Radnice Prahy 1 zatím nenechala rozmístit značení se zákazem elektrokoloběžek v pěších zónách na Staroměstském náměstí a v jeho okolí. Jak ČTK řekl radní městské části Richard Bureš (ODS), zavedení zákazu bude záviset na návratu turistů do centra. Omezení se bude kromě elektrokoloběžek týkat i elektrokol, což kritizoval spolek Automat. Podle radního to je však po dohodě s magistrátem jediné možné řešení.
Na pohyb vozítek po chodnících a nevhodné parkování si lidé v centru i samosprávy dlouhodobě stěžují.
Provozovatel sdílených koloběžek, americká firma Lime, z důvodu šíření nového typu koronaviru v Praze a většině dalších světových měst pozastavila činnost. Podle Bureše nicméně již společnost radnici informovala, že ihned po skončení epidemie se vozítka do české metropole vrátí.
Zákaz bude zahrnovat Staroměstské náměstí a jeho okolí, například Celetnou, Karlovu nebo Malé náměstí. Cílem je podle radního dostat vozítka z turisticky nejrušnějších a nejpřeplněnějších míst. S ohledem na současnou krizi a vylidnění Prahy nicméně není důvod nyní opatření vymáhat, řekl. "Letos k tomu vůbec nemusí dojít," dodal.
Radnice podle něj nicméně stále počítá se zavedením opatření v momentě, kdy se situace přiblíží dřívějšímu stavu. Opatření již je schváleno a začne platit v momentě umístění značek, které je podle Bureš možné zajistit v řádu dní.
Minulé vedení Prahy 1, které začátkem roku vystřídalo to nynější, původně navrhlo značení zakazující vjezd kol "mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru". Tak by se zákaz nevztahoval na elektrokola a nemotorové koloběžky.
Podle Bureše však s tímto plánem městská část narazila u magistrátních právníků, podle kterých by takové značení bylo nesrozumitelné a nevymahatelné. "Magistrát řekl, že jedinou cestou je omezení vozidel s motorem," řekl Bureš.
Ve výsledku tak bude zákaz platit pro všechny vozítka s motorem, tedy i elektrokola. To kritizoval spolek Automat, podle kterého opatření dopadne na Pražany s elektrokoly i rozvážkové služby, které je využívají. Bureš ČTK řekl, že obzvlášť v případě elektrokol nevidí problém v tom celou oblast objet.
Radní dodal, že se ve spolupráci s magistrátem se zvažovala také možnost zákaz rozšířit i na další části metropole, protože si na elektrokoloběžky stěžuje více městských částí. Značení by se mohlo přidat například na značky omezující vjezd aut nad 3,5 tuny nebo zakazující pohyb segwayů. Podobně město postupovalo v případě zákazu tzv. pivních kol. Rezidenti s elektrokoly by si v takovém případě museli vyjednat výjimky. Jednání se však podle Bureše zastavila s koronavirovou krizí. "Plány byly, ale teď je všechno jinak," řekl.
Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek. V Praze je vztah mezi firmou a pražskými samosprávami dlouhodobě problematický, Lime kritizuje jak Praha 1, tak zástupci magistrátu a Prahy 2. Vedení magistrátu loni s firmou vypovědělo memorandum o spolupráci, nyní se jedná o novém.
Lime elektrokoloběžky prezentuje jako ekologický způsob dopravy, samosprávy však upozorňují na fakt, že je využívají zejména turisté a často se při jízdě nebo parkování chovají neohleduplně. Stejné kritice v minulosti čelila například vozítka segway, u kterých magistrát s pomocí změny zákona docílil jejich zákazu, nebo jiný druh elektrokoloběžek, připomínající spíše mopedy.
Související
Konec elektrokoloběžek: Paříž je první evropskou metropolí, která vydala zákaz jejich půjčování
Praha vyhlásila válku elektrokoloběžkám, vypoví memorandum s firmou Lime
elektrokoloběžka , Praha , Lime (elektrokoloběžky) , ODS , Turisté , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 47 minutami
Dramatický týden války na Ukrajině: Eskalace a nové zbraně mění pravidla hry
před 1 hodinou
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 2 hodinami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 3 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 4 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 4 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 5 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 6 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 6 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 6 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 6 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 7 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 7 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 7 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 7 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 8 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 8 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 9 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 9 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 10 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
Rusko údajně dodalo svému spojenci Severní Koreji od letošního března více než milion barelů ropy, ukazuje analýza Open Source Center (OSC) a BBC News.
Zdroj: Libor Novák