Řidiči čtěte: Evropská unie dojednala podmínky STK. Bude povinná každý rok?

Štrasburk/Praha - Evropský parlament v úterý definitivně odhlasoval konečnou podobu balíčku směrnic o technické způsobilosti vozidel. Původní návrh, který byl představen zhruba před půl rokem, plánoval, že by majitelé aut starších šesti let museli na povinnou kontrolu každý rok. Návrh však u parlamentu neprošel, přesto řidiče pár změn čeká.

Poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová na stranickém webu uvádí, že podle odhadů Evropské komise zapříčiňují technické závady asi 6 % všech nehod na silnicích, při kterých zemře zhruba 2 000 lidí. 25 % nehod, u kterých jsou mezi aktéry kamiony a nákladních automobily, je navíc spojeno se špatným zabezpečením nákladu.

"Vzhledem k tomu, že v Evropě narůstá přeshraniční charakter přepravy, jsou společná pravidla opravdu žádoucí. Zatímco někde se při silniční technické kontrole spokojí s obhlídkou vozu a kontrolou dokladů, jinde následuje důsledná technická prohlídka, která nebezpečné vozidlo přirozeně lépe odhalí," tvrdí Sehnalová s tím, že jí podařilo prosadit stejné podmínky pro všechny země EU. 

Počet vozidel, které nepodléhaly způsobilosti provozu na komunikacích, je totiž v každé zemi jiný. Zatímco Spojené království jich eviduje 58,5%, Bulharsko například jen 0,3%.

"Během každé podrobnější silniční technické kontroly užitkových vozidel budou kontrolovány vždy minimálně ty položky, které jsou nejčastějšími příčinami dopravních nehod s technickou závadou, tzn. brzdy, kola, pneumatiky a podvozek," dodává europoslankyně.

Změní se také pomínky pro kontroly nákladních vozidel. Jejich výběr k silniční technické kontrole bude od roku 2019 údajně probíhat podle tzv. rizikového profilu jejich provozovatelů, což v praxi znamená, že majitelé vozového parku, kteří svá vozidla pečlivě udržují, nebudou nuceni podstupovat svá vozidla k prohlídkám tak často, jako jiní.

Rizikový profil by se měl skládat z nejnovějších výsledků pravidelných a silničních technických kontrol a měl by podle všeho mít flexibilní charakter. V plánu je také on-line databáze, ke které by měli mít provozovatelé přístup a mohli si tak zjišťovat informace o závadách.

Evropský parlament rovněž uvažoval nad tím, kam začlenění kategorii lehkých užitkových vozidel. Podle Sehnalové tato vozidla nakonec k silničním technickým kontrolám povinně zastavována nebudou. I přesto by ale členské státy EU měly tento krok zvážit.

Celý nový balíček směrnic však nastavuje pouze minimální rozsah pravidel a každý stát si jej tak může zpřísnit podle svých potřeb. Nové předpisy by měly vejít v platnost nejpozději do konce roku 2017, jejich vymáhání od roku 2018. Výběr vozidel podle rizikového profilu vstoupí v realitu od roku 2019.

Související

Doprava v zimě, ilustrační foto

Platnost končících STK automobilů se prodlouží o deset měsíců

Platnost státních technických kontrol (STK) automobilů se kvůli koronavirové krizi prodlouží o deset měsíců. Opatření platné pro celou EU se týká technických kontrol propadlých od loňského září do konce letošního června. Nebude však platit pro už jednou takto prodloužené STK loni. Informovalo o tom ministerstvo dopravy. Už dříve úřady automaticky prodloužily platnost končících řidičských průkazů.
Ilustrační foto

Nemáte STK? Možná už své auto na parkovišti nenajdete

Vlastníci silnic a veřejných parkovišť možná dostanou širší práva odstraňovat z nich odstavené automobily. Vláda na dnešním zasedání podpořila návrh skupiny poslanců ANO, podle kterého by mohli odvézt také vozidla, která nebudou mít déle než půl roku platnou technikou prohlídku. Nyní je možné podle zákona nechat odtáhnout vrak auta pouze v případě, že má silně poškozenou karoserii nebo mu chybí motor. O dnešním hlasování kabinetu informoval novináře tiskový odbor úřadu vlády.

Více souvisejících

stk auto europoslanci

Aktuálně se děje

včera

včera

Teroristé Hamásu

Návrh dohody o příměří má tři fáze, tvrdí Hamás

Návrh dohody o příměří v pásmu Gazy, s níž souhlasilo palestinské hnutí Hamás, má tři fáze a každá trvá 42 dní. Uvedl to v pondělí vysoce postavený představitel Hamásu Chalíl Hajjá v rozhovoru pro katarskou televizi Al-Džazíra, píše agentura Reuters.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Chřestýš

Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů

Podle nové studie, na kterou upozornil server The Guardian, se očekává, že změna klimatu povede k masové migraci jedovatých hadů do nových oblastí a zemí, které na to nejsou připravené. To zvýší zranitelnost obyvatel vůči uštknutí hady. Vědci ve studii modelovali možné geografické rozšíření 209 druhů jedovatých hadů, které mohou ohrozit lidský život. Závěry ukazují, že největší riziko nesou lidé v nízkopříjmových zemích v jižní a jihovýchodní Asii a v částech Afriky.

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Rusko vyhlašuje cvičení. Použije jaderné zbraně

Ruské ministerstvo obrany v pondělí oznámilo, že uspořádá cvičení s taktickými jadernými zbraněmi. Před několika dny Kreml rozzlobeně reagoval na komentáře vysokých západních představitelů o válce na Ukrajině.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Netanjahu: Pokud se neubráníme sami, nikdo nás neubrání. Zvládneme to i sami

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmítl tlak mezinárodního společenství, které požaduje pozastavení válečného tažení v Pásmu Gazy. Podle agentur AP a DPA zdůraznil, že Izrael má schopnost bránit se sám, pokud bude potřeba.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy