasování o silničním balíčku bylo na dnešní plenární jednání do Bruselu přeloženo z minulé schůze europarlamentu ve Štrasburku. Tehdy se totiž sešlo okolo 1600 pozměňovacích návrhů.
Nakonec návrh, který dnes prošel těsnou většinou 15 hlasů, nezahrnuje do loni odsouhlasených pravidel pro vysílání pracovníků řidiče tranzitní přepravy a ty, kteří po zemích EU dělají takzvaná "kolečka" a po vyložení zboží exportovaného ze své země buď jedou rovnou zpět domů, nebo před návratem uskuteční maximálně dvě další zastávky.
Je to tam! Po letech práce na pravidlech pro mezinárodní silniční dopravu se dnes v EP podařilo přijmout vyvážený kompromis, se kterým může ČR i naši dopravci souhlasit. Uchránili jsme dopravu od protekcionismu a je to pro mne velké vítězství! #mobilitypackage @CESMADBOHEMIA pic.twitter.com/j25boh1Ktu
— Martina Dlabajova (@Mdlabajova) 4. dubna 2019
Pravidla o vysílání pracovníků do jiné země EU obecně počítají s tím, že za stejnou práci by na stejném místě lidé měli dostávat srovnatelný plat, ať už je jejich zaměstnavatel odkudkoliv. Silniční doprava byla tehdy po tlaku zástupců zemí ze středu a východu EU vyňata s tím, že vzhledem k její specifičnosti jsou třeba zvláštní pravidla - jejichž kompromisní podobu nyní europoslanci odsouhlasili.
Zpravodajka návrhu, finská europoslankyně Merja Kyllönenová, na dnešní tiskové konferenci také připomněla, že text znemožňuje nekončící "nomádské cesty" kamionů z jednoho státu po jiných zemích EU. "Řidiči budou moci také trávit čas s rodinami, ne jen dlouhé a dlouhé měsíce za velmi nízké platy jezdit po Evropě," uvedla. Pravidla tak předpokládají návraty řidičů do domovské země nejméně jednou za čtyři týdny, víkendové pauzy musí být tráveny jinde než ve vozidle.
Mezi změnami je také zavedení digitálních tachografů schopných registrovat přejezdy hranic či nová pravidla a třídenní limit pro takzvanou kabotáž. Dopravní firmy budou také muset skutečně operovat tam, kde mají sídlo, evropské normy budou muset splňovat i lehčí vozidla, která jsou stále častěji v nákladní dopravě využívána.
Podle komisařky pro dopravu Violety Bulcové jsou reformy v této oblasti důležité a jejich cílem je snížení administrativní zátěže, zlepšení pracovních podmínek a nastavení rovných pravidel pro všechny automobilové dopravce. "Zajistí také účinnější logistické sítě a tedy podpoří ekonomiku," dodala v prohlášení komisařka.
Po dnešním hlasování mohou začít trojstranná jednání s členskými státy a Evropskou komisí. Vzhledem k blížícímu se konci funkčního období stávajícího europarlamentu by ale tyto rozhovory měly odstartovat zřejmě až v říjnu.
Související

Batole za volantem kamionu přejelo dvouleté dítě

Francouzští zemědělci přepadli český kamion, protesty dosáhli ústupků
nákladní doprava , evropský parlament , Martina Dlabajová , kamiony , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
před 19 minutami

Izrael plánuje přesídlit celé Pásmo Gazy. Vybuduje obří koncentrační tábor, varuje expremiér Olmert
před 1 hodinou

Trumpův pozoruhodný posun dal Kremlu dostatek času. Rusko očekávalo tvrdší prohlášení
před 2 hodinami

Trump dal Rusku ultimátum: Na uzavření míru s Ukrajinou má 50 dní
před 4 hodinami

Evropa prostředník, USA prodejce. Jak vypadá Trumpův plán na zbrojní pomoc Ukrajině?
před 4 hodinami

Masakr v centru Gazy: Děti šly pro vodu, izraelská armáda je zabila
před 5 hodinami

Švýcaři členství v EU nevěří. Jsou hrdí na neutralitu, bohatství a přímou demokracii
před 5 hodinami

Rusko se chystá na jadernou válku. Buduje a modernizuje své jaderné základny
před 6 hodinami

Trump chystá zásadní oznámení o Rusku
před 7 hodinami

Nechválí Hitlera, místo toho obhajuje "dobré rasy." Muskova "nejchytřejší AI na světě" je diskriminační
před 8 hodinami

Vyplatí se podnikat v konfliktních zónách? Lafarge je lekcí pro celý svět
před 8 hodinami

Trump hrozí EU dalšími cly. Evropa zuří, trhy se propadají
před 9 hodinami

Trump pojede do Británie za králem Karlem III.
před 9 hodinami

Evropa může prosadit svou sílu a postavit se Trumpovi. Místo toho zatím čeká na jeho milosrdenství
před 9 hodinami

Pondělní počasí bude horké i v dalším kraji, vyplývá z nové výstrahy
před 10 hodinami

Slovensko odpovědělo Fialovi: Nebudeme hlasovacím automatem jen proto, že to chce český premiér
před 10 hodinami

Tábor Rafah: Humanitární město, nebo zločin proti lidskosti? Izraelský plán vyvolává vlnu kritiky
před 11 hodinami

Trump: Putin mluví hezky, ale všechny bombarduje. Chystá velkou ofenzívu, Ukrajině pošleme Patrioty
před 11 hodinami

Itálie a Řecko bijí na poplach kvůli Libyi, spojence to nechává chladnými
před 12 hodinami

Macron: Evropa čelí největší hrozbě od konce druhé světové války
před 13 hodinami
Horké letní počasí je definitivně zpět. Platí varování
V Česku se uplynulý týden obešel bez příliš vysokých teplot, ale hned na začátku nového týdne před nimi meteorologové varují. V jednom konkrétním regionu dnes může ojediněle být až 32 °C, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě