Praha - Ministr dopravy Vít Bárta, který v úterý vyzval stavební firmy, aby snížily cenu u rozestavěných silnic a dálnic, se svým nápadem neuspěl. Informoval o tom deník E15.
Stavbaři s žádnými úspornými návrhy na další jednání s ministrem nepřijdou. Bártovi tak výběr staveb, které bude muset zastavit, nijak neulehčí. „Stát má právo škrtat investice, má právo říci, jaké projekty chce realizovat, a je jen jeho odpovědnost, pokud některé stavby zastaví,“ řekl deníku E15 prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Na druhé straně jsou stavební firmy připraveny s ministerstvem jednat o každé jednotlivé stavbě a domluvit se, jaká část stavby se dá za současných rozpočtových podmínek realizovat. Ministr Bárta chtěl původně představit seznam dopravních staveb, které zastaví, už dnes. Pak však názor změnil a jako nový termín si podle informací deníku E15 vybral zasedání hospodářského výboru sněmovny příští čtvrtek. „Je nereálné během několika dní kvalifikovaně posoudit, jaké dopravní projekty ukončit,“ vysvětlil jeden ze zdrojů na ministerstvu dopravy.
Rušení silničních staveb je podle náměstka ministra dopravy Tomáše Kaase stále aktuální bez ohledu na středeční programové prohlášení vlády, v němž se trojkoalice zavázala nesnižovat rozpočet na výstavbu infrastruktury. Důvody jsou dva. Zaprvé výpadek financí v tomto roce v důsledku menšího výběru daní. „Druhým problémem, ne úplně vyjasněným, jsou zdroje financí na výstavbu infrastruktury od příštího roku,“ sdělil Kaas.
Vláda garantuje dostatek peněz, ale část infrastruktury už musí být financována prostřednictvím PPP projektů, tedy spoluúčastí státu a soukromých investorů. „Příliv těchto financí není v současné chvíli dořešen,“ dodal.
Podle současného návrhu dostane Státní fond dopravní infrastruktury na příští rok ze státního rozpočtu 33 miliard, které budou použity převážně na kofinancování dopravních staveb z eurofondů, aby se podařilo vyčerpat dotace.
Stavební firmy však připouštějí, že se pokusí zachránit i dopravní stavby financované výlučně z národních zdrojů, jež se ocitnou na černém seznamu. „Vše je samozřejmě na organizacích ministerstva. Společně s nimi se budeme snažit hledat úsporná řešení. Mělo by být zájmem státu, aby stavební firmy v důsledku nedostatku zakázek nepropouštěly, a nezatěžovaly tak sociální systém,“ řekl Matyáš.
Že se dá na stavbách ušetřit, jsou přesvědčeni i zástupci státu. „Vláda je přesvědčena, že za stejné peníze se dá postavit více,“ prohlásil po středečním zasedání vlády premiér Petr Nečas. Co však stavební společnosti zcela zásadně odmítají, je možnost prodloužit splátkové kalendáře, jak navrhl ministr Bárta. „V takovém případě bychom úvěrovali stát a zároveň museli platit subdodavatelům, kteří samozřejmě čekat nechtějí,“ zdůraznil Matyáš.
Zda nápad spadne pod stůl, zatím není jasné. Vláda se však v programovém prohlášení zavázala, že půjde příkladem rychlé splatnosti faktur v obchodních vztazích. „Prosadíme legislativní úpravu, aby doba splatnosti veřejného sektoru nepřesáhla třicet dnů,“ píše se v dokumentu. Návrh ministerstva by tak šel proti programu trojkoalice.
Související
Na D48 padaly po nehodě kusy stěny na auta. Dálnice je uzavřena
Dálniční známky v lednu zdraží. Možná naposledy, naznačují strany příští vlády
Aktuálně se děje
včera
Metro bude opět stavět i na Pankráci. Stanice se otevře před svátky
včera
Důchody 2026: Úřad odhalil pozměněné termíny výplat v příštím roce
Aktualizováno včera
Tragický útok na ulici v Brně. Žena nepřežila, policie má podezřelého
včera
Česko se s Patrikem Hezuckým rozloučí v pátek, odhalila Evropa 2
včera
Turek se má stát ministrem, koalice ho nechává na seznamu
včera
Rekordně teplé prosincové počasí. V Žatci bylo až 15 stupňů
včera
Babiš bude od úterý premiérem, potvrdil Hrad. Další postup není jasný
včera
U břehů Japonska udeřilo zemětřesení. Úřady varují před tsunami
včera
Smartwings v tureckých rukou. Expert prozradil, co může prodej způsobit
včera
Američané předem ví, co je v sázce. Útokem na Venezuelu způsobí hned dvě krize
včera
Turek se ozval z nemocnice, kde podstoupil vyšetření
včera
OBRAZEM: Motoristé mluvili s Pavlem o prioritách vlády. Na Turka se čekalo marně
včera
Trump se vzdá vůdčí role v jednáních s Ruskem, tvrdí bývalý vyslanec. USA už poskytnou jen podporu
včera
Thajská armáda zahájila nálety proti Kambodži
včera
Zelenskyj míří do Británie, sejde se s předními evropskými lídry
včera
Jsem zklamaný, Zelenskyj si mírový návrh dosud nepřečetl, prohlásil Trump
včera
Počasí se příští víkend ochladí. Teploty místy klesnou téměř k nule
7. prosince 2025 21:14
Rusko při poškození rampy v Bajkonuru přišlo o možnost vysílat lidi do vesmíru
7. prosince 2025 20:52
Tajemné historické adventní postavy: Děti neděsil jen čert, ale i ženy s velkými noži
7. prosince 2025 20:47
FAČR mluví už jen o dvou jménech v souvislosti s novým koučem národního týmu
Po říjnovém vyhazovu reprezentačního trenéra Ivana Haška, jehož doběhly dlouhodobé nevydařené výkony a výsledky fotbalového národního týmu, se mohlo, že má výkonný výbor Fotbalové asociace ČR (FAČR) nějaké řešení. Samotné české fotbalové vedení mluvilo o jako o prioritě o sehnání zahraničního trenéra na uvolněný post s tím, že do konce kvalifikace národní tým povede dosavadní asistent Jaroslav Köstl. Nyní šéf českého fotbalu David Trunda hovoří už jen o dvou potenciálních kandidátech, přičemž jedním z nich může být současný kouč pražské Slavie Jindřich Trpišovský. Kdo je však ten druhý, který má být cizincem? A proč skupinu vybírající trenéra národního týmu opustil plzeňský boss Adolf Šádek. Otázek spíš stále přibývá, než aby bylo v tomto ohledu jasno.
Zdroj: David Holub