Jedním ze stěžejních dokumentů, který druhá Babišova vláda jmenovaná 27. června chystá, je Národní investiční plán, podle kterého by se měly řídit investice do veřejné sféry až do roku 2030. Jeho příprava přitom začala ještě předtím, než se koaliční kabinet hnutí ANO a sociální demokracie ujal vlády, podle Babišových slov totiž plán vychází z údajů, které získala jeho první vláda během výjezdů do jednotlivých krajů, a také na základě požadavků jednotlivých resortů, obcí a krajů.
"Ministerstvo pro místní rozvoj provedlo rozsáhlý sběr dat, kde byly osloveny nejen všechny resorty, ale i obce, města a kraje. Dělali jsme to v úzké spolupráci. Proto jsme měli ty výjezdy do krajů. Výsledkem je vytvoření mapy investičních preferencí, která bude nyní konfrontována s kapitálovými možnostmi České republiky," uvedl loni v listopadu při přestavení obrysů plánu Andrej Babiš.
Konkrétní obsah plánu, který podle zveřejněných údajů zahrnuje přes 17.000 projektů za 3,45 bilionu korun na léta 2019 až 2030, ale dosud není známý. O konkrétní údaje se zajímali opoziční politici z řad ODS a Pirátů, ovšem neuspěli. V polovině dubna jim Babiš odmítl dokument poskytnout s tím, že je to interní dokument. "Národní investiční plán je moje myšlenka. A to je náš interní materiál a na vládě nebyl. A já vám ho nedám, protože je to náš interní materiál," uvedl premiér k materiálu, který by vláda měla schvalovat nejspíše letos na podzim.
Podle toho, co Babiš uvedl loni v listopadu, chce vláda vymezené období let 2019 až 2030 rozdělit na dvě části. V té první do roku 2022 zahrnula do programu projekty za 1,226 bilionu korun, na zbylých osm let tak připadají investice za 2,224 bilionu. "Vycházíme z toho, že tahle vláda, pokud vydrží, bude ještě sestavovat rozpočet na rok 2022. Proto jsme to takhle rozdělili. Teď to budeme analyzovat. Musíme stanovit priority a najít na to peníze," řekl premiér.
Podle dostupných údajů se o nejvíce peněz hlásí ministerstvo dopravy, které by na dopravní stavby - zejména železniční a silniční - potřebovalo přes dva biliony korun. Další resorty přišly s požadavky v řádu miliard až desítek miliard korun.
Například ministerstvo zemědělství navrhlo projekty za téměř 50 miliard, většinou na podporu výstavby vodovodů nebo prevence před povodněmi. Ministerstvo životního prostředí pak žádá 56 miliard korun, a to na Zelenou úsporám nebo na zmírnění dopadů změny klimatu.
Další ministerstva, mimo jiné práce a sociálních věcí, spravedlnosti nebo vnitra, přišla s projekty zahrnujícími modernizaci nebo výstavbu budov včetně hasičských a policejních stanic, nákup nové techniky nebo počítačového vybavení (třeba systému pro Českou správu sociálního zabezpečení). Ministerstvo školství pak do vládního plánu navrhlo investice do základních či vysokých škol nebo opravy sportovišť.
Další požadavky vzešly z regionů, kraje napříč Českou republikou nejčastěji požadují investice do dopravní infrastruktury na svém území, silniční i železniční. Druhou nejčastěji zmiňovanou oblastí, kterou prosazovaly především obce, je vodohospodářská infrastruktura. Objevil se ale také požadavek na rekonstrukci zimního stadionu v Jihlavě nebo investice do modernizace nebo výstavby nemocnic (Liberecký a Zlínský kraj).
Související
Pirát Michálek prohrál u soudu. Žaloba na zveřejnění investičního plánu zamítnuta
Babiš po koronavirové krizi nechystá známkování ministrů
Národní investiční plán , Vláda ČR , Andrej Babiš
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
Dálnice D1 spojující Prahu a Brno je nejvytíženější českou dálnicí, na které často nastávají dopravní komplikace. Viníky jsou mnohdy samotní řidiči jako aktéři zbytečných a nebezpečných nehod. Policie se proto rozhodla ukázat záběry z několika havárií a apelovat na řidiče, aby byli za volantem obezřetní.
Zdroj: Jan Hrabě