ROZHOVOR - Za současnou situaci na páteřní dálnici D1 podle Jaroslava Kubery (ODS) nemůže jen ministr dopravy Dan Ťok. Jde spíš o systémovou věc, říká v exkluzivním rozhovoru pro server EuroZprávy.cz nově zvolený předseda Senátu. Kubera by uvítal zjednodušení předpisů, jako příklad uvádí Gruzii, ze které se nedávno vrátil.
Co říkáte na současnou situaci na dálnici D1?
Já jsem se včera vrátil z Gruzie. Je to pro nás úžasně přátelská země, taky to tam neměli lehké, ale staví tam asi desetkrát rychleji než my, takže já nevím proč tady ti „patlové“ to neumí. Pokud jde přímo o D1, celý ten způsob je úplně na nic.
Co přesně máte na mysli?
Ten způsob, který jsme zvolili, vypadá tak, že my vždycky opravujeme jednu půlku a mezitím nám kamiony rozjezdí tu druhou stranu. Poté se vrátí na tu opravenou stranu, my opravujeme tu rozježděnou a mezitím nám rozjezdí zase tu druhou stranu, takže takhle to může pokračovat do nekonečna.
Ty nápady, že kamiony pojedou jenom v pravém pruhu, už tu byly a podle mě nic neřeší. Je to jenom reakce na to, aby se něco udělalo, tak to musíme nějak řešit.
Kdo za to všechno tedy může?
Je to všechno v systému našich úžasných veřejných zakázek, který profilujeme tak dlouho, až se podle něj skoro nic nedá zadat, a je to ve věci výběru těch firem. Oni si vybrali nějaké takové podivné konsorcium.
Já nevím, jak je to možné, ani tedy netuším, kdo to v těch cizích zemích staví, ale my stavíme způsobem, který je naprosto zoufalý. Když jedete okolo, tak se stydíte, protože tam jsou dva chlapi, nebo nikdo, a zavřou vždycky těmi kužely desetikilometrový pruh a dělají na 300 metrech. Údajně je to proto, aby tam auta nejezdila tak rychle. No čím auta jedou rychleji, tím jsou rychleji pryč. To je taková zvláštnost, kterou tady nikdo nechápe.
Myslíte, že za to nese vinu pan ministr Ťok?
Já si myslím, že je to systémová chyba. Netýká se totiž jenom zákonů o dopravě, ale týká se to všeho možného od veřejných zakázek přes různá individua, která dokážou zbrzdit všechno. Ale oni to dokážou zbrzdit, protože ty naše předpisy jsou tak hloupé, že oni tam vždycky najdou nějakou procesní chybu a soudu pak nezbude než na to reagovat, protože ona je to pravda.
Co by podle vás tuto problematiku vyřešilo?
Stačilo by zjednodušit ty předpisy. Jako vyprávění o tom, jak zase budeme mít jednodušší stavební zákon, tomu já už se směju 25 let. Zatím ho máme stále složitější, stejně jako celou legislativu. Už se v tom binci nevyzná vůbec nikdo.
V Gruzii to šlo právě proto, že tam ty ruské zákony zrušily a vše zjednodušily. Mimo jiné si tam můžete vyřídit pas jako u McDonalda, že přijedete k okénku, tam zadají údaje a na konci vám dají pas a podobné věci, o kterých my tady jenom sníme. Jak to tu budeme všechno elektronizovat, ale elektronizujeme hlouposti. Jak já říkám, elektronická hloupost zůstane hloupostí, i když je elektronická.
Je potřeba změnit ty střeva, aby lidi nemuseli pořád někam chodit. Stačilo by, kdyby někdo přestal pořád mluvit o tom, že bojuje s byrokracií a začal to realizovat.
Někteří vaši kolegové z Poslanecké sněmovny chtějí o situaci na D1 mluvit na své zítřejší schůzi. Neplánujete zařadit podobný bod i na program schůze Senátu, která začíná ve středu?
Bavit se o tom můžu, ale bavení nepomůže, když nedokážeme bez změny zákona ani osadit značky. To je jenom mrtvé povídání o ničem a nevyplyne z toho žádná realizace, protože ten legislativní proces je tak dlouhý, že toho se dočkáme někdy za čtyři měsíce. My nedokážeme operativně na věci reagovat. My jsme dokonce překvapení z toho, že v zimě padá sníh a v listopadu listí, a to jsme překvapení už několik desetiletí.
Související
Jaroslav Kubera zemřel před třemi lety. Senátoři dnes uctili jeho památku
V Lounech odhalili pamětní desku Jaroslava Kubery
Jaroslav Kubera , Dálnice D1 , dálnice silnice , Senát ČR , rozhovor
Aktuálně se děje
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
včera
Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu
včera
Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej
Vítěz loňského ročníku Eurovize, švýcarský zpěvák Nemo, oznámil, že vrací svou trofej. Tento krok podnikl na protest proti přetrvávající účasti Izraele v této mezinárodní hudební soutěži. Šestadvacetiletý umělec, který je nebinární osobou, uvedl, že vnímá jasný rozpor mezi izraelskou účastí a ideály "jednoty, inkluze a důstojnosti", které se soutěž snaží zastávat.
Zdroj: Libor Novák