Evropské a čínské automobilky namísto konkurence přistupují ke spolupráci. Uvalení vysokých cel ze strany Evropské unie na dovoz z Číny tak patrně slouží jako prostředek k donucení jedné z největších ekonomik světa, aby tamní výrobci automobilů přišli přímo do Evropy. Některé významné evropské automobilky už oznámily brzké sloučení s čínskými konkurenty.
Server Politico napsal, že „obavy už nepramení z toho, že Číňané ukradnou evropskou technologii pro elektromobily v rámci hry na honěnou, ale spíše z toho, že Evropa zaostává“. Proto namísto silnějších obchodních bariér a cel Evropská unie volí cestu spolupráce.
Tento přístup je paradoxní, protože to byli právě evropští diplomaté a politici, kdo silně protestoval proti čínským požadavkům, aby zahraniční investoři v Číně zakládali společné podniky a sdíleli know-how. „EU to označovala za nucený transfer technologií,“ přibližuje Politico.
Přitom ještě minulý týden EU rozhodla o uvalení trestních cel na čínské elektromobily. Uznávaný server vyzpovídal čtyři diplomaty a dva vysoké úředníky, kteří potvrdili, že jde o to „využít hrozbu cel k tomu, aby čínští výrobci automobilů přišli do Evropy a vytvořili společné podniky a sdíleli technologie se svými protějšky z EU.“
Současný vývoj už má své první patrné výsledky. Francouzsko-americko-italská automobilka Stellantis už založila společný podnik s čínským Leapmotorem, činnost zahájí už letos v září přímo v Evropě. Španělská společnost EBRO-EV se pak spojila s čínskou Chery za účelem vývoje elektromobilů v Barceloně. „Společné podniky dávají smysl, protože zajišťují, aby Číňané v Evropě nezřizovali pouze finální montážní závody, ale také podstatnější části dodavatelského řetězce,“ upřesnil jeden z vysoce postavených evropských diplomatů.
Dodatečná cla ve výši až 38 % mají pobídnout čínské společnosti, aby přesunuly výrobu přímo do Evropy. „Samozřejmě to může být také způsob, jak požádat Číňany, aby se podělili o některé technologie,“ dodal diplomat. „S tím, jak se Čína globalizuje, zbytek světa zjišťuje, že tyto značky nejsou podřadné,“ poznamenal automobilový expert Bill Russo.
Russo vyzývá k opačnému přístupu, než ke konkurenčnímu boji. „Pokud zjišťujeme, že jsme v konkurenční nevýhodě, kdy mocenské figurky a pozice na šachovnici obsazují čínské automobilky a čínské společnosti vyrábějící baterie, což se děje, pak bychom s tím neměli bojovat. Měli bychom s ní spolupracovat. Udělejte to obráceně,“ vyzval.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
BYD v Evropě válcuje Teslu. Nabízí za kratší dobu nabíjení mnohem větší dojezd
elektromobily , EU (Evropská unie) , Čína , automobilový průmysl , Cla na auta
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě