RECENZE: Plíživá paranoia a kolaps společnosti. Noční klid zpřítomňuje úzkost

Takřka měsíc před začátkem festivalu v Karlových Varech se do českých kin dostává druhý celovečerní film režiséra Michala Hogenauera, jehož intimní debut Tiché doteky ve Varech odpremiéroval před pěti lety. Jeho novinka Noční klid pokračuje v suverénní režii, komorním pojetí a rozplétání celospolečenských problémů na pozadí individuálních osudů.

Scénář k ani ne tak napínavému, jako spíš sžíravé znepokojujícímu thrilleru napsal přední tvůrce českých autorských filmů Václav Kadrnka (filmy Křižáček či Zpráva o záchraně mrtvého), společně s Markem Šindelkou, jenž byl za svou práci na pestrobarevné Okupaci oceněn Českým lvem. V kombinaci se soustředěnou režií Michala Hogenauera vytvořili snímek evropských rozměrů, asociující provokativní tvorbu Michaela Hanekeho. Rámování příběhu, kdy sledujeme životem frustrovaného protagonistu, pak připomíná Volný pád od Joela Schumachera, jehož hrdina se vydává na sluncem rozžhavenou a násilnou pouť městem.

Narozdíl od něj však protagonista Nočního klidu nahromaděný vztek potlačuje a postupně sledujeme, jak se mu tyto výboje promítají do vnímání světa, jenž se mu rozpadá pod rukama. Kafkovsky anonymizovaný protagonista M. je i přes život vyšší třídy a lukrativní pracovní pozici, spočívající v groteskně ztvárněném nabízení aromatických vůní různorodým korporátům, životně vyprázdněný. Luxusní domácnost je sterilní, na pracovních schůzkách poslouchá absurdní nároky klientů a nedosahuje živelného šarmu jeho kolegy. Již dlouho přítomné nenaplnění umocní incident na letišti, kde vidí cizince snědé pleti protestovat proti prohlídce, načež mezi nimi proběhne znepokujující interakce, u níž nevíme, zda skutečně takto proběhla.

Právě se přehrává: Noční klid - trailer

Noční klid - trailer Video: YouTube

Jsme totiž neustále fixovaní na vnímání protagonisty, jenž je obdobou nespolehlivého vypravěče. Uvěznění zkreslenou perspektivou vnímáme stupňující se paranoiu, kdy si M. vsugerovává, že jej kdosi sleduje a hrozí mu nebezpečí. Za nezamčenými dveřmi hledá vloupání, za roztříštěným sklem od flašky s kyselinou vidí potenciální hrozbu v podobě vyrobené výbušniny. Interakce na letišti je prostým spouštěčem již dlouho hnijícího neklidu a životní frustrace. Neschopnost podívat se do vlastního zrcadla a tíživou pasivitu si M. kompenzuje vytvářením osobních konspiračních teorií, uzavírající se do vlastní a především sterilní temnoty. Temnoty, kterou v sobě buduje sám.

K vyprázdněnému protagonistovi nemáme žádný klíč. Neznáme politické přesvědčení, smysl pro humor, ani volnočasové záliby. Víme jen, že se všemi prostředky snaží o sebekontrolu, jež mu postupně začíná podvracet nohy. Je nepřístupnou schránku, jež nezná sama sebe, natož abychom ji znali my. Plíživé kamerové zoomy umocňují sugestivní pocity, že jej někdo pozoruje (možná samotné publikum v kině). Delší a veskrze statické záběry snímané z odstupu, prochlazené barvy a všeobecně strohá mizanscéna nás s protagonistou uzavírají do bezvýchodného světa, jenž si M. vytváří, což ve filmu explicitně pronese jeho přítelkyně. Do jejich vztahu se promítá nicota a neschopnost M. vyjádřit jakékoli emoce, kde je vrcholem společně stráveného času donášková večeře.

M. konstantně stimuluje podněty zpravodajstvím, postupně pak přechází k alternativním médiím, které jej utvrzují v názoru, že společnost kolabuje a je nutné se bránit. Tyto světonázory jsou předkládané subtilně a čteme je spíše mezi řádky. Nevíme, co je pro M. to obávané zlo. Postupně se stává člověkem, jenž vidí nebezpečí všude a za vším. Je totiž jednodušší hledat nebezpečí ve vnějších a neopodstatněných hrozbách, než v našem nitru. Snímek ukazuje, že dezinformačnímu tlaku a všudypřítomné tísni z okolí nepodléhají jen sociálně špatně zabezpečení lidé, jak máme především ze sociálních sítí tendenci vnímat.

Hogenauer natočil atmosférický hutný a bezvýchodný titul, který není nikterak překvapivý, ostatně stejně, jako jeho protagonista. O šokující dějové zvraty se však ani nesnaží, nejvzrušivějším záběrem je zdánlivě nedůležitý velký detail na vytahování třísky z prstu. Rezignuje na atrakce a minimalistickým konceptem, kde se rytmus vyprávění skládá především z obyčejných a rutinních úkonů, jako je jízda autem, jezení, sledování televize či běhání, čímž připomene nedávného Lesního vraha od Radima Špačka. Noční klid skrze úsporné prostředky zpřítomňuje podivné bezčasí a tísnivost na příkladu záměrně zapomenutelného protagonisty, místo nějž si můžeme dosadit taktřka kohokoli. A to nejlépe nás samotné.

Hodnocení: 75 %

Režie: Michal Hogenauer

Scénář: Marek Šindelka, Václav Kadrnka

Hrají: Pavel Gajdoš, Judit Pecháček, Michal Isteník

Česká premiéra: 23. května 2024

Distributor: Cinemart

Související

Více souvisejících

recenze Noční klid (film) filmy

Aktuálně se děje

včera

včera

Donald Trump

Trump přijal Netanjahua a zkritizoval "neuctivou" Harrisovou

Exprezident a republikánský kandidát pro listopadové volby Donald Trump v pátek přijal ve svém floridském sídle Mar-a-Lago izraelského premiéra Benjamina Netanjahua. Zdroje CNN tvrdí, že o setkání požádal Netanjahu. Trump zmínil, že s Netanjahuem měl vždy dobrý vztah, zdůraznila Al Jazeera.

včera

včera

včera

včera

Artur Omarov

V předvečer zahájení her se odhlásil zápasník Omarov. Kvůli zranění achilovky

Ještě než budou letní olympijské hry oficiálně zahájeny, česká výprava sportovců hlásí již druhou ztrátu. Po nedávném odřeknutí účasti na pařížských hrách od tenistky Markéty Vondroušové, která má zraněnou ruku, musel den před zahájením svou účast na nich odříct i zápasník Artur Omarov. Toho totiž do klání pro změnu nepustila zraněná achilovka. Toto zranění si přivodil nešťastně na posledním intenzivním tréninku.

Aktualizováno včera

Na D1 u Prahy se po dopravní nehodě tvoří kolony. (26.7.2024) Prohlédněte si galerii

Dopravní kolaps na D1: Kolony se táhly až do Prahy, potíže hlásí i od Brna

V nejméně vhodnou chvíli na začátku víkendové špičky nastal v pátek odpoledne dopravní kolaps na hlavní české dálnici D1. V Praze a na výjezdu z metropole se tvořily kolony kvůli dopravní nehodě. U Brna zase nastaly potíže kvůli havarijnímu stavu povrchu vozovky. Policie o obou incidentech informovala na sociálních sítích kolem 14. hodiny. 

včera

včera

Lukostřelba, ilustrační fotografie.

LOH 2024: Po Horáčkové se představil i lukostřelec Li. V kvalifikaci skončil až jednašedesátý

Po účasti Marie Horáčkové se olympijské kvalifikace ve stejné disciplíně zúčastnil i Adam Li, pro něhož se jednalo o první start pod pěti kruhy. Li v mužské kvalifikaci nakonec skončil až jako jednašedesátý. Zároveň se spolu s Horáčkovou zúčastnil i kvalifikace v soutěži smíšených dvojic, v nichž ta česká neuspěla, když skončila až pětadvacátá a nepostoupila tak do osmifinále.

včera

včera

včera

Hamas staví své politické zájmy nad zájmy civilního obyvatelstva v pásmu Gazy, za které je odpovědný. Akce Hamasu zbavují Gazany jejich práv a základních potřeb. (zdroj: IDF)

V izraelském zajetí zemřel jeden z lídrů Hamásu

Jeden z předáků militantního hnutí Hamás na Západním břehu Jordánu, Mustafa Muhammad Abú Ara, zemřel v izraelském vězení poté, co se mu v posledních dnech zhoršil zdravotní stav, uvedly v pátek palestinské úřady. Uvedl to server Times of Israel.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Ve Francii kvůli nahlášené bombě evakuovali v den zahájení olympiády letiště

Mezinárodní letiště Basilej-Mylhúzy-Freiburg, ležící ve Francii poblíž hranic se Švýcarskem a Německem, dnes kolem poledne na přibližně hodinu přerušilo provoz. Vedení letiště uvedlo, že z bezpečnostních důvodů evakuovalo všechny cestující.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy