Na loňském festivalu v Benátkách v nesoutěžní sekci odpremiérovala černohumorná romance Vrah naoko. Posléze obrazila několik dalších festivalů, do široké distribuce se však dostává ve streamingové podobě až teď. Práva totiž zakoupil Netflix a rozšířil tak svůj katalog o jedno z nejpovedenějších soudobých děl svého žánru, ačkoli se film mnoha motivy obrací do minulosti.
Režisér Vraha naoko Richard Linklater je dlouhodobě pozoruhodným tvůrcem. Texaský rodák již čtvrtou dekádu patří mezi přední tváře nezávislé americké kinematografie. Jeho takřka chameleonská filmografie jímá retro jízdu světem paběrkujících náctiletých Omámení a zmatení, meta filosofující animovaný snímek Sním či bdím?, unikátní coming of age Chlapectví, pod hlavičkou Netflixu realizoval melancholický animák Apollo 10 1/2: Dítě kosmického věku. Jeho kariérou pak prostupuje navracení se k osudům partnerské dvojice ve filmech Před úsvitem, Před soumrakem a Před půlnocí. Eklekticky čerpá z žánrové kinematografie a jednotlivé prvky skládá do osobitých tvarů, které nejsou pouze samoúčelným pastišem. Mají v sobě křehkost, empatii a experimentují s žánrovými konvencemi.
V těchto šlépějích pokračuje i Vrah naoko. Přímočaře zapletená žánrovka se točí okolo profesora psychologie a filosofie Gary, který si přivydělává při tajných policejních akcích, kdy se utajený tým snaží léčkou získat doznání od objednavatelů vraždy. Hned z kraje filmu se Gary z odposlechové dodávky dostane do terénu a v přestrojení za nájemného vraha se snaží z objednavatelů vymámit informace. V nové roli se ihned najde. Ukáže se jako mistr změny identity na základě situační potřeby.
Právě se přehrává: Vrah naoko - trailer.
Vrah naoko - trailer. Video: YouTube
Přejímá různorodé vlastnosti, převleky i dikci, což vždy uzpůsobuje na míru jeho objednavatelům. Snaží se je držet v iluzi, aby nájemný vrah vypadal stejně, jako v našich představách. Snímek explicitně ukazuje, že koncept a jednoduchost nájmu vrahů udržuje především kinematografie. Úspěšně rozjetá “bokovka” se komplikuje ve chvíli, kdy se Gary setkává s ženou uvězněnou v toxickém manželství. Té se rozhodne pomoct a zamilují se do sebe, což s sebou nese profesní i osobní následky. Největším problém však je, že žena je zamilovaná do jeho zločineckého alter ega.
Zdánlivě obyčejný Gary totiž není schopen vášně a život spíš analyzuje, než aby jej skutečně prožíval. Přejímání jiných charakteristik a vymýšlení si fiktivních scénářů jej paradoxně vede k tomu, aby byl více sám sebou. Pokud tedy přistoupíme na to, že něco jako být sám sebou vůbec existuje, což film v druhém plánu reflektuje prostřednictvím jeho přednášek. Lehce absurdní premisa, ačkoli zčásti vychází z osudů skutečné osoby, je podávána s režijní lehkostí a především jednoduchostí, v tom nejlepším slova smyslu.
I když zápletka možná ze začátku nabádá k akčnímu pojetí, v jádru jde inteligentní konverzačku, kde napětí pramení z dvojího života protagonisty. Hnacím motorem je jeho snaha skloubit profesní a osobní život, kde dříve nebo později musí zákonitě dojít ke kolizi. Příběh není překombinovaný a pod rouškou kriminálních motivů nejlépe funguje jako nádherně zvrácená romance.
Té je totiž podmíněné takřka vše. Kriminální zápletka slouží k sblížení ústřední dvojice. Nedochází k velkým zvratům a film překvapuje tím, jak se zarputile zdráhá cynismu a staví na romantické chemii. Ta pulzuje energií, tělesností a je neuvěřitelně přitažlivá. Dynamika lidí, z nichž oba ačkoli z diametrálně odlišných světů potřebovali vykročit ze stereotypu, je rozehrána s křehkostí i dravostí. Připomene především kolem romantické linie konstruované filmy Alfreda Hitchcocka, například Chyťte zloděje, Pan Smith s manželkou či Na sever severozápadní linkou.
Čerpá i z tradice screwball komedií. S nadhledem reflektuje morální rozervanost vlastní filmovým noirům a osciluje mezi romancí, thrillerem a komedií. Skutečně tak jde o film staré školy. Ačkoli se odehrává v současnosti, nefigurují v něm sociální sítě, mobilní telefony představují technologické vychytávky svázané s vyšetřováním a psychologie a jednání postav jsou roztomile staromilské, kompletně oddané kauzalitě a potřebám vyprávění.
Neohlíží se na moralizování, i když protagonisté jednají za mezí zákona. Ukazuje, že nejdůležitější hodnotou je láska. Na prvním místě stojí vytvoření vtahujícího světa a klasické hollywoodské zábavy. Zároveň však ukazuje, jak jednoduché je stát se někým, na koho si jen hrajeme a možná jím ani být nechceme. Je snadné podlehnout.
Zabiják naoko je nevidaně komplexní romantickou komedií, kde Richard Linklater opět mistrně demonstruje svou režijní důmyslnost. Jediné úskalí je, že snímek může snadno zapadnout v balastu streamingových algoritmů. Což by byla škoda, protože pokud bychom chtěli použít otřepané klišé, takové filmy už se dnes opravdu netočí.
Hodnocení: 80 %
Režie: Richard Linklater
Scénář: Richard Linklater, Glen Powell
Hrají: Glen Powell, Adria Arjona, Austin Amelio, Retta, Molly Bernard, Ritchie Montgomery, Kate Adair, Jordan Salloum, Mike Markoff, Richard Robichaux
Česká premiéra: 7. června 2024
Platforma: Netflix
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , Vrah naoko (film) , filmy
Aktuálně se děje
před 44 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 1 hodinou
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 1 hodinou
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 1 hodinou
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 3 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 3 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 4 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 7 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 8 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák