Čína není největší obchodní partner EU. Politolog vyvrací nový mýtus

NÁZOR - V uplynulém týdnu média převzala zprávu Eurostatu, statistického úřadu EU, která tvrdí, že v roce 2020 Čína předběhla Spojené státy a stala se hlavní unijním obchodním partnerem, poukazuje Daniel Hamilton v komentáři pro server Politico. Politolog z Univerzity Johnse Hopkinse konstatuje, že to není pravda.

Obchod není jen o zboží

Eurostat se totiž zaměřil pouze na obchod se zbožím, kritizuje politolog. Nastiňuje, že podle Eurostatu byl objem obchodu sedmadvacítky s Čínou v loňském roce 586 miliard eur, v případě Spojených států pak o 31 miliard eur nižší, což je podstatná změna, jelikož v roce 2019 činil objem evropsko-amerického obchodu 617 miliard eur, zatímco evropsko-čínského obchodu 561,2 miliardy eur.

"Obchod mezi zeměmi však nezahrnuje pouze obchod se zbožím," zdůrazňuje autor komentáře. Podotýká, že započíst je nutné také ochod se službami, což Eurostat neučinil. Obchod se službami přitom roste rychleji než obchod se zbožím a stále více pracovních míst v Evropě i Spojených státech se odvíjí od služeb, nikoliv od výroby, a tak USA zůstávají hlavním obchodním partnerem EU v této oblasti.  

Konečná obchodní čísla v oblasti služeb za rok 2020 ještě nejsou dostupná, ale máme data o prvních třech čtvrtletích loňského roku, uvádí Hamilton. Deklaruje, že objem obchodu se službami mezi EU a USA v tomto období činil 296,3 miliard eur, což je pětkrát více než v případě Číny (53,3 miliard eur).

Pokud bychom tato čísla zprůměrovali a vztáhli na celý rok 2020, zjistíme, že celkový objem obchodu mezi EU a Čínou byl zhruba 657 miliard EU, což je o 40 % méně, než činí celkový objem obchodu mezi sedmadvacítkou a Spojenými státy, který dosahuje 950 miliard eur, upozorňuje akademik.

"Ve zkratce, pokud se podíváte na celkové obchodní toky a nikoliv jeden z nich, je jasné, že největším obchodním partnerem EU jsou ve skutečnosti Spojené státy, jak tomu je již celá desetiletí," píše Hamilton.

Dvouproudovka vs. německý Autobahn

Obchod není jen o toku zboží, mezinárodní obchodní výměna je daleko širší a komplexnější, nelze ji redukovat na jeden ukazatel, tedy zboží, zdůrazňuje politolog. To podle něj opomíjí nejen význam služeb, ale také množství dalších ekonomických vazeb, které pojí EU a USA a jsou mnohem hlubší něž analogické vazby Bruselu a Washingtonu na Peking.

Ekonomické vazby Spojených státu a Evropy na Čínu přirovnává autor komentáře k dvouproudové silnici, zatímco transatlantické hospodářské vazby k rozsáhlé dálnici. Navíc, po pomyslné silnici do Číny proudí zboží, je vytížená a jakákoliv nehoda dokáže vyvolat zácpu, podotýká Hamilton. Jako příklad uvádí narušení dodavatelských řetězců díky koronavirové pandemii a americko-čínské celní válce.

Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.

Podél této pomyslné silnice se nacházejí jen dva úzké cyklistické pruhy pro služby, rozvíjí přirovnání odborník. Konstatuje, že Čína a EU se snaží vybudovat nový pruh pro investice, o kterém se domnívají, že by mohl odklonit část provozu a zlepšit celkové spojení, ale navzdory dohodě uzavřené v prosinci loňského roku zůstává investiční pruh ve fázi stavby, jelikož některé členské státy EU a europoslanci proti němu vystupují, v důsledku čehož zatím nebyla dohoda ratifikována a tento proces může trvat celý letošní rok.

Ekonomická dálnice spojující EU a USA proti tomu připomíná německý Autobahn, s velmi málo rychlostními omezeními, širokými pruhy pro zboží a zvláštními pruhy pro služby, investice a prodej společností na obou stranách Atlantiku, deklaruje Hamilton. Připomíná, že transatlantický digitální obchod tvoří tři čtvrtiny světového digitálního obsahu, navíc na pomyslné dálnici existují i pruhy pro inovace, které usnadňují výzkum a vývoj, přičemž se jedná o světově nejsilnější mezinárodní partnerství v této oblasti. Podobné to je s pracovními místy, které poskytují zaměstnání 16 milionům Evropanů a Američanů, dodává politolog.

"V každém z těchto ukazatelů jsou vazby mezi EU a USA mnohem pevnější a daleko hlubší než vazby obou na Čínu," pokračuje expert. Pro příklad uvádí, že za první tři čtvrtletí loňského roku americké firmy investovaly v Evropě 55 miliard dolarů, sedmkrát více než čínské firmy.

Navzdory pandemií vyvolané recesi vydělaly americké firmy na svých operacích v Evropě 254 miliard dolarů, tedy třiadvacetkrát více než na aktivitách v Číně, podotýká Hamilton. Konstatuje, že i přes otřesy, které v posledních letech zmítaly politickými a ekonomickými transatlantickými vztahy, tak EU a USA zůstávají bez jakýchkoliv pochyb vzájemně nejdůležitějšími obchodními partnery.

Související

Více souvisejících

EU (Evropská unie) Čína USA (Spojené státy americké) zahraniční obchod

Aktuálně se děje

před 14 minutami

před 33 minutami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 41 minutami

před 45 minutami

před 1 hodinou

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 5 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 7 hodinami

Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění

Velké komplikace nastaly v pátek brzy ráno v železniční dopravě kvůli incidentu v České Třebové. Při posunu tam vykolejil vlak, informovala Správa železnic. Provoz přes důležitou stanici je silně omezen, spoje nabírají zpoždění. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy