Praha - Vyšetřovatelé přišli ve čtvrtek s tvrzením, že nehodu letu Germanwings 4U 9525 způsobil cíleně druhý pilot Andreas Lubitz, který nepustil kapitána do kokpitu a nastavil klesání Airbusu A320. Bohužel to není první případ, kdy pilot poslal letadlo plné cestujících k zemi záměrně. Připomeňte si ty nejznámější.
EgyptAir let 990
Letoun egyptské společnosti z New Yorku do Káhiry se zřítil 31. října 1999 do vod Atlantiku. O let se starala zdvojená posádka. Druhý pilot Gamal El Batútí přišel vystřídat svého kolegu už po 20 minutách letu, nečekaně brzy. Když si kapitán odskočil na toaletu, začalo letadlo prudce klesat. Cestující na palubě zažívali stav beztíže. Kapitánovi se přesto podařilo dostat se zpět do kokpitu.
Druhý pilot s ním vůbec nespolupracoval, pouze opakoval větu "Spoléhám na Boha." Celkem ji řekl jedenáctkrát. Kapitánovi se střemhlavé klesání podařilo vybrat, ale stroj začal prudce stoupat. V tuto chvíli končí záznam z kokpitu, protože generátory přestaly dodávat proud. Radar ukázal, že letoun opět vystoupal do 7 kilometrů a pak znovu prudce klesal. Konstrukce Boeingu 767 to nevydržela a stroj se před nárazem do vody začal rozpadat.
Při nehodě zahynulo 217 lidí, z toho 100 amerických turistů. Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě došel k závěru, že tragédie letu 990 byla úmyslným činem Gamala El Batútího. Devětapadesátiletý Batútí byl nejstarším druhým pilotem EgyptAiru na Boeingu 767, kvůli špatné angličtině neměl šanci na povýšení na kapitána.
Před tragédií se zhoršil jeho zdravotní stav. Navíc El Batútí často využíval ochranné ruky přátel na vysokých místech, kteří vždy zametli jeho průšvihy. O tuto ochranu měl ale přijít a jeho místo u EgyptAiru bylo v ohrožení. Egyptští vyšetřovatelé tyto závěry odmítli a nehodu přičítají neznámé technické poruše.
SilkAir let 185
Let singapurské společnosti SilkAir z Jakarty do Singapuru spadl 19. prosince 1997 do řeky Musí na ostrově Sumatra. Boeing 737 vezl 97 pasažérů a 7 členů posádky. Letoun byl ve službě teprve 10 měsíců. Během letu začal náhle prudce klesat z výšky 10 a půl kilometrů až narazil do bahnité řeky. Nikdo na palubě neměl šanci nehodu přežít.
Vyšetřovatelé se nejdříve obávali, že letounu selhalo kormidlo, což předtím vedlo k několika tragickým nehodám Boeingů 737. Ocas letadla skutečně před pádem odpadl, ale jak se ukázalo, to zapříčinilo až přetížení vzniklé střemhlavým klesáním. Podařilo se sice zachránit obě černé skříňky, ty ale vyšetřovatele ještě více zmátly, končí totiž několik minut před začátkem klesání.
Američtí vyšetřovatelé ze záznamu usoudili, že kapitán letadla Tsu Way Ming se během letu zvedl ze svého místa a nahrávání vypnul. Pak odlákal druhého pilota z kokpitu a letadlo nasměroval k zemi. Kapitán Tsu předtím přišel o miliony na singapurské burze a po návratu domů měl začít řešit, kde vezme peníze na splacení dluhů. Indonéští vyšetřovatelé nicméně přičítají nehodu technickému selhání.
Royal Air Maroc let 630
Vrtulový letoun ART 42 narazil 21. srpna 1994 do marockého pohoří Atlas. Při nehodě zahynulo všech 44 osob na palubě, mezi nimi i kuvajtský princ, jehož bratr byl kuvajtským ministrem obrany, s manželkou.
Maročtí vyšetřovatelé přišli se závěrem, že kapitán letadla, dvaatřicetiletý Younes Khayati, vypnul pár minut po startu autopilota a letoun nasměroval k zemi. Motivem měla být nešťastná láska. Marocké letecké odbory závěr vyšetřovatelů odmítly.
LAM Mozambique Airlines let 470
Rok starý Embraer 190 Mozambických aerolinií letící z mozambického města Mapulo do angolské Luandy spadl 29. listopadu 2013. Letoun se pohyboval v 11 a půl kilometrech, když začal nečekaně prudce klesat. Dispečerům se už neozval a dopadl na hranice Botswany a Namibie. V oblasti panovalo špatné počasí, ale jak se ukázalo, to ke katastrofě nepřispělo.
Předtím, než letadlo narazilo do země, zamknul se kapitán Heminio dos Santos Fernandes v kokpitu, ignoroval varovné signály a odmítl pustit do kabiny kopilota, který si předtím odskočil a zuřivě bušil na dveře. Kapitán přepnul ovládání na manuální a třikrát rapidně změnil výšku i rychlost letounu. Proč tímto způsobem připravil o život celkem 27 pasažérů a šest členů posádky, se nepodařilo zjistit. Pravděpodobně za to mohly jeho osobní problémy.
Malaysia Airlines let 370?
"Dobrou noc, malajské tři sedm nula." To byla poslední slova, která se v půl druhé ráno 8. března 2014 z letadla ozvala, pak se po něm slehla zem. V té době bylo ve výšce více než 10 a půl kilometru a nevyslalo žádné nouzové signály nebo informaci, která by naznačovala problémy či nutnost změnit kurs. Dokonce ani počasí nenaznačovalo, že by se měl let nějak zkomplikovat.
Jenže pak už se nedařilo s letadlem spojit a bylo slyšet jen huhlání a praskání statické elektřiny. Podle záznamů vojenských radarů se letoun nejdříve prudce otočil na západ, pak několikrát prudce změnil výšku a nakonec se stočil na jih. Naposledy ho radary zachytily deset minut po půl třetí nad Malackým průlivem.
Jedná se o jednu z největších záhad v dějinách letectví, protože letadlo se dodnes nepodařilo najít. Neví se ani, jestli za případným pádem letadla stála technická závada nebo lidský faktor. Předpokládá se ale, že letoun ztroskotal v odlehlé části Indického oceánu a nikdo z 239 lidí na palubě nepřežil.
Související
Dva roky od zřícení Germanwings: Lidé drželi minutu ticha, otec pilota zpochybnil vyšetřování
Pravda o zkáze letadla Germanwings? Můj syn je nevinný, mám důkazy, tvrdí otec pilota Germanwings Lubitze. A pozůstalí zuří
zřícení letu 4U9525 Germanwings (24.3.2015) , Letecké nehody
Aktuálně se děje
před 7 minutami
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 1 hodinou
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 1 hodinou
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 2 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 3 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 4 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 5 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 6 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 6 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 7 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 7 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 8 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 9 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 9 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 10 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 10 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 11 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 12 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 12 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 13 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák