Nový mýtný systém? Kapsch zpochybňuje výnos i efektivitu, CzechToll se ohradil

Nový mýtný systém bude i přes rozšíření o zhruba 870 kilometrů silnic první třídy podle společnosti Kapsch méně efektivní než ten současný. Stávající provozovatel mýta zpochybňuje i očekávané příjmy z nového sytému. ČTK to dnes řekl mluvčí firmy David Šimoník. Podle CzechTollu Kapsch mate veřejnost a samotný provoz nového mýta bude výrazně levnější než v současnosti.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) minulý týden uvedl, že nový satelitní systém vynese kolem 12 miliard korun. Loni zaplatily kamiony v Česku rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně skoro o čtyři procenta více.

Šimoník uvedl, že výběry z mýta pravidelně rostou. "Letos očekáváme roční výběr mýta na stávající zpoplatněné síti kolem 11,2 miliardy korun, v příštím roce bychom při pravidelném meziročním nárůstu atakovali 12 miliard," dodal. Ministerstvo tak podle něj zaplatí miliardy za nový systém, zvýší provozní náklady a nevybere ani korunu navíc.

"Současný provozovatel záměrně mate veřejnost. Provozní náklady na mýtný systém CzechToll budou 530 milionů korun ročně. To je jen třetina z toho, kolik stojí provoz mýtného systému dnes," upozornil mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. Provoz stávajícího 13 let starého systému by se navíc podle něj kvůli náročnější údržbě a opravám dále prodražoval.

CzechToll uvedl, že vybudování nového systému stálo 1,9 miliardy korun, dalších 5,3 miliardy bude stát desetiletý provoz. Zbylá částka z vysoutěžených 10,75 by měla pokrýt případné změny v systému, které by v budoucnu stát požadoval. "Ale podobné změny by si nechal zaplatit i Kapsch," podotkl Beneš. Provoz systému by tak beze změn měl vyjít celkově na 720 milionů korun ročně. Kapsch v médiích uváděl možnost provozu stávajícího systému za 890 milionů korun za rok.

Ministerstvo dopravy očekává, že rozšíření mýta o 870 kilometrů silnic první třídy navýší příjmy z mýtného zhruba o 1,5 miliardy korun. To Kapsch zpochybňuje. "Propočtem dopravních intenzit na konkrétních jedničkách spolu s mýtnými tarify se bude roční výběr pohybovat reálně kolem 900 milionů korun," podotkl Šimoník.

Rozšíření mýta je tak podle stávajícího provozovatele nehospodárné a peníze z mýta na silnicích prvních tříd zaplatí zejména místní podnikatelé či provozovatelé veřejné autobusové dopravy.

Od 23. září si pak budou moci dopravci pořizovat nové OBU jednotky. Chtěl bych je tímto vyzvat, aby výměnu jednotek nenechávali na poslední chvíli. Mohlo by totiž docházet k dlouhým frontám u výdejních míst.

— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) July 19, 2019

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém nyní funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 870 kilometrů silnic první třídy.

Kremlík minulý měsíc řekl, že stát nezavede nulovou sazbu na silnicích první třídy, chce tak předejít zpochybnění mýtného tendru. Bezplatné používání žádaly kraje na 600 kilometrech silnic a uzavřely k tomu memorandum s Kremlíkovým předchůdcem ve funkci Danem Ťokem.

Související

Kapsch

Ústavní soud řeší dvě stížnosti firmy Kapsch kvůli mýtnému systému, spojil je

Ústavní soud (ÚS) má na stole dvě stížnosti společnosti Kapsch, které souvisí se zakázkou na systém elektronického mýtného. V tendru uspělo konsorcium CzechToll/SkyToll. Stížnosti směřují proti rozhodnutím Nejvyššího správního soudu a Krajského soudu v Brně. Soud obě stížnosti spojil ke společnému projednání, bude se jimi zabývat soudce zpravodaj Jaromír Jirsa.
Německé dálnice

Nebudou vybírat mýto, chtějí miliardy. Německo má problém

Společnosti Kapsch a CTS Eventim, které měly mít na starosti systém mýtného pro osobní auta na německých dálnicích, požadují po spolkové vládě odškodné 560 milionů eur (14,3 miliardy Kč). Oznámily to dnes firmy. Německo chtělo mýtné spustit od října příštího roku, Soudní dvůr EU však letos v červnu dospěl k závěru, že systém diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí, a je tak v rozporu s unijním právem.

Více souvisejících

Kapsch Mýtné CzechToll/SkyToll Ministerstvo dopravy

Aktuálně se děje

včera

včera

Donald Trump

Soud si došlápl na Trumpa: Chce ho dohnat k odpovědnosti za pohrdání soudem

Americký federální soudce James Boasberg varoval, že by mohl pohnat administrativu prezidenta Donalda Trumpa k odpovědnosti za pohrdání soudem. Důvodem je „úmyslné nerespektování“ soudního příkazu, který měl dočasně zastavit deportace více než 200 osob do Salvadoru. Tyto deportace přesto proběhly, a to navzdory jasnému rozhodnutí soudu.

včera

Ruská armáda, ilustrační fotografie.

Oblíbený ruský generál se vrací na frontu. Má to ale háček

Ruský generálmajor Ivan Popov se po měsících v nemilosti vrací na ukrajinskou frontu. Respektovaný velitel 58. kombinované armády, která operovala na jihu Ukrajiny, se v minulosti těšil uznání, dokud nezaslal kolegům hlasovou zprávu, v níž ostře kritizoval vedení ruského ministerstva obrany. Podle jeho slov byl odvolán poté, co si „dovolil stěžovat“.

včera

včera

Donald Trump

Trump otevřel Číně cestu, na které ji Američané nechtějí vidět

Donald Trump vybral Spojeným státům velice nepříjemného nepřítele. Nejenže se postavil Číně v obchodní válce, která ochromila vztahy mezi dvěma největšími světovými ekonomikami, ale zároveň tím urychlil proměnu globálního řádu. Čína dnes expanduje nejen v Asii, ale i v Africe a Latinské Americe – buduje infrastrukturu, investuje do těžby strategických surovin a nenápadně upevňuje svůj geopolitický vliv. Zatímco Spojené státy se stáhly z některých klíčových pozic, Peking do nich vstoupil s nabídkou úvěrů, železnic a nových spojenectví. Svět se mění – a Čína je připravena určovat jeho tempo.

včera

včera

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj a Donald Trump (21. února 2025).

Trumpova evropská jízda: Co stojí na pozadí několika únorových dní, které změnily svět?

Svět se v únoru 2025 změnil. Ačkoli evropští lídři očekávali, že druhé funkční období Donalda Trumpa přinese problémy, nikdo nebyl připraven na rychlost a sílu, s jakou Spojené státy pod jeho vedením otočily svou zahraniční politiku. Vztahy mezi Evropou a Amerikou utrpěly dramatický otřes – a Evropané si museli položit děsivou otázku: Je Amerika ještě spojencem, nebo se stává hrozbou?

včera

Donald Trump

Nikdy v životě jsem se o budoucnost Ameriky nebál víc, píše Friedman. Svět vidí Trumpovy USA jako darebácký stát

Komentátor deníku New York Times Thomas L. Friedman se ve svém nejnovějším sloupku ostře pustil do způsobu, jakým prezident Donald Trump řídí domácí politiku. Vyjádřil zmatek nad tím, že hlava státu uprostřed vyhrocené obchodní války podepsala exekutivní příkaz na podporu těžby uhlí. „Svět nyní vidí Trumpovu Ameriku přesně takovou, jakou se stává: darebácký stát vedený impulzivním silákem odtrženým od právního státu a dalších ústavních amerických principů a hodnot,“ varoval.

včera

Donald Trump

Trump zavádí 245% clo na čínské zboží

Spojené státy pod vedením prezidenta Donalda Trumpa opět přitvrzují vůči Číně. Bílý dům oznámil, že Peking nyní čelí až 245procentnímu clu na dovoz do USA, což je výrazné navýšení oproti dříve uváděné sazbě 145 %. Důvodem jsou podle americké administrativy čínské odvetné kroky a rostoucí obavy o národní bezpečnost, uvedl server Newsweek.

včera

včera

Dálnice D1

Řidiče opět čeká dopravní peklo. Kde budou letos silničáři opravovat silnice a dálnice?

Dopravní situace na českých dálnicích se v letošním roce výrazně komplikuje. Řidiči musí počítat s řadou oprav, které se týkají nejen tunelů na dálnici D8 u hranic s Německem, ale i úseků na dalších hlavních tazích, jako jsou D1, D5, D11 či D35. V mnoha případech půjde o práce trvající celé měsíce, které přinesou částečné či úplné uzavírky a provoz vedený v omezeném režimu.

včera

včera

Patrik Šváb

Obchodní válka to není. Ekonom pro EZ vysvětlil, jak Trumpova cla zasáhnou Česko

Obchodní válka není řešením, upozorňuje Patrik Šváb z Katedry mezinárodních ekonomických vztahů Fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze. V exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz vysvětlil, jak a proč jsou cla vyhlášená ze strany amerického prezidenta Donalda Trumpa motivována domácí politikou, jak by měla reagovat Evropská unie i Česká republika a proč mohou panika či odveta nadělat více škody než užitku.

včera

včera

Giorgia Meloniová, Ukrajinský mírový summit 2024 (Bürgenstock)

Italská premiérka má před sebou nadlidský úkol. Letí do Washingtonu přesvědčit Trumpa

Italská premiérka Giorgia Meloni se tento týden vydává do Washingtonu s nelehkým úkolem – přesvědčit amerického prezidenta Donalda Trumpa, aby neudělil nová cla na evropské zboží. Pro Itálii, jejíž ekonomika je silně závislá na exportu, by americká obchodní opatření mohla být drtivá, pro Evropskou unii pak potenciálně katastrofální, uvedl server Politico.

včera

včera

Přepadení benzinky na Plzeňsku. Pachatel si lup dlouho neužil

Policie od úterního večera vyšetřuje loupežné přepadení benzinky nedaleko Plzně, kdy si pachatel odnesl blíže nespecifikovaný finanční obnos. Dlouho si ho ale neužil. Přibližně po dvou hodinách od trestného činu byl totiž zadržen. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy