Nový mýtný systém bude i přes rozšíření o zhruba 870 kilometrů silnic první třídy podle společnosti Kapsch méně efektivní než ten současný. Stávající provozovatel mýta zpochybňuje i očekávané příjmy z nového sytému. ČTK to dnes řekl mluvčí firmy David Šimoník. Podle CzechTollu Kapsch mate veřejnost a samotný provoz nového mýta bude výrazně levnější než v současnosti.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) minulý týden uvedl, že nový satelitní systém vynese kolem 12 miliard korun. Loni zaplatily kamiony v Česku rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně skoro o čtyři procenta více.
Šimoník uvedl, že výběry z mýta pravidelně rostou. "Letos očekáváme roční výběr mýta na stávající zpoplatněné síti kolem 11,2 miliardy korun, v příštím roce bychom při pravidelném meziročním nárůstu atakovali 12 miliard," dodal. Ministerstvo tak podle něj zaplatí miliardy za nový systém, zvýší provozní náklady a nevybere ani korunu navíc.
"Současný provozovatel záměrně mate veřejnost. Provozní náklady na mýtný systém CzechToll budou 530 milionů korun ročně. To je jen třetina z toho, kolik stojí provoz mýtného systému dnes," upozornil mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. Provoz stávajícího 13 let starého systému by se navíc podle něj kvůli náročnější údržbě a opravám dále prodražoval.
CzechToll uvedl, že vybudování nového systému stálo 1,9 miliardy korun, dalších 5,3 miliardy bude stát desetiletý provoz. Zbylá částka z vysoutěžených 10,75 by měla pokrýt případné změny v systému, které by v budoucnu stát požadoval. "Ale podobné změny by si nechal zaplatit i Kapsch," podotkl Beneš. Provoz systému by tak beze změn měl vyjít celkově na 720 milionů korun ročně. Kapsch v médiích uváděl možnost provozu stávajícího systému za 890 milionů korun za rok.
Ministerstvo dopravy očekává, že rozšíření mýta o 870 kilometrů silnic první třídy navýší příjmy z mýtného zhruba o 1,5 miliardy korun. To Kapsch zpochybňuje. "Propočtem dopravních intenzit na konkrétních jedničkách spolu s mýtnými tarify se bude roční výběr pohybovat reálně kolem 900 milionů korun," podotkl Šimoník.
Rozšíření mýta je tak podle stávajícího provozovatele nehospodárné a peníze z mýta na silnicích prvních tříd zaplatí zejména místní podnikatelé či provozovatelé veřejné autobusové dopravy.
Od 23. září si pak budou moci dopravci pořizovat nové OBU jednotky. Chtěl bych je tímto vyzvat, aby výměnu jednotek nenechávali na poslední chvíli. Mohlo by totiž docházet k dlouhým frontám u výdejních míst.
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) July 19, 2019
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém nyní funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 870 kilometrů silnic první třídy.
Kremlík minulý měsíc řekl, že stát nezavede nulovou sazbu na silnicích první třídy, chce tak předejít zpochybnění mýtného tendru. Bezplatné používání žádaly kraje na 600 kilometrech silnic a uzavřely k tomu memorandum s Kremlíkovým předchůdcem ve funkci Danem Ťokem.
Související

Ústavní soud řeší dvě stížnosti firmy Kapsch kvůli mýtnému systému, spojil je

Nebudou vybírat mýto, chtějí miliardy. Německo má problém
Kapsch , Mýtné , CzechToll/SkyToll , Ministerstvo dopravy
Aktuálně se děje
včera

Česko zažilo tragický den: Na silnicích vyhaslo sedm lidských životů
včera

Soud si došlápl na Trumpa: Chce ho dohnat k odpovědnosti za pohrdání soudem
včera

Oblíbený ruský generál se vrací na frontu. Má to ale háček
včera

Překvapivé zjištění o okolnostech vraždy na Karlovarsku. Muži hrozí až 18 let
včera

Trump otevřel Číně cestu, na které ji Američané nechtějí vidět
včera

OBRAZEM: Národní divadlo vyprovodilo Aloise Švehlíka na poslední cestu
včera

Saharský písek nad Českem. Opakuje se scénář z loňských Velikonoc
včera

Tragická nehoda na D2. Stala se v koloně před Brnem, tři lidé zemřeli
včera

Rusko není schopno ovládnout celou Ukrajinu. Po smrti Putina nás nečeká nic hezkého, varuje expert
včera

Trumpova evropská jízda: Co stojí na pozadí několika únorových dní, které změnily svět?
včera

Nikdy v životě jsem se o budoucnost Ameriky nebál víc, píše Friedman. Svět vidí Trumpovy USA jako darebácký stát
včera

Trump zavádí 245% clo na čínské zboží
včera

Švehlíkovi dali sbohem v Národním divadle. Byl to skvělý chlap, řekl Burian
včera

Řidiče opět čeká dopravní peklo. Kde budou letos silničáři opravovat silnice a dálnice?
včera

Počasí přidělává starosti. K nebezpečí požárů se přidává varování před větrem
včera

Obchodní válka to není. Ekonom pro EZ vysvětlil, jak Trumpova cla zasáhnou Česko
včera

EU bude v novém světovém řádu hrát silnou roli. Chce s námi spolupracovat celý svět, tvrdí von der Leyenová
včera

Italská premiérka má před sebou nadlidský úkol. Letí do Washingtonu přesvědčit Trumpa
včera

Obavy z bioterorismu na Slovensku a v Maďarsku sílí. Virolog varuje před unáhlenými závěry
včera
Přepadení benzinky na Plzeňsku. Pachatel si lup dlouho neužil
Policie od úterního večera vyšetřuje loupežné přepadení benzinky nedaleko Plzně, kdy si pachatel odnesl blíže nespecifikovaný finanční obnos. Dlouho si ho ale neužil. Přibližně po dvou hodinách od trestného činu byl totiž zadržen.
Zdroj: Jan Hrabě