Nový mýtný systém bude i přes rozšíření o zhruba 870 kilometrů silnic první třídy podle společnosti Kapsch méně efektivní než ten současný. Stávající provozovatel mýta zpochybňuje i očekávané příjmy z nového sytému. ČTK to dnes řekl mluvčí firmy David Šimoník. Podle CzechTollu Kapsch mate veřejnost a samotný provoz nového mýta bude výrazně levnější než v současnosti.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) minulý týden uvedl, že nový satelitní systém vynese kolem 12 miliard korun. Loni zaplatily kamiony v Česku rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně skoro o čtyři procenta více.
Šimoník uvedl, že výběry z mýta pravidelně rostou. "Letos očekáváme roční výběr mýta na stávající zpoplatněné síti kolem 11,2 miliardy korun, v příštím roce bychom při pravidelném meziročním nárůstu atakovali 12 miliard," dodal. Ministerstvo tak podle něj zaplatí miliardy za nový systém, zvýší provozní náklady a nevybere ani korunu navíc.
"Současný provozovatel záměrně mate veřejnost. Provozní náklady na mýtný systém CzechToll budou 530 milionů korun ročně. To je jen třetina z toho, kolik stojí provoz mýtného systému dnes," upozornil mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. Provoz stávajícího 13 let starého systému by se navíc podle něj kvůli náročnější údržbě a opravám dále prodražoval.
CzechToll uvedl, že vybudování nového systému stálo 1,9 miliardy korun, dalších 5,3 miliardy bude stát desetiletý provoz. Zbylá částka z vysoutěžených 10,75 by měla pokrýt případné změny v systému, které by v budoucnu stát požadoval. "Ale podobné změny by si nechal zaplatit i Kapsch," podotkl Beneš. Provoz systému by tak beze změn měl vyjít celkově na 720 milionů korun ročně. Kapsch v médiích uváděl možnost provozu stávajícího systému za 890 milionů korun za rok.
Ministerstvo dopravy očekává, že rozšíření mýta o 870 kilometrů silnic první třídy navýší příjmy z mýtného zhruba o 1,5 miliardy korun. To Kapsch zpochybňuje. "Propočtem dopravních intenzit na konkrétních jedničkách spolu s mýtnými tarify se bude roční výběr pohybovat reálně kolem 900 milionů korun," podotkl Šimoník.
Rozšíření mýta je tak podle stávajícího provozovatele nehospodárné a peníze z mýta na silnicích prvních tříd zaplatí zejména místní podnikatelé či provozovatelé veřejné autobusové dopravy.
Od 23. září si pak budou moci dopravci pořizovat nové OBU jednotky. Chtěl bych je tímto vyzvat, aby výměnu jednotek nenechávali na poslední chvíli. Mohlo by totiž docházet k dlouhým frontám u výdejních míst.
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) July 19, 2019
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém nyní funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 870 kilometrů silnic první třídy.
Kremlík minulý měsíc řekl, že stát nezavede nulovou sazbu na silnicích první třídy, chce tak předejít zpochybnění mýtného tendru. Bezplatné používání žádaly kraje na 600 kilometrech silnic a uzavřely k tomu memorandum s Kremlíkovým předchůdcem ve funkci Danem Ťokem.
Související
Ústavní soud řeší dvě stížnosti firmy Kapsch kvůli mýtnému systému, spojil je
Nebudou vybírat mýto, chtějí miliardy. Německo má problém
Kapsch , Mýtné , CzechToll/SkyToll , Ministerstvo dopravy
Aktuálně se děje
před 3 minutami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 1 hodinou
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 2 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
Čtvrteční počasí může způsobit problémy v dopravě, zejména v brzkých ranních hodinách, upozornil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Výstraha sice nebyla vydána, ale na některých místech se může vyskytnout ledovka.
Zdroj: Jan Hrabě