Praha - Ne každý dárek udělal pod vánočním stromečkem radost, Češi tradičně vymění či vrátí až čtyři procenta zboží. Nejčastěji se jedná o elektroniku a oblečení. Pozor, prodejce v kamenném obchodu nemá povinnost vám vyhovět.
"Nejčastěji se k nám vrací móda, protože ne vždy se dárci podařilo správně trefit velikost oblečení či obuvi. A poměrně často se vrací i menší elektronika, kterou se dárce netrefil do vkusu," uvedla mluvčí e-shopu Mall.cz Michala Gregorová.
"Největší vlnu vrácených dárků máme ale již za sebou," dodal Petr Jiras z Electro Worldu. V CZC.cz se podíl vráceného zboží na předvánočních objednávkách pohybuje kolem dvou procent. Mezi navráceným zbožím se po Vánocích nejčastěji objevují mobilní telefony a tablety.
Podle dat výrobce a provozovatele e-shopů NetDirect reklamují nebo vracejí Češi po Vánocích na internetu nejčastěji oblečení a drobnou elektroniku, nejméně naopak knihy. "Z elektroniky vracejí lidé nejvíce DVD a Blu-ray přehrávače. Na rozdíl od oblečení, v případě elektroniky požadují spíše než výměnu vrácení peněz," uvedl Marek Krška ze společnosti NetDirect.
"Vybrat vhodný dárek s elektronikou pro děti je mnohdy mnohem těžší než se trefit do očekávání dospělých členů rodiny. Děti jsou v tomto smyslu prostě nevyzpytatelné, například u darovaného tabletu může být příčinou jejich nespokojenosti pouze jeho barevné provedení," uvedl ředitel prodeje sítě Expert Elektro Robin Weintritt. Podle něj zákazníci vrátí nevhodné vánoční dárky přibližně ve čtyřech procentech případů.
Vrácené zboží obchody prodávají většinou se slevou. "Za poslední dva roky sledujeme, že roste skupina zákazníků, kteří chtějí ušetřit maximum peněz, vyčkávají do ledna a vyhledávají právě vrácené zboží, které se dá pořídit za velmi výhodnou cenu," uvedla mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková.
V případě, že jsou dárky zakoupeny v kamenném obchodě, není stanovena zákonem žádná lhůta pro vrácení dárku bez udání důvodu. Prodejce v tomto případě tuto povinnost vůbec nemá. Je to jen jeho dobrá vůle, že nevhodný dárek vymění nebo vrátí peníze. Lze pouze reklamovat dárek, který by vykazoval vady. Kamenné obchody s oblečením často umožňují nad rámec zákona zboží vrátit. V takovém případě však okolnost vrácení upravují jejich vlastní obchodní podmínky, můžou tedy požadovat originální štítky apod.
Na uplatnění reklamace má spotřebitel právo dle zákona o ochraně spotřebitele. Reklamaci prodejce přijmout musí, jak ji vyřídí, je ovšem již na něm. Pokud prodejce reklamaci přijmout odmítne, doporučujeme kontaktovat ČOI. Reklamaci lze uplatnit do 24 měsíců od zakoupení zboží. S sebou je vhodné mít doklad prokazující koupi, popř. záruční list. Prodejce se spotřebitelem sepíše reklamační protokol, do něj uvede i to, co spotřebitel požaduje – výměnu, opravu nebo odstoupení, i když tato volba není pro prodejce závazná. Doporučujeme zdokumentovat stav věci před uplatněním reklamace (vyfotit) a také jej zaznamenat do reklamačního protokolu, neboť často dochází k poškození věci až v servisu.
Reklamace musí být vyřízena ihned, ve složitých případech do tří dnů. Pokud je však nutné vadu odborně posoudit, pak musí být reklamace vyřízena do 30 kalendářních dnů. Vyřízením je myšleno oznámení spotřebiteli, postačí tedy i textová zpráva nebo zavolání. Pokud je tato lhůta porušena, spotřebitel má možnost odstoupit od smlouvy a může také kontaktovat ČOI. Pozor! Spotřebitel může souhlasit s prodloužením této lhůty, což může být i šikovně schováno v reklamačním protokolu. Pokud je reklamace zamítnuta, spotřebitel si na své náklady může nechat vyhotovit znalecký posudek. Seznam soudních znalců je dostupný na www.justice.cz. Pokud posudek hovoří ve prospěch spotřebitele, je prodejce povinen mu jeho cenu uhradit, informuje asociace-sos.cz.
Související
Zásilkovně zůstaly viset zásilky v Liberci. Firma slibuje refundace
Firmy kvůli válce na Ukrajině revidují dodavatelské řetězce. Je to nelehký úkol
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Dramatický týden války na Ukrajině: Eskalace a nové zbraně mění pravidla hry
před 1 hodinou
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 2 hodinami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 3 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 4 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 5 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 5 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 6 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 6 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 6 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 6 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 7 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 7 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 7 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 7 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 8 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 8 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 9 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 9 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 10 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
Rusko údajně dodalo svému spojenci Severní Koreji od letošního března více než milion barelů ropy, ukazuje analýza Open Source Center (OSC) a BBC News.
Zdroj: Libor Novák