Na loňském festivalu v Benátkách v nesoutěžní sekci odpremiérovala černohumorná romance Vrah naoko. Posléze obrazila několik dalších festivalů, do široké distribuce se však dostává ve streamingové podobě až teď. Práva totiž zakoupil Netflix a rozšířil tak svůj katalog o jedno z nejpovedenějších soudobých děl svého žánru, ačkoli se film mnoha motivy obrací do minulosti.
Režisér Vraha naoko Richard Linklater je dlouhodobě pozoruhodným tvůrcem. Texaský rodák již čtvrtou dekádu patří mezi přední tváře nezávislé americké kinematografie. Jeho takřka chameleonská filmografie jímá retro jízdu světem paběrkujících náctiletých Omámení a zmatení, meta filosofující animovaný snímek Sním či bdím?, unikátní coming of age Chlapectví, pod hlavičkou Netflixu realizoval melancholický animák Apollo 10 1/2: Dítě kosmického věku. Jeho kariérou pak prostupuje navracení se k osudům partnerské dvojice ve filmech Před úsvitem, Před soumrakem a Před půlnocí. Eklekticky čerpá z žánrové kinematografie a jednotlivé prvky skládá do osobitých tvarů, které nejsou pouze samoúčelným pastišem. Mají v sobě křehkost, empatii a experimentují s žánrovými konvencemi.
V těchto šlépějích pokračuje i Vrah naoko. Přímočaře zapletená žánrovka se točí okolo profesora psychologie a filosofie Gary, který si přivydělává při tajných policejních akcích, kdy se utajený tým snaží léčkou získat doznání od objednavatelů vraždy. Hned z kraje filmu se Gary z odposlechové dodávky dostane do terénu a v přestrojení za nájemného vraha se snaží z objednavatelů vymámit informace. V nové roli se ihned najde. Ukáže se jako mistr změny identity na základě situační potřeby.
Přejímá různorodé vlastnosti, převleky i dikci, což vždy uzpůsobuje na míru jeho objednavatelům. Snaží se je držet v iluzi, aby nájemný vrah vypadal stejně, jako v našich představách. Snímek explicitně ukazuje, že koncept a jednoduchost nájmu vrahů udržuje především kinematografie. Úspěšně rozjetá “bokovka” se komplikuje ve chvíli, kdy se Gary setkává s ženou uvězněnou v toxickém manželství. Té se rozhodne pomoct a zamilují se do sebe, což s sebou nese profesní i osobní následky. Největším problém však je, že žena je zamilovaná do jeho zločineckého alter ega.
Zdánlivě obyčejný Gary totiž není schopen vášně a život spíš analyzuje, než aby jej skutečně prožíval. Přejímání jiných charakteristik a vymýšlení si fiktivních scénářů jej paradoxně vede k tomu, aby byl více sám sebou. Pokud tedy přistoupíme na to, že něco jako být sám sebou vůbec existuje, což film v druhém plánu reflektuje prostřednictvím jeho přednášek. Lehce absurdní premisa, ačkoli zčásti vychází z osudů skutečné osoby, je podávána s režijní lehkostí a především jednoduchostí, v tom nejlepším slova smyslu.
I když zápletka možná ze začátku nabádá k akčnímu pojetí, v jádru jde inteligentní konverzačku, kde napětí pramení z dvojího života protagonisty. Hnacím motorem je jeho snaha skloubit profesní a osobní život, kde dříve nebo později musí zákonitě dojít ke kolizi. Příběh není překombinovaný a pod rouškou kriminálních motivů nejlépe funguje jako nádherně zvrácená romance.
Té je totiž podmíněné takřka vše. Kriminální zápletka slouží k sblížení ústřední dvojice. Nedochází k velkým zvratům a film překvapuje tím, jak se zarputile zdráhá cynismu a staví na romantické chemii. Ta pulzuje energií, tělesností a je neuvěřitelně přitažlivá. Dynamika lidí, z nichž oba ačkoli z diametrálně odlišných světů potřebovali vykročit ze stereotypu, je rozehrána s křehkostí i dravostí. Připomene především kolem romantické linie konstruované filmy Alfreda Hitchcocka, například Chyťte zloděje, Pan Smith s manželkou či Na sever severozápadní linkou.
Čerpá i z tradice screwball komedií. S nadhledem reflektuje morální rozervanost vlastní filmovým noirům a osciluje mezi romancí, thrillerem a komedií. Skutečně tak jde o film staré školy. Ačkoli se odehrává v současnosti, nefigurují v něm sociální sítě, mobilní telefony představují technologické vychytávky svázané s vyšetřováním a psychologie a jednání postav jsou roztomile staromilské, kompletně oddané kauzalitě a potřebám vyprávění.
Neohlíží se na moralizování, i když protagonisté jednají za mezí zákona. Ukazuje, že nejdůležitější hodnotou je láska. Na prvním místě stojí vytvoření vtahujícího světa a klasické hollywoodské zábavy. Zároveň však ukazuje, jak jednoduché je stát se někým, na koho si jen hrajeme a možná jím ani být nechceme. Je snadné podlehnout.
Zabiják naoko je nevidaně komplexní romantickou komedií, kde Richard Linklater opět mistrně demonstruje svou režijní důmyslnost. Jediné úskalí je, že snímek může snadno zapadnout v balastu streamingových algoritmů. Což by byla škoda, protože pokud bychom chtěli použít otřepané klišé, takové filmy už se dnes opravdu netočí.
Hodnocení: 80 %
Režie: Richard Linklater
Scénář: Richard Linklater, Glen Powell
Hrají: Glen Powell, Adria Arjona, Austin Amelio, Retta, Molly Bernard, Ritchie Montgomery, Kate Adair, Jordan Salloum, Mike Markoff, Richard Robichaux
Česká premiéra: 7. června 2024
Platforma: Netflix
Související
RECENZE: Dcera národa reviduje národní obrození mladistvou perspektivou. Daří se to?
RECENZE: Hřebejkův Výjimečný stav staví humor na problematické nadsázce
recenze , Vrah naoko (film) , filmy
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zimní počasí je tady. Meteorologové řekli, kde bude padat sníh. Podívejte se na radar
před 1 hodinou
Skandál na COP29: Prezident Ázerbájdžánu obhajoval produkci plynu, předseda konference byl ve vedení ropné firmy
před 1 hodinou
Zachrání někdo rozvojové země, než je zničí počasí? Plamenné projevy Guterrese a spol. jsou bez činů k ničemu
před 2 hodinami
Trump začne za dva měsíce úřadovat. Seznam věcí, které po nástupu do Bílého domu udělá jako první
před 3 hodinami
Trumpův muž pro Pentagon. Ministrem obrany má být moderátor Fox News
před 4 hodinami
Hašek do reprezentace na Ligu národů poprvé nominoval Šína. Schick opět chybí
před 5 hodinami
Trump má oficiální roli pro Muska. Svěřil mu nový projekt Manhattan
před 6 hodinami
85 let od smrti Jana Opletala. Kdo byl student, který se postavil nacistům?
před 7 hodinami
Tragédie v Číně. Muž v autě zabil desítky lidí, Si slibuje přísný trest
před 8 hodinami
Počasí: V Česku dnes napadne první sníh
včera
Mar-a-Lago na nohou: Trump s pomocí Muska vybírá budoucí vládu USA
včera
Lékařka v Rusku označila Rusko za strůjce války. Soud ji poslal na pět let do vězení
včera
Biden na poslední chvíli zavařil Trumpovi. Zákon o ochraně klimatu schoval
včera
Otevírací doba obchodů na výročí sametu. Víte, zda se dá 17. listopadu nakoupit?
včera
Zelenskyj uzpůsobuje mírový plán Trumpovi. Dva body jsou zcela klíčové
včera
V Praze se srazil autobus s tramvají. Několik lidí utrpělo zranění
včera
Británií otřásá skandál. Král přijal rezignaci arcibiskupa z Canterbury
včera
Mladík dostal v případu požáru Penny v Chodově podmínku. Má ale zaplatit škodu
včera
Netanjahu povstal jako fénix z popela. Na klíčová místa dosazuje své lidi, média hovoří o mafii
včera
Orbán vystoupil na COP29. Klimatická politika nemůže být vedena ideologií, ale zdravým rozumem, prohlásil
Na letošním summitu COP29 se rozvinula diskuse o různých přístupech k boji proti klimatické změně. V projevu maďarského premiéra Viktora Orbána a britského premiéra Keira Starmera se odrazily odlišné názory na to, jak by měly země přistupovat ke snižování emisí a k otázkám udržitelného rozvoje.
Zdroj: Libor Novák