Minulý týden v Liberci proběhl největší festival animovaného filmu u nás. Vedle výherního filmu Kuře pro Lindu uvedl v hlavní soutěži celovečerních filmů novinku nezávislého amerického tvůrce Billa Plymptona, jenž na jednom z minulých ročníků festivalu zasedal v porotě a uvedl svou retrospektivu. Jeho westernově laděný Slide nepřestává okouzlovat svérázným stylem animace i žánrovou subverzí.
Téměř osmdesátiletý Bill Plympton na nezávislé scéně americké animovaného filmu působí již od 70. let. Původem ilustrátor či kreslíř komiksů, kdy prestižním časopisům vévodil svou ostrou a nevybíravou satirou, proslul svou osobitou imaginací, kterou otiskl do množství krátkometrážních a taktéž celovečerních filmů. Oscarové nominace posbíral s krátkometrážními hříčkami Your Face a Hot Dog, vytvořil kolem 200 děl, z celovečerní tvorby můžeme zmínit například ujetou variaci superhrdinských filmů I Married a Strange Person nebo drsně romantické Šálení, ohýbající principy klasických noirů. Před několika lety začal připravovat další celovečerní počin, k jehož dotaci realizoval i úspěšnou crowdfundingovou kampaň.
Slide zprvu začíná jako archetypální western, říznutý “desperádovským” stylem Roberta Rodrigueze. V černé oháknutý protagonista se noří z hutné mlhy, obklopený tajemnem a záhadnou minulostí, vydávající se vstříc ospalému dřevářskému městečku Sourdough Creek. V něm mezitím zlosynský starosta obdrží telefonát od hollywoodského magnáta, hledajícího vhodné městečko k natáčení. Starosta s vidinou slávy a zisku, aniž by město vypadalo dle producentských představ, s návrhem filmové produkce nadšeně souhlasí. Zapřáhne tak obyvatelstvo a tyranskou rukou řídí výstavbu přehrady a kasina, které musí být hotové v šibeničním termínu, aby město vyhovovalo producentským nárokům. Výchozí zápletka se však v Plymptově stylu velmi záhy zvrhne a v závěru o ní vlastně vůbec nejde.
Právě se přehrává: Slide - trailer
Slide - trailer Video: YouTube
Vyprávění totiž slouží takřka výhradně k výstavbě gagů, drobných podzápletek, které jsou absolutně vytržené z ústřední linie, a muzikálových čísel. Plympton se oddává půvabné absurditě a grotesknosti. Odstřeluje kauzalitu, naprosto klíčovou pro klasické hollywoodské vyprávění. Explicitně tak pomyslné továrně na sny a jejím ve filmu karikaturně ztvárněným představitelům ukazuje prostředníček. Struktura neustále mění protagonistu i antagonistu, obrací vlastnosti postav a sází na smyslnou nelogičnost, kdy se postavy z ničeho nic vynoří a kompletně změní běh i tempo filmu. Na děleném prvním místě stojí hravost a absolutní subverze diváckých očekávání, kdy autor vybízí k tomu, abyste rezignovali na tendenční sledování vyprávění a nechali se unášet mnohdy až dadaistickým pojetím.
Na hlavu staví především celý westernový žánr. Příběh je zasazený ve 40. letech 20. století, kdy byl hollywoodský žánr na svém vrcholu, z jehož tropů Slide těží a ohýbá je. Zároveň je však kombinuje s tradicí pozdějších, mnohem brutálnějších a ambivalentnějších westernů 60. a 70. let. Ačkoli snímek vybízí k brutalitě a uzurpátorský starosta násilím vládne, tajemný desperado, inspirovaný bezejmenými postavami Clinta Eastwooda, jedná po vzoru přímočarých dobráků a pomáhá bezbranným. Nepomáhá zbraní, nýbrž hudbou, kdy kulky nepřátel odráží tóny ručně vyrobeného nástroje. Vedle toho se dočkává i romantické linie s místní prostitutkou, která touží po kariéře zpěvačky. Plympton si pohrává s přímočarostí dobra a zla, jejichž polaritu přelévá. Slide tak obsahuje všechny žánrové dominanty, dosahuje jich však šíleně zběsilou a nekonvenční cestou.
Tomu napomáhá i špinavě hektický výtvarný styl, asociující animovanou tvorbu té doby, především z dílny Warner Brothers, opírá se taktéž o karikaturní možnosti komiksové estetiky. Westernové reálie nabývají díky dynamické střihové skladbě a kreslené animaci až surreálného nádechu. Vše pak podtrhují hudební pasáže ve stylu country. Plympton žánrový svět westernu plně přizpůsobil nezávislému proudu a autorskému rukopisu. V druhém plánu satiricky tepe do mocnářství, populismu, touze po slávě a nástrah kapitalismu. I přes zběsilost a grotesknost však v závěru oslavuje humanismus a možnosti rozmanité animované formy – dle mnohých nejsvobodnějšího filmového vyjádření.
Hodnocení: 80 %
Režie: Bill Plympton
Scénář: Bill Plympton
Česká premiéra: V rámci festivalu Anifilm 2024
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
Aktuálně se děje
před 52 minutami
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
před 2 hodinami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 2 hodinami
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 2 hodinami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 2 hodinami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 3 hodinami
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 4 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 4 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 5 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 7 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 8 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 9 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 11 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.
Zdroj: Libor Novák