Měsíční lístek za devět eur (220 Kč) na regionální a městskou dopravu slaví v Německu velký úspěch, na konci srpna ale výhodná nabídka dotovaná spolkovou vládou skončí. Stále častěji se tak z řad veřejnosti a také politiků ozývají hlasy na pokračování této jízdenky, případně na zavedení jiné podoby levného celoněmeckého jízdného.
Jízdenku, která za měsíční paušál devět eur umožňuje cestovat regionální dopravou po celé zemi, vláda zavedla v červnu na čtvrt roku, aby obyvatelům kompenzovala vysoké ceny energií a pohonných hmot. Lidé tak díky lístku mohou celý měsíc bez omezení cestovat veškerou regionální a městskou dopravou, jízdenka neplatí jen v rychlících, rychlovlacích ICE a dálkových autobusech.
Podle aktualizované bilance Svazu německých dopravních podniků (VDV) si v červnu tuto jízdenku v 83milionovém Německu zakoupilo asi 31 milionů lidí. To, že se myšlenka levného jízdného Němcům líbí, dosvědčuje nejen prodej devítieurového lístku, ale také výsledky průzkumu agentury Ipsos. Z něho vyplynulo, že 85 procent Němců by přivítalo dlouhodobou státní podporu hromadné dopravy.
VDV proto nyní vládu vyzval, aby v celoněmeckém tarifu pro regionální dopravu pokračovala. Cenu jízdného navrhuje 69 eur (1689 Kč), což je sice výrazně víc než původní devítieurová jízdenka, zároveň by ale cestující zaplatili méně, než kolik stojí třeba měsíční předplatné na hromadnou dopravu v Berlíně. Podporu má VDV ve spolušéfce vládních Zelených Ricardě Langové.
"O tomto modelu se v koalici poradíme," řekla Langová o budoucím jednání sociálních demokratů (SPD) kancléře Olafa Scholze a koaličních Zelených a liberálních svobodných demokratů (FDP). Jasné ale podle Langové je to, že je nezbytné v celoněmeckém jízdném za výhodnou cenu pokračovat.
Na dorovnání výpadků příjmů za devítieurové jízdné vyčlenil Scholzův kabinet pro dopravce 2,5 miliardy eur (61,2 miliardy Kč). Podle propočtů VDV by 69eurová jízdenka přišla rozpočet na dvě miliardy (48,9 miliardy Kč) za rok.
VDV není jediný, kdo celoněmecké jízdné navrhuje. Spolkový svaz spotřebitelských centrál by chtěl měsíční jízdenku za 29 eur (710 Kč). Takové řešení by se podle agentury DPA líbilo sociálnědemokratické berlínské primátorce Franzisce Giffeyové. "Jsem pro dopravu, která by nestála více než euro měsíčně. To by pro obyvatele byla skutečná úleva," řekla. Sociální demokracie v minulosti hovořila o jízdném za 365 eur (8933 Kč) na rok, 29eurový lístek by pak ročně vyšel na 348 eur (8517 Kč).
Myšlenku dostupného celoněmeckého jízdného nevylučují ani liberálové, jejichž šéf a ministr financí Christian Lindner chce od příštího roku zkrotit rozpočtové výdaje, které kvůli hospodářským dopadům pandemie a ruské invaze na Ukrajinu nabobtnaly do rekordních schodků. Liberální ministr dopravy Volker Wissing přislíbil, že se zasadí o prosekání současné německé džungle dopravních tarifů, jak situaci popsal.
"Pokud zmizí komplikovaná tarifní pásma a lístky budou platit po celém Německu, budou lidé veřejnou dopravu mnohem více využívat," řekl Wissing deníku Neue Osnabrücker Zeitung. "Konečně bychom proto měli najít způsob, jak s tarifní džunglí skoncovat," dodal.
Zásadním omezením současného devítieurového lístku je to, že neplatí pro dálkovou dopravu. Zatímco přímé rychlovlaky ICE zvládnou jízdu z Berlína do Mnichova zhruba za čtyři hodiny, regionální dopravou by takový výlet trval s několika přestupy přinejmenším devět hodin.
Na tuto nevýhodu teď cílí nabídka německých drah Deutsche Bahn a supermarketového řetězce Edeka. Lístek nazvaný Egal-Wohin-Ticket (jízdenka jedno kam), kterou lze v supermarketu koupit za 39 eur (955 Kč), umožňuje po Německu jednorázově cestovat odkudkoli kamkoli. Cestující mohou využít nejen regionální a městské vlaky DB, ale i dálkové včetně rychlovlaků. Jedinou podmínkou je aktivace lístku nejpozději do konce června příštího roku s tím, že cesta se může uskutečnit až do 9. prosince 2023. Jízdenka také umožňuje vzít si s sebou zdarma jako spolucestující děti do 14 let.
Související
Německo varuje: Rusko by mohlo zaútočit na NATO už v roce 2029
Opatrnost Německa po druhé světové válce je pryč. Rodí se nová nejsilnější armáda v Evropě
Aktuálně se děje
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
3. prosince 2025 19:54
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Vážný incident se v úterý stal na lince A pražského metra. Ve stanici Hradčanská spadla pod soupravu mladá žena, která utrpěla vážná zranění. Zřejmě šlo o pokus o sebevraždu. Událost ovlivnila provoz na zmíněné lince.
Zdroj: Jan Hrabě