Hrozní řidiči a policie nic nedělá! U Jílkové vypukla hádka kvůli českých dálnicím

Ve čtvrtek večer se v pořadu Máte slovo Michaely Jílkové řešila situace na dálnici D1. Kdo nese zodpovědnost za kolony? Je zimní údržba podceňována, anebo prováděna dostatečně? Pomohl by plynulosti a bezpečnosti jízdy na dálnici zákon, který by kamionům zakázal předjíždění? O tom diskutovali Stanislav Berkovec, spolupředkladatel příslušného zákona (ANO), Ondřej Polanský, místopředseda Podvýboru pro dopravu (Piráti), Jan Kroupa, generální ředitel, Generální ředitelství silnic a dálnic,Vladimír Starosta, prezident Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, Jindřich Valta, dělník dálniční údržby a Martin Žďárský, dlouholetý řidič kamionu.

Moderátorka Jílková požádala prezidenta Starostu, aby vysvětlil generálnímu řediteli Kroupovi, co by měl dělat lépe. Ten odpověděl, že je u nás zanedbána prevence. Například v Německu je sledována předpověď počasí a i za modré oblohy vyjíždějí na silnice sypače, které je předsolují zvláštním typem soli. U nás tomu tak není. Kroupa odpověděl, že se u nás standardně předsypává, a že i v onom inkriminovaném úseku tomu tak bylo. Problém nastává, pokud se sypač nemůže do příslušné lokality dostat. Poukázáno bylo na neukázněnost některých řidičů. Jílková ukázala fotografii ze zácpy na dálnici.

Starosta trval na tom, že problém spočívá v neupravenosti vozovek, neboť v jiných zemích Evropy se tohle neřeší. Proč by ti samí řidiči, kteří se chovají slušně v Německu, jednali jinak u nás? Kroupa oponoval, že i v Německu se řešily podobné problémy. Nicméně jedna věc je prevence a druhá věc je schopnost vymáhat pokuty. My například máme vyhlášku, která mluví o tom, že předjíždí-li pomalé vozidlo, nemělo by omezit. 

Žďárský si postěžoval na nižší kvalitu soli a předsolování u nás a v Německu. Kolony by se bývaly netvořily, kdyby tam přijeli sypači o něco dřív. Valta nesouhlasil a řekl, že se prevence dělá s dostatečným předstihem, a že silnice jsou monitorovány. Ještě před sněžením dostávají pokyny od meteorologů. Starosta se zeptal, proč jsou ale lidé nespokojení, když je údajně všechno v pořádku. Sám ze své praxe řidiče má zkušenosti z jízdy po sněhu.

Poslanec Berkovec upozornil na rozdílnost českých silničních sítí ve srovnání s Německem a Rakouskem, kde už není potřeba provádět žádné další opravy. Jílková dala slovo pánovi z publika, který se zeptal Berkovce, jakým právem srovnává kvalitu českých a německých dálnic, když se na obou vybírá stejné mýtné. Sám měl zkušenost v Německu a Rakousku, kde se sypalo v suchu, při teplotě 8°C, protože se očekával příchod námrazy. Valta zdůraznil nepředvídatelnost počasí. V diskuzi zaznělo také téma nedostatečných míst k odpočinku pro profesionální řidiče. To způsobuje, že jsou pak mnohdy sypači blokováni. Berkovec řekl, že se mnoho odpočívadel zavřelo, protože nesplňovala normy.

Valta řekl, že nikdo řidiče nenutí odpočívat na dálnicích. Probíralo se plánování výstavby nových odstavných míst. Místopředseda Polanský konstatoval, že rozhodnutí v této věci mělo padnout už před 15 lety. Český stát ale bohužel zaspal. Jílková se rozhodla přejít k zákazu předjíždění a zeptala se Tošovské z publika na její zkušenosti s řidiči kamionů. Ta řekla, že velkým problémem D1 jsou nákladní automobily. Ona sama s nimi mívá problémy, protože když se s nimi setká, tak jede 5 km, než kamion předjede další kolonu kamionů. Nesouhlasila také s tvrzením, že sypače jezdí pozdě. Řidiči si prostě myslí, že jsou vládci silnic.

Šimáček z publika si postěžoval na špatnou práci dopravní policie. Řidiči kamionů se prostě chovají hrozně a policisté s tím nic nedělají. "Kde jsou ti naši chlapci, co pomáhají a chrání?!," zlobil se Šimáček. V Německu jsou aktivnější. Tošovská řekla, že jedna věc je modernizace dálnic, které jsou nesrovnatelné se zbytkem světa, a druhá věc je špatná morálka řidičů. Její zkušenosti na tomto poli jsou špatné. Starosta řekl, že ani řidiči osobních vozidel nejsou o nic lepší.

