Nedostatek kapaliny AdBlue, která je nutná pro provoz většiny kamionů i některých dieselových aut, je zapříčiněn zejména drahým zemním plynem. Ten je totiž základní vstupní surovinou při výrobě kapaliny. Při jeho současných vysokých cenách je výroba aditiva pro producenty nerentabilní. Na dotaz ČTK to dnes uvedl Karel Hanzelka, mluvčí skupiny Agrofert, do níž patří i výrobce AdBlue, společnost Duslo Šala.
Jak dlouho současná situace potrvá, podle něj nelze odhadovat, rozhodne situace na trhu s plynem. Do února 2017 vlastnil koncern Agrofert tehdejší ministr financí a současný premiér Andrej Babiš (ANO), kvůli zákonu o střetu zájmů vložil své akcie do svěřenských fondů.
Poptávka po AdBlue vzrostla podle distributorů v posledních týdnech o 70 až 100 procent, navíc několikanásobně stouply ceny kapaliny. Její nedostatek podle dopravců ohrožuje fungování silniční dopravy, bez AdBlue totiž nemůže jezdit většina nákladních vozidel.
Na výrobu aditiva tvrdě dopadají zejména současné vysoké ceny a nedostatek zemního plynu. "Situace je kritická v celé Evropě. Chemické továrny napříč Evropou, které používají zemní plyn jako vstupní výrobní surovinu, odstavují nebo omezují výrobu, protože výroba jakýchkoli produktů ze zemního plynu je nyní nerentabilní. To dopadá i na produkci AdBlue," řekl Hanzelka.
Duslo je jedním z největších výrobců AdBlue ve střední Evropě. Podle Hanzelky se podnik snaží výrobu kapaliny udržet, i když omezeně. "Zásobujeme své stávající velkoobchodní zákazníky, bohužel ale musíme odmítat zákazníky nové. Nejsme schopni na trhu kapacitně pokrýt výpadky ostatních výrobců," podotkl. Společnost vyrábí AdBlue ve svých továrnách na Slovensku, v Německu a částečně také v Česku.
O situaci kolem AdBlue ve čtvrtek jednal i speciální tým složený ze zástupců ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy, Správy státních hmotných rezerv, Svazu chemického průmyslu, společností Čepro a Česmad. Podle ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka (ANO) jsou současné lokální výpadky nabídky aditiva u prodejců způsobeny hlavně z logistických důvodů, a to v důsledku vyšší poptávky.
"Přesto jsme se dohodli, že se obratem vyhodnotí nejbližší kapacita evropských výrobců a našich dopravců, dále požadavky distributorů a prodejců, s tím, že se bude na denní bázi operativně monitorovat nabídka a poptávka," uvedl Havlíček. Dodal, že doporučí vládě, aby Správa státních hmotných rezerv současně spustila proces na pořízení základního množství AdBlue do státních rezerv. "Ale pouze pro budoucí potřeby integrovaného záchranného systému, větší množství není nezbytné pořizovat," podotkl.
Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) mají velké sítě čerpacích stanic smlouvy na dodávky podle poptávky na další minimálně rok.
AdBlue, které vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavena elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny, což znemožňuje obcházení emisních norem. Spotřeba při jízdě závisí na typu vozidla a rovněž stylu jízdy, u současných dieselových osobních aut je nyní v průměru okolo jednoho litru na 1000 kilometrů.
Související
Čeští řidiči dostávají dobré zprávy. Ceny klesají, může za to i ruská ropa
Zdražování nafty má pokračovat. Ve světě panují obavy z jejího nedostatku
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 1 hodinou
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 1 hodinou
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 2 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 4 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
Politoložka Daniela Ostrá z olomoucké Univerzity Palackého v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, jak vnímá budoucí složení nové vlády. Zejména se jí ale nezamlouvá oligarchizace české politiky a zdůraznila, že nyní již premiér Andrej Babiš ani zdaleka není jediným problémem. „Andrej Babiš se ze dne na den nestane obyčejným občanem s lehce nadprůměrnými příjmy. Stále je to člověk, který dokázal nakumulovat velké bohatství i moc. U něj nicméně uplatnění bohatství i moci vidíme relativně transparentně,“ říká.
Zdroj: Jakub Jurek