Poklidné norské městečko Ulefoss se nachází přímo nad ložiskem vzácných zemin. Tyto těžko dostupné kovy jsou klíčovými součástmi mnoha moderních technologií a zařízení – od stíhaček po elektromobily, od plochých televizorů po digitální fotoaparáty. Jsou natolik důležité, že zajištění jejich bezpečného zásobování se stalo součástí právních předpisů Evropské unie. Vzhledem k tomu, že EU v současnosti nemá žádné vlastní zdroje, představuje Ulefoss naději.
S populací lehce přes 2 000 obyvatel se Ulefoss možná nezdá být odpovědí na jeden z aktuálních hospodářských problémů Evropy. Tento malý bod na jižní norské mapě se však nachází přímo nad největším ložiskem vzácných zemin na kontinentu.
Ulefoss je jednou z nejstarších průmyslových oblastí Evropy – těžba železa zde sahá až do 17. století. Poslední důl byl uzavřen v 60. letech 20. století, když menší norské provozy začaly ztrácet konkurenceschopnost kvůli globalizaci a mezinárodnímu obchodu.
Skryté ložisko vzácných kovů, známé jako komplex Fen, se nachází jen asi 100 metrů pod povrchem. Těžební společnost Rare Earths Norway (REN) uvádí, že identifikovala 9 milionů tun vzácných zemin, což řadí ložisko na úroveň největších aktivních dolů v Číně a USA. Jenže leží přímo pod místními školami a domy, což činí těžbu pro společnost REN složitou a potenciálně kontroverzní.
Jeden z obyvatel, který si přál zůstat v anonymitě, uvedl pro server DW, že tři z lokalit, které městská rada zvažuje jako skládky pro důlní odpad, jsou v současnosti jezírka. „Pro mě jsou stávající jezírka téměř posvátná, vzhledem ke klimatickým problémům, které máme nebo nás čekají. Kdyby to bylo v 50. letech, když jsem byl kluk, chápal bych to, ale když se to plánuje na rok 2025, velmi mě to znepokojuje.“
Ale Tor Espen Simonsen, koordinátor REN pro komunikaci s veřejností a zároveň místní obyvatel, říká, že společnost tvrdě pracuje na tom, aby reagovala na obavy obyvatel.
Společnost REN plánuje vytvořit takzvaný „neviditelný důl“. Asi 4 kilometry od centra města se začne razit dlouhý, úzký, šikmý tunel přímo do srdce ložiska Fen. Pomocí automatizovaných vrtáků pak společnost vyhloubí obrovské bloky o velikosti 300 × 50 metrů. Materiál bude padat do drtiče umístěného přímo pod místem těžby. Po rozdrcení bude dopravován zpět na povrch pomocí dopravních pásů a zpracován na zpracovatelském místě u vstupu do tunelu.
Rizikem tohoto přístupu je propad půdy. Nově vzniklé dutiny mohou způsobit geologickou nestabilitu, což byl případ nejsevernějšího švédského města Kiruna. Těžba železné rudy v Kiruně způsobila praskliny a deformace terénu nad ní. Proto bylo v roce 2000 rozhodnuto, že se město bude muset natrvalo přestěhovat – proces, který stále probíhá. Tato zkušenost neunikla pozornosti obyvatel Ulefossu.
Aby se Ulefossu nestalo to, co Kiruně, plánuje REN vrátit asi polovinu odpadního materiálu zpět do vyhloubených dutin, smíchanou s pojivem pro zpevnění horniny.
Pokud se společnosti podaří realizovat své ambice, znamenalo by to velký úspěch pro EU, která se nyní snaží zajistit si vlastní zdroje klíčových materiálů používaných i v obnovitelných zdrojích energie, letectví a obraně – oblasti, které jsou nyní téměř výhradně závislé na Číně. Dodavatelské řetězce jsou v současnosti pod silnou kontrolou Číny, což vystavuje EU riziku v případě geopolitických napětí nebo změn. To se ukázalo v plné síle letos v dubnu, kdy Peking zavedl vývozní omezení na vzácné zeminy a magnety.
Přestože Norsko není členem EU, je jejím blízkým spojencem s pevnými obchodními vazbami. Rozvíjející se evropský dodavatelský řetězec vzácných zemin by byl hlavním odběratelem výstupu z ložiska Fen.
„Jsme daleko pozadu, a to jak v EU, tak samozřejmě i v Norsku,“ říká Tomas Norvoll, státní tajemník norského ministerstva obchodu, průmyslu a rybolovu, které je zodpovědné za těžební sektor. Zdůrazňuje důležitost toho, aby se Norsko „nevyloučilo“ z dodavatelského řetězce magnetů. „Proto je důležité, abychom to zvládli z vlastních zdrojů.“
Pokud bude projekt úspěšný, REN by nejen zavedl nový ekologicky citlivý způsob těžby, ale také by posílil evropskou strategii vzácných zemin, která je klíčová pro cíle EU stanovené v zákoně o kritických surovinách pro rok 2030.
Avšak cesta vpřed je dlouhá a nákladná. Komerční produkce je nepravděpodobná před rokem 2035, přičemž cíle pro rozšíření počítají s pokrytím 30 % poptávky EU po vzácných surovinách do roku 2050. Mezitím se zintenzivňuje globální konkurence o nové zdroje – od Grónska po Afriku – a strategické okno pro EU, aby jednala, se zužuje. Úspěch projektu Fen závisí nejen na technickém provedení, ale i na politické vůli udržet investice a urychlit povolovací procesy v čase rostoucí geopolitické nejistoty, uvedl server Rare Earth Exchanges.
Závislost Evropy na Číně v oblasti kritických surovin a vzácných zemin je hluboká a mnohovrstevnatá. Podle serveru Illuminem je Evropa stoprocentně závislá na Číně v dodávkách těžkých vzácných zemin – klíčových pro hybridní vozidla, optická vlákna a jadernou energetiku – a z 97 % závislá na čínském hořčíku, zásadním pro letecký a automobilový průmysl. Čína ovládá více než 90 % světového zpracování vzácných zemin, včetně rafinace a výroby slitin, a je tak nepostradatelným článkem dodavatelského řetězce pro čistou energii, obranu a digitální technologie.
Mezinárodní energetická agentura (IEA) předpovídá, že jak těžba, tak rafinace zůstanou i v příštím desetiletí silně geograficky koncentrované, přičemž Čína bude nadále dominovat v dodávkách většiny zpracovaných kritických surovin. Celosvětová poptávka po lithiu, kobaltu či vzácných zeminách prudce roste a poptávka po materiálech do baterií, jako je lithium, by mohla narůst až 42násobně – zejména kvůli boomu elektromobilů, větrných turbín a solárních panelů. A právě v těchto oblastech má Evropa ambiciózní cíle, ale čínské dodavatelské řetězce zde dominují. Právě to by mohlo změnit norské ložisko.
Související
Není to výjimka. Otce olympijského šampiona odsoudili za týraní potomků
Norskem otřásá skandál. Syn korunní princezny je obviněn ze znásilnění
norsko , Kovy , Čína , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
před 54 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 2 hodinami
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 5 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 7 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 10 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
Motoristé i nadále počítají s vládním angažmá poslance Filipa Turka. Potvrdil to jeho kolega Boris Šťastný v sobotním vysílání televize Nova. Strana s Turkem počítá do čela ministerstva životního prostředí, v pondělí ale k jeho jmenování členem vlády nedojde.
Zdroj: Jan Hrabě