Praha - Nejtragičtější nehoda v historii československého a českého letectví se stala před 40 lety nedaleko syrské metropole. Zcela zaplněný Iljušin Il-62 v barvách Československých aerolinií se krátce před půlnocí SEČ z 19. na 20. srpna 1975 chystal na zastávku v Damašku, místo přistávací dráhy však stroj zamířil do dun asi 16 kilometrů severozápadně od letiště. Ze 128 lidí, kteří byli v tu chvíli na palubě, přežili jen dva.
Let ČSA číslo 540 pod vedením kapitána Jána Gajdoše a v době nehody řízený druhým pilotem Stanislavem Žižkou odstartoval z ruzyňského letiště v 19:35, konečným cílem měl být Teherán. Po třech a půl hodinách letu nahlásila posádka, že hodlá zahájit přiblížení, což jí věž v Damašku povolila. Letadlo ještě stihlo potvrdit přijetí informace o příznivém počasí na letišti, to ale bylo poslední spojení s letem OK 540. Čtyři minuty poté, v Praze v té době bylo čtvrt na dvanáct v noci, iljušin havaroval.
Opuštěnou noční krajinu ozářily krátce po nárazu plameny, které zachvátily velkou část trupu a později výrazně ztížily pátrání po příčinách nehody. Vyšetřování ukázalo, že stroj se země dotkl vcelku, nejprve předním podvozkem, poté levým křídlem, hlavním podvozkem a nakonec zadní částí trupu a pravým křídlem. Velké štěstí měli půlroční dítě a arabský student, kteří oba seděli vzadu a po nárazu vypadli ven. Vyhnuli se tak ohnivému infernu, které zachvátilo trosky.
Proč ale zkušený pilot Žižka s téměř 15.000 nalétanými hodinami (z toho asi pětina byla na Il-62, nejmodernějším a největším stroji v tehdejší flotile ČSA) nezvládl banální přistání a proč letounu v nárazu do země nezabránil ani kapitán Gajdoš s náletem skoro 19.000 hodin, to se vyšetřovatelům nikdy odhalit nepodařilo. Vyšetřování totiž významně zkomplikoval fakt, že během mohutného požáru byla zničena černá skříňka a z přístrojů v kokpitu vydržely katastrofu jen některé.
Příčinu nehody tak vyšetřovací komise nedokázala jasně určit. Jako nejpravděpodobnější nakonec označila možnost, že si posádka nebyla vědoma skutečné výšky letu a těsně před nárazem se domnívala, že je o několik stovek metrů výše. Na domovském letišti a na ostatních letištích v socialistických zemích totiž byla tehdy dispečery předávána výška QFE (skutečný barometrický tlak v úrovni dráhy), ale od věže v Damašku posádka obdržela výšku QNH (tlak přepočítaný na hladinu moře).
A možná právě jejich záměna posádkou se pak stala lidem na palubě osudnou. Podle pilota a publicisty Ladislava Kellera, který napsal několik knih o leteckých nehodách čs. a českých letadel, je ale pravděpodobnější, že se Žižka spletl při zadávání hodnoty tlaku a na výškoměru nastavil špatnou hodnotu. Údaje měl sice ještě kontrolovat navigátor, který byl v té době běžně členem posádky, ale nejspíš tak při osudném letu nečinil.
Objevily se i spekulace o tom, že osudový řetězec událostí, který vedl k tragické nehodě, pomohly spustit také neshody mezi oběma piloty. Podle některých pamětníků se totiž Gajdoš s Žižkou neměli právě v lásce, Keller dokonce uvádí, že se "doslova nenáviděli". Obvykle tak spolu v nelétali, v úterý 19. srpna 1975 ale původně nasazený druhý pilot nedorazil do práce, a tak musela být do služby povolána připravená záloha, kterou byl shodou okolností Žižka.
Vedle špatně nastaveného výškoměru - ať už z jakéhokoli důvodu - a špatné atmosféry na palubě iljušinu existuje ještě jedna teorie o příčinách nehody. Podle některých spekulací sestřelila československý stroj omylem syrská armáda a případ byl z politických důvodů "ututlán". Konkrétní důkazy pro takové tvrzení se ale nikdy neobjevily a o sestřelení tak existují jen svědectví z druhé ruky. Letoun navíc na zemi narazil prakticky vcelku, což svědčí spíš o chybě pilotů.
Související

Tragická letecká nehoda na Chebsku. Pád ultralightu nepřežil pilot

Havárie letadla v Torontu má finanční dohru. Cestující si mohou přijít na stovky tisíc
Letecké nehody , historie , ČSA
Aktuálně se děje
před 26 minutami

Nejhorší premiér na světě, hlásá billboard hnutí ANO o Fialovi. Padlo kvůli němu trestní oznámení
před 1 hodinou

Dítě, které sáhne na rozpálenou plotnu. Experti varují před Trumpovou snahou o rozvrácení ekonomiky
před 1 hodinou

Putin povolal do armády 160 tisíc lidí. Chce mít větší vojsko než USA
před 2 hodinami

Bude lidstvo chudé? Pokud nezastavíme změny počasí, přijde každý člověk o polovinu financí, spočítali vědci
před 2 hodinami

Bez postranních úmyslů? Ani náhodou. Co chce Rusko získat příměřím v Černém moři?
před 3 hodinami

Univerzita Karlova odchází z Muskovy sítě X. Vadí jí algoritmy i její politika
před 4 hodinami

Vymění Ukrajina prezidenta už letos? Spekulace o letních volbách sílí, navzdory válce je možnost, jak je uspořádat
před 4 hodinami

Armáda shání nové vojáky, nabídne jim až milion, schválil prezident Pavel
před 5 hodinami

Ekonomka Lapyhina: Korupce na Ukrajině je po válce druhým největším problémem. Dvě generace musí změnit mentalitu
před 5 hodinami

Le Penová se poprvé vyjádřila k verdiktu soudu. Mluví o jaderné bombě
před 6 hodinami

EU chystá protiúder Trumpovi. Ve hře je i zablokování sociální sítě X
před 7 hodinami

Experti popsali, jak by vypadala globální obchodní válka. Svět by stála neuvěřitelné jmění
před 7 hodinami

Bradáčová se oficiálně stala nejvyšší státní zástupkyní. Novým vrchním státním zástupcem je Štěpánek
před 8 hodinami

Nežertuji, říká Trump o třetím prezidentském období. Proč narovinu nepřizná, jestli o něj stojí?
před 8 hodinami

Do USA nejezděte. Stále více států vyzývá k úplnému bojkotu cestování
před 9 hodinami

V USA se bouří proti odsouzení Le Penové. Ozval se i Trump
před 9 hodinami

Životní úspěch tenisty Menšíka. Ve finále turnaje Masters v Miami porazil svůj vzor Djokoviče
před 9 hodinami

Smutné zjištění o Michaelu Schumacherovi. Legenda F1 už do konce svého života nepromluví
před 9 hodinami

Rozhodnutí, které ovlivní miliardy lidí. Co se stane ve středu netuší ani Trumpovi lidé
před 11 hodinami
Počasí čeká tento týden teplotní propad. Z 20 stupňů pod nulu
Počasí bude do konce týdne silně proměnlivé. Teploty vyrostou až ke 20 stupňům, pak se ale ochladí a vrátí se i mrazy, uvádí ČHMÚ.cz.
Zdroj: Libor Novák