Česká republika zatím provoz letadel typu Boeing 737 MAX 8 v tuzemském vzdušném prostoru nezakáže. Úřad pro civilní letectví se bude řídit pokyny Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). ČTK to řekl mluvčí úřadu Vítězslav Hezký, podle něho úřad nemá k zákazu pravomoc. Provoz letadel, které v neděli havarovalo s více než 150 lidmi na palubě v Etiopii, zakázala už řada zemí včetně Německa, Velké Británie, Francie a Irska.
"Úřad pro civilní letectví monitoruje stanoviska a dokumenty vydávané jak FAA, tak EASA i držitelem typového osvědčení a je také v kontaktu s provozovatelem tohoto typu v ČR. V tuto chvíli úřad nemá informace o nutnosti omezení provozu nebo uzemnění daného typu," uvedl dnes Hezký.
Podle něj úřad provoz jednoho typu letadel sám zakázat nemůže, nedovoluje to národní legislativa. Pro úřad jsou v takových případech směrodatné tzv. příkazy k zachování letové způsobilosti. Vydává je v rámci evropského systému EASA nebo úřad, který vydal osvědčení pro daný typ letadla. Osvědčení pro letoun Boeing 737 MAX 8 vydal americký Federální úřad pro letectví FAA. "Provozovatel je pak povinen tyto příkazy a v nich stanovené podmínky plnit a dodržet, což je dozorováno právě národními leteckými úřady," vysvětlil mluvčí.
Na dotaz ČTK, jak mohly provoz letadel zakázat jiné státy, Hezký řekl, že to tamním úřadům patrně povoluje národní legislativa. Český úřad pro civilní letectví podle něj může sám vydat zákaz pouze pro národního provozovatele nebo v případě úplného zastavení leteckého provozu. "V případě určitého typu letadla jsme to nikdy neudělali," podotkl.
Letadla provozuje i tuzemský dopravce Smartwings, který jich má v současnosti sedm. Společnost je zatím z provozu nevyřadí. "S výrobcem letounu společností Boeing jsme v kontaktu. Nyní čekáme na vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví, vyčkáváme jejího doporučení a budeme se jím řídit," řekla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.
Smartwings letadla pořídil v rámci obnovy svého letového parku. Celkem si jich společnost objednala 39, postupně je přebírá. Část z nich by si měly pronajmout i České aerolinie, které jsou dceřinou společností Smartwings.
Po havárii letounu Boeing 737 MAX 8, který se v neděli krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby zřítil a nikdo z pasažérů nepřežil, se řada leteckých společností i jednotlivých zemí rozhodla z preventivních důvodů vyřadit letadla tohoto typu z provozu. Kromě etiopských aerolinek Ethiopian Airlines, kterým havarovaný letoun patřil, se k tomuto kroku odhodlali například v Číně, Austrálii či Ománu. Americký FAA naopak tyto stroje stále považuje za "vhodné k leteckému provozu", vyzval ale výrobce k urychlenému dokončení změn kontrolního systému.
Celkem nyní podle serveru Flightglobal nelétá přes 40 procent z celkového počtu 371 celosvětově provozovaných letounů Boeing 737 MAX 8.
Jedno letadlo Boeing 737 MAX 8 se zřítilo už loni v říjnu. Stroj nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havaroval krátce po startu z letiště v Jakartě. Nikdo neštěstí nepřežil. Už tato havárie vyvolala obavy o bezpečnost boeingu nové generace.
Související
Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu
Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Boeing 737 MAX , Ethiopian Airlines , zřícení letadla Ethiopian Airlines (10.3.2019)
Aktuálně se děje
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
včera
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák