Praha - Nejtragičtější nehoda v historii československého a českého letectví se stala před 40 lety nedaleko syrské metropole. Zcela zaplněný Iljušin Il-62 v barvách Československých aerolinií se krátce před půlnocí SEČ z 19. na 20. srpna 1975 chystal na zastávku v Damašku, místo přistávací dráhy však stroj zamířil do dun asi 16 kilometrů severozápadně od letiště. Ze 128 lidí, kteří byli v tu chvíli na palubě, přežili jen dva.
Let ČSA číslo 540 pod vedením kapitána Jána Gajdoše a v době nehody řízený druhým pilotem Stanislavem Žižkou odstartoval z ruzyňského letiště v 19:35, konečným cílem měl být Teherán. Po třech a půl hodinách letu nahlásila posádka, že hodlá zahájit přiblížení, což jí věž v Damašku povolila. Letadlo ještě stihlo potvrdit přijetí informace o příznivém počasí na letišti, to ale bylo poslední spojení s letem OK 540. Čtyři minuty poté, v Praze v té době bylo čtvrt na dvanáct v noci, iljušin havaroval.
Opuštěnou noční krajinu ozářily krátce po nárazu plameny, které zachvátily velkou část trupu a později výrazně ztížily pátrání po příčinách nehody. Vyšetřování ukázalo, že stroj se země dotkl vcelku, nejprve předním podvozkem, poté levým křídlem, hlavním podvozkem a nakonec zadní částí trupu a pravým křídlem. Velké štěstí měli půlroční dítě a arabský student, kteří oba seděli vzadu a po nárazu vypadli ven. Vyhnuli se tak ohnivému infernu, které zachvátilo trosky.
Proč ale zkušený pilot Žižka s téměř 15.000 nalétanými hodinami (z toho asi pětina byla na Il-62, nejmodernějším a největším stroji v tehdejší flotile ČSA) nezvládl banální přistání a proč letounu v nárazu do země nezabránil ani kapitán Gajdoš s náletem skoro 19.000 hodin, to se vyšetřovatelům nikdy odhalit nepodařilo. Vyšetřování totiž významně zkomplikoval fakt, že během mohutného požáru byla zničena černá skříňka a z přístrojů v kokpitu vydržely katastrofu jen některé.
Příčinu nehody tak vyšetřovací komise nedokázala jasně určit. Jako nejpravděpodobnější nakonec označila možnost, že si posádka nebyla vědoma skutečné výšky letu a těsně před nárazem se domnívala, že je o několik stovek metrů výše. Na domovském letišti a na ostatních letištích v socialistických zemích totiž byla tehdy dispečery předávána výška QFE (skutečný barometrický tlak v úrovni dráhy), ale od věže v Damašku posádka obdržela výšku QNH (tlak přepočítaný na hladinu moře).
A možná právě jejich záměna posádkou se pak stala lidem na palubě osudnou. Podle pilota a publicisty Ladislava Kellera, který napsal několik knih o leteckých nehodách čs. a českých letadel, je ale pravděpodobnější, že se Žižka spletl při zadávání hodnoty tlaku a na výškoměru nastavil špatnou hodnotu. Údaje měl sice ještě kontrolovat navigátor, který byl v té době běžně členem posádky, ale nejspíš tak při osudném letu nečinil.
Objevily se i spekulace o tom, že osudový řetězec událostí, který vedl k tragické nehodě, pomohly spustit také neshody mezi oběma piloty. Podle některých pamětníků se totiž Gajdoš s Žižkou neměli právě v lásce, Keller dokonce uvádí, že se "doslova nenáviděli". Obvykle tak spolu v nelétali, v úterý 19. srpna 1975 ale původně nasazený druhý pilot nedorazil do práce, a tak musela být do služby povolána připravená záloha, kterou byl shodou okolností Žižka.
Vedle špatně nastaveného výškoměru - ať už z jakéhokoli důvodu - a špatné atmosféry na palubě iljušinu existuje ještě jedna teorie o příčinách nehody. Podle některých spekulací sestřelila československý stroj omylem syrská armáda a případ byl z politických důvodů "ututlán". Konkrétní důkazy pro takové tvrzení se ale nikdy neobjevily a o sestřelení tak existují jen svědectví z druhé ruky. Letoun navíc na zemi narazil prakticky vcelku, což svědčí spíš o chybě pilotů.
Související
Na letišti v Louisville se krátce po startu zřítilo letadlo
Za tragédii letounu Air India může Boeing, tvrdí rodiny obětí. Podaly žalobu
Letecké nehody , historie , ČSA
Aktuálně se děje
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
3. prosince 2025 19:54
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Vážný incident se v úterý stal na lince A pražského metra. Ve stanici Hradčanská spadla pod soupravu mladá žena, která utrpěla vážná zranění. Zřejmě šlo o pokus o sebevraždu. Událost ovlivnila provoz na zmíněné lince.
Zdroj: Jan Hrabě