Na Tošovskou reagoval pán z publika, který řekl, že je taktéž řidičem, a že má zkušenosti s osobními automobily, které vybržďují, a které jezdí po dálnicích 75 km/h. Zkrátka nikdo není bez viny. Následovala debata o tom, jakou rychlostí se má jezdit v pravém pruhu. Řešila se i otázka povětrnostních podmínek. Tošovská řekla, že to, co se jí stalo, proběhlo ve večerních hodinách, za špatného počasí. Její kamarádka měla problém s kamionem, který do ní naboural, a ujel. "Co je tohle za chování," ptala se Tošovská. Jílková poukázala také na vystresované řidiče, kteří jsou popoháněni.

Polanský řekl, že je Česko tranzitní zemí, a že naše dálniční síť není na tuto skutečnost dostatečně adaptovaná. "Problém leží v zanedbané infrastruktuře," stěžoval si Polanský. Následně se mluvilo i o ekologických překážkách a výběrových řízeních, o kterých se okrajově zmínil Valta. Diskuze se vrátila k zákonu o zákazu předjíždění. Berkovec řekl, že kdyby se dodržovaly dopravní značky, nebylo by ho vůbec zapotřebí. Polanský oponoval, že jedna věc jsou zákony a nařízení, a druhá věc jejich faktické dodržování. To, čeho se Polanský obává, jsou ekonomické dopady, a vznik dalších kolon.

Jílková dávala prostor dalším občanům z publika. Jeden pán řekl, že se rapidně zhoršilo chování řidičů, a že na Slovensku funguje pro kamiony zákaz předjíždění. Jiný pán se zeptal Berkovce, proč se ANO, které je parlamentní stranou už nějakou dobu, touto problematikou nezabývalo dřív. Bylo mu odpovězeno, že je u nás nedostatečná osvěta a výchova ve srovnání s Německem. Máme, co dohánět. Policie ČR jí ale naštěstí dělá. Prostor ještě dostal inspektor údržby silnic, který vysvětlil, že cílem právní úpravy ohledně posypu není dosáhnout černé silnice, nýbrž zmírnit vlivy počasí. Sypače vyjíždějí okamžitě a prevence je včasná. Zákaz předjíždění kamionů považoval inspektor za třeskutý nesmysl

Debata se pomalu blížila ke konci a ke slovu se dostávali ještě další lidé. Jeden z nich řekl, že je sypač, a že by mělo být vše o rozumu. "Když je sníh, tak budu jezdit v pravém pruhu, a nebudu předjíždět ostatní kamiony," řekl. Ze své zkušenosti ale konstatoval, že k tomu mívají většinou sklony polští a rumunští šoféři. Další pán si postěžoval, že za kolaps na dálnici D1 mohou řidiči kamionů, kteří jsou z jeho vlastní zkušenosti často arogantní a sprostí. Jílková ukončila diskuzi a oznámila téma příštího týdne, jímž bude bezpečnost čínských technologií.      

Související

Michaela Jílková v pořadu Máte slovo

"Lidi, vzpamatujte se. Cestujte po Česku," apelovala u Jílkové seniorka

Globální pandemie nového koronaviru zcela ochromila dopravu a tím pádem i cestování a zahraniční dovolené. Více než polovina Čechů se momentálně chystá strávit prázdniny v tuzemsku. Máme ale jistotu, že když si zakoupíme zájezd, ať už v rámci Česka nebo v cizině, tak skutečně odjedeme, a v pořádku se vrátíme? Toto bylo tématem čtvrtečního pořadu Máte slovo Michaely Jílkové.

Více souvisejících

Máte slovo Dálnice - Opravy na D1 doprava Dan Ťok (ministr dopravy)

Aktuálně se děje

před 37 minutami

Volodymyr Zelenskyj a Donald Trump (21. února 2025).

Zelenskyj se chce za týden setkat s Trumpem

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj usiluje o osobní schůzku s americkým prezidentem Donaldem Trumpem během nadcházejícího summitu skupiny G7, který se uskuteční ve dnech 15.–17. června v kanadském Kananaskisu. Informoval o tom šéf prezidentské kanceláře Andrij Jermak během pátečního večerního vysílání ukrajinské televize.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Bismarck (Foto: Bundesarchiv)

Zkáza Hitlerovy námořní pýchy. Krátký, ale nezapomenutelný příběh Bismarcku

Koncem května 1941 se na rozbouřených vlnách severního Atlantiku odehrála jedna z nejdramatičtějších námořních epizod druhé světové války – zoufalý hon desítek britských lodí na německou bitevní loď Bismarck. Tato obrovská a moderní válečná loď, chlouba nacistického Německa, vzbuzovala strach i respekt. Představovala pohyblivou pevnost na moři, kterou nacistická propaganda označovala za prakticky nepotopitelnou.

před 2 hodinami

Suchoj Su-35

Ukrajina sestřelila ruský stíhací letoun Su-35 v Kurské oblasti

Ukrajinské letectvo v sobotu ráno oznámilo, že se mu podařilo sestřelit ruský stíhací letoun Su-35 v ruské Kurské oblasti. Podrobnosti o samotné operaci zatím nebyly zveřejněny, ale podle údajů ukrajinského generálního štábu jde už o 414. zničené ruské vojenské letadlo od začátku plnohodnotné invaze v roce 2022.

před 3 hodinami

Ilustrační foto

Pandemická generace: Jak covid-19 zanechal dlouhodobé stopy na dětech

Pět let po vypuknutí pandemie covidu-19 si odborníci stále kladou otázku, jak hluboký dopad tato globální krize zanechala na nejmladších členech společnosti. Děti, které během pandemie vyrůstaly nebo se dokonce narodily, vykazují známky vývojových zpoždění, narušené socializace a vzdělávacích ztrát, jejichž důsledky mohou přetrvávat po celý život.

před 4 hodinami

Bezpilotní bojový letoun MQ-9 Reaper

USA jsou zranitelné zranitelné víc, než si myslely. Ukrajinský útok drony odhalil slabinu americké obrany

Nedávný dronový útok Ukrajiny na ruskou základnu strategických bombardérů v Olenyi vyvolal v amerických ozbrojených silách vážné obavy. Odborníci i armádní představitelé varují, že podobný scénář by mohl být úspěšně zopakován i proti americkým leteckým základnám – včetně těch na vlastním území USA. A zranitelnost je prý mnohem větší, než se dosud přiznávalo.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Bouřky

Česku se nevyhnou bouřky ani o víkendu. Na sobotu už platí varování

Po uplynulé dva dny, tedy ve středu a ve čtvrtek, platily výstrahy před bouřkami. Další varování vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) v pátek dopoledne. Meteorologové varují před bouřkami, které udeří na samotném východním okraji republiky v sobotu odpoledne a večer. 

včera

exoplaneta K2-18b

Historický objev se nekoná. Vědci krotí nadšení, údaje se pletly, na exoplanetě K2-18b život není

Planeta K2-18b, vzdálená 120 světelných let od Země, se nedávno dostala do středu vědeckého zájmu poté, co se v její atmosféře objevily molekuly, které by mohly být stopami života. Jenže jak rychle naděje vzrostly, tak rychle začaly i mizet. Nové studie nyní zpochybňují původní tvrzení, a celá situace tak odhaluje, proč je hledání života mimo naši planetu nesmírně složité a plné nejistot.

včera

Ozempic

Důrazné varování EMA: Léky Ozempic a Wegovy vás mohou připravit o zrak

Evropská agentura pro léčivé přípravky (EMA) dnes oznámila, že léky obsahující semaglutid, včetně populárních přípravků Ozempic, Wegovy a Rybelsus, mohou ve velmi vzácných případech způsobit vážné poškození zraku. Jedná se o další zjištění v rostoucím seznamu vedlejších účinků léků, které se v posledních letech staly velmi rozšířenými mezi pacienty s cukrovkou 2. typu i mezi těmi, kdo usilují o redukci hmotnosti.

včera

Za nejpřísnějšími opatřeními proti imigraci v Evropě stojí země, kde vládne levice. Příběh Dánska a jeho nečekaně tvrdé politiky

Dánsko se stalo průkopníkem restriktivní protiimigrační politiky v Evropě. V posledních letech přijalo řadu opatření, která odborníci hodnotí jako nejtvrdší na kontinentu. Přestože tuto politiku prosazuje levicová vláda premiérky Mette Frederiksenové, Kodaň pokračuje ve zpřísňování pravidel pro žadatele o azyl i uprchlíky. Sama Frederiksenová upozornila, že migrace ohrožuje sociální soudržnost a sociální zabezpečení.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy