ROZHOVOR - Poslanci přijali novelu, podle které bude možné na vybraných úsecích dálnic zvýšit rychlost ze stávajících 130 km/h na 150 km/h. Co by to mohlo znamenat v praxi jsme se zeptali Michala Radimského z Ústavu pozemních komunikací Vysokého učení technického.
Poslanci schválili, že bude možné jezdit po dálnicích rychlostí až 150 km/h. Nebude to vzhledem ke stavu českých vozovek a průměrnému stáří českých aut problém?
Schválili možnost. Vycházel bych z toho, že důvod, proč tam tohle přibylo, je trend od poslední novely, protože i když máme spousty víceproudých silnic, nebyli jsme schopni na nich zvyšovat rychlost nad 110 km/h. Třeba i na silnici z Pardubic do Hradce musela být devadesátka. Teď existuje ta možnost, neznamená to ale, že se to v dohledné době udělá. Zatím k tomu ani není důvod.
Pokud by se doopravdy na vybraných úsecích rychlost na 150 km/h zvýšila, jaký je pak rozdíl v brzdné dráze nebo reakčním čase řidiče?
Řidiče to ovlivní, ale rozdíl v brzdné dráze vám z hlavy neřeknu, ale samozřejmě tam je. Reakční doba řidiče je pořád stejná, ale za tu reakční dobu řekněme jedné sekundy, ujede delší vzdálenost. Je tady spíš jiné riziko, o kterém se baví většina odborníků. Nespočívá v té rychlosti 150 km/h, ale v tom, že se zvětší rozdíly mezi vozidly, které po té dálnici jedou.
Nákladní vozidla jedou 90 až 100 km/h, naprostá většina vozidel se drží do té rychlosti 130 km/h a teď tam najednou budou jezdit daleko rychlejší. To je teoretické riziko, které by z toho mohlo plynout. Na druhou stranu Němci mají rychlost neomezenou a taky tam není nějaký dramatický nárůst nehodovosti.
Jsou podle vás na zvýšení rychlosti čeští řidiči připraveni? Je jasné, že když je maximální rychlost 130 km/h,. tak trošku šlápnou na plyn a jedou o 5 nebo 10 km/h rychleji. Není tedy možné, že by se místi těch 150 km/h jezdilo třeba 160 nebo 170 hm/h?
Je téměř jisté, že by se to stalo. Je to přirozené, to máte v každém státě. Když máte nějaký limit, lidé tomu automaticky dávají nějakou toleranci. Takže tohle určitě hrozí. Na druhou stranu, berte to tak, že navyšování rychlosti využije jen malé procento řidičů.
Není zase tolik lidí, kteří by si jízdu ve 170 nebo 180 km/h užívali. To auto moc žere a většina si uvědomuje, že ta ovladatelnost stroje v provozu taky není ideální. Není to o tom, že by celá dálnice začala jezdit 150 nebo 170 km/h. To si určitě nemyslím.
Může kvůli tomu teoreticky stoupnout počet nehod?
Počet nehod zvýšením rychlosti vždycky může stoupnout. Jak jsem říkal, nebude to zaviněno jen rychlostí, mělo by to být tím, že se zvýší rozdíly mezi rychlostí jednotlivých vozidel. Na druhou stranu je ale dálnice 4,5 krát bezpečnější než jakákoliv silnice.
Když se o návrhu hlasovalo, ministr dopravy Dan Ťok byl proti přijetí. O čem to podle vás svědčí?
Nejsem si úplně jistý, jak interpretovat jeho odpověď. Schválila se možnost, ne zvýšení. A odpověď byla: nechceme zvyšovat. Myslím si, že to opravdu není na pořadu dne. A ani si nemyslím, že je nutné v současné době někde zvyšovat rychlost. Když pojedete z Prahy do Brna o těch 10 nebo 20 kilometrů rychleji, ušetříte řádově minuty.
To nesouhlasné stanovisko rezortu pramení z toho, že oni opravdu neplánují rychlost zvyšovat. Schválená novela dává jen tu možnost. Bude velmi daleko k tomu, než se někde nějaká stopadesátka podle mého objeví. Dopravně-bezpečností odborná veřejnost tomu není nakloněna.
Díky za rozhovor.
Související
Na D48 padaly po nehodě kusy stěny na auta. Dálnice je uzavřena
Dálniční známky v lednu zdraží. Možná naposledy, naznačují strany příští vlády
Dálnice , Ministerstvo dopravy , Dan Ťok (ministr dopravy)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
OBRAZEM: Lidé před budovou Evropy 2 v Praze vytvořili pietní místo pro Patrika Hezuckého
před 1 hodinou
Klíčový summit v Británii: Zelenskyj pojede do Londýna, setká se s Macronem, Starmerem a Merzem
před 3 hodinami
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
před 4 hodinami
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
před 5 hodinami
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
před 6 hodinami
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
před 7 hodinami
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
před 7 hodinami
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
před 7 hodinami
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
před 8 hodinami
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
před 10 hodinami
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 11 hodinami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 12 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 13 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 14 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 16 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 20 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svojí partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
První rozsudek padl v případu předloňské tragické smrti Matthewa Perryho. Americký soud poslal kalifornského doktora Salvadora Plasenciu na 30 měsíců do federálního vězení. Uvedla to britská stanice BBC.
Zdroj: Lucie Podzimková