Českem se prohnala smršť: Kalamita na kolejích, lidé bez proudu, lanovky stojí

Praha - Větrná smršť nebo stromy spadlé na koleje dnes kolem poledne zastavily provoz na šesti úsecích regionálních tratí v podhůří Šumavy, Orlických hor a Krkonoš. Vyplývá to z webu Českých drah. Vlaky zde podle předpokladu dopravce nepojedou většinou dvě až tři hodiny, někde vyjely náhradní autobusy.

Větrná smršť zastavila vlaky mezi Jablonným nad Orlicí a Těchonínem na Orlickoústecku. Spadlý strom po poledni zablokoval trať mezi Trutnovem a Janovicemi u Trutnova, tam už byl provoz před 13:00 obnoven. Zhruba do 15:00 nepojedou kvůli spadlému stromu vlaky mezi Železným Brodem a Velkými Hamry na Jablonecku. 

V Pošumaví už před 11:00 zastavil spadlý strom provoz na Prachaticku v úseku Kubova Huť - Lenora, vlaky by zde měly znovu vyjet kolem 14:00. Od poledne do zhruba 15:00 nepojedou vlaky kvůli stromům na trati mezi Loučovicemi a zastávkou Vyšší Brod klášter na Českokrumlovsku.

Silný vítr dosahující v nárazech rychlosti přes 100 kilometrů v hodině dnes zastavil provoz krkonošských lanovek na Sněžku, Černou horu, Medvědín a Pláně. Silný vítr způsobil řadů výpadků elektřiny.

Energetici dnes dopoledne na Trutnovsku řešili sedm poruch na vedeních vysokého napětí. "Když se je podařilo opravit, objevilo se během poledne dalších osm poruch, například v Dolním Starém Městě, Volanově, Rudníku, Žacléři, Mladých Bukách, Radvanicích a Vrchlabí," uvedla regionální mluvčí firmy ČEZ Šárka Beránková.

Lanovka na Sněžku musela zastavit oba úseky, což nebývá časté. Obvykle silný vítr omezuje provoz na horním úseku z Růžové hory na vrchol Sněžky. "Vítr dosahuje v poryvech rychlosti kolem 90 kilometrů v hodině. Pokud rychlost větru klesne pod 60 kilometrů, budeme moci obnovit provoz," řekl ČTK pracovník lanovky. Na Sněžce dnes dopoledne mrzlo, byl tam asi jeden stupeň pod nulou.

Lanovka na Ještěd v Liberci nejede

Vítr tam dosahoval v nárazech téměř 94 kilometrů v hodině. ČTK o tom dnes informoval přednosta lanovky Vladimír Štěpán. V poledne zkomplikoval silný vítr i dopravu na železniční trati z Železného Brodu na Tanvald, když u Vlastiboře vyvrátil strom. Padl na koleje, osobní vlak ale stačil zastavit. Doprava je tam však přerušená, vlaky podle informací z Českých drah nahradily autobusy.

Kabinová lanovka na Ještěd se kvůli větru zastavuje tak dvakrát až třikrát do roka. Boční vítr kabiny na lanech rozhoupává a jezdit je nebezpečné. "Provoz je v takovém případě povolen do rychlosti větru 16 metrů za sekundu, my jsme v nárazech naměřili o deset víc," uvedl Štěpán. Zatím se podle něj počítá s celodenní výlukou. 

Lanová dráha na Ještěd je jednou z nejpřitažlivějších dopravních zajímavostí Liberce. Nebylo náhodou, že si tento vrchol - dominantu kraje - naši předkové vybrali jako vhodný pro výstavbu jedné z prvních visutých lanovek u nás.

Lanovka jako jediná v České republice stále patří Českým drahám, ačkoliv se objevily snahy o její privatizaci. Jde o unikátní dvoukabinovou lanovku založenou na kyvadlovém systému. Jedna kabina unese 35 lidí a dokáže vyvinout rychlost 36 kilometrů za hodinu. Délka trati dosahuje 1188 metrů. Dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů, vrchní pod Ještědem o 400 metrů výš. V nejvyšším bodě se lanovka dostává 30 metrů nad zem. Na Ještěd jede čtyři minuty a drží ji lano o průměru pěti centimetrů. Lanovka nesloužila jenom k dopravě turistů. Zásobovala horský hotel Ještěd a pomáhala při záchraně zraněných turistů.

Ještě nikdy se nestalo, aby lanovka měla nějakou velkou závadu nebo se cestující v ní ocitli v ohrožení.

Lanovku na Ještěd využívají především turisté z České republiky, Německa a Polska. Díky ní se jim z vrcholu hory otevře pohled na Krkonoše, Jizerské hory, Lužické hory, Český ráj a České středohoří. Rekord lanovka vytvořila v roce 1976, kdy po čtyřleté rekonstrukci přepravila skoro 600.000 lidí, informuje lanovka-jested.cz.

Lanovka byla vybudována na náklady tehdejších ČSD známou chrudimskou firmou František Wiesner. Zahájení stavby bylo dne 15. 6. 1932 a dokončená lanovka byla uvedena do provozu 27. 6. 1933. V letech 1971 až 1975 prošla lanovka zásadní rekonstrukcí, čímž se zařadila k lanovkám světové úrovně. Rekonstrukci provedla firma Transporta Chrudim a provoz rekonstruované lanovky byl zahájen 31. 12. 1975.

Související

Více souvisejících

Vichřice Počasí Krkonoše

Aktuálně se děje

před 19 minutami

Jens Stoltenberg

Stoltenberg: NATO by se nemělo nechat zastrašit Putinem

Členské státy NATO by se neměly nechat zastrašit hrozbami ruského prezidenta Vladimira Putina o použití jaderných zbraní a měly by nadále poskytovat vojenskou podporu Ukrajině, prohlásil v pondělí odcházející generální tajemník NATO Jens Stoltenberg.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Írán, ilustrační foto

Budete toho litovat, vyhrožuje Írán Izraeli

Teherán zareaguje na každý z "zločinů" Izraele, oznámilo v pondělí íránské ministerstvo zahraničních věcí v reakci na zabití vůdce Hizballáhu Hasana Nasralláha a zástupce velitele íránských Revolučních gard Abbáse Nilforušana. 

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Summit NATO 2024 ve Washingtonu

NATO bude mít novou základnu ve Finsku. Založí ji vedle hranic s Ruskem

Ve Finsku příští rok vznikne nové severoevropské velitelství pozemních sil Severoatlantické aliance. Podle sdělení různých zdrojů z finské armády bude fungovat pod velením švédských důstojníků a vyšle Rusku „jednoznačný signál“. Velitelství se bude nacházet necelých sto kilometrů od rusko-finské hranice.

před 5 hodinami

Ministerstvo obrany

Obrana neopravila nedostatky z dřívějších kontrol NKÚ. Může za to covid a nedostatek financí, reaguje resort

Kontroloři NKÚ se vrátili ke čtyřem předcházejícím kontrolám v resortu Ministerstva obrany (MO) a zkoumali, jak ministerstvo tehdy zjištěné nedostatky napravilo. Kontroloři zjistili, že z 11 vybraných opatření nebyla čtyři splněna vůbec a další dvě jen částečně. Ministerstvo např. dosud nezavedlo systém objednání a distribuce výstroje, který by zjednodušil a urychlil její výdej pro všechny příslušníky armády; nenakoupilo ani dostatečnou zásobu některých druhů výstroje. Dále neplnilo stanovenou provozuschopnost tanků a nezajistilo přiměřenou zásobu náhradních dílů pro jejich opravy. Obnova a modernizace vojenských areálů neprobíhá podle plánů a hrozí, že MO nestihne vybudovat zázemí pro nakupovanou vojenskou techniku.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Bezpilotní bojový letoun MQ-9 Reaper

Drony jsou mnohem starší, než vůbec tušíme. Jejich potenciál jsme ale stále nevyčerpali

V armádách na celém světě jsou dynamicky rozvíjeny a využívány drony, které šetří lidskou sílu a náklady na vojenské operace. Masivně byly použity i během konfliktu na Ukrajině oběma stranami. Zvláště Ukrajina se přitom snaží jejich schopnosti dále vylepšovat, protože je to pro ni v této fázi konfliktu maximálně výhodné. Kde se však drony vůbec vzaly a za jakých okolností a s jakými výsledky byly v minulosti využívány?

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Ministerstvo zahraničí, ilustrační fotografie.

MZV: Ukrajina nesmí dopadnout jako Československo po podepsání Mnichovské dohody

Mnichovská dohoda je ukázkovým příkladem, jak pokusy o ustupování agresorovi v zájmu zachování míru nepřinesly kýžený výsledek. Naopak vedly k největšímu válečnému konfliktu 20. století. Na výročí jejího podpisu to uvedl vedoucí oddělení pro zahraniční spolupráci na českém ministerstvu zahraničí Ivan Dubovický. 

před 10 hodinami

včera

včera

včera

Ilustrační fotografie.

Pro předčasný důchod se od úterý mění podmínky. ČSSZ upozornila na novinku

Od 1. října se upravuje jen jedna podmínka pro odchod do předčasného starobního důchodu, upozornila Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Nově bude pro předčasný důchod nutné získat alespoň 40 let pojistných dob. Tyto doby zahrnují nejen výdělečnou činnost, ale i náhradní doby pojištění. V průměru přitom mají důchodci, kteří odcházejí do předčasného starobního důchodu, 45 let důchodového pojištění.

včera

Povodně, ilustrační fotografie.

Ničivé povodně v našich zemích napříč historií

Naše země v historii zasáhlo mnoho přírodních katastrof včetně ničivých povodní. O těchto tragédiích nám zanechali podrobná svědectví doboví kronikáři. Kdy se Česko ocitlo pod vodou, jaké povodně byly nejničivější a jak se s nimi naši předci vypořádali?

včera

Rakouský Parlament je reprezentativní budova stojící nedaleko vídeňské radnice a Hofburgu na okružním výstavním bulváru Ringstrasse ve středu města. Budovu navrhl a její stavbu zrealizoval na konci 19. století architekt Theophil von Hansen s odkazem na starověké řecké stavitelství, což pozná i laik na první pohled. Před vstupem nelze přehlédnout fontánu a sousoší se sochou znázorňující Pallas-Athénu, bohyni moudrosti.

Rakouské volby poprvé vyhraje FPÖ, ukazuje exit poll. Kickl má šanci být kancléřem

Parlamentní volby v Rakousku poprvé vyhraje Svobodná strana Rakouska (FPÖ) se ziskem přes 29 procent. Druzí skončí lidovci kancléře Karla Nehammera, třetí se umístí sociální demokraté. Do parlamentu se dostanou ještě další dvě strany. Vyplývá to z průzkumu veřejnoprávní televize ORF, který byl zveřejněn po uzavření volebních místností. 

včera

Premiér Fiala přiznal chybu ODS v zářijových volbách

Občanští demokraté podle premiéra Petra Fialy (ODS) udělali v kampani před zářijovými krajskými senátními volbami chybu. Fiala se domnívá, že měli - podobně jako opoziční ANO - udělat i centrální celostátní kampaň.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy