Místo tvrdé konkurence kooperace. EU zkouší na Čínu její vlastní model ekonomického nátlaku

Evropské a čínské automobilky namísto konkurence přistupují ke spolupráci. Uvalení vysokých cel ze strany Evropské unie na dovoz z Číny tak patrně slouží jako prostředek k donucení jedné z největších ekonomik světa, aby tamní výrobci automobilů přišli přímo do Evropy. Některé významné evropské automobilky už oznámily brzké sloučení s čínskými konkurenty. 

Server Politico napsal, že „obavy už nepramení z toho, že Číňané ukradnou evropskou technologii pro elektromobily v rámci hry na honěnou, ale spíše z toho, že Evropa zaostává“. Proto namísto silnějších obchodních bariér a cel Evropská unie volí cestu spolupráce.  

Tento přístup je paradoxní, protože to byli právě evropští diplomaté a politici, kdo silně protestoval proti čínským požadavkům, aby zahraniční investoři v Číně zakládali společné podniky a sdíleli know-how. „EU to označovala za nucený transfer technologií,“ přibližuje Politico. 

Přitom ještě minulý týden EU rozhodla o uvalení trestních cel na čínské elektromobily. Uznávaný server vyzpovídal čtyři diplomaty a dva vysoké úředníky, kteří potvrdili, že jde o to „využít hrozbu cel k tomu, aby čínští výrobci automobilů přišli do Evropy a vytvořili společné podniky a sdíleli technologie se svými protějšky z EU.“

Současný vývoj už má své první patrné výsledky. Francouzsko-americko-italská automobilka Stellantis už založila společný podnik s čínským Leapmotorem, činnost zahájí už letos v září přímo v Evropě. Španělská společnost EBRO-EV se pak spojila s čínskou Chery za účelem vývoje elektromobilů v Barceloně. „Společné podniky dávají smysl, protože zajišťují, aby Číňané v Evropě nezřizovali pouze finální montážní závody, ale také podstatnější části dodavatelského řetězce,“ upřesnil jeden z vysoce postavených evropských diplomatů. 

Dodatečná cla ve výši až 38 % mají pobídnout čínské společnosti, aby přesunuly výrobu přímo do Evropy. „Samozřejmě to může být také způsob, jak požádat Číňany, aby se podělili o některé technologie,“ dodal diplomat. „S tím, jak se Čína globalizuje, zbytek světa zjišťuje, že tyto značky nejsou podřadné,“ poznamenal automobilový expert Bill Russo. 

Russo vyzývá k opačnému přístupu, než ke konkurenčnímu boji. „Pokud zjišťujeme, že jsme v konkurenční nevýhodě, kdy mocenské figurky a pozice na šachovnici obsazují čínské automobilky a čínské společnosti vyrábějící baterie, což se děje, pak bychom s tím neměli bojovat. Měli bychom s ní spolupracovat. Udělejte to obráceně,“ vyzval. 

Související

Elektrovozy Volkswagen

O elektroauta značky VW není zájem. Fabriky plánují velké propouštění

Elektromobilita představuje významné riziko pro pracovní místa v automobilovém průmyslu, přičemž prodeje elektromobilů v současnosti v Německu zaostávají. Tento trend je obzvláště znepokojivý pro zhruba 1000 zaměstnanců společnosti VW v Sasku, jejichž pracovní pozice jsou nyní ohroženy více než kdy jindy.

Více souvisejících

elektromobily EU (Evropská unie) Čína automobilový průmysl Cla na auta

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

film Abstinent s Josefem Trojanem v hlavní roli

České filmy a alkohol. Které tuzemské snímky reflektují alkoholismus?

Divácký hit Zápisník alkoholičky vzal kina útokem a připsal si v rámci českých filmů, v co do počtu návštěvnosti, nejúspěšnější víkendový start roku. Alkoholismus se však napříč dějinami české kinematografie objevoval častěji a uvedení nového filmu Dana Svátka, jenž stejnou problematiku rozvinul i v Úsměvech smutných mužů, je ideální příležitostí k tomu, abychom se za některými díly ohlédli. 

včera

včera

včera

Ukrajina, Kyjev

Třetina Ukrajinců by vyměnila kus území za konec války

Téměř třetina Ukrajinců by byla ochotná přistoupit na územní ústupky vůči Rusku, pokud by to vedlo k rychlému ukončení války. Toto číslo představuje až trojnásobný nárůst oproti loňskému roku, vyplývá z průzkumu Kyjevského mezinárodního institutu sociologie (KIIS). Výsledky zveřejněné v úterý přinesl server Newsweek.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Rusko může zaútočit na NATO za 5 až 8 let, varuje Bundeswehr

Generál Carsten Breuer, nejvyšší představitel německých ozbrojených sil, varoval před rostoucí hrozbou, kterou představuje posilování ruských vojenských kapacit. Breuer považuje tuto hrozbu za čím dál tím závažnější, což vyžaduje adekvátní reakci. Informoval o tom server Ukrajinska pravda.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Hudebník a politik Petr Hannig je po mrtvici ve vážném stavu. Nemůže se hýbat ani dýchat

Hudebník, producent a politik Petr Hannig je ve vážném stavu po těžké mrtvici. Podle týdeníku Rytmus života je při vědomí, ale nemůže mluvit ani se hýbat a k dýchání potřebuje kyslíkovou podporu.

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy