Hlavní město zavede v době smogových situací MHD zdarma, a to včetně vlaků. Jeden den bezplatné přepravy vyjde městskou pokladnu na pět milionů korun, držitelům časových jízdenek neplánuje magistrát část jízdného vracet. Dnes o tom rozhodli pražští radní. Opatření zvažovala i minulá politická reprezentace, nakonec od něj ustoupila se zdůvodněním, že by to na kvalitu ovzduší nemělo výraznější vliv. Město nyní připravuje i další opatření, například vyhlášku omezující topení tuhými palivy.
"Je to jasný signál, který chceme vyslat směrem k občanům, že v případě vyhlášení smogové situace se životní prostředí nachází v nějaké krizové situaci, která ohrožuje lidské zdraví," uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
V případě vyhlášení smogové situace bude městská hromadná doprava zdarma. Chceme dát jasně najevo, že vzduch v Praze musíme společně chránit. Radní právě zvedli ruku pro návrh našeho náměstka Adama Scheinerra @Adam_PrahaSobe, který návrh připravil s náměstkem Hlubučkem.
— PRAHA SOBĚ (@PRAHASOBE) 25. února 2019
Smogové situace v jednotlivých krajích vyhlašuje Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), a to ve stupni "smogová situace" a "regulace", při které už se omezuje výroba. Město chce MHD zdarma zavádět již při mírnější situaci.
Náklady, které magistrát odhadl na pět milionů korun za jeden den opatření, bude město dopravcům kompenzovat z rozpočtové rezervy, a to vždy za čtvrtletí. Pokud jde o posílení kapacity spojů tak, aby zvládly případné zvýšení počtu cestujících, je podle dokumentu problematické. Jak v případě tramvají, tak metra a železnice je v metropoli síť na hranici kapacity.
Podle schváleného dokumentu by bylo opatření účinnější, kdyby se k němu připojil Středočeský kraj. Zástupci kraje jsou podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) nápadu otevřeni, ale jednání jsou teprve na začátku.
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) však dnes uvedla, že kraj zavedení bezplatného jízdného při smogových situacích nechystá, neboť by ho to stálo více než Prahu. Poukázala na to, že kraj ročně vynaloží na zajištění dopravní obslužnosti autobusovou a drážní dopravou 2,7 miliardy korun a dále je v regionu zavedeno žákovské, studentské a seniorské jízdné, které hejtmanství od loňského září stálo 3,75 milionu Kč.
Lidé, kteří si platí dlouhodobou časovou jízdenku, nebudou mít v případě zavedení MHD zdarma nárok na vrácení části jízdného. Podle vedení města by to bylo s ohledem na fakt, že jízdné je v Praze výrazně dotováno a roční kupon vyjde na deset korun denně, neefektivní už kvůli nákladům na vracení. Podobně by se jízdné nevracelo ani v případě železničních dopravců, kteří na území Prahy zajišťují regionální přepravu.
S uznáváním bezplatného jízdného by v regionálních vlacích v Praze neměl být problém. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu podotkl, že by bylo součástí tarifu PID, o jehož cenách rozhoduje Praha. "Hlavní město Praha je objednavatelem vlaků a a v rámci prokazatelné ztráty financuje jejich provoz na svém území," řekl. Vedle Českých drah působí na pražské železnici na základě objednávek hlavního města také společnosti Arriva a KŽC.
Podle statistik je v Praze vyhlášen některý ze stupňů smogové situace v průměru zhruba pět až sedm dní v roce. Loňská novela zákona o ochraně ovzduší zpřísnila limity pro vyhlášení, takže se dá v budoucnu předpokládat vyšší počet dní. Město počítá s tím, že uspořádá informační kampaň, která bude Pražany předem o opatření informovat.
Minulá politická reprezentace připravovala pro období nejtěžších smogových situací tzv. regulační řád. V jeho rámci zvažovala i zavedení MHD zdarma, po zpracování studií však magistrát rozhodl, že by na stav ovzduší pravděpodobně toto opatření nemělo výrazný vliv. Výrazněji pomoci měl v době smogu plán omezit vjezd do metropole pro nákladní a polovinu osobních vozů. Po téměř dvou letech přípravy se však ukázalo, že zavedení podobného systému je nereálné, a to zejména kvůli chybějícím objízdným trasám a komplikovanosti reálného vymáhání zákazu.
Šéf zastupitelského klubu ANO a poslanec Patrik Nacher je k opatření skeptický. "Podle mě to efekt, který se od toho očekává, mít nebude," uvedl. Dodal, že část spojů MHD už je nyní na hraně kapacity a v případě dojíždění Středočechů se nedostává P+R parkovišť, kde by lidé mohli auta nechat. Cestou ke zlepšení ovzduší je podle něj například podpora elektromobility.
Problém s kapacitou MHD vidí také šéfka klubu ODS Alexandra Udženija. Zásadní je podle ní dostavba obou okruhů a odvedení tranzitní dopravy z města. "Všechny ostatní dílčí kroky jsou bohužel jen dočasným odsunutím problémů," uvedla.
Z českých měst byla v minulosti MHD zdarma kvůli znečištění ovzduší a smogové situaci dočasně například v Přerově nebo v Ostravě. V Evropě k tomuto kroku sáhli několikrát například v Paříži, v několika polských městech, v Belgii nebo v Itálii.
Praha je po Ostravě druhým nejhorším městem z hlediska znečištění ovzduší. Zatímco v Ostravě je smog dán především výrobou, v metropoli drtivou většinu - zhruba 80 procent - zplodin produkuje doprava.
Související
Mladík napsal spolužačce, že bude střílet. Policie zasahovala ve škole
V Praze se srazil autobus s tramvají. Několik lidí utrpělo zranění
Praha , MHD Praha , Smog , Jaroslava Jermanová (hnutí ANO) , Středočeský kraj
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Počasí bez výkyvů až do prosince. Meteorologové poskytli delší výhled
včera
Co bude chtít Trump po Izraeli? Lednová změna v Bílém domě bude mít vliv i na Blízký východ
včera
RECENZE: Životopis The Apprentice naštval Donalda Trumpa a vykresluje jeho vzestup
včera
Dnešní počasí už připomínalo zimu. Zítra to může být jiné
včera
Trump poprvé od voleb opustil Floridu. Biden ho přijal v Bílém domě
včera
České trestní právo se má změnit. Blažek prosadil zásadní novelu
včera
Trump si vybírá tým a Kyjev má naději. Někteří lidé ale dělají Ukrajincům medvědí službu
včera
Tragický požár v Ostrově si vyžádal oběť. Hasičům stály v cestě obrovské plameny
včera
Vážná nehoda na D5. Na příjezdu do Prahy se utvořila dlouhá kolona
včera
Naše děti zemřely hlady a žízní, nemáme co jíst, zoufají si matky v Pásmu Gazy. USA to vidí jinak
včera
Cena, kterou za slibované odsuny přistěhovalců zaplatí americká společnost, bude obrovská, říká Březinová pro EZ
včera
COP29: Na boj s extrémním počasím potřebujeme obrovské finanční prostředky, shodli se lídři
včera
Mladík napsal spolužačce, že bude střílet. Policie zasahovala ve škole
včera
Melania Trumpová nechce být první dámou. Roli bude zastávat jen okrajově
včera
Zimní počasí je tady. Meteorologové řekli, kde bude padat sníh. Podívejte se na radar
včera
Skandál na COP29: Prezident Ázerbájdžánu obhajoval produkci plynu, předseda konference byl ve vedení ropné firmy
včera
Zachrání někdo rozvojové země, než je zničí počasí? Plamenné projevy Guterrese a spol. jsou bez činů k ničemu
včera
Trump začne za dva měsíce úřadovat. Seznam věcí, které po nástupu do Bílého domu udělá jako první
včera
Trumpův muž pro Pentagon. Ministrem obrany má být moderátor Fox News
včera
Hašek do reprezentace na Ligu národů poprvé nominoval Šína. Schick opět chybí
Českou fotbalovou reprezentaci čekají v listopadu další dva zápasy v Lize národů, přičemž tentokrát se představí nejprve v Albánii a pak doma s Gruzií. Není proto divu, že se kouč národního týmu Ivan Hašek musel opět rozhodnout, které hráče nominuje na tato utkání. Z nominace, kterou zveřejnil v pátek, vyplývá, že její součástí je poprvé pouze záložník ostravského Baníku Matěj Šín a také to, že i tentokrát mezi pětadvaceti nominovanými chybí kanonýr Patrik Schick, který ještě není zdravotně stoprocentně fit. Kouč Hašek už musel učinit změny v nominaci po omluvenkách několika hráčů.
Zdroj: David Holub