KOMENTÁŘ | Neřešte Havlíčka, když vstává brzy. Pokud se stane další malér, budík zadrnčí už ve čtyři

KOMENTÁŘ – Nic s nimi nepohne, vyvození osobní odpovědnosti za průšvihy je pro ně cizí. Proto dvojministr dopravy, průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za hnutí ANO) ani na vteřinu nezauvažoval, že by rezignoval na resort dopravy poté, co železnici obchází strach, vyhasínají na ní lidské životy a cestující úpí bolestí. Během deseti dní se na dráze událo sedm nehod či mimořádných událostí, po níž vyšlo najevo, že bezpečnostní systém je zastaralý a nedostatečný. Premiéra Andreje Babiše vůbec nenapadlo udělat na dopravě rošádu a Havlíčka se samozřejmě zastal. Je to přece nejpracovitější ministr, který vstává už ve čtvrt na pět, tedy o půl hodiny dříve než samotný šéf vlády. A pokud se nedejbože stane další malér na dráze, superministr posune na svém budíku ručičku už na čtvrtou hodinu ranní a zajistí si tak další přízeň. Ve Strakově akademii totiž nejde o odbornost, zárukou uznání je časné vstávání.

Zadrnčí mu za ranního kuropění budík, sedne se si na postel, protáhne se, zahřeje jej vědomí, že během jitra procitl dříve než jeho boss Andrej Babiš a teprve porozmýšlí, čím dnes bude. Superministr Karel Havlíček vskutku nemá jednoduchá rána. Na ministerstvo průmyslu a obchodu se mu nechce, na složitá jednání ohledně dostavby pátého bloku jaderné elektrárny Dukovany nemá náladu, úřadování na postu vicepremiéra by bylo nudné, tam byl před týdnem, nyní touží se podél dráhy provětrat a prozkoumat, co se na ní děje.

Ráno rozhodlo, dnes mám chuť být ministrem dopravy

Než se oblékne, má jasno: dnes bude ministrem dopravy, tam si užije plno vzrušení, téměř neustále se na železnici teď sráží vlaky, a tak bude vidět v terénu. Zase si u Babiše šplhne, protože ministerský předseda má rád, když jeho podřízení vyráží mezi lidi. Tweetování událostí z pohodlné kanceláře jej vytáčí a Havlíček to moc dobře ví, pochvala od předsedy vlády za noční výjezd i účast u železničního neštěstí v Českém Brodě jej hřeje ještě nyní.

Železnice je zanedbaná a hnutí ANO, které má ministerstvo dopravy v gesci už sedm let, se ke dráze chová macešsky. Dalo by se snad i říci, že ji ignoruje. Při současné sérii nehod a mimořádných událostí vycházejí na povrch neuvěřitelná zjištění, na některých tratí se používá ještě ruční systém, někde si dokonce sami rumpálem vyrábějí elektřinu. Žijeme skutečně v 21. století? Na dráze rozhodně ne!

A komfort nemají ani ti, kteří mají v rukou naše životy, jež jim svěříme v momentě, když si zakoupíme jízdenku. Strojvůdci jsou neuvěřitelně přetíženi. Například když dojedou na konečnou stanici, mají mnohdy jen tři minuty na to, aby přeběhli na druhý konec soupravy a znovu vyrazili. Ani s jejich odpočinkem to není valné. Mezi směnami mají nárok na šestihodinovou pauzu, ta je však psaná jen na papíře. Čas na oddych jim odčerpává třeba nenadálý posun vlaku, cesta na nocležnu, která tam i zpět zabere dohromady hodinu, ale i povlékání postele. Šest hodin se najednou smrskne na pouhé čtyři hodiny přestávky, což je prachbídně málo.

Přetížením strojvůdců se zřejmě hnutí ANO příliš nezaobírá a vládní politiky ani netrápí podstav v jejich řadách. Mašinfírů jezdí po republice devět a půl tisíce a do plné stavu jich chybí tři sta. Alarmující je rovněž fakt, že každý desátý je v důchodovém věku, do kabiny totiž usedají i strojvůdci, kteří už oslavili sedmdesáté narozeniny. A za stres, jemuž jsou vystaveni, i za velkou náročnost svého počínání, nejsou odpovídajícím způsobem zaplaceni. Vždyť v žebříčku výše platů podle profesí jsou až na 279. místě.

Pokud ANO zruší slevy, mohou se tím zachránit životy

Odkud ale pramení největší nebezpečí, jsou tratě, které mají zjednodušené řízení drážní dopravy podle předpisu Správy železnic SŽDC D3, tedy odpovídá za ně výlučně jen lidský faktor, jako tomu bylo v Perninku na Karlovarsku, kde se 7. července srazily dva vlaky. Ani zmíněné vlakové neštěstí, při němž vyhasly dva lidské životy, nezalarmovalo ministra Karla Havlíčka k větší aktivitě a hlavně kvalitnějšímu zabezpečení. Jeho výrok: „Nemůžeme se nechat přitlačit k unáhlenému řešení,“ svědčí o tom, že situaci snad nechce řešit anebo zřejmě nepochopil, o co jde. Zmatek na těchto úsecích nesoucí označení D3 způsobuje i takzvaná ohlašovací povinnost, která se liší podle toho, jaký den v týdnu je, nebo zda je víkend či svátek.

Hnutí ANO by mělo okamžitě se železničními tratěmi, které jsou odkázány výlučně na lidská rozhodnutí, neprodleně něco začít dělat. Rozhodně neobstojí konstatování, že nejsou peníze. Financí by bylo dost. Stačilo by, aby současný lídr přestal dělat populistickou politiku, která jim zajistí přísun hlasů a upevnění si vedoucí pozici v předvolebních průzkumech. Zrušte slevy na jízdném pro studenty i seniory, které od září 2018 prosadil premiér Babiš a státní kasu jen v roce 2019 vyšly na 5,78 miliard korun. Za dva roky se suma vyšplhá na 11,6 milirady korun. Pokud se tyto částky přestanou cpát do bonusů, pak i lokální tratě mohou být dobře zabezpečené.

A eventuální voliči hnutí ANO by se měli zamyslet, zda se jim tato sleva vůbec vyplatí, když je jejich život v ohrožení, pokud cestují po železnici, která nemá adekvátní zajištění. Potom by neustále proklamovaná sleva vyšla některé pěkně draho, zaplatili by za ni tím nejcennějším – lidským životem. Opravdu jsou, pane premiére, zmíněné finanční úlevy pro studenty a důchodce tím nejdůležitějším?

Bezpečnost na dráze není primární ani pro některé kraje, které dostaly pravomoc objednávat rozsah a parametry drážní dopravy a při zadávání parametrů preferují komfort cestujících před bezpečnostními prvky. Pro ně je důležité, aby frekvence železničních spojů byla pomalu tak stejně častá, jakou u pražské MHD. Proto dochází ke stresujícím situacím, že strojvůdce si ani nevydechne a hned musí zase vyjet. Také otázky luxusu ze strany objednatelů dopravy by měla být upozaděna. Zabývat se tím, zda je ve všech vlacích internetové připojení prostřednictvím wifiny či možnost promítat dětem pohádky, je až druhořadá, když železnice není na všech úsecích řádně zabezpečena.

Dráhu v předvolebních slibech vždy zastíní dálnice

Noční můrou i pro zkušené strojvůdce jsou výluky. Pokud se na trati objeví, musí narychlo prostudovat manuál a když na něm něco přehlédne, může dojít k obrovské tragédii. Tuzemští strojvůdci zatím pro tyto případy nemají takové technické zázemí, které by je jako jejich západní kolegy v této situaci před fatální chybou ochránilo a na eventuální přehmat ještě zavčas upozornilo.

Železnice už léta žije ve stínu automobilové dopravy. Když se blíží volby, politici vyrukují s pohádkou plnou dlouhých a kvalitních dálnic. Ano, na tyto sliby voliči slyší. A pokud si někdo náhodou vzpomene na vlaky, pak o nich mluví v souvislosti s jakousi rychlodráhou. O zabezpečení dráhy se ale doposud nemluvilo. Možná se to nyní změní, když železnici stihla vlna nehod a mimořádných událostí. Jak to s péčí o zdraví i ochraně životů budou politici ve vyžehlených šatech myslet vážně, ukáže až čas.

Vládní hnutí ANO se situací na železnici dlouhých sedm let příliš nestresovalo. Případná změna může přijít až nyní, kdy PR marketing upozorní, že může hrozit odliv hlasů. Pak je možné, že premiér vyrazí na obhlídky kritických úseků a začne slibovat, kolik peněz poputuje tam či onam. V současnosti si snad ani ministerský předseda neuvědomuje, co vše hrozí, když v klidu prohlásí, že ministr Havlíček přece nemůže řídit všechny lokomotivy a odpovídat za ně. Jeho sdělení zavání určitou arogancí a podtextem, že se vlastně nic neděje, protože občas nějaká souprava přece jenom v pořádku dorazí do své cílové stanice, a tak nechápe, proč by měl Havlíčka z funkce odvolávat. Lidem, kteří ztratili v havarovaných vlacích své příbuzné nebo se těžce zranili, mohou Babišova slova o tom, že ministr mašiny neřídí, znít dost cynicky.

Jedno je jisté. Železnice i celá doprava potřebují mít ministra na plný úvazek a ne šéfa, který spravuje ještě další prestižní resort v podobě ministerstva průmyslu a obchodu a k tomu ještě vykonává funkci vicepremiéra. Na dvou židlích se sedět nedá. Opravdu není v lidských silách lítat mezi dvěma klíčovými resorty a soustředit se na závažná rozhodnutí. A nedovede to ani superministr Karel Havlíček, byť je přesvědčen, že on to svede.

Kabinet si prostě neumí jasně stanovit své priority

Vládní koalice i s ČSSD si prostě neumí stanovit své jasné priority a hlavně nedokáže přiznat své chyby a vyvodit z nich personální odpovědnost. V čem je ale současný kabinet bezesporu mistrem, jsou výmluvy, jak za nic nemohou a vše svádějí na jiné, kteří ale nejsou kompetentní. S oblibou tak na toto téma figuruje už zlidovělý vtip, jak se Andrej Babiš vyvleče skutečně ze všeho. Do KSČ nechtěl, tam ho přihlásila maminka, členství v StB si vymysleli jeho řídící důstojníci, ze Slovenska do Čech se mu rovněž nechtělo, to zavinil Mečiar, do české politiky odmítal vstoupit, za to může ODS a Kalousek, o Čapí Hnízdo nestál, k jeho vybudování ho přemluvila manželka společně s dětmi a za různá opatření v souvislosti s koronavirem nemůže vláda, ale jen epidemiologové.

Právě zmíněný fórek, který kromě smíchu může přivodit i slzy, koluje zemí v různých obměnách, ale dokonale vystihuje, že kabinet se neumí k problematice postavit čelem, o čemž nyní svědčí aktuální situace, která panuje na železnici, kde hrozí další fatální selhání. Ale pokud by se zase něco na dráze přihodilo, což si samozřejmě vůbec nikdo nepřeje, pak stačí, aby si dvojministr nařídil ručičku na svém budíku už na čtvrtou hodinu ranní a odvolání mu nehrozí. Časné jiterní vstávání totiž u premiéra Andreje Babiše znamená, že ministr daného resortu je pilný, a tak, prosím, neřešte jeho rezignaci. Že jeho odbornost a práce v terénu už zase tak skvostná není, to šéf kabinetu až tak detailně neřeší. Mimochodem, zítra vstávám ve tři, tedy o téměř dvě hodiny dříve než pan premiér Babiš. Jaké ministerstvo mně asi svěří?

Související

Donald Trump Komentář

Trump v tichosti přetváří USA v druhé Rusko

Zatímco světová média sledují obchodní válku, americký prezident Donald Trump tiše a systematicky přetváří režim ve Spojených státech. Pokud tomu svět nepřestane lhostejně přihlížet, promění se Washington v druhou Moskvu. Jenže tentokrát půjde o Moskvu silnější, vlivnější a podstatně nebezpečnější.

Více souvisejících

komentář Karel Havlíček Ministerstvo dopravy železnice Vlaky srážka vlaků u Českého Brodu (14. 7. 2020) Srážka vlaků u Perninku (7.7.2020)

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

Ilustrační foto

Kradete nám průmysl, přinutím vás vrátit se, vzkazuje Trump. Trhy pod náporem cel kolabují

Od středeční půlnoci vstoupila v platnost nová vlna amerických cel na desítky zemí, přičemž nejvyšší sazby – až 104 % – míří přímo proti čínskému zboží. Spojené státy a Čína se tak znovu ocitly v napjaté přetlačované, která hrozí přerůst ve vážnou obchodní válku. Zvýšená cla se dotkla i vývozců z Evropské unie či Japonska, zatímco americký prezident Donald Trump dál slibuje výhodnější „šité na míru“ dohody pro blízké spojence.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Tomáš Zdechovský

Je to smutné, Amerika chce vztahy pohřbívat. Nejsou ochotni slevit téměř z ničeho, řekl Zdechovský pro EZ

Donald Trump se opět stylizuje do role ochránce amerických občanů, jeho slova a činy však vyvolávají rostoucí rozpaky i na mezinárodní scéně. Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) pro EuroZprávy.cz upozornil, že taková strategie přestává fungovat – a to nejen ve Spojených státech, ale i v očích evropských partnerů. Vyzývá k jednání s USA a posilování soběstačnosti Evropy. Zároveň varuje před další eskalací napětí mezi oběma ekonomickými mocnostmi, která by mohla poškodit obě strany ve prospěch Číny a Ruska.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Evropská unie

Evropská unie zavádí cla na americké zboží. Zaměřuje se na státy, které budou Trumpa nejvíc bolet

Evropská unie reaguje na rozsáhlé "reciproční" clo zavedené prezidentem Donaldem Trumpem a míří tam, kde to bude pravděpodobně bolet nejvíce — do ekonomického srdce republikánských států. Nově oznámená opatření, která cílí na americký export v hodnotě až 22,1 miliardy eur, ukazují nejen obchodní rozhodnost Bruselu, ale i dávku kreativity a jemné pasivní agrese.

před 4 hodinami

Dovoz a vývoz zboží

Trumpova cla vstoupila v platnost. USA spadnou do recese a hrozí stagflace, obávají se ekonomové

Navzdory otřeseným finančním trhům, hrozbám odvetných opatření a dokonce i výzvám některých svých klíčových podporovatelů, aby od svého ekonomického plánu ustoupil, prezident Donald Trump neustoupil. Jeho administrativa ve středu zavedla vlnu nových „recipročních“ tarifů vůči desítkám spojenců i protivníků Spojených států. Podle prezidenta mají tato opatření obnovit spravedlnost a posílit americkou výrobu.

před 5 hodinami

včera

Elon Musk

Propast se prohlubuje. Musk označil Trumpova poradce za kr*tena

Elon Musk, šéf Tesly a zakladatel SpaceX, ostře napadl obchodního poradce Donalda Trumpa Petera Navarra poté, co ten ve veřejném rozhovoru označil Teslu pouze za „sestavovatele aut“, nikoliv skutečného výrobce. Musk na platformě X reagoval slovy, že Navarro je „hloupější než pytel cihel“ a jednoduše „kr*ten“.

včera

António Guterres

Zničíte rozvojové státy, varuje OSN Trumpa a Čínu

Generální tajemník OSN António Guterres dnes ostře varoval před důsledky obchodních válek, které podle něj nepřinášejí žádnému státu výhody a nejvíce dopadají na nejchudší země světa. Ve svém prohlášení pro novináře zdůraznil, že obchodní spory mezi velmocemi mohou mít ničivé dopady zejména na zranitelné rozvojové státy.

Aktualizováno včera

Donald Trump

Mimořádná zpráva Trump od zítřka uvalí na Čínu 104% clo

Prezident Spojených států Donald Trump ve středu dramaticky zvýší cla na čínský dovoz na úroveň 104 %, oznámila tisková mluvčí Bílého domu Karoline Leavittová v úterý. Jde o bezprecedentní krok, který ještě více vystupňuje probíhající obchodní válku mezi dvěma největšími ekonomikami světa.

včera

Jan Lipavský

Babiš je noční můrou pro evropskou bezpečnost, řekl Lipavský pro Politico

Český ministr zahraničí Jan Lipavský ostře zaútočil na předního kandidáta podzimních voleb Andreje Babiše. V rozhovoru pro server Politico označil šéfa hnutí ANO za bezpečnostní riziko pro Evropu a obvinil ho z šíření proruských narativů. Podle něj by Babišův návrat do čela české vlády mohl změnit zahraničněpolitickou orientaci země a přiblížit ji politice Maďarska a Slovenska.

včera

Ilustrační foto

Svět se vzpamatovává z Trumpa. Akciové trhy dnes výrazně posílily

Akciové trhy po celém světě dnes výrazně posílily. Důvodem je naděje, že některé země se dokážou dohodnout s administrativou prezidenta Donalda Trumpa na odvrácení nově zaváděných cel. Tento optimismus přišel po výrazných růstech v Asii a odráží se i na trzích v Evropě a USA.

včera

včera

Ursula von der Layenová na Summitu skupiny G7 v Hirošimě, Japonsku, 19.–21. května 2023

Evropa se spojuje s Čínou proti Trumpovi. Hledá cestu z obchodní krize

Evropská unie se obrátila na Peking s prosbou o spolupráci při sledování přílivu čínského zboží na evropský trh, který hrozí po nových krocích Donalda Trumpa v oblasti celních tarifů, uvedl server Politico. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen v úterý hovořila s čínským premiérem Li Čchiangem o vytvoření mechanismu, který by monitoroval možné přesměrování obchodu z USA do Evropy.

včera

včera

Šárka Shoup

Trumpovy kroky jako série nepromyšlených gest? Je za tím ale něco víc, říká pro EZ Shoup o amerických clech

Výkonná ředitelka Institutu pro politiku a společnost Šárka Shoup v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz popsala, na co americký prezident Donald Trump může cílit vysokými celními tarify, které uvalil na dovoz z téměř celého světa. Primárním cílem je zřejmě Čína. „Záměrně šel cestou plošného zacílení, aby Čína nemohla jednoduše reagovat protiopatřením. Je to chytrá, i když velmi tvrdá strategie. Otázkou ale zůstává, co to udělá s důvěrou partnerů i s globální ekonomikou,“ nastínila.

včera

Donald Trump

"EU vznikla, aby poškodila USA." Trumpova cla mohou způsobit ekonomický krach, varuje analýza

Americký prezident Donald Trump dál neustupuje v otázce cel a jeho tvrdý přístup může vést k dramatickým dopadům na světovou ekonomiku i domácí trh. Přestože trhy v pondělí nezažily takové propady jako v minulém týdnu, Trump nadále hrozí zvýšením cel na čínské zboží až na více než 100 %. To by znamenalo prudké zdražení produktů jako jsou iPhony, počítače či hračky. 

včera

Štěňata pravlka obrovského

Vědci oživili 12 tisíc let vyhynulého pravlka. Teď jdou na mamuty

Americká biotechnologická společnost Colossal Biosciences oznámila, že úspěšně vytvořila tři štěňata takzvaného pravlka obrovského, druhu, který vyhynul před zhruba 12 500 lety. Jedná se o vůbec první případ "de-extinkce", tedy obnovení vyhynulého zvířete, uvedla podle CNN firma se sídlem v Dallasu.

včera

Trump odmítnul bezcelní dohodu s EU. Japonsko si vyjednalo přednostní přístup

Evropské akciové trhy dnes pokračují ve výrazném růstu, který značí možné uklidnění po chaotickém týdnu způsobeném novými cly prezidenta Donalda Trumpa. Britský index FTSE 100 dnes posílil o 2 %, tedy o 153 bodů, a dosáhl hodnoty 7852. Jedná se o významný odraz od jeho nejnižší úrovně za více než rok. Přesto však ztráty způsobené novou vlnou obchodní války nejsou ani zdaleka plně smazány.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy