Praha - Do kin přichází novinka - film Příběh Kmotra. Jde o příběh krále českého podsvětí Františka Mrázka. Drama o muži, který toho věděl příliš, natočil Petr Nikolaev.
Proč jste se vůbec rozhodl adaptovat příběh, který knižně sepsal Jaroslav Kmenta?
Prvním impulsem k tomu byl článek v nějakém časopisu, kde byly popsány obchody, které Mrázek dělal s náhrobky ze židovských hřbitovů. Připadalo mně to tak neuvěřitelné, rouhavé a současně filmové, že jsem si řekl, že to musím natočit. Uznejte, že udělat z náhrobků dlažbu pro chodce to už je něco.
Jaká byla cesta k jeho zrodu a jak se vám podařilo film financovat?
Ta cesta byla dlouhá a trnitá. Nejprve jsem dva roky sám pracoval na scénáři. Vystřídal jsem několik producentů. Nikdo se do financování nehnal, řada lidí měla strach. Naštěstí jsem dostal grant z fondu kinematografie, což byl základ. Pak jsem se spojil s Davidem Rauchem, producentem, kterého jsem poznal na Lidicích. Je to takový buldok a vím, že bez něj bych už film nenatočil. Celkem to dobrodružství trvalo pět let.
Jak se vám spolupracovalo s Jaroslavem Kmentou?
S Jardou jsme se zpočátku oťukávali. On už měl na své knihy jiného zájemce, ale nakonec jsem ho přesvědčil, že já jsem ten nejlepší. Dnes je nadšený, ale myslím, že během těch let párkrát litoval. Nedovedl si představit, jak to u českého filmu chodí. Byl přesvědčen, že má senzační látku, o kterou se všichni poperou. Ale tak to bohužel v českém filmu nechodí.
Jací další lidé vám byli nápomocni?
Hodně mně pomohl Mirek Oščatka. To je scénárista, kterého jsem potkal na Cyrilovi a Metodějovi. Má na věci stejný pohled jako já a pomohl mi scénář dopracovat. Adam Dvořák dal filmu jako střihač tempo a moderní styl. Kameraman David Ployhar zase silnou vizuální podobu. Těch lidí byla ale celá řada.
Jak moc je příběh založen na realitě?
Mohu prohlásit, že skoro vše, co se ve filmu objevuje, má základ v realitě. Netvrdím však, že se vše přihodilo Františku Mrázkovi. Vymyšlený je například milostný vztah s novinářkou Zuzanou.
Co výběr herců? Jak probíhal, co bylo pro vás důležité a jak jste si vybral herce, podle jakého klíče?
Od začátku jsem pro titulní roli myslel na Ondru Vetchého. Taky jsem se s ním hned z kraje sešel a pronesl okřídlenou větu: „Mám pro tebe nabídku, která se nedá odmítnout". Ondra však nechtěl, aby se to s ním oficiálně spojovalo. Pro mě to byl problém a na dlouhou dobu jsme se rozešli. Naštěstí se toho nakonec ujal a já myslím, že vytvořil svou životní roli.
Jaká byla spolupráce s Ondřejem Vetchým a Lukášem Vaculíkem?
Oba dobře znám z předchozích projektů. Bylo to intenzivní a často napjaté. Ondra bral během natáčení dvakrát antibiotika, ale přesto do scén rval tuny energie. Lukáš je klidnější a od té doby, co jsme spolu strávili dva roky na Lužnici, jsme opravdoví kamarádi.
Jak probíhal výběr dalších spolupracovníků?
Většinu lidí ze štábu jsem znal. V některých případech jsme byli donuceni z časových důvodů improvizovat. Musím poděkovat filmařskému „Pánubohu", že při nás stál.
Jaké má film poselství a proč bychom měli na něj přijít do kina?
Je to nadčasový příběh a současně palčivě aktuální zpráva o naší společnosti. Je to divácký film, který říká zásadní věci atraktivní formou. Je to příležitost pochopit, že zlo má lidskou tvář. A je to též příležitost prožít určitou katarzi: tím, že postihneme a popíšeme něco, co nás trápí, to sice nevyřešíme, ale oslabíme moc, kterou to nad námi má.
Související
Obávaný "Příběh kmotra" už děsí český národ
"Příběh kmotra" v ohrožení? Rodina a Langer si stěžují. Bude film zakázán?
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 9 minutami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 32 minutami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 1 hodinou
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 2 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 2 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 3 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 4 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 5 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 7 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 8 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 8 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 9 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 10 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 11 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 12 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.
Zdroj: Libor Novák