Politolog Just o Zemanovi: Masaryk také ovlivňoval chod systému. Jen pozor, aby se to nezvrhlo v diktaturu!

Praha – ROZHOVOR - Prezident Miloš Zeman má tendence zavádět poloprezidentský systém navzdory Ústavě ČR. Politolog Petr Just v rozhovoru pro EuroZprávy.cz prozradil, jaká rizika ve zmíněném politickém systému tkví. Popsal také, jaké změny by českému systému naopak mohly prospět.

Ozývají se tvrzení, že se se Zemanovým jednáním posunujeme k poloprezidentskému systému. Je tomu tak, nebo se jedná jen o přehnaná tvrzení? Existují v českém systému případné páky, jak tento posun systému zarazit, když parlamentní politické strany odmítají spolupracovat?

Tendence prezidenta posunout systém k poloprezidencialismu v jeho dosavadním jednání patrný je. Páky jsou, ale obávám se, že minimálně některé politické strany, ve snaze nepoštvat si hlavu státu proti sobě, se k nim příliš nebudou mít. Již jsem ale zaznamenal návrh na novelu Ústavy, jejímž cílem by mělo být jisté oslabení prezidenta, což je jedna z cest, jak prezidenta svázat. Obecně ale není úplně šťastné řešit každý aktuálně vzniklý problém novelou Ústavy.

Mohl byste jako politolog vysvětlit našim čtenářům, v čem by byl vlastně tento posun pro naši demokracii špatný?

Poloprezidentský režim není sám o sobě špatný režim, ale musí mít oporu v Ústavě, musí být funkční a politická scéna musí být dostatečně vyzrálá a umět v něm fungovat tak, aby systém nebyl nestabilizující, ale naopak stabilizující. Poloprezidentský systém vedle sebe staví dva silné představitele exekutivy – prezidenta a premiéra. Každý z nich je vybaven vlastními silnými pravomocemi, každý ale zároveň čerpá legitimitu odjinud. Prezident je volen přímo lidmi, premiér a vláda jsou závislí na parlamentu. Stabilita systému je tak závislá především na vztazích mezi prezidentem a premiérem (a za ním stojící parlamentní většinou). Taková situace může vést k mnoha konfliktům, zejména jsou-li prezidentská a vládní většina odlišná. Příkladem nestabilního poloprezidentského systému může být tzv. Výmarská republika (Německo v letech 1919-1933), kde nakonec i podoba politického systému a chování jednotlivých aktérů byly jedním (zdaleka ne však jediným) z faktorů krize německé politiky a nástupu Adolfa Hitlera k moci. Ani v Polsku v první polovině 90. let nevedl režim se silným prezidentem k posílení stability a spíš přinášel konflikty mezi prezidentem a vládou.

Je to poprvé v české či československé historii, co můžeme sledovat posilování pravomocí hlavy státu?

Postavení hlavy státu je u nás již od dob tzv. první republiky velmi silné. A to i přesto, že jsme se z hlediska ústavního vymezení vládního systému vždy pohybovaly v mezích parlamentního režimu. Sílu úřadu dodal už T. G. Masaryk, který využíval svého neformálního vlivu k ovlivňování každodenního chodu české politiky mnohem více, než jen v oblastech vymezených mu Ústavou. I Masaryk měl tendenci posilovat svůj vliv například na politické strany či na sestavování vlád. V době komunismu byl úřad prezidenta i nadále zachován (na rozdíl od většiny ostatních zemí východního bloku), ale jeho faktická síla se neodvíjela od Ústavy, ale od faktu, zda byl nebo nebyl souběžně s funkcí prezidenta i prvním (později generálním) tajemníkem KSČ, což byla v praxi mnohem silnější pozice než pozice prezidenta. Po roce 1989 se pak navázalo na období první republiky s prezidenty, byť nepřímo volenými, kteří nechtěli zůstávat svázáni ústavním vymezením svých úřadů a snažili se být silnými hráči v politickém systému.

Porušil podle Vás prezident Miloš Zeman ústavu tím, že jmenoval vládu Jiřího Rusnoka, přestože mají strany bývalé vládní koalice stojedničku?

Ústavu jako takovou neporušil, protože ta mu nepřikazuje, koho musí jmenovat premiérem. Zajisté ale porušil základní mechanismus, na němž stojí každý parlamentní režim, a sice že vláda vychází z většiny v zákonodárném sboru. Jím jmenovaná vláda nevzešla z jednání mezi stranami zastoupenými v Poslanecké sněmovně a až po svém jmenování začíná sondovat, kdo a za jakých podmínek ji podpoří. Takže je otázka, zda prezidentův krok nakonec povede nebo nepovede k vyřešení politické krize.

Je na čase zpřesnit Ústavu ČR ohledně nejasných pravomocí prezidenta?

Jak jsem uvedl výše, není úplně ideální měnit Ústavu příliš často. Navíc si myslím, že hlavním problémem není rozsah či výčet prezidentských pravomocí, ale přístup držitele úřadu k nim. A teď nemyslím jen současného prezidenta, určité nestandardní kroky jsme viděli i u minulých prezidentů. Je pravda, že i tehdy byly tendence řešit nějaký aktuální problém změnou Ústavy. Například po tzv. sarajevském atentátu, který vedl k pádu vlády Václava Klause a nástupu vlády Josefa Tošovského, ODS uvažovala o novele Ústavy, která by prezidentovi znemožnila jmenovat premiérem kohokoli. Strany měly být podle tehdejších úvah oslovovány podle výsledků voleb, tedy vítězná strana měla získat první pokus na sestavení vlády, druhá strana v pořadí měla mít právo na druhý pokus.

Velmi častá je dnes kritika zavedení přímé volby prezidenta. Jaká negativa a pozitiva spatřujete v tomto rozhodnutí zavést přímou volbu?

Pozitiva v podstatě nevidím žádná, kromě toho, že se neopakovala situace, které jsme byli svědky v přímém přenosu v roce 2008 a která rozhodně měla daleko k důstojnému průběhu volby hlavy státu. Za jedno z hlavních negativ zavedení přímé volby je obecně považováno vychýlení systému ve prospěch prezidenta, přestože se ústavně jedná o režim parlamentní. Na druhou stranu si dokážu velmi živě představit, že i nepřímo zvolený prezident by mohl jednat tak, jako vidíme nyní u přímo voleného prezidenta. V tomto ohledu tedy nelze stoprocentně konstatovat, že nepřímo volený prezident by jednal jinak než prezident zvolený přímo. Opět je to spíše v lidech zastávajících ten úřad, než v systému jako takovém. Například Rakousko má ústavně silného, přímo voleného prezidenta, ale až na několik drobných výjimek se rakouští prezidenti neuchylovali k nějakému výraznému nadužívání svého úřadu a k vykonávání nějaké „prezidentské politiky". Na přímé volbě mě osobně trápí i polarizace, kterou volba vnáší do celé společnosti.

Měl by se podle Vás v něčem změnit český politický systém? Jako například zavedením většinového volebního systému ve volbách do Poslanecké sněmovny?

Pokud už by se tedy Ústava pro nějaké změny otevírala, tak bych na prvním místě před všemi jinými změnami navrhoval zavedení institutu konstruktivního vyslovení nedůvěry. To je v parlamentním systému jeden z klíčových stabilizačních prvků a nalezneme jej vedle Německa či Španělska i u některých postkomunistických zemí (Maďarsko, Polsko, Slovinsko). Vrátil bych rovněž nepřímou volbu prezidenta, ale ne do té původní podoby. Navrhoval bych zapojení i jiných struktur, než jen obou komor Parlamentu, jak tomu bylo ještě v roce 2008. Dokázal bych si představit rozšíření volitelského kolegia například o zástupce krajů. Tím by vzniklo větší těleso, které by nebylo snadno ovlivnitelné. Pokud jde o volební systém, pak bohužel neexistuje ideální typ, který by vyřešil všechny problémy, s nimiž se česká politika potýká. Každý typ má svá pozitiva a negativa. Osobně jsem příznivcem dvoukolového většinového systému, který známe ze senátních voleb, případně australského systému alternativního hlasování, který má ale tu nevýhodu, že je pro voliče poněkud nepřehledný.

PhDr. Petr Just, Ph.D. je uznávaný český politolog. V současné době je prorektorem pro studijní záležitosti na Metropolitní univerzitě Praha a přednáší na Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Vede přednášky tematicky zaměřené především na komparaci politických systému zemí střední a východní Evropy. Je častým hostem studia ČT24.

Související

PhDr. Petr Just, Ph.D., český politolog a vysokoškolský pedagog vyučující na Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a dalších vysokých školách. Rozhovor

25 let od pádu Klausovy vlády. Příběh o „zradě“ zcela zastínil podstatu celé krize, soudí politolog Just

Před pětadvaceti lety, 30. listopadu 1997, podala demisi druhá vláda Václava Klause. Vyvrcholila tím rychlá a velmi dynamická krize koaličního kabinetu ODS, KDU-ČSL a ODA, která se nejvíce odvíjela od odhalených nesrovnalostí ve financování první uvedené strany, jejímž byl Klaus předsedou. I z důvodu, že se jednalo o první větší tuzemskou vládní krizi od listopadu 1989, měla značný dopad na další vývoj české politiky, a to ve více rovinách, uvádí politolog Petr Just v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Vedoucí katedry politologie a anglofonních studií Metropolitní univerzity Praha v něm rovněž přiblížil další faktory pádu vlády i to, jak Klausem vytvořená a následně v mediálním prostoru vytvořená teze o zradě jeho nejbližších spolupracovníků otočila interpretaci tehdejších událostí. 
SPD

Protestní strany kritika vládních opatření neposílila, míní politolog

Politickým stranám, které nesouhlasí s tvrdými protiepidemickými opatřeními, jejich přístup zatím nepřinesl rostoucí voličské preference. Nedá se tak pravděpodobně očekávat větší úspěch nových hnutí, která jsou zakládána právě v souvislosti s pandemií. Vyplývá to ze slov politologa Petra Justa z Metropolitní univerzity v Praze.

Více souvisejících

Petr Just Miloš Zeman

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 3 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Donald Trump

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

včera

Americká armáda, ilustrační fotografie

Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci

Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.

včera

Demonstrace, ilustrační foto

Už nenadávají u mobilů. Hněv generace Z se v roce 2025 přetvořil a začal měnit svět

Rok 2025 se stal okamžikem, kdy se hněv generace Z převalil z displejů mobilních telefonů do ulic po celém světě. Od Káthmándú přes Jakartu až po Limu se mladí lidé narození na přelomu tisíciletí postavili zavedeným elitám a proměnili lokální nepokoje v globální hnutí za spravedlnost. Podle sociologů nejde jen o rebelii pro rebelii samotnou, ale o protest poháněný univerzálními hodnotami, jako je právo na vzdělání, dostupné bydlení a konec korupce.

včera

U.S. Air Force, ilustrační fotografie

Americká armáda provedla sérii leteckých úderů v Nigérii, útočila na Islámský stát

Spojené státy podnikly na druhý svátek vánoční sérii leteckých úderů proti ozbrojencům napojeným na Islámský stát (IS) v severozápadní Nigérii. Operace se zaměřila na tábory radikálů ve státě Sokoto u hranic s Nigerem, kde se extremisté pokoušejí vybudovat novou základnu. Přestože přesný počet obětí není znám, americké i nigerijské úřady potvrdily, že při útoku zahynulo několik teroristů.

včera

Zimní počasí v Česku, mráz trápí chodce i řidiče

Počasí: Meteorologové vydali varování před ledovkou. Část Česka zasáhne už dnes večer

Český hydrometeorologický ústav vydal varování před ledovkou, která se může vytvořit už během dnešního večera. Komplikace hrozí především v severních a severovýchodních Čechách, konkrétně v Ústeckém a Libereckém kraji. Přechod studené fronty sem přinese nejen sněžení, ale místy i mrznoucí mrholení nebo déšť, což může na silnicích a chodnících vytvořit nebezpečný kluzký povrch. Riziko těchto nebezpečných srážek by mělo pominout během noci na neděli.

včera

včera

včera

Krvavé střety jsou u konce. Thajsko a Kambodža uzavřely dohodu o příměří

Thajsko a Kambodža v sobotu uzavřely dohodu o příměří, která má ukončit tři týdny trvající krvavé pohraniční střety. Tento konflikt, nejhorší za poslední desetiletí, zahrnoval nasazení stíhaček, dělostřelecké ostřelování i raketové útoky. Dokument podepsali thajský ministr obrany Natthaphon Narkphanit a jeho kambodžský protějšek Tea Seiha v thajské provincii Chanthaburi s platností od místního poledne.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy