Londýnská radnice uzavře pro auta rozsáhlé části městského centra, které chce vyhradit chodcům a cyklistům. V době uvolňování koronavirových restrikcí se metropole snaží předejít přeplněné hromadné dopravě i dopravním zácpám. O plánu starosty města Sadiqa Khana dnes informoval deník The Guardian, podle nějž jde celosvětově o jednu z největších iniciativ s cílem omezit automobilovou dopravu.
Hlavní ulice mezi mostem London Bridge a čtvrtí Shoreditch, nádražími Euston a Waterloo, ulicí Old Street a stanicí metra Holborn budou vyhrazeny pěším, cyklistům a autobusům městské hromadné dopravy. Osobní a nákladní auta budou vykázána i přímo z mostů Waterloo a London Bridge ve středu města.
Podle odborníků je klíčové podpořit pěší chůzi a cyklistiku v době, kdy se lidé po konci restriktivních opatření přijatých v souvislosti s epidemií vracejí do práce. Dodržování fyzického odstupu je totiž v přeplněných prostředcích hromadné dopravy nemožné a současně by nárůst automobilové dopravy znamenal dopravní kolaps i zvýšení znečištění ovzduší.
Khan dnes prohlásil že epidemie covid-19 představuje "největší výzvu pro síť veřejné dopravy v rámci londýnského dopravního podniku". Dodal, že Londýňané s postupným uvolňováním omezujících opatření budou muset "vynaložit obrovské úsilí", aby ve veřejné dopravě zachovali bezpečný fyzický odstup.
"Znamená to, že musíme udržet počet lidí ve veřejné dopravě co nejnižší. A nemůžeme dopustit, aby cesty podnikané dříve veřejnou dopravou nahradila auta, protože naše ulice by se ihned zablokovaly, byly by nepoužitelné a vzrostlo by jedovaté znečištění ovzduší," uvedl starosta.
Khan Londýňany varoval, že změny budou rušivé. "Pokud chceme, aby byla doprava v Londýně bezpečná a Londýn nadále v celosvětovém měřítku konkurencechopný, pak nemáme jinou možnost než dát londýnským ulicím urychleně nové využití pro lidi," řekl.
Práce na uličních uzávěrách začnou okamžitě a podle úředníků potrvají šest týdnů. Představitelé města dále uvedli, že pracují s jednotlivými městskými částmi na zavedení podobných opatření i na menších ulicích.
Součástí plánu na omezení automobilové dopravy je zvýšení poplatku za vjezd do centra města z 11,5 na 15 liber (z asi 360 na 470 korun).
Opatření na podporu chodců a cyklistů zavedla v uplynulých týdnech již řada světových metropolí od Madridu po Mexiko. David Miller, který tyto kroky koordinuje v rámci mezinárodního sdružení měst C40, však říká, že plány ohlášené londýnskou radnicí jsou přesto výjimečné.
"Gratulace (...) Khanovi, že ukázal světu, co je možné, když přehodnotíme fungování našich měst ku prospěchu a zdraví všech," řekl. "Opatření dnes oznámená Londýnem, včetně rozsáhlých zón bez aut, vyčistí vzduch, který Londýňané dýchají, zlepší veřejné zdraví jak v době pandemie covidu-19, tak i dlouho do budoucnosti. Pomůže také odvrátit klimatickou krizi. To je budoucnost, kterou chceme," dodal.
Související

Z New Yorku do Londýna za hodinu? Plány na tunel za 20 bilionů dolarů opět ožívají

Londýn beze změny. Starostou metropole bude nadále Sadiq Khan
Aktuálně se děje
před 9 minutami

Evropa prostředník, USA prodejce. Jak vypadá Trumpův plán na zbrojní pomoc Ukrajině?
před 59 minutami

Masakr v centru Gazy: Děti šly pro vodu, izraelská armáda je zabila
před 1 hodinou

Švýcaři členství v EU nevěří. Jsou hrdí na neutralitu, bohatství a přímou demokracii
před 1 hodinou

Rusko se chystá na jadernou válku. Buduje a modernizuje své jaderné základny
před 2 hodinami

Trump chystá zásadní oznámení o Rusku
před 3 hodinami

Nechválí Hitlera, místo toho obhajuje "dobré rasy." Muskova "nejchytřejší AI na světě" je diskriminační
před 4 hodinami

Vyplatí se podnikat v konfliktních zónách? Lafarge je lekcí pro celý svět
před 4 hodinami

Trump hrozí EU dalšími cly. Evropa zuří, trhy se propadají
před 5 hodinami

Trump pojede do Británie za králem Karlem III.
před 6 hodinami

Evropa může prosadit svou sílu a postavit se Trumpovi. Místo toho zatím čeká na jeho milosrdenství
před 6 hodinami

Pondělní počasí bude horké i v dalším kraji, vyplývá z nové výstrahy
před 6 hodinami

Slovensko odpovědělo Fialovi: Nebudeme hlasovacím automatem jen proto, že to chce český premiér
před 6 hodinami

Tábor Rafah: Humanitární město, nebo zločin proti lidskosti? Izraelský plán vyvolává vlnu kritiky
před 7 hodinami

Trump: Putin mluví hezky, ale všechny bombarduje. Chystá velkou ofenzívu, Ukrajině pošleme Patrioty
před 8 hodinami

Itálie a Řecko bijí na poplach kvůli Libyi, spojence to nechává chladnými
před 8 hodinami

Macron: Evropa čelí největší hrozbě od konce druhé světové války
před 10 hodinami

Horké letní počasí je definitivně zpět. Platí varování
včera

Důchodci už nedostanou to, na co byli zvyklí. Alespoň ne automaticky
včera

Lékař falšoval certifikáty o očkování proti covidu-19. Sedět nepůjde, rozhodla ministryně
včera
Fotbalová Chance liga hlásí návrat ztraceného syna. Do Hradce přichází exslávista Van Buren
V rámci právě probíhajícího letního přestupového období přichází do české nejvyšší fotbalové soutěže další velké jméno. Po Michalu Sadílkovi, Daikim Hašiokovi, Pavlu Kadeřábkovi či Milanu Petrželovi se v české lize bude od nadcházející sezóny 2025/26 opět objevovat také jméno Micka van Burena. Tento bývalý útočník Slavie se po roce vrátil do Čech, aby zde mohl oblékat tentokrát dres Hradce Králové, s nímž měl podepsat víceletý kontrakt.
Zdroj: David Holub