Radnice Prahy 1 zatím nenechala rozmístit značení se zákazem elektrokoloběžek v pěších zónách na Staroměstském náměstí a v jeho okolí. Jak ČTK řekl radní městské části Richard Bureš (ODS), zavedení zákazu bude záviset na návratu turistů do centra. Omezení se bude kromě elektrokoloběžek týkat i elektrokol, což kritizoval spolek Automat. Podle radního to je však po dohodě s magistrátem jediné možné řešení.
Na pohyb vozítek po chodnících a nevhodné parkování si lidé v centru i samosprávy dlouhodobě stěžují.
Provozovatel sdílených koloběžek, americká firma Lime, z důvodu šíření nového typu koronaviru v Praze a většině dalších světových měst pozastavila činnost. Podle Bureše nicméně již společnost radnici informovala, že ihned po skončení epidemie se vozítka do české metropole vrátí.
Zákaz bude zahrnovat Staroměstské náměstí a jeho okolí, například Celetnou, Karlovu nebo Malé náměstí. Cílem je podle radního dostat vozítka z turisticky nejrušnějších a nejpřeplněnějších míst. S ohledem na současnou krizi a vylidnění Prahy nicméně není důvod nyní opatření vymáhat, řekl. "Letos k tomu vůbec nemusí dojít," dodal.
Radnice podle něj nicméně stále počítá se zavedením opatření v momentě, kdy se situace přiblíží dřívějšímu stavu. Opatření již je schváleno a začne platit v momentě umístění značek, které je podle Bureš možné zajistit v řádu dní.
Minulé vedení Prahy 1, které začátkem roku vystřídalo to nynější, původně navrhlo značení zakazující vjezd kol "mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru". Tak by se zákaz nevztahoval na elektrokola a nemotorové koloběžky.
Podle Bureše však s tímto plánem městská část narazila u magistrátních právníků, podle kterých by takové značení bylo nesrozumitelné a nevymahatelné. "Magistrát řekl, že jedinou cestou je omezení vozidel s motorem," řekl Bureš.
Ve výsledku tak bude zákaz platit pro všechny vozítka s motorem, tedy i elektrokola. To kritizoval spolek Automat, podle kterého opatření dopadne na Pražany s elektrokoly i rozvážkové služby, které je využívají. Bureš ČTK řekl, že obzvlášť v případě elektrokol nevidí problém v tom celou oblast objet.
Radní dodal, že se ve spolupráci s magistrátem se zvažovala také možnost zákaz rozšířit i na další části metropole, protože si na elektrokoloběžky stěžuje více městských částí. Značení by se mohlo přidat například na značky omezující vjezd aut nad 3,5 tuny nebo zakazující pohyb segwayů. Podobně město postupovalo v případě zákazu tzv. pivních kol. Rezidenti s elektrokoly by si v takovém případě museli vyjednat výjimky. Jednání se však podle Bureše zastavila s koronavirovou krizí. "Plány byly, ale teď je všechno jinak," řekl.
Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek. V Praze je vztah mezi firmou a pražskými samosprávami dlouhodobě problematický, Lime kritizuje jak Praha 1, tak zástupci magistrátu a Prahy 2. Vedení magistrátu loni s firmou vypovědělo memorandum o spolupráci, nyní se jedná o novém.
Lime elektrokoloběžky prezentuje jako ekologický způsob dopravy, samosprávy však upozorňují na fakt, že je využívají zejména turisté a často se při jízdě nebo parkování chovají neohleduplně. Stejné kritice v minulosti čelila například vozítka segway, u kterých magistrát s pomocí změny zákona docílil jejich zákazu, nebo jiný druh elektrokoloběžek, připomínající spíše mopedy.
Související
Konec elektrokoloběžek: Paříž je první evropskou metropolí, která vydala zákaz jejich půjčování
Praha vyhlásila válku elektrokoloběžkám, vypoví memorandum s firmou Lime
elektrokoloběžka , Praha , Lime (elektrokoloběžky) , ODS , Turisté , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Evropa si v současné době hraje s ohněm, varuje Orbán
před 1 hodinou
Velmi důležité, velmi nebezpečné. Kreml zareagoval na návrhy Camerona a Macrona
před 2 hodinami
Rusko plánovalo útok na německém území, chtělo zničit vojenskou pomoc Ukrajině
před 2 hodinami
Tragická nehoda na Třebíčsku: Auto vyjelo mimo silnici, žena zemřela
před 2 hodinami
Putin pracuje na nejkrutější válečné zbrani Ruska, tvrdí experti. Systém promění bojiště v hořící peklo
před 3 hodinami
Putin má paranoidní strach, že Západ omezí moc Ruska. Moskva proto enormně zbrojí
před 3 hodinami
Tuleja ministrem pro vědu a výzkum nebude. Nominace se vzdal
před 3 hodinami
Ruská armáda dobyla na Ukrajině území o rozloze 547 kilometrů čtverečních, oznámil Šojgu
před 4 hodinami
Počet mrtvých výrazně vzroste, varuje WHO. Pro invazi Izraele do Rafahu má nouzový plán
před 5 hodinami
Turecko sdělilo podmínky, za jakých obnoví obchod s Izraelem
před 5 hodinami
Česko vyzývá Rusko, aby přestalo s kybernetickými útoky
před 5 hodinami
NATO míří k tomu, aby překročilo červené čáry na Ukrajině, varuje Maďarsko
před 6 hodinami
HRW: Ruská armáda popravuje ukrajinské vojáky, kteří se vzdávají
před 7 hodinami
Kuleba: Rusko bude možné zapojit do mírových jednání až po mírovém summitu
před 7 hodinami
Napětí v Nigeru: Ruští vojáci vstoupili na základnu, kde sídlí americká armáda
před 8 hodinami
Turecko definitivně zastavilo veškerý obchod s Izraelem
před 9 hodinami
Policie zasahuje na gymnáziu v Litvínově. Škola byla evakuována
před 9 hodinami
„Rusové se učí a upravují taktiku,“ říkají ukrajinští energetici. Firmám dochází peníze, žádají o Patrioty
před 9 hodinami
USA nevidí, že by Čína chtěla spravedlivé ukončení války na Ukrajině
před 9 hodinami
FOTO: Vykolejený vlak skončil na dva kusy mimo trať. Jel přes 100 km/h
Drážní inspekce vyšetřuje čtvrteční nehodu vlaku, který bez strojvedoucího odjel ze stanice a po několika kilometrech jízdy vykolejil. Ze zveřejněných fotografií je zřejmé, že souprava skončila mimo trať a na dva kusy. Škoda činí několik milionů korun.
Zdroj: Jan Hrabě