Hrozní řidiči a policie nic nedělá! U Jílkové vypukla hádka kvůli českých dálnicím

Ve čtvrtek večer se v pořadu Máte slovo Michaely Jílkové řešila situace na dálnici D1. Kdo nese zodpovědnost za kolony? Je zimní údržba podceňována, anebo prováděna dostatečně? Pomohl by plynulosti a bezpečnosti jízdy na dálnici zákon, který by kamionům zakázal předjíždění? O tom diskutovali Stanislav Berkovec, spolupředkladatel příslušného zákona (ANO), Ondřej Polanský, místopředseda Podvýboru pro dopravu (Piráti), Jan Kroupa, generální ředitel, Generální ředitelství silnic a dálnic,Vladimír Starosta, prezident Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, Jindřich Valta, dělník dálniční údržby a Martin Žďárský, dlouholetý řidič kamionu.

Moderátorka Jílková požádala prezidenta Starostu, aby vysvětlil generálnímu řediteli Kroupovi, co by měl dělat lépe. Ten odpověděl, že je u nás zanedbána prevence. Například v Německu je sledována předpověď počasí a i za modré oblohy vyjíždějí na silnice sypače, které je předsolují zvláštním typem soli. U nás tomu tak není. Kroupa odpověděl, že se u nás standardně předsypává, a že i v onom inkriminovaném úseku tomu tak bylo. Problém nastává, pokud se sypač nemůže do příslušné lokality dostat. Poukázáno bylo na neukázněnost některých řidičů. Jílková ukázala fotografii ze zácpy na dálnici.

Starosta trval na tom, že problém spočívá v neupravenosti vozovek, neboť v jiných zemích Evropy se tohle neřeší. Proč by ti samí řidiči, kteří se chovají slušně v Německu, jednali jinak u nás? Kroupa oponoval, že i v Německu se řešily podobné problémy. Nicméně jedna věc je prevence a druhá věc je schopnost vymáhat pokuty. My například máme vyhlášku, která mluví o tom, že předjíždí-li pomalé vozidlo, nemělo by omezit. 

Žďárský si postěžoval na nižší kvalitu soli a předsolování u nás a v Německu. Kolony by se bývaly netvořily, kdyby tam přijeli sypači o něco dřív. Valta nesouhlasil a řekl, že se prevence dělá s dostatečným předstihem, a že silnice jsou monitorovány. Ještě před sněžením dostávají pokyny od meteorologů. Starosta se zeptal, proč jsou ale lidé nespokojení, když je údajně všechno v pořádku. Sám ze své praxe řidiče má zkušenosti z jízdy po sněhu.

Poslanec Berkovec upozornil na rozdílnost českých silničních sítí ve srovnání s Německem a Rakouskem, kde už není potřeba provádět žádné další opravy. Jílková dala slovo pánovi z publika, který se zeptal Berkovce, jakým právem srovnává kvalitu českých a německých dálnic, když se na obou vybírá stejné mýtné. Sám měl zkušenost v Německu a Rakousku, kde se sypalo v suchu, při teplotě 8°C, protože se očekával příchod námrazy. Valta zdůraznil nepředvídatelnost počasí. V diskuzi zaznělo také téma nedostatečných míst k odpočinku pro profesionální řidiče. To způsobuje, že jsou pak mnohdy sypači blokováni. Berkovec řekl, že se mnoho odpočívadel zavřelo, protože nesplňovala normy.

Valta řekl, že nikdo řidiče nenutí odpočívat na dálnicích. Probíralo se plánování výstavby nových odstavných míst. Místopředseda Polanský konstatoval, že rozhodnutí v této věci mělo padnout už před 15 lety. Český stát ale bohužel zaspal. Jílková se rozhodla přejít k zákazu předjíždění a zeptala se Tošovské z publika na její zkušenosti s řidiči kamionů. Ta řekla, že velkým problémem D1 jsou nákladní automobily. Ona sama s nimi mívá problémy, protože když se s nimi setká, tak jede 5 km, než kamion předjede další kolonu kamionů. Nesouhlasila také s tvrzením, že sypače jezdí pozdě. Řidiči si prostě myslí, že jsou vládci silnic.

Šimáček z publika si postěžoval na špatnou práci dopravní policie. Řidiči kamionů se prostě chovají hrozně a policisté s tím nic nedělají. "Kde jsou ti naši chlapci, co pomáhají a chrání?!," zlobil se Šimáček. V Německu jsou aktivnější. Tošovská řekla, že jedna věc je modernizace dálnic, které jsou nesrovnatelné se zbytkem světa, a druhá věc je špatná morálka řidičů. Její zkušenosti na tomto poli jsou špatné. Starosta řekl, že ani řidiči osobních vozidel nejsou o nic lepší.

Na Tošovskou reagoval pán z publika, který řekl, že je taktéž řidičem, a že má zkušenosti s osobními automobily, které vybržďují, a které jezdí po dálnicích 75 km/h. Zkrátka nikdo není bez viny. Následovala debata o tom, jakou rychlostí se má jezdit v pravém pruhu. Řešila se i otázka povětrnostních podmínek. Tošovská řekla, že to, co se jí stalo, proběhlo ve večerních hodinách, za špatného počasí. Její kamarádka měla problém s kamionem, který do ní naboural, a ujel. "Co je tohle za chování," ptala se Tošovská. Jílková poukázala také na vystresované řidiče, kteří jsou popoháněni.

Polanský řekl, že je Česko tranzitní zemí, a že naše dálniční síť není na tuto skutečnost dostatečně adaptovaná. "Problém leží v zanedbané infrastruktuře," stěžoval si Polanský. Následně se mluvilo i o ekologických překážkách a výběrových řízeních, o kterých se okrajově zmínil Valta. Diskuze se vrátila k zákonu o zákazu předjíždění. Berkovec řekl, že kdyby se dodržovaly dopravní značky, nebylo by ho vůbec zapotřebí. Polanský oponoval, že jedna věc jsou zákony a nařízení, a druhá věc jejich faktické dodržování. To, čeho se Polanský obává, jsou ekonomické dopady, a vznik dalších kolon.

Jílková dávala prostor dalším občanům z publika. Jeden pán řekl, že se rapidně zhoršilo chování řidičů, a že na Slovensku funguje pro kamiony zákaz předjíždění. Jiný pán se zeptal Berkovce, proč se ANO, které je parlamentní stranou už nějakou dobu, touto problematikou nezabývalo dřív. Bylo mu odpovězeno, že je u nás nedostatečná osvěta a výchova ve srovnání s Německem. Máme, co dohánět. Policie ČR jí ale naštěstí dělá. Prostor ještě dostal inspektor údržby silnic, který vysvětlil, že cílem právní úpravy ohledně posypu není dosáhnout černé silnice, nýbrž zmírnit vlivy počasí. Sypače vyjíždějí okamžitě a prevence je včasná. Zákaz předjíždění kamionů považoval inspektor za třeskutý nesmysl

Debata se pomalu blížila ke konci a ke slovu se dostávali ještě další lidé. Jeden z nich řekl, že je sypač, a že by mělo být vše o rozumu. "Když je sníh, tak budu jezdit v pravém pruhu, a nebudu předjíždět ostatní kamiony," řekl. Ze své zkušenosti ale konstatoval, že k tomu mívají většinou sklony polští a rumunští šoféři. Další pán si postěžoval, že za kolaps na dálnici D1 mohou řidiči kamionů, kteří jsou z jeho vlastní zkušenosti často arogantní a sprostí. Jílková ukončila diskuzi a oznámila téma příštího týdne, jímž bude bezpečnost čínských technologií.      

Související

Michaela Jílková v pořadu Máte slovo

"Lidi, vzpamatujte se. Cestujte po Česku," apelovala u Jílkové seniorka

Globální pandemie nového koronaviru zcela ochromila dopravu a tím pádem i cestování a zahraniční dovolené. Více než polovina Čechů se momentálně chystá strávit prázdniny v tuzemsku. Máme ale jistotu, že když si zakoupíme zájezd, ať už v rámci Česka nebo v cizině, tak skutečně odjedeme, a v pořádku se vrátíme? Toto bylo tématem čtvrtečního pořadu Máte slovo Michaely Jílkové.

Více souvisejících

Máte slovo Dálnice - Opravy na D1 doprava Dan Ťok (ministr dopravy)

Aktuálně se děje

před 15 minutami

před 1 hodinou

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 1 hodinou

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 7 hodinami

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy