Politolog Just o Zemanovi: Masaryk také ovlivňoval chod systému. Jen pozor, aby se to nezvrhlo v diktaturu!

Praha – ROZHOVOR - Prezident Miloš Zeman má tendence zavádět poloprezidentský systém navzdory Ústavě ČR. Politolog Petr Just v rozhovoru pro EuroZprávy.cz prozradil, jaká rizika ve zmíněném politickém systému tkví. Popsal také, jaké změny by českému systému naopak mohly prospět.

Deník Shopaholičky

Ozývají se tvrzení, že se se Zemanovým jednáním posunujeme k poloprezidentskému systému. Je tomu tak, nebo se jedná jen o přehnaná tvrzení? Existují v českém systému případné páky, jak tento posun systému zarazit, když parlamentní politické strany odmítají spolupracovat?

Tendence prezidenta posunout systém k poloprezidencialismu v jeho dosavadním jednání patrný je. Páky jsou, ale obávám se, že minimálně některé politické strany, ve snaze nepoštvat si hlavu státu proti sobě, se k nim příliš nebudou mít. Již jsem ale zaznamenal návrh na novelu Ústavy, jejímž cílem by mělo být jisté oslabení prezidenta, což je jedna z cest, jak prezidenta svázat. Obecně ale není úplně šťastné řešit každý aktuálně vzniklý problém novelou Ústavy.

Mohl byste jako politolog vysvětlit našim čtenářům, v čem by byl vlastně tento posun pro naši demokracii špatný?

Poloprezidentský režim není sám o sobě špatný režim, ale musí mít oporu v Ústavě, musí být funkční a politická scéna musí být dostatečně vyzrálá a umět v něm fungovat tak, aby systém nebyl nestabilizující, ale naopak stabilizující. Poloprezidentský systém vedle sebe staví dva silné představitele exekutivy – prezidenta a premiéra. Každý z nich je vybaven vlastními silnými pravomocemi, každý ale zároveň čerpá legitimitu odjinud. Prezident je volen přímo lidmi, premiér a vláda jsou závislí na parlamentu. Stabilita systému je tak závislá především na vztazích mezi prezidentem a premiérem (a za ním stojící parlamentní většinou). Taková situace může vést k mnoha konfliktům, zejména jsou-li prezidentská a vládní většina odlišná. Příkladem nestabilního poloprezidentského systému může být tzv. Výmarská republika (Německo v letech 1919-1933), kde nakonec i podoba politického systému a chování jednotlivých aktérů byly jedním (zdaleka ne však jediným) z faktorů krize německé politiky a nástupu Adolfa Hitlera k moci. Ani v Polsku v první polovině 90. let nevedl režim se silným prezidentem k posílení stability a spíš přinášel konflikty mezi prezidentem a vládou.

Je to poprvé v české či československé historii, co můžeme sledovat posilování pravomocí hlavy státu?

Postavení hlavy státu je u nás již od dob tzv. první republiky velmi silné. A to i přesto, že jsme se z hlediska ústavního vymezení vládního systému vždy pohybovaly v mezích parlamentního režimu. Sílu úřadu dodal už T. G. Masaryk, který využíval svého neformálního vlivu k ovlivňování každodenního chodu české politiky mnohem více, než jen v oblastech vymezených mu Ústavou. I Masaryk měl tendenci posilovat svůj vliv například na politické strany či na sestavování vlád. V době komunismu byl úřad prezidenta i nadále zachován (na rozdíl od většiny ostatních zemí východního bloku), ale jeho faktická síla se neodvíjela od Ústavy, ale od faktu, zda byl nebo nebyl souběžně s funkcí prezidenta i prvním (později generálním) tajemníkem KSČ, což byla v praxi mnohem silnější pozice než pozice prezidenta. Po roce 1989 se pak navázalo na období první republiky s prezidenty, byť nepřímo volenými, kteří nechtěli zůstávat svázáni ústavním vymezením svých úřadů a snažili se být silnými hráči v politickém systému.

Porušil podle Vás prezident Miloš Zeman ústavu tím, že jmenoval vládu Jiřího Rusnoka, přestože mají strany bývalé vládní koalice stojedničku?

Ústavu jako takovou neporušil, protože ta mu nepřikazuje, koho musí jmenovat premiérem. Zajisté ale porušil základní mechanismus, na němž stojí každý parlamentní režim, a sice že vláda vychází z většiny v zákonodárném sboru. Jím jmenovaná vláda nevzešla z jednání mezi stranami zastoupenými v Poslanecké sněmovně a až po svém jmenování začíná sondovat, kdo a za jakých podmínek ji podpoří. Takže je otázka, zda prezidentův krok nakonec povede nebo nepovede k vyřešení politické krize.

Je na čase zpřesnit Ústavu ČR ohledně nejasných pravomocí prezidenta?

Jak jsem uvedl výše, není úplně ideální měnit Ústavu příliš často. Navíc si myslím, že hlavním problémem není rozsah či výčet prezidentských pravomocí, ale přístup držitele úřadu k nim. A teď nemyslím jen současného prezidenta, určité nestandardní kroky jsme viděli i u minulých prezidentů. Je pravda, že i tehdy byly tendence řešit nějaký aktuální problém změnou Ústavy. Například po tzv. sarajevském atentátu, který vedl k pádu vlády Václava Klause a nástupu vlády Josefa Tošovského, ODS uvažovala o novele Ústavy, která by prezidentovi znemožnila jmenovat premiérem kohokoli. Strany měly být podle tehdejších úvah oslovovány podle výsledků voleb, tedy vítězná strana měla získat první pokus na sestavení vlády, druhá strana v pořadí měla mít právo na druhý pokus.

Velmi častá je dnes kritika zavedení přímé volby prezidenta. Jaká negativa a pozitiva spatřujete v tomto rozhodnutí zavést přímou volbu?

Pozitiva v podstatě nevidím žádná, kromě toho, že se neopakovala situace, které jsme byli svědky v přímém přenosu v roce 2008 a která rozhodně měla daleko k důstojnému průběhu volby hlavy státu. Za jedno z hlavních negativ zavedení přímé volby je obecně považováno vychýlení systému ve prospěch prezidenta, přestože se ústavně jedná o režim parlamentní. Na druhou stranu si dokážu velmi živě představit, že i nepřímo zvolený prezident by mohl jednat tak, jako vidíme nyní u přímo voleného prezidenta. V tomto ohledu tedy nelze stoprocentně konstatovat, že nepřímo volený prezident by jednal jinak než prezident zvolený přímo. Opět je to spíše v lidech zastávajících ten úřad, než v systému jako takovém. Například Rakousko má ústavně silného, přímo voleného prezidenta, ale až na několik drobných výjimek se rakouští prezidenti neuchylovali k nějakému výraznému nadužívání svého úřadu a k vykonávání nějaké „prezidentské politiky". Na přímé volbě mě osobně trápí i polarizace, kterou volba vnáší do celé společnosti.

Měl by se podle Vás v něčem změnit český politický systém? Jako například zavedením většinového volebního systému ve volbách do Poslanecké sněmovny?

Pokud už by se tedy Ústava pro nějaké změny otevírala, tak bych na prvním místě před všemi jinými změnami navrhoval zavedení institutu konstruktivního vyslovení nedůvěry. To je v parlamentním systému jeden z klíčových stabilizačních prvků a nalezneme jej vedle Německa či Španělska i u některých postkomunistických zemí (Maďarsko, Polsko, Slovinsko). Vrátil bych rovněž nepřímou volbu prezidenta, ale ne do té původní podoby. Navrhoval bych zapojení i jiných struktur, než jen obou komor Parlamentu, jak tomu bylo ještě v roce 2008. Dokázal bych si představit rozšíření volitelského kolegia například o zástupce krajů. Tím by vzniklo větší těleso, které by nebylo snadno ovlivnitelné. Pokud jde o volební systém, pak bohužel neexistuje ideální typ, který by vyřešil všechny problémy, s nimiž se česká politika potýká. Každý typ má svá pozitiva a negativa. Osobně jsem příznivcem dvoukolového většinového systému, který známe ze senátních voleb, případně australského systému alternativního hlasování, který má ale tu nevýhodu, že je pro voliče poněkud nepřehledný.

PhDr. Petr Just, Ph.D. je uznávaný český politolog. V současné době je prorektorem pro studijní záležitosti na Metropolitní univerzitě Praha a přednáší na Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Vede přednášky tematicky zaměřené především na komparaci politických systému zemí střední a východní Evropy. Je častým hostem studia ČT24.

Deník Shopaholičky

Související

PhDr. Petr Just, Ph.D., český politolog a vysokoškolský pedagog vyučující na Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a dalších vysokých školách. Rozhovor

25 let od pádu Klausovy vlády. Příběh o „zradě“ zcela zastínil podstatu celé krize, soudí politolog Just

Před pětadvaceti lety, 30. listopadu 1997, podala demisi druhá vláda Václava Klause. Vyvrcholila tím rychlá a velmi dynamická krize koaličního kabinetu ODS, KDU-ČSL a ODA, která se nejvíce odvíjela od odhalených nesrovnalostí ve financování první uvedené strany, jejímž byl Klaus předsedou. I z důvodu, že se jednalo o první větší tuzemskou vládní krizi od listopadu 1989, měla značný dopad na další vývoj české politiky, a to ve více rovinách, uvádí politolog Petr Just v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Vedoucí katedry politologie a anglofonních studií Metropolitní univerzity Praha v něm rovněž přiblížil další faktory pádu vlády i to, jak Klausem vytvořená a následně v mediálním prostoru vytvořená teze o zradě jeho nejbližších spolupracovníků otočila interpretaci tehdejších událostí. 
SPD

Protestní strany kritika vládních opatření neposílila, míní politolog

Politickým stranám, které nesouhlasí s tvrdými protiepidemickými opatřeními, jejich přístup zatím nepřinesl rostoucí voličské preference. Nedá se tak pravděpodobně očekávat větší úspěch nových hnutí, která jsou zakládána právě v souvislosti s pandemií. Vyplývá to ze slov politologa Petra Justa z Metropolitní univerzity v Praze.

Více souvisejících

Petr Just Miloš Zeman

Aktuálně se děje

před 26 minutami

Ruská armáda, ilustrační fotografie.

Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost

Válka na Ukrajině nadále pokračuje, protože Moskva podmiňuje jednání požadavky ohrožujícími ukrajinskou suverenitu i západní strategické zájmy. Kreml mezitím upevňuje ideologii trvalé konfrontace a rozšiřuje svůj vliv hybridními prostředky od Pobaltí až po Kazachstán. Slábnoucí jednota Západu posiluje ruské ambice a zvyšuje riziko, že konflikt přeroste v širší bezpečnostní krizi, již už nebude možné ignorovat.

před 1 hodinou

Filip Turek

S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum

Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí. 

před 1 hodinou

Friedrich Merz (CDU)

Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu

Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.

před 3 hodinami

včera

Petr Pavel a Andrej Babiš

Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem

Prezident Petr Pavel oznámil, že v úterý 9. prosince v 9 hodin jmenuje Andreje Babiše do funkce předsedy vlády. Toto rozhodnutí učinil poté, co předseda hnutí ANO splnil prezidentovu podmínku. Pavel konkrétně ocenil jasný a srozumitelný způsob, jakým Babiš dostál jejich dohodě a veřejně oznámil, jakým způsobem vyřeší svůj střet zájmů.

včera

Vladimir Putin

Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin

Globální potravinová bezpečnost zůstává podle britského biologa a odborníka na potravinové systémy Tima Bentona relativně stabilní, především proto, že současné geopolitické otřesy zatím nepřerostly do scénáře s přímým dopadem na širší evropský prostor. Benton exkluzivně pro EuroZprávy.cz upozornil, že zásadní hrozbu by představovala pouze výrazná eskalace války ze strany Vladimira Putina.

včera

Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025)

Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš oznámil ve čtvrtek v podvečer na sociálních sítích ve videozprávě, že se nevratně vzdá svého holdingu Agrofert. Tímto krokem hodlá natrvalo vyřešit svůj střet zájmů, aby mohl být jmenován předsedou vlády. Babiš zdůraznil, že voliči rozhodli o jeho osudu v nedávných volbách a že by si připadal jako zrádce, kdyby se po vítězství stáhl z politiky a zanechal hnutí ANO.

včera

Pete Hegseth

New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha

Deník The New York Times podává žalobu na Ministerstvo obrany USA kvůli novým, přísným omezením přístupu pro novináře, která Pentagon zavedl. Žaloba míří na Ministerstvo obrany, ministra Peta Hegsetha a hlavního mluvčího Pentagonu, Seana Parnella, a má za cíl zrušení říjnové politiky. Kvůli těmto restrikcím museli reportéři akreditovaní v Pentagonu odevzdat své novinářské průkazy.

včera

Volodymyr Zelenskyj

Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony

Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.

včera

Aktualizováno včera

Jaromír Zůna Prohlédněte si galerii

Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel

Prezident Petr Pavel pokračuje v jednání s osobnostmi, které navrhl Andrej Babiš (ANO) pro obsazení pozic v nové vládě. Kabinet má vzniknout ve spolupráci hnutí ANO, SPD a Motoristů sobě. Jako první ve čtvrtek na Hrad dorazil nominant SPD na ministra obrany, Jaromír Zůna, a kandidát stejné strany pro zemědělství, Martin Šebestyán. Poté se Pavel sešel s lídrem Motoristů, Petrem Macinkou.

včera

včera

Vakcína proti nemoci covid-19, ilustrační foto

Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá

Nejvyšší americký úředník pro očkování, Vinay Prasad, přišel s dlouhým a argumentačním memorandem, které zaslal zaměstnancům. V něm slíbil, že přepracuje regulaci vakcín poté, co tvrdil, že nejméně deset dětí zemřelo v důsledku očkování proti nemoci Covid-19. Pro toto závažné tvrzení však neposkytl žádné důkazy a ani minimum podrobností o tom, jak bude nový přístup k regulaci vypadat.

včera

včera

včera

včera

Eurovision Song Contest 2018 (Photo by: Thomas Hanses)

Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael

Soutěž Eurovision Song Contest čelí v Ženevě klíčovému "přelomovému" zasedání, které rozhodne o její budoucnosti. Organizátoři a zúčastněné země budou ve čtvrtek diskutovat o tom, zda by Izraeli měla být povolena další účast v soutěži. Důvodem jsou protesty proti způsobu, jakým izraelská vláda vede válku v Gaze, a obvinění z nekalých praktik při hlasování.

včera

Vladimir Putin

Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie

Ruský prezident Vladimir Putin zahajuje dvoudenní návštěvu Indie, kde se má setkat s premiérem Narendrou Modim a zúčastnit se každoročního summitu obou zemí. Očekává se, že Dillí a Moskva podepíšou řadu dohod, a to jen několik měsíců poté, co Spojené státy zvýšily tlak na Indii, aby přestala nakupovat ruskou ropu. Návštěva se koná také v době, kdy administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa vede sérii rozhovorů s Ruskem a Ukrajinou ve snaze ukončit válku. Indie a Rusko jsou si blízkými spojenci po celá desetiletí a Putin s Modim udržují vřelý vztah. 

včera

Steve Witkoff

Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem

Cesta k míru na Ukrajině zůstává podle Donalda Trumpa nejasná, a to i přes "přiměřeně dobré" rozhovory mezi americkými vyslanci a ruským prezidentem Vladimirem Putinem, které ovšem nepřinesly žádný zásadní průlom. Zvláštní vyslanec USA Steve Witkoff a Trumpův zeť Jared Kushner, kteří absolvovali dlouhé úterní jednání v Kremlu, se nyní chystají setkat s předním ukrajinským vyjednavačem Rustemem Umerovem na Floridě. Trump ve středu v Oválné pracovně prohlásil, že Putin by dohodu rád uzavřel, nicméně dodal, že nemůže říct, co z jednání vzejde, protože "k tanci jsou potřeba dva". Prezident také uvedl, že Spojené státy "měly s Ukrajinou něco docela dobře rozpracováno".

včera

Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje

Ruský prezident Vladimir Putin se nejeví jako člověk, který by toužil po rychlé dohodě, spíše si užívá pocit, že je prosí o zvážení mírového návrhu. Pětihodinové setkání, které proběhlo mezi hlavou Kremlu a americkým vyslancem Donaldem Trumpem, jehož zástupcem byl zeť Jared Kushner, nepřineslo navenek žádné významné výsledky. Pro pochopení současné situace a konfliktu na Ukrajině je podle CNN užitečné podívat se na věc Putinovýma očima.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy