Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) dnes pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Už v předešlých hodinách řada zemí z celého světa uzavřela svůj vzdušný prostor pro tyto typy letadel. Opatření souvisejí s obavami ohledně bezpečnosti po nedělní havárii stroje Boeing 737 MAX 8, který se zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) i společnost Boeing trvá na tom, že letadla jsou provozuschopná a bezpečná.
V souvislosti s nařízením EASA pozastavila provoz všech svých sedmi Boeingů 737 MAX 8 česká letecká společnost Smartwings. Upozornila, že kvůli tomu čeká zpožďování a rušení letů. Firma si v rámci obnovy své flotily objednala celkem 39 těchto letadel a postupně je přebírá. Část z nich by si měly pronajmout i České aerolinie, dceřiná společnost Smartwings.
O tom, že dotyčné letouny nesmějí nad jejich území nebo nesmějí být provozovány, během dneška informovaly úřady například v Británii, Francii a řadě dalších zemí v Evropě i jinde ve světě, třeba v Austrálii nebo v Číně. Čínské letecké společnosti přitom mají ve svých flotilách více než čtvrtinu všech vyrobených letadel MAX 8 a MAX 9. Některé země zrušení zákazu podmínily provedením bezpečnostních kontrol. Nad Německo zmíněné stroje nesmějí až do 12. června. Opatření Evropské agentury pro bezpečnost letectví se týká i komerčních letů modelů MAX 8 a MAX 9 provozovaných společnostmi třetích států na území Evropské unie.
Nedělní havárii v Etiopii nepřežil nikdo ze 157 lidí na palubě. Pocházeli z více než 30 zemí světa a byli mezi nimi také čtyři Slováci. Boeing 737 MAX 8 havaroval také loni v říjnu v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře. Zahynulo tehdy 189 lidí.
Několik amerických senátorů z řad demokratů i republikánů vyzvalo FAA, aby z preventivních důvodů provoz boeingů 737 MAX 8 pozastavil. "Svět se stal během méně než šesti měsíců svědkem druhé tragické nehody jednoho z těchto letadel," uvedla demokratická senátorka Elizabeth Warrenová. "Sice nevím, co bylo příčinou těchto nehod, objevily se ale vážné pochybnosti o tom, zda tato letadla nebyla nasazena do provozu bez dodatečného výcviku pilotů, aby se ušetřily peníze," dodala.
Boeing v dnešním prohlášení trvá na tom, že má v bezpečnost nových strojů MAX plnou důvěru. Dodal, že i tak pracuje na aktualizaci softwaru stabilizačního systému MCAS, který se dostal do centra vyšetřování loňské nehody v Indonésii. Aktualizace se očekává do dubna a koncern ji prý vyvíjel už před nedělní nehodou.
Americký prezident Donald Trump poukázal na složitost pilotování nových strojů. "Letadla jsou pro létání čím dál složitější. Nejsou už potřeba piloti, ale počítačoví vědci z MIT (Massachusettského technologického institutu)," napsal na twitteru. Prezident se domnívá, že se často dělají zbytečné kroky vpřed, když často starší a jednodušší věci fungují mnohem lépe. Trump dnes také poprvé do nedělní nehody telefonoval s šéfem Boeingu Dennisem Muilenburgem, obsah jejich hovoru ale není znám.
Boeing 737 MAX je čtvrtou generací dvoumotorového úzkotrupého dopravního letounu 737. Je určen na krátké a středně dlouhé lety. Proti předchozí generaci má úspornější a výkonnější motory, ale také nový tvar křídel a využívá moderní kompozitní materiály. Prodává se ve čtyřech verzích - MAX 7, MAX 8, MAX 9 a MAX 10.
První let se uskutečnil v lednu 2016, na komerčních linkách začal tento stroj létat v květnu 2017. Jeho prvním majitelem byly malajsijské aerolinky Malindo Air. Do konce ledna Boeing obdržel 5011 objednávek na model 737 MAX a dodal jich 350. Verze MAX 8 je nejprodávanější.
Související
Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Nový problém Boeingu. Letouny 737 MAX 9 stahují i další aerolinky
Boeing 737 MAX , Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) , Smartwings , zřícení letadla Ethiopian Airlines (10.3.2019)
Aktuálně se děje
před 30 minutami
Jednotky izraelské armády porušují lidská práva, tvrdí USA. Zvažují sankce
před 1 hodinou
Statisíce lidí přijdou o práci, milion míst změní digitalizace, varuje Jurečka
před 2 hodinami
Při lyžování v rakouských horách zahynul Čech
před 3 hodinami
Výhled počasí na květen: Meteorologové řekli, zdali čekají další extrémy
včera
Česko podle Pekarové Adamové promarnilo správnou chvíli na přijetí eura
včera
Týdenní výhled filmů: Návrat sloního muže, brutálního Medvídka Pú a portrét frontmana Olympicu
Aktualizováno včera
Zelenskyj popsal Stoltenbergovi, jak Ukrajině uškodilo zpoždění dodávek pomoci
včera
Ukrajina míří do NATO a Moskva musí pochopit, že nemůže vyhrát, zdůraznil Stoltenberg v Kyjevě
včera
Západním bankám se u Putina daří. Přispěli mu na válku více než 800 milionů eur
včera
Rusové zasáhli Oděsu raketami. Čtyři mrtví, 20 zraněných
včera
Steinmeier na návštěvě Prahy jednal s Pavlem a uctil památku obětí střelby na FF UK
včera
Dnes je Mezinárodní den tance. Kdy a jak začali lidé tančit?
včera
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
včera
Facebook a Instagram bude vyšetřován EU
včera
Zákaz rozdělávání ohně. Střední Čechy reagují na výstrahu ČHMÚ
včera
Rus v Německu zavraždil dva Ukrajince. Byli to vojáci, tvrdí Kyjev
včera
Pavel považuje Vrbětice za nejbrutálnější napadení české suverenity Ruskem od roku 1968
včera
Slovák, který donášel Rusům, míří za mříže. Neplatil udělenou pokutu
včera
Pavel posvětil nová pravidla pro svazky lidí stejného pohlaví. Platit budou od ledna
včera
Turecko podpořilo Rutteho do pozice šéfa NATO. Chybí mu podpora tří zemí
Turecko potvrdilo, že podpoří do čela Severoatlantické aliance dosluhujícího nizozemského premiéra Marka Rutteho. Podle agentury Reuters to oznámil vysoce postavený turecký činitel.
Zdroj: Libor Novák