Měsíční lístek za devět eur (220 Kč) na regionální a městskou dopravu slaví v Německu velký úspěch, na konci srpna ale výhodná nabídka dotovaná spolkovou vládou skončí. Stále častěji se tak z řad veřejnosti a také politiků ozývají hlasy na pokračování této jízdenky, případně na zavedení jiné podoby levného celoněmeckého jízdného.
Jízdenku, která za měsíční paušál devět eur umožňuje cestovat regionální dopravou po celé zemi, vláda zavedla v červnu na čtvrt roku, aby obyvatelům kompenzovala vysoké ceny energií a pohonných hmot. Lidé tak díky lístku mohou celý měsíc bez omezení cestovat veškerou regionální a městskou dopravou, jízdenka neplatí jen v rychlících, rychlovlacích ICE a dálkových autobusech.
Podle aktualizované bilance Svazu německých dopravních podniků (VDV) si v červnu tuto jízdenku v 83milionovém Německu zakoupilo asi 31 milionů lidí. To, že se myšlenka levného jízdného Němcům líbí, dosvědčuje nejen prodej devítieurového lístku, ale také výsledky průzkumu agentury Ipsos. Z něho vyplynulo, že 85 procent Němců by přivítalo dlouhodobou státní podporu hromadné dopravy.
VDV proto nyní vládu vyzval, aby v celoněmeckém tarifu pro regionální dopravu pokračovala. Cenu jízdného navrhuje 69 eur (1689 Kč), což je sice výrazně víc než původní devítieurová jízdenka, zároveň by ale cestující zaplatili méně, než kolik stojí třeba měsíční předplatné na hromadnou dopravu v Berlíně. Podporu má VDV ve spolušéfce vládních Zelených Ricardě Langové.
"O tomto modelu se v koalici poradíme," řekla Langová o budoucím jednání sociálních demokratů (SPD) kancléře Olafa Scholze a koaličních Zelených a liberálních svobodných demokratů (FDP). Jasné ale podle Langové je to, že je nezbytné v celoněmeckém jízdném za výhodnou cenu pokračovat.
Na dorovnání výpadků příjmů za devítieurové jízdné vyčlenil Scholzův kabinet pro dopravce 2,5 miliardy eur (61,2 miliardy Kč). Podle propočtů VDV by 69eurová jízdenka přišla rozpočet na dvě miliardy (48,9 miliardy Kč) za rok.
VDV není jediný, kdo celoněmecké jízdné navrhuje. Spolkový svaz spotřebitelských centrál by chtěl měsíční jízdenku za 29 eur (710 Kč). Takové řešení by se podle agentury DPA líbilo sociálnědemokratické berlínské primátorce Franzisce Giffeyové. "Jsem pro dopravu, která by nestála více než euro měsíčně. To by pro obyvatele byla skutečná úleva," řekla. Sociální demokracie v minulosti hovořila o jízdném za 365 eur (8933 Kč) na rok, 29eurový lístek by pak ročně vyšel na 348 eur (8517 Kč).
Myšlenku dostupného celoněmeckého jízdného nevylučují ani liberálové, jejichž šéf a ministr financí Christian Lindner chce od příštího roku zkrotit rozpočtové výdaje, které kvůli hospodářským dopadům pandemie a ruské invaze na Ukrajinu nabobtnaly do rekordních schodků. Liberální ministr dopravy Volker Wissing přislíbil, že se zasadí o prosekání současné německé džungle dopravních tarifů, jak situaci popsal.
"Pokud zmizí komplikovaná tarifní pásma a lístky budou platit po celém Německu, budou lidé veřejnou dopravu mnohem více využívat," řekl Wissing deníku Neue Osnabrücker Zeitung. "Konečně bychom proto měli najít způsob, jak s tarifní džunglí skoncovat," dodal.
Zásadním omezením současného devítieurového lístku je to, že neplatí pro dálkovou dopravu. Zatímco přímé rychlovlaky ICE zvládnou jízdu z Berlína do Mnichova zhruba za čtyři hodiny, regionální dopravou by takový výlet trval s několika přestupy přinejmenším devět hodin.
Na tuto nevýhodu teď cílí nabídka německých drah Deutsche Bahn a supermarketového řetězce Edeka. Lístek nazvaný Egal-Wohin-Ticket (jízdenka jedno kam), kterou lze v supermarketu koupit za 39 eur (955 Kč), umožňuje po Německu jednorázově cestovat odkudkoli kamkoli. Cestující mohou využít nejen regionální a městské vlaky DB, ale i dálkové včetně rychlovlaků. Jedinou podmínkou je aktivace lístku nejpozději do konce června příštího roku s tím, že cesta se může uskutečnit až do 9. prosince 2023. Jízdenka také umožňuje vzít si s sebou zdarma jako spolucestující děti do 14 let.
Související
Němci odhalili čínskou špionku. Informace získávala na citlivém místě
Tragédie v Lipsku. Sedmiletá dívka je mrtvá, policie viní její sestru
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Medveděv opět vyhrožuje: Když nás budete ignorovat, bude třetí světová válka
před 42 minutami
Američtí experti pro EZ vysvětlili, proč lidé volí Trumpa, když hrozí opakování útoku na Kapitol
před 1 hodinou
Rakouský myslivec, který vraždil u hranic s Českem, je po smrti
před 1 hodinou
"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy
před 2 hodinami
Severokorejští vojáci na Ukrajině jsou hrozbou nejen pro Evropu, varují státy
před 3 hodinami
Írán chce rozpoutat válku na Blízkém východě? Do konfliktu se snaží zatáhnout i Irák
před 4 hodinami
EXKLUZIVNĚ: Šéfka volební komise v USA pro EZ popsala, jak hurikán ovlivní volby
před 5 hodinami
Zelenskyj vyzval svět, aby začal něco dělat se severokorejskými vojáky na Ukrajině
před 6 hodinami
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
před 6 hodinami
Íránská hrozba sílí. Zvýší dolet balistických střel, může přehodnotit i jadernou doktrínu
před 8 hodinami
Výhled počasí na listopad. Předpověď budí obavy i jinde v Evropě
včera
Izraelci teď nejsou v bezpečí nikde, ukazuje případ ze Švédska
včera
Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa
včera
Policisté budou protestovat i za vyšší platy. S udělováním pokut se nepočítá
včera
Říjnové počasí bylo nadprůměrně teplé. Teď přijde ochlazení
včera
Día de los Muertos: Jak vypadají mexické Dušičky?
včera
Bleskový zásah policie v České Lípě. Po sídlišti se procházel muž se zbraní
včera
ÚOHS začal rozhodovat o dostavbě Dukovan. Zákaz zůstává v platnosti
včera
Policie vyšetřuje vraždu na Klatovsku. Mrtvého našli před domem
včera
Počasí se mění a svět nic nedělá. První stát bude bojkotovat klimatickou konferenci COP29
Papua-Nová Guinea oznámila, že bude bojkotovat nadcházející klimatický summit OSN, dokud hlavní světoví znečišťovatelé nezačnou podnikat konkrétní kroky. Ministr zahraničí této ostrovní země Justin Tkatchenko označil účast své země na summitech COP za "plýtvání časem", protože podle něj zatím nedošlo k žádným skutečným změnám.
Zdroj: Libor Novák