Praha - Hospodářská komora má pochyby o korektnosti mýtného tendu za 29 miliard, který vyhlásilo ministerstvo dopravy. Upozorňuje na úřední svévoli resortu, ignoraci posudků a přehlížení zájmů veřejnosti včetně podnikatelů v silniční dopravě.
"Máme pochybnosti o tom, zda utajovaná příprava zadávacího řízení proběhla korektně a bez ohrožení veřejného zájmu," uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.
Podmínky tendru podle komory nebyly vůbec konzultovány s veřejností. Na podezřelý postup ministerstva dopravy upozorňoval už v listopadu 2016 prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. V dopise adresovaném premiérovi vyjádřil znepokojení nad tím, že zpoplatnění a rozšíření mýta po roce 2019 ministerstvo dopravy nepředložilo k řádnému připomínkovému řízení, tedy projednání a diskusi s veřejností, zejména se zástupci podnikatelů v silniční dopravě. Těch se přitom novinka dotýká nejvíce. Dopis tehdy zůstal bez odpovědi.
Ministerstvo dopravy přitom počítá s tím, že od roku 2019 rozšíří mýto o dalších 900 kilometrů silnic první třídy. Takový krok ale Hospodářská komora považuje za zbytečný. Také posudek společnosti Deloitte jednoznačně doporučoval, aby se mýto optimálně rozšířilo pouze o 474,1 km na silnicích první třídy s tím, že by to měly být výhradně úseky, které nahrazují chybějící úseky dálnic. "Není teď například jasné, zda připravované rozšíření mýta na silnicích první třídy pokryje svými výnosy vynaložené náklady, zdali toto rozšíření přispěje k tomu, aby zpoplatněné úseky pozemních komunikací byly méně objížděny přes města a obce, či zda naopak toto objíždění ještě nezesílí se všemi negativními důsledky na průjezdnost a technický stav komunikací nižší úrovně. Nejasné je také, jakým způsobem do poptávaného budoucího systému mýta budou zahrnuté současné mýtné kapacity," dodal Šíp na webu komory.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
Související
Mýtné na dálnicích příští rok zdraží, oznámil Kupka
Dopravci loni zaplatili za mýto v Česku téměř 15 miliard korun
Mýtné , hospodářská komora , Ministerstvo dopravy , veřejné zakázky , Ekonomika , Vladimír Dlouhý (ekonom ex-politik)
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Americká armáda provedla sérii leteckých úderů v Nigérii, útočila na Islámský stát
před 1 hodinou
Počasí: Meteorologové vydali varování před ledovkou. Část Česka zasáhne už dnes večer
před 2 hodinami
Rutte ostře odmítnul návrhy na vojenské odtržení Evropy od USA
před 3 hodinami
"Spojenectví jsme upevnili prolitou krví." Kim Čong-un zaslal Putinovi novoroční blahopřání
před 4 hodinami
Krvavé střety jsou u konce. Thajsko a Kambodža uzavřely dohodu o příměří
před 5 hodinami
Rusko podniklo masivní útok na Kyjev
před 7 hodinami
Počasí na Silvestra a Nový rok. Na hory může dorazit sněhová nadílka
včera
Obchody už budou otevřené až do Silvestra. Zákon je ovlivní zase za několik dní
včera
Fotbalová liga hlásí první zimní přestupy. Posily vítají Plzeň, Olomouc i Pardubice
včera
Zelenského a Trumpa čeká další jednání. Nejspíš ho stihnou do konce týdne
včera
Hřib bude mít jednoho vyzyvatele. Piráti si zvolí i místopředsedy
včera
Babiš odhalil, že mu volal americký prezident Trump
včera
Počasí jako v létě. Na Islandu zažili velmi neobvyklé Vánoce
včera
Za smrt Perryho nese vinu i druhý lékař. Za mříže ale nemusí
včera
Slovensko poprvé reagovalo na ruský zásah lodi v přístavu na Ukrajině
včera
Zeman se opřel do Fialy, jeho vlády i prezidenta. Pavla ale zároveň i ocenil
včera
Vražda na Štědrý den. Muž ve Vratimově připravil o život známého
včera
Pohonné hmoty jsou nejlevnější za čtyři roky. A může být ještě lépe
včera
Odveta za vraždění křesťanů. Trump nařídil útok proti teroristům v Nigérii
včera
Praha hlásí velké problémy v železniční dopravě. Vlaky nabírají zpoždění
Železniční dopravu v Praze ochromily během druhého svátku vánočního velké problémy. Na Hlavním nádraží došlo k poruše, která omezila provoz ve všech směrech. Na odstranění závady se pracuje.
Zdroj: Jan Hrabě